Menedżerskie zarządzanie placówką edukacyjną. Praktyczny poradnik dla dyrektorów szkół
Publikacja stanowi praktyczny poradnik dotyczący zarządzania placówkami oświatowymi.
Zawarto w niej odpowiedzi na pytania dotyczące codziennych sytuacji w szkolnej rzeczywistości m.in.:
jak przygotować się do sprawowania funkcji kierowniczych?
czym są inteligentne kontakty społeczne i emocjonalne?
na czym polega lobbing i outsourcing w oświacie?
w jaki sposób należy wprowadzać innowacje w szkole?
jak radzić sobie z sytuacjami kryzysowymi w środowisku oświatowym?
w jaki sposób warto promować placówki edukacyjne?
jak przeprowadzać rozmowy z pracownikiem, rodzicem ucznia, władzami samorządowymi, a także z mediami w przypadku ich zainteresowania życiem szkoły?
W książce uwzględniono zmiany legislacyjne wynikające z ustawy z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe, ustawy z 26.01.1982 r. – Karta Nauczyciela oraz z rozporządzenia z 11.08.2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce.
Adresaci:
Publikacja jest przeznaczona dla kadry kierowniczej placówek edukacyjnych oraz studentów kierunków pedagogicznych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8160-584-7
- ISBN druku: 978-83-8160-454-3
- EAN: 9788381605847
- Liczba stron: 276
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Zamiast wstępu s. 6 1. MENEDŻER OŚWIATY A DYREKTOR TRADYCYJNY s. 11 1.1. Dyrektor – pedagog czy menedżer? s. 11 1.2. Menedżer oświaty – dyrektor profesjonalny s. 13 1.3. Menedżerski styl zarządzania s. 14 1.4. Kompetencje menedżera oświaty s. 16 1.5. Tworzenie koncepcji rozwoju placówki edukacyjnej s. 22 2. PREDYSPOZYCJE KIEROWNICZE s. 26 2.1. Czy warto być dyrektorem? s. 26 2.2. Kieruj własną karierą s. 26 2.3. Kto może być dyrektorem – menedżerem? s. 30 3. STARTUJEMY W KONKURSIE s. 34 3.1. Przygotowanie formalne s. 34 3.2. Przygotowanie merytoryczne s. 37 3.3. Przygotowanie koncepcyjne s. 37 3.4. Przygotowanie psychologiczne s.39 3.5. O czym (jeszcze) warto pamiętać s.40 3.6. Nie wstydź się… s.40 4. ZOSTAŁEŚ DYREKTOREM I CO DALEJ? s.43 4.1. Co się zmieniło s.43 4.2. Szkoła to nie fabryka s.44 4.3. Tyle trzeba umieć s.45 4.4. Nie stać się pracoholikiem s.47 4.5. Stres menedżera s.48 5. JESTEŚ OSOBĄ PUBLICZNĄ, CZYLI WIZERUNEK SZEFA s.51 5.1. Nie wystarczy być dobrym… s.51 5.2. Jak tworzyć wizerunek szefa s.53 5.3. Co się dobrze a co „źle” sprzedaje s.57 6. KIERUJESZ LUDŹMI s.60 6.1. Zasady efektywnego kierowania s.60 6.2. Rozmawiaj z ludźmi s.67 6.3. Inteligentne kontakty społeczne s.75 6.4. Inteligencja emocjonalna w kierowaniu szkołą s.77 6.5. Podejmowanie decyzji s.79 6.6. Nauczyciel lojalny s.80 6.7. Jak motywować pracowników s.82 6.8. Mylące efekty s.87 6.9. Sytuacje konfliktowe s.88 7. MOWA CIAŁA I SŁOWA s.93 7.1. Uściski i gesty s.93 7.2. Jak przekonywać s.97 7.3. Przed tłumem s.99 7.4. Walczymy z tremą s.101 8. LOBBING, OTSOURCING, COAUCHING I MENTORING W SZKOLE s.104 8.1. Lobbing w oświacie s.104 8.2. Outsourcing, czyli zlecaj innym s.107 8.3. Bądź mentorem, organizuj coaching s.109 9. KIERUJEMY ZMIANĄ s.114 9.1. Działać skutecznie s.115 9.2. Kto pomaga, kto utrudnia s.117 9.3. Kształtuj postawy innowacyjne s.123 10. EFEKTYWNA NARADA s.128 10.1. Przygotowanie narady s.128 10.2. Prowadzenie posiedzenia s.134 10.3. Protokółowanie zebrania s.141 11. ZATRUDNIAMY NAUCZYCIELA s.144 11.1. Jakie kryteria s.145 11.2. Jak ogłosić ofertę s.147 11.3. Selekcja kandydatów s.150 11.4. Rozmowa kwalifikacyjna s.152 11.5. Podjęcie i ogłoszenie decyzji s.155 11.6. Niebezpieczeństwa s.157 12. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI s.159 12.1. Włączanie rodziców do procesu decyzyjnego s.159 12.2. Poznawanie szkoły s.160 12.3. Informacje I sprawozdania s.161 12.4. Kontakty osobiste s.162 12.5. Pedagogizacja rodziców s.163 12.6. Wyróżnienie rodziców s.164 13. MENEDŻER OŚWIATY A MEDIA – SYTUACJE KRYZYSOWE s.168 13.1. Media to potęga! s.168 13.2. Przyczyny sytuacji kryzysowych i reakcje dyrektora s.170 13.3. Bądź ofensywny – zorganizuj konferencję prasową s.171 13.4. Przebieg konferencji s.173 13.5. Kiedy zorganizować konferencję s.174 13.6. Rozmowa z dziennikarzem s.174 13.7. Proszę o sprostowanie! s.180 13.8. Przed kamerą s.185 13.9. Niekorzystne wpisy internetowe s.188 14. JAK PROMOWAĆ PLACÓWKĘ EDUKACYJNĄ? s.190 14.1. Szkoła jako placówka świadcząca usługi edukacyjne s.190 14.2. Promocja szkoły jako składnik marketingu mix s.192 14.3. Zasady dobrej promocji szkoły s.194 14.4. Formy promocji placówki edukacyjnej s.198 15. BYCIE BYŁYM (DYREKTOREM) s.211 ZAKOŃCZENIE – WCIĄŻ SIĘ UCZ! s.216 Literatura s. 219