Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe
Lojalność pracowników należy do zagadnień w znacznej mierze pozostających jeszcze poza obszarem współczesnej refleksji naukowej. Dotyczy to zwłaszcza opracowań w formie zwartej na temat jej istoty, genezy, ewolucji, mechanizmów, wymiarów i modeli. Przedstawiona monografia ma istotne znaczenie dla wypełnienia tej luki informacyjnej. Autorka charakteryzuje lojalność pracowników nie tylko jako ich zachowania i postawy, ale także odkrywa jej ścisłe powiązania z wartościami zatrudnionych jako uczestników organizacji. Ukazuje również oddziaływanie otoczenia organizacyjnego na lojalność pracowników współczesnych organizacji. Jak zmieniała się istota lojalności pracowniczej w pespektywie czasu? Jaki jest jej współczesny obraz w teorii i w praktyce? I wreszcie, w jakim kierunku będzie przekształcać się lojalność pracownicza w organizacjach przyszłości? – to podstawowe pytania, na które odpowiada Autorka w niniejszej publikacji. O wartości poznawczej monografii świadczą również badania empiryczne, które pozwoliły na zidentyfikowanie elementów współczesnej lojalności oraz zbudowanie modelu proponowanego do stosowania w przestrzeni organizacji. Usytuowanie rozważań o lojalności pracowników na gruncie dyskusji dotyczącej zasobów ludzkich organizacji stworzyło podstawy do przełamania, dominującego dotychczas w literaturze naukowej i badaniach empirycznych, podejścia do lojalności pracowniczej opartego na lojalności klientów. Oba ujęcia są bowiem odmienne, choć równie istotne dla organizacji funkcjonujących w konkurencyjnym otoczeniu.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7525-937-7
- Liczba stron: 286
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział 1. INTERPRETACJA POJĘCIA „LOJALNOŚĆ PRACOWNIKÓW” NA GRUNCIE TEORETYCZNYM 19 1.1. Istota lojalności pracowników – przegląd definicji 19 1.2. Koncepcje opisu lojalności pracowników 26 1.2.1. Lojalność pracowników jako postawa i zachowanie 27 1.2.2. Lojalność pracowników jako relacja pracodawca–pracownik 34 1.2.3. Bierność i aktywność zachowań jako przejawy lojalności pracowników 38 1.3. Lojalność pracowników jako prawne zobowiązanie 42 1.3.1. Odpowiedzialność odszkodowawcza pracowników 42 1.3.2. Zakaz konkurencji jako podstawa lojalności pracowników 44 Rozdział 2. LOJALNOŚĆ PRACOWNIKÓW W PRZESTRZENI ORGANIZACJI 47 2.1. Adresaci lojalności pracowników 47 2.1.l. Lojalność wobec organizacji 47 2.1.2. Lojalność wobec członków organizacji 54 2.1.3. Lojalność wobec wartości 57 2.1.4. Lojalność wobec zawodu 60 2.2. Klasyfikacje lojalności pracowników 63 2.3. Znaczenie lojalności pracowników w funkcjonowaniu współczesnych organizacji 69 2.3.1. Lojalność pracowników w nowym modelu biznesu 69 2.3.2. Lojalność pracowników jako element systemu wartości organizacji 75 2.3.3. Lojalność jako charakterystyka zachowań pracowniczych 82 Rozdział 3. ŹRÓDŁA EWOLUCJI LOJALNOŚCI PRACOWNIKÓW 87 3.1. Lojalność w zarysie historycznym 87 3.2. Ewolucja charakteru relacji pracownik–organizacja 91 3.2.1. Percepcja roli pracownika w organizacji 92 3.2.2. Relacja cele pracownika – cele organizacji 98 3.2.3. Kontrakt psychologiczny 100 3.2.4. Realizacja funkcji personalnej 107 3.3. Zmiany w funkcjonowaniu organizacji 113 3.3.1. Globalizacja otoczenia współczesnych organizacji 113 3.3.2. Kluczowa rola wiedzy w zarządzaniu organizacjami 116 3.3.3. Elastyczność jako odpowiedź organizacji na wyzwania otoczenia 122 3.4. Lojalność pracownicza a stabilność zatrudnienia w zmieniających się organizacjach 128 Rozdział 4. LOJALNOŚĆ PRACOWNIKÓW WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJI W ŚWIETLE BADAŃ WŁASNYCH 143 4.1. Metodyka badań własnych 143 4.2. Wyniki badań lojalności pracowników – etap diagnostyczny 150 4.2.1. Lojalność pracowników z perspektywy organizacji 150 4.2.2. Lojalność pracownicza z perspektywy zatrudnionych 154 4.3. Analiza lojalności pracowników – wyniki badań pogłębionych 158 4.3.1. Charakter relacji pracowników z firmą 158 4.3.2. Aktywność zachowań jako charakterystyka współczesnej lojalności pracowniczej 162 4.4. Elementy lojalności pracowników współczesnych organizacji 171 4.4.1. Zaangażowanie jako składowa modelu lojalności pracowników 173 4.4.2. Identyfikacja z firmą jako składowa modelu lojalności pracowniczej 177 4.4.3. Uczciwość jako składowa modelu lojalności 180 4.4.4. Uczestnictwo w organizacji jako składowa modelu lojalności pracowników 184 4.5. Tolerancja niepewności a znaczenie składowych modelu lojalności pracowników 188 Rozdział 5. LOJALNOŚĆ PRACOWNIKÓW W XXI WIEKU 193 5.1. Koncepcja modelu lojalności pracowników współczesnych organizacji 193 5.2. Model lojalności a cechy społeczno-demograficzne pracowników 201 5.3. Zastosowanie modelu lojalności pracowników współczesnych organizacji w praktyce gospodarczej 203 5.4. Kierunki zmian lojalności pracowników 209 ZAKOŃCZENIE 219 ZAŁĄCZNIKI 223 LITERATURA 265 SPIS RYSUNKÓW I TABEL 281 OD REDAKCJI 285