Muzyka popularna jako wehikuł ideologiczny
Muzyka towarzyszy człowiekowi od zawsze - stwierdzenie to wydaje się oczywistością, jednak należy uświadomić sobie również fakt, iż towarzyszy ona działalności ludzkiej, jaką jest działalność społeczna i polityczna o ideologicznym charakterze. Muzyka popularna, zwłaszcza rock, o którym w niniejszej książce głównie będzie mowa, jest zjawiskiem kulturowym, często wyrażającym bunt przeciwko konserwatywnemu społeczeństwu mieszczańskiemu, przejawiający się, przede wszystkim, w sferze konfliktu pomiędzy generacjami. W szerszym kontekście muzyka młodych to często wyraz niezgody na obowiązujące formy panujące w sztuce masowej i sposobach promocji owej sztuki, jej transmisji do mas; niezgody manifestowanej jako dążenie do niezależności, zdystansowania się wobec narzucanych przez masowe media wzorców gustu, z jednej strony, klas średnich i wyższych, z drugiej zaś - klas dominujących (a więc kontrolujących główne wzorce kulturowe w danym społeczeństwie jako pewnej całości dążącej do homeostazy systemowej). Bunt ten stanowi pewne wyzwanie rzucone konserwatywnemu społeczeństwu i - jako takie - jest realizowane na kilku płaszczyznach: kultury (pojawiające się jako niespełnialny w praktyce postulat budowy alternatywnego społeczeństwa lub akceptacji i reprodukcji wzorców już istniejących), polityki (podjęcie działania na rzecz demokracji oraz krytyka obecnie panującego systemu politycznego i społecznego) oraz ekonomii (manifestowane jako pojawiające się w różnych postulatach alternatywne sposoby produkowania i dystrybucji dóbr kulturowych, co ma przede wszystkim wymiar prób reorganizacji funkcjonowania rynku muzycznego, a więc wydawanie płyt, ich promocja, działalność koncertowa). Przedmiotem analizy w prezentowanej pracy będą tylko dwie pierwsze kwestie: kultury w działaniu oraz głoszonej ideologii i postaw związanych z polityką. Polityka będzie tu rozumiana w szerokim, klasycznym - arystotelesowskim sensie - jako działania podejmowane na niwie społecznej, manifestowane w przestrzeni publicznej, co oznacza odniesienia wykraczające poza relacje związane z władzą, przymusem i przywództwem natury politycznej. Polityczna będzie w związku z tym nie tylko artystyczna działalność dotycząca idei, myśli, ideologii czy kultury, ale także świadomie generowana kreacja wizerunkowa odnosząca się do ciała, seksualności czy konsumeryzmu, co zostało odzwierciedlone w kolejnych rozdziałach pracy. Podstawowy problem, jaki zostanie poruszony w niniejszym studium, to związek między muzyką popularną a ideologicznym wymiarem funkcjonowania współczesnych społeczeństw - zarówno w odniesieniu do jednostek, jak i grup społecznych. Analizie zostaną poddane relacje ukazujące, w jaki sposób muzycy wykonujący muzykę popularną i zaangażowaną ideologicznie dają wyraz politycznym, społecznym czy ideowym wartościom przez program zawarty w działaniach artystycznych. Owa manifestacja będzie odnosić się do działań społecznych podejmowanych przez artystów oraz ich sztuki, pojmowanej jako konkretne produkty będące wyrazem twórczego zaangażowania - utwory, teksty piosenek, teledyski towarzyszące muzyce oraz kreacje wizerunkowe.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2648-5
- ISBN druku: 978-83-231-2648-5
- Liczba stron: 404
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie / 11 1. Zakres problemowy i tematyczny pracy / 11 2. Muzyka popularna / 14 3. Badanie muzyki popularnej / 26 4. Studia kulturowe jako podejście w badaniach nad muzyką popularną / 35 5. Konstrukcja pracy / 43 6. Założenia metodologiczne pracy / 45 Rozdział 1. Muzyka popularna jako fenomen kultury masowej / 47 1. Muzyka popularna jako forma komunikacji / 48 2. Muzyka popularna a kultura masowa / 56 3. Wyznaczniki sztuki popularnej / 59 4. Sztuka popularna a muzyka pop i rock / 64 a) Stereotypowość i schematyzm / 64 b) Sztuka tworzona dla przyjemności odbiorcy / 66 c) Dostarczanie rozrywki / 67 d) Figura nadczłowieka / 68 e) Walka dobra ze złem / 69 f) Katharsis w zakończeniu dzieła / 70 5. Atrakcyjność form muzycznych dla świata polityki / 74 a) Uwarunkowania wewnętrzne / 75 b) Uwarunkowania zewnętrzne / 78 6. Funkcje muzyki popularnej w procesie komunikacji / 80 a) Funkcja integracyjna / 81 b) Funkcja ekskluzywna / 81 c) Funkcja komunikacyjno-agitacyjna / 82 d) Funkcja ekspresywna/emotywna / 84 e) Funkcja estetyczna / 84 f) Funkcja fatyczna / 85 7. Muzyka jako wehikuł treści ideologicznej / 85 8. Artyści ideologicznie zaangażowani / 89 9. Uwagi końcowe / 92 Rozdział 2. Ideologia w tekstach i postawach artystycznych / 95 1. Formy manifestacji ideologii w programach artystycznych / 96 a) Ideologia w przekazie muzycznym / 96 b) Ideologizacja i mitologizacja sztuki / 98 c) Życie codzienne jako teren sztuki - krytyka społeczeństwa współczesnego / 102 d) Edukacja / 104 2. Twórcy ideologicznie zaangażowani - krytyka społeczeństwa współczesnego w tekstach utworów / 105 a) Cassiber / 106 b) Henry Cow / 109 c) Art Bears / 112 d) The Work - Tim Hodgkinson / 115 e) Crass / 118 f) The Ex / 135 3. Artyści zaangażowani: w stronę budowy ruchu społecznego / 144 4. Działalność społeczna: Chris Cutler (RIO) / 149 5. Uwagi końcowe / 152 Rozdział 3. Ideologiczna ikonografia okładek płytowych / 153 1. Okładka płyty / 155 2. Aspekty programu ideologicznego na okładkach płyt / 157 a) Poglądy polityczne i ich manifestacja / 158 b) Intertekstualne granie z tekstem kulturowym / 175 c) Prowokacja artystyczno-estetyczna / 186 3. Funkcje ideologicznych elementów na okładkach płyt / 201 a) Funkcja ekspresyjna / 201 b) Funkcja impresywno-integracyjna / 202 c) Funkcja estetyczna / 205 d) Funkcja mitotwórczo-promocyjna / 207 4. Uwagi końcowe / 209 Rozdział 4. Teledyski muzyczne jako nośniki ideologii / 211 1. Specyfika teledysku muzycznego a Lacanowska koncepcja sztuki filmowej / 212 2. Kreowanie znaczeń w teledyskach muzycznych / 221 3. Narracyjny charakter teledysku / 223 4. Teledysk jako forma ekspresji stylistyki camp / 229 5. Funkcje teledysków muzycznych / 232 a) Funkcje endoreferencyjne / 232 b) Funkcje egzoreferencyjne / 236 6. Postmodernistyczna gra z odbiorcą: teledysk muzyczny jako nośnik ideologii / 237 a) Ideologia wyrażana explicite / 239 b) Ideologia wyrażana implicite: krytyka konsumpcjonizmu / 244 c) Ideologia wyrażana implicite: pochwała konsumpcjonizmu / 250 d) Teledyski w stylistyce camp / 258 e) Depeche Mode i Anton Corbijn / 262 7. Uwagi końcowe / 269 Rozdział 5. Seksualizacja przekazu w muzyce popularnej / 271 1. Sfera tożsamości jednostki / 273 2. Seksualizacja muzyki popularnej / 279 3. Seksualnie konotowane kreacje wizerunkowe w muzyce popularnej / 284 4. Seksualność Innego w muzyce popularnej / 288 a) Czystość seksualna - Steven Morrisey / 289 b) Aktor kabuki/marioneta - Klaus Nomi / 291 c) Demon/przybysz z kosmosu - KISS / 293 d) Mutant - Marilyn Manson / 294 e) Androgyn - David Bowie/Ziggy Stardust / 295 f) Transwestyta - Martin Gore / 297 5. Seksualizacja przekazu tekstowego - Gloria Vana Morrisona / 298 a) Van Morrison / 300 b) Jim Morrison / 302 c) Patti Smith / 303 d) Marcin Świetlicki / 305 6. Uwagi końcowe / 307 Rozdział 6. Człowiek-maszyna: figura cyborga w muzyce popularnej / 309 1. Cyborg w kulturze i sztuce / 310 2. Cyborg w muzyce popularnej / 315 3. Cyborg w muzyce popularnej: tytuły i teksty utworów / 316 a) Kraftwerk / 316 b) Karl Bartos / 320 c) Gary Numan / 321 d) Stars / 323 e) Alan Parsons Project / 324 f) Inni wykonawcy / 326 4. Cyborg w muzyce popularnej: ikonografia / 327 a) Kraftwerk / 330 b) Klaus Schulze / 334 c) Gary Numan / 336 d) Daft Punk / 340 e) Ultravox! / 346 f) Garbage / 347 g) Björk / 347 h) Stars / 351 5. Cyborg w muzyce popularnej: produkcja nagrań / 353 6. Funkcje cyborga w muzyce popularnej / 354 7. Uwagi końcowe / 356 Zakończenie / 357 Bibliografia / 367 Indeks osobowy / 389 Popular music as an ideological vehicle. Summary / 401