Międzynarodowa wymiana usług
Monografia Międzynarodowa wymiana usług to pierwsza publikacja w polskiej literaturze przedstawiająca w sposób kompleksowy przesłanki, uwarunkowania oraz dotychczasowe efekty procesu liberalizacji międzynarodowego obrotu usługami. Autorka omawia miejsce sektora usług w gospodarce narodowej i wymianie międzynarodowej, rekonstruuje działania państw na rzecz liberalizacji rynku usług w skali globalnej, regionalnej oraz w bilateralnych umowach handlowych. Dużo uwagi poświęca analizie barier utrudniających międzynarodowy handel w tej dziedzinie. Prezentuje także argumenty za i przeciw protekcjonizmowi i liberalizacji.
Publikacja jest adresowana do studiujących stosunki międzynarodowe, ekonomię, finanse i bankowość. Powinna być też pomocna dla dziennikarzy i polityków oraz dla wszystkich zainteresowanych problemami współczesnej gospodarki światowej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7383-340-1
- ISBN druku: 978-83-7383-340-1
- Liczba stron: 366
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis wykresów, tabel i map 8 Wykaz skrótów 11 Wstęp 15 Rozdział 1. Podstawy teorii usług 21 1.1. Kwestie definicyjne 21 1.1.1. Definicje usług 21 1.1.2. Cechy usług 29 1.1.3. Klasyfikacje usług 32 1.1.4. Rynek usług i jego cechy 35 1.2. Miejsce usług w historii myśli ekonomicznej 37 1.2.1. Usługi w teorii ekonomii 37 1.2.2. Usługi w koncepcjach strukturalnego rozwoju gospodarki 41 1.3. Teoretyczne ujęcia międzynarodowej wymiany usług 47 1.3.1. Pojęcie międzynarodowego handlu usługami 49 1.3.2. Usługi w teoriach handlu międzynarodowego 54 1.3.3. Usługi w teoriach migracji czynników wytwórczych 56 1.3.4. Modele międzynarodowej wymiany usług 57 Rozdział 2. Sektor usług w gospodarce narodowej i wymianie międzynarodowej 60 2.1. Rola usług w rozwoju gospodarczym państwa 60 2.1.1. Udział usług w tworzeniu PKB i zatrudnieniu 60 2.1.2. Przyczyny wzrostu znaczenia usług w gospodarce 69 2.2. Rozwój międzynarodowego handlu usługami 80 2.2.1. Struktura geograficzna światowego handlu usługami 81 2.2.2. Struktura rzeczowa międzynarodowej wymiany usług 87 2.3. Specyfika międzynarodowych obrotów usługowych 93 2.3.1. Międzynarodowy rynek usług 94 Rozdział 3. Protekcjonizm i liberalizacja międzynarodowego handlu usługami 99 3.1. Narzędzia polityki handlowej odnoszące się do sfery usług 99 3.1.1. Bariery w handlu transgranicznym 102 3.1.2. Bariery w zagranicznej konsumpcji usług 106 3.1.3. Bariery w świadczeniu usług w trybie obecności handlowej 110 3.1.4. Bariery w migracji osób fizycznych świadczących usługi 113 3.2. Rola państwa w procesie liberalizacji handlu usługami 117 3.3. Między wolnym handlem a protekcjonizmem 119 3.3.1. Podmioty wspierające liberalizację międzynarodowego handlu usługami 122 3.3.2. Społeczny ruch sprzeciwu wobec liberalizacji międzynarodowego handlu usługami 129 3.4. Argumenty na rzecz liberalizacji usług 137 3.5. Podejście globalne i regionalne w likwidacji protekcjonizmu w handlu usługami 140 Rozdział 4. Polityka liberalizacji handlu usługami w ramach GATT/WTO 144 4.1. Geneza liberalizacji międzynarodowego handlu usługami 144 4.1.1. Pierwsze regulacje międzynarodowych obrotów usługowych 144 4.1.2. Problem włączenia usług do rokowań GATT 150 4.1.3. Runda Urugwajska GATT 159 4.2. Układ ogólny w sprawie handlu usługami (GATS) 168 4.3. Poziom zobowiązań liberalizacyjnych 179 4.4. Dynamika procesu liberalizacji handlu usługami po zakończeniu Rundy Urugwajskiej GATT 190 4.4.1. Porozumienie w sprawie usług telekomunikacji podstawowej 191 4.4.2. Negocjacje w sprawie usług finansowych 195 4.4.3. Obecność osób fizycznych świadczących usługi 197 4.4.4. GATS 2000 198 4.5. Runda Doha – konfrontacja zwolenników protekcjonizmu i liberalizacji handlu usługami 199 Rozdział 5. Liberalizacja handlu usługami w układach regionalnych 207 5.1. Liberalizacja handlu usługami w Unii Europejskiej 207 5.1.1. Traktatowa swoboda świadczenia usług 207 5.1.2. Usługi w procesie budowy jednolitego rynku wewnętrznego 209 5.1.3. Dyrektywa o usługach na rynku wewnętrznym 212 5.2. Proces liberalizacji handlu usługami na półkuli zachodniej 218 5.2.1. Integracja gospodarcza państw Ameryki Północnej 218 5.2.2. Liberalizacja handlu usługami w latynoamerykańskich porozumieniach integracyjnych 223 5.2.3. Strefa Wolnego Handlu Ameryk 230 5.3. Liberalizacja handlu usługami w regionie Azji i Pacyfiku 232 5.3.1. Ramowe porozumienie ASEAN w sprawie usług 232 5.3.2. Rada Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku 238 5.3.3. Strefa Wolnego Handlu Australia – Nowa Zelandia 242 5.4. Liberalizacja handlu usługami w wybranych bilateralnych porozumieniach o wolnym handlu 243 5.4.1. Strefa wolnego handlu Stany Zjednoczone – Republika Korei 245 5.4.2. Porozumienie o współpracy gospodarczej Indie – Singapur 248 5.4.3. Strefa wolnego handlu Japonia – Malezja 250 Rozdział 6. Znaczenie procesu liberalizacji międzynarodowych obrotów usługowych 252 6.1. Efekty liberalizacji międzynarodowego sektora usług dla gospodarki światowej i narodowej 252 6.1.1. Wpływ na wzrost gospodarczy 254 6.1.2. Wpływ na dochód narodowy 257 6.1.3. Oddziaływanie na przepływy czynników produkcji 262 6.2. Efekty sektorowe 272 6.2.1. Usługi finansowe 273 6.2.2. Usługi telekomunikacyjne 279 6.2.3. Usługi transportowe 286 Zakończenie. Ocena i perspektywy dalszej liberalizacji międzynarodowego 290 Aneks 300 Bibliografia 321