Multimedia w komunikacji, czytelnictwie i życiu kulturalnym osób z dysfunkcją słuchu
Książka poświęcona jest multimediom i roli, jaką odgrywają lub mogą odgrywać w komunikacji, w specyficznych praktykach czytelniczych oraz życiu kulturalnym osób z uszkodzonym słuchem, a zwłaszcza w środowisku ludzi głuchych, dla których językiem macierzystym jest język migowy. Rozważania usytuowane zostały w kontekście historycznym, z odwołaniem do czasów poprzedzających rewolucję cyfrową. Pozwoliło to na ukazanie przemian, jakie nastąpiły w postrzeganiu społeczności Głuchych, tworzących własną kulturę, zogniskowaną wokół języka migowego, a także umożliwiło przedstawienie ich samych, jako społeczności, która nie tylko korzysta z możliwości, jakie dają nowe technologie, ale również uczestniczy w ich powstawaniu. Książka obejmuje siedem rozdziałów. Otwiera ją Wprowadzenie, w którym wyjaśnione zostały motywy i cele podjęcia badań, z ogólną charakterystyką przyjętej metodologii. Rozdział pierwszy poświęcony jest szczegółowym założeniom metodologicznym pracy, w której dominuje ujęcie funkcjonalne. Tu również znajduje się przegląd literatury i bazy źródłowej. Rozdział drugi zawiera charakterystykę osób z uszkodzonym słuchem, przestawia język migowy – główny środek komunikacji niesłyszących, a także wskazuje bariery, na jakie trafiają w dostępie do standardowego czytelnictwa. W rozdziale trzecim omówione zostały media dla osób z dysfunkcją słuchu w czasach sprzed Internetu i ich współczesne kontynuacje. Czwarty rozdział prezentuje rewolucję multimedialną, jaka nastąpiła wskutek notacji SignWriting –pisma migowego, docierającego również do Polski. W rozdziale piątym omówiono multimedia, które zaistniały w Polsce dzięki komputerom i sieci, w tym – słowniki i programy adresowane do dzieci i młodzieży z niedosłuchem. Nowym możliwościom dostępu do informacji – poprzez witryny tworzone przez lub dla osób z uszkodzonym słuchem oraz oferowane w nich multimedia – poświęcony został rozdział szósty. W rozdziale siódmym zaprezentowano dostępne w sieci formy multimedialne, odgrywające istotną rolę w życiu kulturalnym i rozrywce „mieszkańców świata ciszy”. Całość zamyka Zakończenie, podsumowujące ogół rozważań.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-3500-5
- ISBN druku: 978-83-231-3500-5
- Liczba stron: 280
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Streszczenie, słowa kluczowe / 11 Summary, key words / 13 Wprowadzenie / 15 Rozdział 1. W kręgu założeń metodologicznych / 23 1.1. Przegląd i definiowanie pojęć / 23 1.2. Przyjęta metodologia / 35 1.3. O mówienie literatury przedmiotu i bazy źródłowej / 39 Rozdział 2. Ludzie z uszkodzonym słuchem i ich funkcjonowanie – wybrane aspekty / 45 2.1. Osoby głuche i niedosłyszące – klasyfikacje, skala zjawiska / 45 2.2. Komunikacja osób niesłyszących – fenomen języka migowego i jego odmian w kontekście edukacji oraz kultury Głuchych / 51 2.3. Bariery w dostępie do czytania i standardowej informacji jako konsekwencja uszkodzenia słuchu oraz ich skutki społeczne / 67 Rozdział 3. Media dla osób z dysfunkcją słuchu w czasach sprzed Internetu i ich obecne kontynuacje / 79 3.1. Słowniki języka migowego i książki kodeksowe jako środki kształtowania standardowego czytelnictwa / 80 3.2. Tłumaczenia migowe w programach TV / 93 3.3. Teletekst i deskrypcja w telewizji i filmie – dostęp do „świata dźwięków”? / 99 3.4. Bajki i filmy dla dzieci i młodzieży w języku migowym – nowe możliwości / 104 Rozdział 4. SignWriting – multimedialną drogą niesłyszących do świata kultury piśmienniczej / 111 4.1. Valerie Sutton i jej SignWriting – geneza oraz zasady notacji języka migowego / 113 4.2. Rozwój i przemiany zapisu SignWriting pod wpływem technologii informacyjnych / 119 4.3. Kształtowanie kultury piśmienniczej i literackiej osób głuchych poprzez portal Valerie Sutton / 120 4.4. SignWriting w Polsce – inicjatorzy i zasięg / 126 Rozdział 5. Czasy Internetu – cicha rewolucja multimedialna w Polsce / 137 5.1. Multimedialne słowniki, kursy i lekcje języka migowego / 137 5.2. Multimedialne propozycje dla młodych użytkowników z niedosłuchem 150 Rozdział 6. Głusi i niedosłyszący w sieci – nowe możliwości dostępu do informacji / 165 6.1. Bariery w dostępie do informacji elektronicznej – problemy metodologiczne opisu i oceny stron WWW dla osób z dysfunkcją słuchu / 165 6.2. Wybrane portale dla osób z uszkodzonym słuchem – przegląd i analiza funkcjonalna / 170 6.3. Telewizja internetowa dla niesłyszących – trudne początki, przemiany i rodzaje / 188 6.4. Nowatorskie programy komputerowe – przełamywanie barier komunikacyjnych między „mieszkańcami świata ciszy” a słyszącymi? / 193 Rozdział 7 Multimedia w życiu kulturalnym i rozrywce „mieszkańców świata ciszy” / 203 7.1. Promowanie kultury Głuchych w Internecie poprzez witryny fundacji i stowarzyszeń / 203 7.2. Wejście w świat kultury „wysokiej” i doznań poetyckich / 213 7.3. Dzieci i młodzież z uszkodzonym słuchem w multimedialnym świecie lektur / 216 7.4. Muzykę można zobaczyć i czuć! – odbiór i radość tworzenia / 222 7.5. Multimedialne formy rozrywki – „skok” niesłyszących do kultury popularnej / 229 Zakończenie / 233 Bibliografia / 243 Wykaz skrótów / 269 Wykaz ilustracji / 271 Indeks nazwisk / 277