Maszyny elektryczne wzbudzane magnesami trwałymi
Prezentowana publikacja przedstawia teorię, budowę i sposoby projektowania różnego rodzaju maszyn elektrycznych wzbudzanych magnesami trwałymi. Maszyny elektryczne z magnesami trwałymi stosowane jako prądnice (np. w OZE) są maszynami synchronicznymi o stałym wzbudzeniu, stosowane jako silniki mają właściwości napędowe i regulacyjne identyczne jak silniki prądu stałego, przy czym zamiast komutatora mechanicznego mają komutator elektroniczny.
Maszyny elektryczne z magnesami trwałymi, w stosunku do wszystkich innych rodzajów maszyn elektrycznych, mają najwyższą: sprawność, przeciążalność momentem, dynamikę działania i gęstość mocy w jednostce objętości.
Silniki BLDC to napędy uniwersalne – wykorzystywane są w układach napędowych maszyn roboczych, robotów i manipulatorów, w samochodach spalinowych, elektrycznych i hybrydowych, w górnictwie (wentylatory, kolejki), w sprzęcie medycznym, wojskowym (układy pozycjonowania), w urządzeniach AGD (suszarki, pralki, odkurzacze), itd. Prądnice z magnesami trwałymi są stosowane w odnawialnych źródłach energii (elektrownie wiatrowe i wodne).
W publikacji Czytelnik znajdzie następujące zagadnienia:
-
Historia rozwoju przetworników elektromechanicznych
-
Przetworniki elektromechaniczne
-
Magnesy trwałe i ich parametry
-
Magnesowanie magnesów trwałych
-
Obliczanie obwodów magnetycznych wzbudzanych magnesami trwałymi
-
Silniki o trzech zębach twornika
-
Maszyny komutatorowe prądu stałego wzbudzane magnesami trwałymi
-
Silniki z komutacją elektroniczną
-
Prądnice synchroniczne z magnesami trwałymi
-
Mikromaszyny z biegunami kłowymi
-
Silnik skokowy hybrydowy
-
Inne zastosowanie magnesów trwałych w układach serwomechanicznych
Jest to podręcznik akademicki, kierowany m.in. do studentów uczelni technicznych (kierunki: Mechatronika, Elektrotechnika, Mechanika i Budowa Maszyn, Energetyka), ale także do praktyków – inżynierów elektrotechników, inżynierów zajmujących się układami napędowymi itp.
Patroni:
Problematyka będąca przedmiotem książki jest bardzo aktualna. W kraju aktualnie brakuje podręcznika akademickiego w języku polskim z tej tematyki.(…) Bardzo dużą zaletą książki jest dobra interpretacja zjawisk fizycznych występujących w maszynach elektrycznych wzbudzanych magnesami trwałymi. Ułatwia to Czytelnikowi zrozumienie opisów matematycznych tych zjawisk.
prof. dr hab. inż. Ignacy Dudzikowski,
Politechnika Wrocławska
Dla odbiorcy książki cenne jest doskonałe połączenie teorii i praktyki. W szczególności dotyczy to rozdziałów 7, 8, 9, gdzie podane są nie tylko pewne zasady projektowania konkretnych typów maszyn, ale i całe przykłady obliczeniowe. Stanowi to nie tylko wartościowe uzupełnienie wiedzy teoretycznej, ale wręcz podpowiedź dla projektantów maszyn.
dr hab. inż. Barbara Kulesz,
Politechnika Śląska
Tadeusz Glinka
prof. dr hab. inż. Tadeusz Glinka
Politechnika Śląska, Wydział Elektryczny, (emerytowany prof. zw.)
Profesor Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych Komel i Przewodniczący Rady Naukowej Instytutu Komel w latach 1994–2017.
Redaktor Naczelny kwartalnika „Zeszyty Problemowe – Maszyny Elektryczne”, wydawanego przez Instytut Komel.
W latach 2003–2010 , przez dwie kadencje, był członkiem Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów przy Premierze RP.
- członek Komitetu Elektrotechniki PAN, członek Sekcji Trakcji Elektrycznej i Sekcji Maszyn Elektrycznych i Transformatorów Komitetu Elektrotechniki PAN, członek Sekcji Transportu Oddziału PAN w Katowicach, członek założyciel International Compumag Society, członek PTETiS, członek SEP-u
- SPECJALNOŚĆ: maszyny elektryczne i transformatory, diagnostyka maszyn elektrycznych; mikromaszyny elektryczne wzbudzane magnesami trwałymi; maszyny elektryczne – nietypowe rozwiązania konstrukcyjne;
układy napędowe w trakcji elektrycznej, hutnictwie, energetyce i górnictwie
- ważniejsze odznaczenia państwowych ( Złoty Krzyż Zasługi, Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia PL, Medal Komisji Edukacji Narodowej)
Jego działalność naukowa i przemysłowa jest bardzo bogata i szeroko doceniana w środowisku polskich elektryków, dzięki czemu cieszy się dużym uznaniem i poważaniem. Profesor jest także osobą wielce zasłużona dla macierzystej uczelni Pol. Śląskiej.
- W latach 1990–96 był dziekanem Wydz. Elektrycznego
- W latach 1993–2006 był dyrektorem Instytutu Elektrotechniki Teoretycznej i Przemysłowej
- W latach 1985 - 1993 był kierownikiem Zakładu Trakcji Elektrycznej
- W latach 2006 - 2010 był kierownikiem Zakładu Inżynierii Elektrycznej w Transporcie
- Autor i współautor ponad 300 publikacji oraz ponad 40 Patentów.
- Otrzymał 6 nagród Ministra, ponad 20 nagród Rektora Pol. Śląskiej.
Profesor koncentrował się na pracach, których tematyka wynikała z potrzeb przemysłowych (ma mnóstwo osiągnięć praktycznych).
- Opisał w książce, a potem zastosowano w przemyśle tzw. METODĘ GLINKI
(diagnostykę izolacji uzwojeń maszyn elektrycznych napięciem stałym) – ma ona umocowanie formalne, została wpisana do Polskiej Normy PN/E-04700 z 1998 r. „Urządzenia i układy elektryczne”. Wytyczne przeprowadzenia pomontażowych badań odbiorczych. oraz do Ramowej Instrukcji Eksploatacji Genergatorów Synchronicznych. Energopomiar-Elektryka, Gliwice 2009.
- Opracował technologię produkcji silników prądu stałego wzbudzanych magnesami ferrytowymi do napędu wózka inwalidzkiego (silnik do dziś produkowany)
- Prowadzi sesje i jest członkiem komitetów wielu konferencji, seminariów dot. ELEKTROTECHNIKI
Seria Maszyny elektryczne
Przestawiamy Państwu popularną serię książek z dziedziny elektrotechniki: Maszyny elektryczne.
Dotychczas ukazały się:
- Maszyny elektryczne wzbudzane magnesami trwałymi (2018 r.)
- Maszyny elektryczne i transformatory (2018 r.)
- Metody CAD I AI w inżynierii elektrycznej. Wybór przykładów z zastosowaniem programu MATLAB (2018 r.)
- Eksploatacja i diagnostyka maszyn elektrycznych i transformatorów (2019 r.)
- Ćwiczenia tablicowe z transformatorów i maszyn elektrycznych (2022 r.)
Publikacje są napisane zrozumiałym językiem, co istotne w przypadku trudnych, technicznych zagadnień, zilustrowane są też licznymi rysunkami, wykresami, oscylogramami.
Publikacje te kierowane są zarówno do studentów uczelni technicznych (kierunki studiów: elektrotechnika, mechatronika, mechanika i budowa maszyn, energetyka etc.), jak i do inżynierów elektryków, w szczególności zajmujących się napędami elektrycznymi i wszystkich zainteresowanych problematyką maszyn i napędów elektrycznych.