Narracja w pedagogice
Autorka spogląda na istotę narracji jak na szczególny rodzaj dyskursu, który uprawiamy często z samym sobą w przestrzeni biograficznego życia. W tym rozumieniu narracje dostarczają wiedzy o tym, w jaki sposób jako podmioty społeczne funkcjonujemy, w jaki sposób działamy, w jaki sposób przeżywamy codzienne rozterki. Książka zaprasza do indywidulanej refleksji nad możliwością wykorzystania narracji w metodologicznej wędrówce badawczej. Adresatami pracy są osoby, które pragną przyjrzeć się istocie i znaczeniu narracji w przestrzeni życia współczesnego człowieka.
„Książka Amelii Krawczyk-Bocian pt. „Narracja w pedagogice. Teoria. Metodologia. Praktyka badawcza” jest długo oczekiwaną, niezwykle potrzebną i cenną pozycją wydawniczą. Skupiona wokół kategorii narracji porusza problemy ważne dla pedagogiki, dla humanistyki oraz dla każdego z nas – członków współczesnej wspólnoty. Pokazuje, jak budujemy, jak tworzymy naszą historię o „ja”. Pokazuje, co składa się na naszą wiedzę o sobie, o innych ludziach i otaczającym nas świecie oraz o naszych relacjach z tym światem. Pokazuje, czym są
badania narracyjne i jak je robić. Pokazuje także, jak dzięki tym badaniom można się zmieniać, rozwijać, realizować. Jest jedną z nielicznych książek, z których możemy się nie tylko uczyć, ale także dzięki którym możemy lepiej rozumieć nas samych i otaczający nas świat.” (z recenzji prof. dr hab. M. Nowak-Dziemianowicz)
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8018-242-4
- Liczba stron: 244
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 1. Indywidualne doświadczenie narracji w pracy badawczej 9 2. Miejsce narracji w pedagogice 12 3. Struktura pracy 33 4. Od Autorki 37 Rozdział I. Teoretyczne podłoże rozumienia narracji 41 1. Narracja na mapie paradygmatów 41 1.1. Wyodrębnianie się nauk humanistycznych 41 1.2. Zwrot ku narratywistycznej myśli humanistycznej 44 1.3. Interdyscyplinarność narracji 45 1.4. Pojęcie narracji 51 2. Wieloznaczność pojęcia narracji 56 2.1. Narracja jako opowieść życia 57 2.2. Narracja jako spotkanie 60 2.3. Narracja jako (samo)rozumienie 65 2.4. Narracja jako interpretacja 80 2.5. Narracja jako nadawanie znaczeń 95 Rozdział II. Mapa pojęciowa narracji 101 1. Pojęcia związane z procesem konstruowania siebie 101 1.1. Postać narracyjna 102 1.2. Tożsamość narracyjna 105 2. Pojęcia związane z procesem poznawania siebie 112 2.1. Pamięć narracyjna 112 2.2. Czas narracyjny 117 3. Pojęcia związane z procesem odkrywania Innego 125 3.1. Dialog narracyjny 125 3.2. Doświadczanie narracyjne 129 Rozdział III. Poznawczy wymiar badań narracyjnych 133 1. Narracyjna orientacja metodologiczna 134 1.1. Założenia ontologiczne badań narracyjnych 137 1.2. Założenia epistemologiczne i metodologiczne badań narracyjnych 140 2. Najczęściej stawiane pytania w badaniach narracyjnych 142 2.1. Po co badamy narracyjnie? 142 2.2. Dlaczego stosujemy badania narracyjne? 146 2.3. W jaki sposób badamy narracyjnie? 147 2.4. Co motywuje do podjęcia „rozmowy z dniem wczorajszym”1? 162 2.5. Co to znaczy, że myślimy narracyjnie? 168 2.6. W jaki sposób można spożytkować źródło wiedzy o sobie uzyskane w narracji? 171 2.7. Jaki jest udział refleksji w tworzeniu narracji? 177 3. Narracyjna pedagogiczna praktyka badawcza 183 Rozdział IV. Fenomen narracyjności jako źródła wiedzy o sobie 191 1. (Re)konstrukcja życia w narracji 192 2. Retrospektywne tworzenie znaczenia historii życia w narracji 201 3. Doświadczanie i przekraczanie siebie w narracji 207 4. Rola badacza w procesie narracyjnego poznania 212 Zakończenie 221 Próba wyjaśnienia sensu i znaczenia odkrywania narracyjności w perspektywie czasu 221 Bibliografia 228 Summary 243