Międzypokoleniowe uczenie się
Międzypokoleniowe uczenie się jest zjawiskiem naturalnym, a przez to wszechobecnym, lecz społecznie „niewidzialnym”. Oznacza to, że występuje w większości sytuacji społecznych, takich jak chociażby wychowanie czy socjalizacja, choć z drugiej strony, samo pojęcie jest jeszcze mało znane, słabo rozpoznane w publikacjach o charakterze naukowym (…). Źródeł nieobecności w świadomości zjawiska międzypokoleniowego uczenia można dopatrywać się w wielu czynnikach. Jednym z nich jest segregacja społeczeństw ze względu na wiek, która zaczyna się już od najmłodszych lat życia jednostki. Najlepiej widać to na przykładzie edukacji, w której podział ten utrzymuje się aż do okresu starości. Instytucjonalnie zorganizowany bieg życia jednostki daje niewiele możliwości doświadczania zjawiska międzypokoleniowego uczenia się, ponieważ człowiek najczęściej przebywa w grupie rówieśniczej, począwszy od przedszkola, a skończywszy na uniwersytetach trzeciego wieku (…). Przygotowanie gruntu umożliwiającego przebicie się zjawiska międzypokoleniowego uczenia się do świadomości opinii publicznej (uczenie nieformalne) w dużej mierze zależy od kontekstu formalnego, który potrafi zdiagnozować, zdefiniować oraz nadać odpowiedni sposób percepcji tego zjawiska, czyniąc go „widzialnym”. Zadanie to wypełniają artykuły, opracowania oraz badania nad szeroko rozumianą międzypokoleniowością, które w Polsce mają już swoją historię. Rolę taką pełnić może przedłożona publikacja, która jest zbiorem autorskich badań oraz refleksji na temat międzypokoleniowego uczenia się. W żadnej mierze nie pretenduje do całościowego ujęcia tego zagadnienia. Jest kolejnym przyczynkiem w nowo rozpoznawanym polu badawczym. Kolejne artykuły poszerzają nie tylko listę obszarów, lecz także specyficzne ujęcia uczenia się w wymiarze międzypokoleniowym. Fragment Wstępu
- Kategorie:
- Redakcja: Marcin Muszyński
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7969-723-6
- ISBN druku: 978-83-7969-303-0
- Liczba stron: 178
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Marcin Muszyński, Międzypokoleniowe uczenie się – wprowadzenie 8 – Intergenerational Learning – Introduction 20 Marcin Rojek, Międzypokoleniowe uczenie się w kontekście badania historii życia 22 – Intergenerational Learning in the Context of Life History Research 37 Lucyna Telka, Wyobraźnia społeczna wychowawcy – perspektywa pedagogiki społecznej 38 – Sociological Imagination of an Educator – Social Education Perspective 47 Ryszard Kałużny, Międzypokoleniowe uczenie się w refleksyjnym dialogu dziadków i wnuków 48 – Intergenerational Learning in a Reflexive Dialogue between Grand-parents and Grandchildren 56 Magdalena Sasin, Międzypokoleniowy przekaz zainteresowań na przykładzie zainteresowań sztuką 58 – Intergenerational Transfer of Interests on the Example of an Interest in Arts 75 Elżbieta Woźnicka, Seniorzy lubią blogi – międzypokoleniowy wymiar pisania pamiętników w Internecie 76 – Seniors Like Blogs – Intergenerational Dimension of Writing Diaries on the Internet 89 Renata Maciejewska, Tradycja jako przedmiot przekazu międzygeneracyjnego w dawnych społecznościach wiejskich 90 – Tradition as a Subject of Intergenerational Transfer in Rural Communities in the Past 99 Małgorzata Szokalak, Międzypokoleniowy dialog a wartości religijne w radiowych homiliach biskupa Józefa Zawitkowskiego 100 – Intergenerational Dialogue vs. Religious Values in Radio Homilies of Bishop Józef Zawitkowski 108 Hanna Solarczyk-Szwec, Pokolenia andragogów w Niemczech 110 – Generations of Andragogists in Germany 118 Renata Konieczna-Woźniak, „Młodzi nauczyciele” a budowanie międzypokoleniowych relacji 120 – “Young Teachers” and Building an Intergenerational Relationships) 130 Anna Sladek, Zdrowie jako obszar uczenia się (między)pokoleniowego 132 – Health as (Inter)generational Field Learning 146 Dorota Nawrat, Uczenie się międzypokoleniowe w środowisku pracy – wybrane strategie i metody 148 – Intergenerational Learning in the Workplace – Selected Strategies and Methods) 167 Agata Matuszewska, Mentoring w przedsiębiorstwach na przykładzie łódzkiej instytucji finansowej 168 – Mentorship in Companies on the Example of a Financial Institution in Łódź 176 Autorzy 178