„Narracje o Zagładzie” 2016 - 03 Ślady miejsc wspólnych. O zaletach pojęcia toposu dla badań nad Zagładą
Redaktor naczelna Marta Tomczok, redaktor numeru Paweł Wolski
W bieżącym numerze prezentujemy cykl artykułów, które rozwijają projekt topiki Zagłady, autorstwa: Jagody Budzik, Sławomira Buryły, Justyny Kowalskiej-Leder, Katarzyny Kuczyńskiej-Koschany, Marty Tomczok i Pawła Wolskiego. Autorzy zastanawiają się nad teorią i nowoczesnością toposu, pokazują topikę Zagłady jako narzędzie nadające się do subtelnej analizy zarówno literatury dokumentu osobistego, jak i popkultury, wskazują także na zwiększanie się liczby toposów w ostatnich latach oraz ich zróżnicowane występowanie (nie tylko w literaturze polskiej, ale też na przykład hebrajskiej). Postulują również przygotowanie słownika topiki i podpowiadają, jak mogłoby wyglądać przykładowe hasło.
Ponadto jako pierwsi w Polsce publikujemy tłumaczenie tekstu znanej za granicą psychoanalityczki Brachy L. Ettinger, potomkini polskich ocalonych (Transcryptum: Memory Tracing In/For/With the Other; komentarz – Anna Kisiel). Czytelnik nowych „Narracji…” znajdzie w nich też szkice weryfikujące lub zmieniające wiedzę na tematów związków z Zagładą Medalionów Zofii Nałkowskiej (Arkadiusz Morawiec) i Pamiętnika znalezionego w wannie Stanisława Lema (Agnieszka Gajewska), a także ważny artykuł Anity Jarzyny, objaśniający coraz bardziej dziś popularną literaturę dla dzieci i młodzieży poświęconą Holokaustowi oraz miejsce w niej zwierząt.
- Kategorie:
- Redakcja: Marta Tomczok, Paweł Wolski
- Język wydania: polski
- ISSN: 2450-4424
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Myśli różne o ogrodach (koncentracyjnych) (Paweł Wolski) / 7 Topika Zagłady „Mnie zawsze fascynowały wszelkie powtarzalności”. O topice Zagłady z Janiną Abramowską rozmawia Paweł Wolski / 15 Justyna Kowalska-Leder: Cyrkulacja śladów Zagłady w polskim imaginarium – między stadionem a galerią sztuki / 25 Paweł Wolski: Ślady miejsc wspólnych. O zaletach pojęcia toposu dla badań nad Zagładą / 36 Katarzyna Kuczyńska-Koschany: (Nie)topika Zagłady w NN Opowieściach zasłyszanych / 50 Sławomir Buryła: POCIĄGI ŚMIERCI – kilka uwag o konstrukcji hasła słownikowego / 63 Marta Tomczok: Co stoi za stodołą? Przemiany toposu pojedwabieńskiego a topika Zagłady / 72 Jagoda Budzik: Topos Polski jako żydowskiego cmentarza w hebrajskiej literaturze trzeciego pokolenia / 88 Przekłady Bracha L. Ettinger: Transkryptum: tropienie śladów pamięci z/w/z myślą o Innym (tłumaczenie: Anna Chromik, Anna Kisiel) / 103 Artykuły i rozprawy Anna Kisiel: Uraz – bliskość – nie-pamięć. Psychoanalityczny dyskurs traumy od Freuda do Ettinger / 115 Arkadiusz Morawiec: Coś z niczego? Profesor Spanner (raz jeszcze) / 133 Agnieszka Gajewska: Przeżyć w epoce „chaotyckiej” i w czasach „Wielkiego Rozpadu” w Pamiętniku znalezionym w wannie Stanisława Lema / 150 Agnieszka Kłos: Śmierć i rola trupów w „martwych przestrzeniach” / 163 Magdalena Szczypiorska-Mutor: „Gdyby to był tylko głos nieba i chmur”. O (nie)banalności tła. Z fotograficznego albumu Karla Höckera / 202 Bartosz Dąbrowski: Kategoria groteski w opisach muzyki z obozów koncentracyjnych. Gry oświęcimskie Szymona Laksa / 224 Anita Jarzyna: Szlemiele. Zwierzęta wobec Zagłady w literaturze dla dzieci / 235 Daria Nowicka: „Mruży oczy noc ormiańska” – wokół metafory ikonicznego losu w poezji Jerzego Ficowskiego / 257 Magdalena Rewerenda: Wytwarzanie archiwum. §1000 Anny Baumgart / 271 Joanna Nazimek: Auschwitz jest metaforą wszystkiego. Przypadek Oświęcimków Wojciecha Albińskiego / 283 Recenzje i omówienia Marta Tomczok: Medaliony przeciw milczeniu. Michał Głowiński: Carska filiżanka. Szesnaście opowieści. Warszawa, Wielka Litera, 2016, ss. 238 / 297 Aleksandra Grzemska: Jak wyjaśnić dziecku, czym było Auschwitz? Annette Wieviorka: Czym było Auschwitz? Rozmowy z moją córką. Przeł. Paulina Tarasewicz. Gdańsk, Wydawnictwo w Podwórku, 2015, ss. 92 / 303 Andrzej Juchniewicz: „Bunt się uczula”. Katarzyna Kuczyńska-Koschany: „Все поэты жиды”. Antytotalitarne gesty poetyckie i kreacyjne wobec Zagłady oraz innych doświadczeń granicznych. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013, ss. 360 / 307 Gaweł Janik: Ciało obce, obcość ciała. Jan Borowicz: Nagość i mundur. Ciało w filmie Trzeciej Rzeszy. Warszawa, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, 2015, ss. 161 / 317 Mateusz Pustuła: Polskojęzyczny romans polityczny z izraelską historią w tle. Elżbieta Kossewska: Ona jeszcze mówi po polsku, ale śmieje się po hebrajsku. Partyjna prasa polskojęzyczna i integracja kulturowa polskich Żydów w Izraelu (1948–1970). Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2015, ss. 507 + 8 s. wkł. zdj. / 321 Daria Nowicka: Miejsca pamięci. O poznańskiej synagodze przy Wronieckiej. Joanna Roszak: Słyszysz? Synagoga. Wychodząc spod poznańskiej synagogi przy Wronieckiej. Lublin–Warszawa, Instytut Slawistyki PAN – Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”, 2015, ss. 140 / 330 Varia Kinga Piotrowiak-Junkiert: Medalion (poświęcone Imre Kertészowi) / 337 Aleksandra Grzemska: O kulturze i profanacjach podczas piątych szczecińskich Dni Kultury Żydowskiej „Adlojada” / 341 Noty o Autorach / 345