Miękka siła i dyplomacja publiczna Polski
Miękka siła i
dyplomacja publiczna Polski to publikacja poświęcona wykorzystaniu niematerialnych zasobów państwa w stosunkach międzynarodowych. Dyskusję nad miękką siłą zapoczątkował Joseph Samuel Nye, który spopularyzował to pojęcie na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Autorka niniejszej publikacji opisuje problem na przykładzie Polski, która bardzo aktywnie wykorzystuje swoje zasoby miękkiej siły co najmniej od połowy lat dziewięćdziesiątych. Podobnie czynią inne państwa, zwłaszcza kraje małe i średnie.
Książka Profesor Beaty Ociepki jest pierwszą w naszym kraju próbą opisania mariażu soft power z dyplomacją publiczną. Jest to o tyle ważne, że Polska należy do grupy krajów mających nie tylko interesy, lecz także ambicje – jest krajem aktywnym, chcącym zmieniać swe otoczenie. Realizacji jej ambicji może pomóc dyplomacja publiczna i soft power. Pod warunkiem wszakże, umiejętnego wykorzystania potencjału jakie obie niosą. Praca Beaty Ociepki jest z tego punktu widzenia niesłychanie potrzebna.
z recenzji prof. dr. hab. Romana Kuźniara
Beata Ociepka pracuje na Uniwersytecie Wrocławskim. Od 2002 r. kieruje Zakładem Komunikowania Międzynarodowego na Wydziale Nauk Społecznych. Specjalizuje się w badaniach nad komunikowaniem międzynarodowym, komunikacją polityczną, miękką siłą i dyplomacją publiczną. Autorka, współautorka i redaktor niemal 100 publikacji, w tym książek Niemiecki wydawca – polski czytelnik. Prasa niemieckich wydawców w debacie publicznej (wspólnie z J. Woźną, Wrocław 2009), Dyplomacja publiczna (Wrocław 2008); Populism and Media Democracy (Wrocław 2005), Dla kogo telewizja? Model publiczny w postkomunistycznej Europie Środkowej (Wrocław 2003).
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7383-664-8
- ISBN druku: 978-83-7383-664-8
- Liczba stron: 232
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 ROZDZIAŁ 1 Miękka siła: nowa koncepcja? 15 1.1. Siła 20 1.2. Miękka siła państw twardych 28 1.3. Państwo cywilne a zasoby siły twardej i miękkiej 37 1.4. Miękka siła państw średnich 45 1.5. Miękka siła a międzynarodowa rola Polski. Polska jako państwo średnie 50 1.6. Pozycja międzynarodowa państwa: pomiar miękkiej siły 57 ROZDZIAŁ 2 Dyplomacja publiczna jako narzędzie miękkiej siły 69 2.1. Definiowanie dyplomacji publicznej jako narzędzia miękkiej siły 70 2.2. Dyplomacja publiczna a dyplomacja klasyczna Dyplomacja niszowa państw średnich 77 2.3. Dyplomacja publiczna jako forma politycznego komunikowania międzynarodowego 81 2.4. Logika procesów opiniotwórczych 84 2.5. Dyplomacja publiczna a propaganda 89 2.6. Dyplomacja publiczna z perspektywy public relations 92 2.7. Dyplomacja publiczna i branding 100 2.8. Branding regionów (województw) i miast 103 2.9. Dyplomacja publiczna jako komunikacja strategiczna. Strategia komunikowania w dyplomacji publicznej 104 ROZDZIAŁ 3 Wykorzystanie zasobów miękkiej siły: organizacja dyplomacji publicznej 109 3.1. Dyplomacja publiczna w polskiej polityce zagranicznej: polski model zarządzania zasobami miękkiej siły 109 3.2. Kontekst europejski 121 3.3. Pomoc (współpraca) rozwojowa a dyplomacja publiczna 131 3.4. Rola organizacji pozarządowych. NGO czy QUANGO? Postrzeganie organizacji pozarządowych a miękka siła państwa 1 3.5. Dyplomacja diaspory: rola Polonii 144 3.6. Dyplomacja publiczna a dyplomacja kulturalna 146 3.7. Zasoby polskiej miękkiej siły w dyplomacji kulturalnej 151 3.8. Dyplomacja historyczna – zagraniczna polityka historyczna 155 ROZDZIAŁ 4 Media jako zasób miękkiej siły i ich rola w dyplomacji publicznej: nadawanie za granicę 167 4.1. Media jako zasób miękkiej siły 177 4.2. Wydarzenia medialne 180 4.3. Nadawanie za granicę 182 4.4. Biełsat TV 188 4.5. Kampanie reklamowe w mediach 199 4.6. Media społecznościowe w dyplomacji publicznej: potencjał symetryczności? 201 Zakończenie 207 Bibliografia 211 Wykaz tabel i rycin 225 Indeks nazwisk 226 Wykaz skrótów 231