MENU
Darmowa dostawa

Myślenie w edukacji

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Łódź, 2021

  • Autor: Matthew Lipman

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 24,95 zł
21,46
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Myślenie w edukacji

Tłumaczenie publikacji M. Lipmana (1923–2010) – klasyka teorii edukacji, twórcy programu Philosophy for Children, który zapoczątkował nowy ruch edukacyjny ukierunkowany na rozwijanie myślenia. Książka stanowi syntezę wiedzy na ten temat. Autor skupia się na trzech formach myślenia: twórczym, krytycznym I troskliwym oraz sposobach Ich rozwijania.
Publikacja dla pedagogów, nauczycieli, edukatorów, studentów pedagogiki i innych kierunków humanistyczno-społecznych, badaczy edukacji, filozofów – dla wszystkich zainteresowanych sposobami postępowania umożliwiającymi uczniom na wszystkich poziomach kształcenia stanie się ludźmi bardziej refleksyjnymi, rozumniejszymi i rozsądniejszymi. Lipman nie tylko przedstawia podstawy rzemiosła myślenia i sądzenia, ale pokazuje również, jak podstawowe narzędzie ukierunkowywania edukacji na myślenie – wspólnotę dociekania – można wykorzystać do zmniejszenia przemocy w klasie szkolnej i udoskonalenia kształcenia dzieci z grup ryzyka. Dla praktyki pedagogicznej cenne są zwłaszcza przykłady naturalnych sytuacji szkolnych (instruktażowe dialogi, cytowane pytania). Mogą one dostarczyć nauczycielom ogólnych wskazówek, w jaki sposób konstruował własną praktykę edukacyjną ukierunkowaną na myślenie.
Parafrazując tytuł książki i łącząc go z serią wydawniczą: edukacja ukierunkowana na myślenie to mądra edukacja – taka, która w przemyślany sposób prowadzi uczniów i nauczycieli ku mądrości.
Dr hab. Iwona Czaja-Chudyba, prof. UP

W serii ukazały się:
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży
E. Płóciennik, Mądrość dziecka. Predyspozycje – przejawy – perspektywy wspierania
J. Sternberg, L. Jarvin, E. L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces
Pobojewska, Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka
Czaja-Chudyba, Myślenie krytyczne w edukacji. Metodyka kształcenia w szkole podstawowej
K. J. Szmidt, E. Płóciennik, Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie do wydania polskiego (Anna Łagodzka)	11
Podziękowania	21
Wstęp do drugiego wydania	23

Część pierwsza. Edukacja ukierunkowana na myślenie	29

1. Refleksyjny model praktyki edukacyjnej	31
Racjonalność jako zasada porządkująca	33
Kształcenie bez myślenia	34
Normalna praktyka edukacji przeciwstawiona krytycznej 	37
Restrukturyzacja praktyki edukacyjnej	40
Edukacja jako dociekanie	42

2. Różne podejścia do nauczania ukierunkowanego na myślenie	51
Pojawienie się ruchu krytycznego myślenia	51
Krytyczne myślenie a wpajanie przekonania	69
Alternatywne podejścia do uczenia praktycznego rozumowania	73
Nauczanie ukierunkowane na budowanie połączeń, przeniesienie i przekład	78
Niektóre charakterystyki krytycznego myślenia	80

3. Przeszkody i nieporozumienia w nauczaniu ukierunkowanym na myślenie	89
Przeszkody konceptualne we wzmacnianiu myślenia	89
Kilka nieporozumień dotyczących nauczania ukierunkowanego na krytyczne myślenie	99

Część druga. Wspólnoty dociekania	109

4. Myślenie we wspólnocie	111
Co wytwarza wspólnotę i co wytwarza wspólnota	111
Podążanie za argumentem tam, dokąd prowadzi 	112
Logika dyskursu konwersacyjnego	115
Sztuka rozmowy	116
Struktura dialogu	118
Dialog i wspólnota	119
Uczenie się z doświadczenia innych	121
Rola wspólnoty dociekania w edukacji	122
Formowanie wspólnot dociekania	129
Epistemologiczny status dyskusji we wspólnocie dociekania	131

5. Wspólnoty dociekania jako podejście redukujące przemoc	133
Edukacja, nie indoktrynacja	133
Do jakich kryteriów możemy się odwoływać?	136
Przemoc i usprawiedliwienie	140
Wzmacnianie sądzenia przez pracę poznawczą	145
Wspólnota dociekania w edukacji ukierunkowanej na wartości i znaczenia	148
Redukcja przemocy w otoczeniu szkolnym	150

Część trzecia. Koordynacja składników	155

6. Emocje w myśleniu i edukacji	157
Emocje i edukacja	157
Czy jest paradygmatyczna wersja myślenia emotywnego? 	160
Czy możemy kształcić pod względem emocjonalnym?	161
Emocje i język	163
Zgrupowania słów służące rozwojowi płynnego nazywania emocji	165

7. Akty umysłowe	169
Świadomość a spełnianie aktów umysłowych	169
Uświadamianie sobie swoich aktów umysłowych	172
Akty umysłowe jako dokonania	173
Nastawienia zdaniowe 	176
Ruch epistemiczny: akty i stany umysłowe mogą się rozwinąć w umiejętności myślowe	179
Rozwijanie się ruchów umysłowych w filozoficzny dialog 	181
Przez szkło powiększające: bliższe spojrzenie na to, jak filozofia może doskonalić myślenie 	187

8. Umiejętności myślowe	193
O uczeniu dzieci umiejętności myślowych	193
Umiejętności i znaczenia	202
Cztery główne odmiany umiejętności myślowych	207
Czy warto uczyć rozumowania?	215
Umiejętności i ich koordynacja   	216
Od umiejętności podstawowych do przedmiotów nauczanych w szkole podstawowej	219
Granice umiejętności	220

Część czwarta. Edukacja ukierunkowana na doskonalenie myślenia	225

9. Transakcyjne wymiary myślenia	227
Myślenie wielowymiarowe	227
Prawo do bycia zdolnym do myślenia	232

10. Edukacja ukierunkowana na krytyczne myślenie	235
Czym może być krytyczne myślenie	235
Praktyka rozumowania – zachowania uczniów oznaczające konkluzje	253
Kształcenie profesjonalistów a kultywowanie sądzenia	255
Krytyczne myślenie a błędy nieformalne 	260

11. Edukacja ukierunkowana na twórcze myślenie	273
Prymarny aspekt dzieła sztuki jako standard dzieła	273
Twórcze myślenie w perspektywie krytycznej	274
Świeżość, problematyczność i zrozumiałość	277
Myślenie poszerzające	279
Myślenie nieposłuszne	281
Myślenie majeutyczne	282
Twórcze i troskliwe myślenie	283
Twórcze i krytyczne myślenie	284
Ruchy poznawcze w procesie twórczego myślenia	285
Twórczość i dialog we wspólnocie dociekania	286
Twórczość i samodzielne myślenie	288

12. Edukacja ukierunkowana na troskliwe myślenie	291
Miejsce uczuć w myśleniu	291
Troskliwe myślenie jako troska o sprawy, które mają dla nas znaczenie	292
Niektóre rodzaje troskliwego myślenia	294

13. Wzmacnianie władzy sądzenia	303
Wdrożenie nauczania ukierunkowanego na doskonalenie sądzenia	303
Krytyczny, twórczy i troskliwy sąd	305
Połączenie tego, co uniwersalne, z tym, co partykularne	308
Trzy porządki sądu	310
Sądzenie jako kółko wahadłowe w środowiskach edukacyjnych	320
Sądy jako ekspresja osób	323

Bibliografia	325

Indeks nazwisk	339
Indeks przedmiotowy	343
Posłowie do wydania polskiego (Iwona Czaja-Chudyba)	349
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

17,33 zł
23,10 zł

Promocja dobrych praktyk w profilaktyce zdrowotnej, resocjalizacji i edukacji

Publikacja zawiera zbiór artykułów prezentujących dobre praktyki w profilaktyce ochrony zdrowia, resocjalizacji i edukacji. Profilaktyka zdrowotna stanowi niezwykle ważną dziedzinę naszej rzeczywistości. Choroby cywilizacyjne, wszechobecn...
18,90 zł
21,00 zł

Chleba, edukacji, wolności

W trzeciej części kryminalnej trylogii kryzysu Petros Markaris zabiera nas do alternatywnej Grecji: 1 stycznia 2014 roku kraj porzuca euro i wraca do drachmy. Ateny pogrążają się w chaosie. Ceny rosną, pensje zostają wstrzymane, a ludzie wychodzą na ul...
23,24 zł
29,80 zł

Zdrowie wartość edukacja

Książka składa się z dwóch części, których kolejność jest podyktowana dążeniem do możliwie pełnego, a zarazem merytorycznie uzasadnionego przedstawienia problematyki zdrowia w kontekście wartości i oddziaływań edukacyjnych.Część pie...
37,92 zł
49,90 zł

Logopedia w edukacji wczesnoszkolnej.

W publikacji „Logopedia w edukacji wczesnoszkolnej. Zeszyt ćwiczeń. Dziecko z wadą słuchu, zaburzenie przetwarzania słuchowego, mowa bezdźwięczna” logopedzi – wieloletni praktycy, zamieszczają szereg przemyślanych, przydatnych kart pr...
27,30 zł
35,00 zł

Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej

Oficyna wydawnicza IMPULS prezentuje pierwszy tytuł z nowej serii: "Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki", pod red. Marii Dudzikowej i Henryki Kwiatkowskiej pt. "Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej".Pub...
23,40 zł
30,00 zł

Współczesna filozofia edukacji

Celem niniejszej książki jest wprowadzenie czytelnika w kluczowe zagadnienia edukacyjne XXI wieku, zainspirowanie go do refleksji nad rolą pedagoga i nauczyciela na płaszczyźnie wyjaśniania dzieciom, uczącej się młodzieży oraz wszystkim osobom zaintere...
16,17 zł
23,10 zł

O potrzebie edukacji zdrowotnej kobiet

Prezentowane w niniejszej pracy zagadnienia mają charakter interdyscyplinarny i mieszczą się w kręgu zainteresowań pedagogiki zdrowia – dyscypliny, która łączy przede wszystkim elementy pedagogiki społecznej, socjologii zdrowia i choroby, ...
16,20 zł
18,00 zł

EDUKACJA ELIT XXI WIEKU Kompetencyjne pojęcie elit społecznych

Współczesny świat ogarnięty jest ideą elitarności, która wpływa na strukturę stosunków międzynarodowych oraz wyznaczanie kierunków rozwoju cywilizacyjnego. Członkostwo w zacnym gronie elitarnym, niezależnie gdzie i kiedy, i ...
38,84 zł
49,80 zł

Edukacja i nierówności społeczne

Książka Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji stanowi wyraz zainteresowań badawczych autora – zorientowanych wokół problematyki zróżnicowania społecznego i roli ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!