Metody i techniki badań pedagogicznych
Niniejsza książka jest próbą przedstawienia najczęściej stosowanych metod i technik w badaniach pedagogicznych. Każda z metod poddana jest bardziej lub mniej szczegółowej charakterystyce łącznie z przypisywaną jej wartością poznawczą, w tym z zarówno przysługującymi jej zaletami jak i niedomaganiami pod względem merytorycznym. Szeroko omawia warunki, od spełnienia których uzależnia się poprawne zastosowanie poszczególnych metod i technik badawczych.
Publikacja jest adresowana szczególnie do studentów studiów pedagogiki i młodszych pracowników naukowo-dydaktycznych, podejmujących prace badawcze dotyczące szeroko rozumianej problematyki pedagogicznej. Może być przydatna także w pisaniu prac dyplomowych i magisterskich, rozpraw doktorskich i habilitacyjnych.
- Kategorie:
- Redakcja: Mieczysław Łobocki
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7587-932-2
- ISBN druku: 978-83-7587-590-4
- Liczba stron: 332
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści: Wstęp I. Z zagadnień metodologii badań pedagogicznych 1. Metodologia badań pedagogicznych jako nauka 2. Pluralistyczne podejście w badaniach pedagogicznych 3. Problemy badawcze i kryteria ich poprawności 4. Pojecie, klasyfikacja oraz cechy metod i technik badawczych 5. Zmienne i wskaźniki w badaniach pedagogicznych 6. Etapy badań pedagogicznych II. Obserwacja Pojecie obserwacji i jej klasyfikacji Warunki i zalety poprawnej obserwacji Przedmiot obserwacji Techniki obserwacji standaryzowanej Techniki obserwacji niestandaryzowanej Gromadzenie, opracowanie i interpretacja danych z obserwacji Granice poznawcze obserwacji III. Metoda szacowania (skale ocen) Ogólna charakterystyka metody szacowania Rodzaje skal ocen Konstruowanie skal ocen Błędy popełniane przy ocenianiu Źródła błędów w ocenie Sposoby zapobiegania błędom w ocenie IV. Eksperyment pedagogiczny Określenie eksperymentu pedagogicznego Techniki eksperymentalne Użyteczność badań eksperymentalnych Zastrzeżenia wobec badań eksperymentalnych Błędy w badaniach eksperymentalnych Przykład eksperymentu pedagogicznego Badania quasi-eksperymentalne V. Testy osiągnięć szkolnych 1. Określenie testów osiągnięć szkolnych 2. Rodzaje testów osiągnięć szkolnych 3. Cechy testów osiągnięć szkolnych 4. Przegląd zadan tekstowych 5. Zasady i warunki układania zadan twkstoweych 6. Ilościowa analiza zadan tekstowych 7. Użyteczność i ograniczenia testów osiągnięć szkolnych VI. Metoda socjometryczna Charakterystyka metody socjometrycznej Klasyczna technika socjometryczna a. kryteria socjometryczne b. sporządzanie tabeli socjometrycznej c. graficzne przedstawienie materiału socjometrycznego d. ilościowe opracowanie danych socjometrycznych 3. Nietypowe techniki socjometryczne 4. Ograniczenia poznawcze metody socjometrycznej VII. Analiza dokumentów Rozumienie analizy dokumentów Rodzaje dokumentów Autentyczność dokumentów i wiarygodność obserwatora Przegląd technik analizy dokumentów Analiza rysunków Mocne i słabe strony analizy dokumentów VIII. Metoda sondażu Określanie metody sondażu Wymagania stawiane metodzie sondażu Rodzaje pytań sondażowych (kwestionariuszowych) Techniki metody sondażu a. Techniki sondażu z zastosowaniem ankiety b. Techniki sondażu z zastosowaniem wywiadu 5. Źródła błędów w badaniach sondażowych IX. Metoda dialogowa (rozmowa) Charakterystyka metody dialogowej Warunki poprawności metody dialogowej Techniki metody dialogowej Utrwalanie przebiegu prowadzonej rozmowy Błędy stosowane w metodzie dialogowej X. Metoda biograficzna 1. Opis metody biograficznej 2. Z historii metody biograficznej 3. Odmiany metody biograficznej a. metoda monograficzna b. metoda indywidualnych przypadków 4. Zalety i wady metody biograficznej Zakończenie Bibliografia