MENU

Nauczyciel w „polu” szkolnym – w świetle teorii Pierre'a Bourdieu i nauczycielskich narracji - 06 Szkoła miejscem reprodukcji

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Katowice, 2017

  • Autor: Małgorzata Zalewska-Bujak

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Nauczyciel w „polu” szkolnym – w świetle teorii Pierre'a Bourdieu i nauczycielskich narracji - 06 Szkoła miejscem reprodukcji

Książka pt. „ Nauczyciel w polu szkolnym – w świetle teorii Pierre̕a Bourdieu i nauczycielskich narracji” stanowi próbę naświetlenia nauczycielskiej perspektywy spoglądania na otaczającą ich rzeczywistość zawodową. Autorka, zainteresowana tym, jak nauczyciele sami rozpoznają swoje umiejscowienie w polu szkolnym, postanowiła oddać im głos i dzięki prowadzonym wywiadom sięgnąć do ich codzienności związanej z wykonywaną profesją. Intencjonalne dotarcie do zawodowych doświadczeń nauczycieli zaowocowało ukazaniem tego, co spotyka ich w świecie szkoły. Pozwoliło także spojrzeć niejako „oczyma rozmówców” zarówno na napotkanych w nim ludzi i sytuacje, jak i na podejmowane przez nich samych działania, na normy, którymi się kierują, oraz rozpoznać znaczenia, które przypisują codziennym zdarzeniom, procesom i strukturom zawodowego życia.
Zastosowana przez autorkę perspektywa teoretyczna Pierre’a Bourdieu do interpretacji tego, co nauczyciele odsłonili w swoich opowieściach, okazała się niezwykle przydatna w dokonanym opisie i interpretacji naczelnych kategorii, wyłaniających się z przedstawianych analiz zgromadzonego materiału badawczego, wśród których znalazła się między innymi urzeczywistniająca się w szkolnym polu przemoc symboliczna (dokonywanej zarówno na uczniach, jak i na nauczycielach) oraz realizująca się w nim reprodukcja społecznej rzeczywistości.
Publikacja adresowane jest nie tylko do grona akademików, ale również do szerszej sfery publicznej, gdyż pokazuje między innymi, jakie mechanizmy zawiadują szkolnym polem i w jaki sposób są one odczytywane przez nauczycieli, jakie są źródła i formy stosowanej wobec nich przemocy symbolicznej oraz jakie strategie stosują, aby utrzymać się w zawodzie.
Książka, w nadziei autorki, może stanowić źródło pogłębienia „przestrzeni myślenia” o nauczycielach umiejscowionych w polu szkolnym.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści

Wstęp / 9

Rozdział 1: Makrospołeczne konteksty umiejscowienia nauczyciela w polu szkolnym / 17
1.1. Nauczyciel w sytuacji zmian generowanych politycznie / 17
1.2. Nauczyciel uwikłany w neoliberalne konteksty edukacji / 27

Rozdział 2: Koncepcja strukturalizacji Pierre’a Bourdieu jako teoretyczny „szkielet” badań własnych / 41
2.1. Habitus jako źródło postrzegania i postępowania / 43
2.1.1. Ewolucyjny i wieloaspektowy charakter pojęcia habitusu / 48
2.1.2. Zmysł praktyczny jako podstawa ludzkiego działania / 54
2.2. Koncepcja pola / 57
2.2.1. Szkoła jako pole / 60
2.2.2. Przemoc symboliczna w polu szkolnym / 62
Rozdział 3: Wybrane polskie aplikacje empiryczne teorii Pierre’a Bourdieu w badaniach i interpretacji zjawisk związanych z edukacją / 67
3.1. Habitus i jego rola w lokowaniu się uczniów szkół średnich w strukturach społecznych /68
3.2. Inspiracje teoretyczne Pierre’a Bourdieu w badaniach doświadczeń szkolnych studentów / 72
3.3. Charakterystyka młodzieży akademickiej w kategoriach Bourdieu’owskiej dystynkcji / 75
3.4. Illusio – stan pochłonięcia grą / 79
3.5. Szkolny fenomen wytwarzania kapitału rodzajowego uczennic i uczniów z perspektywy teorii społecznej Pierre’a Bourdieu / 80

Rozdział 4: Perspektywa metodologiczna badań nad nauczycielem w polu szkolnym / 89
4.1. Przedmiot badań i obrana orientacja badawcza / 89
4.2. Wybór metodologii jakościowej / 99
4.3. Cel badań i problematyka badawcza / 106
4.4. Wywiad swobodny jako sposób gromadzenia danych / 110
4.5. Charakterystyka badanych nauczycieli / 114
4.6. Analiza gromadzonych danych / 117

Rozdział 5: Habitus nauczycieli jako mechanizm postrzegania i tworzenia codziennych praktyk / 123
5.1. Wybór zawodu nauczyciela / 124
5.1.1. Zewnętrzne inspiracje do zostania nauczycielem / 125
5.1.2. Wewnętrzne motywy wyboru zawodu / 132
5.2. Dzieciństwo i habitus nauczycieli / 135
5.2.1. Wchodzenie w rolę nauczyciela według wzorca – zabawa „w szkołę” / 138
5.2.2. Habitualny wzorzec nauczyciela / 141
5.2.3. Ukierunkowanie nauczycieli na przekaz wiedzy – nauczycielskie illusio / 146
5.2.4. Behawioralne wzorce nauczycielskich działań i ich konsekwencje dla reprodukowania się istniejących struktur / 162
5.3. „Inne czasy” / 172
5.3.1. „Inny uczeń” – rekonstrukcja obrazu ucznia w świadomości nauczycieli /181
5.3.2. Rola ucznia – spojrzenie przez pryzmat nauczycielskich oczekiwań / 197

Rozdział 6: Szkoła miejscem reprodukcji / 201
6.1. Szkoła w nauczycielskim oglądzie / 202
6.2. Wszystko zależy od rodziny – rodzina z perspektywy badanych nauczycieli / 209
6.3. Brak współpracy z rodzicami – źródło nierozwiązywalności problemów / 213
6.4. Nauczyciele i szkoła wobec problemów uczniów / 220
6.5. Szkoła jako teren walki – dobre klasy uczniów rodziców „walczących” / 224
6.6. Selekcja – zaznaczanie i pogłębianie się różnic w polu szkolnym / 230
6.7. Podtrzymywanie nierówności w szkole / 233
6.8. Bezradność nauczycieli jako „pożywka” dla reprodukcji / 242

Rozdział 7: Przemoc symboliczna w polu szkolnym / 251
7.1. Nadrzędne formy dominacji w polu szkolnym / 253
7.1.1. Sztywne ramy programowe jako przejaw przemocy / 265
7.1.2. Nauczyciel i biurokracja / 270
7.1.3. Ewaluacja, czyli malowanie trawy na zielono jako przejaw ulegania przemocy / 275
7.2. Przemoc osadzona w lokalności / 278
7.3. Dyrektor szkoły – bezpośrednie źródło przemocy / 290
Rozdział 8: Nauczycielskie strategie utrzymania się w polu szkolnym / 305
8.1. Strategia „uczenia przez testy i pod testy” / 307
8.2. Strategia „osiągnięć i wykazywania się” / 314
8.3. Strategia „rękami rodziców” / 323
8.4. Strategia „wyręczania ucznia” / 327
8.5. Strategia „robienia, co każą” / 332
8.6. Strategia „dbania o atrakcyjność szkoły” / 334
8.7. Strategia „zabiegania o ucznia” / 338

Zakończenie / 341
Bibliografia / 349
Wykaz zastosowanych znaków transkrypcyjnych / 367
Indeks nazwisk / 369
Summary / 375
Résumé / 377
Zhrnutie / 379
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

19,25 zł
25,00 zł

Teoria - literatura - życie

Tytuł "Teoria – literatura – życie" konotuje dostatecznie pojemne znaczenia, by mogły w nim zmieścić się główne wątki i dylematy zarówno wcześniejszych, jak i najnowszych orientacji badawczych, od hermeneutyki po bio...
33,54 zł
39,00 zł

Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badań ogólnopolskich

W dotychczasowej literaturze nie poświęcono żadnych prac problematyce bezpieczeństwa kuratorów sądowych. Wypełniając tę lukę, pragniemy zwrócić uwagę, że jest to zagadnienie o dużej doniosłości społecznej.Naukowe badania tej problem...
9,36 zł
12,00 zł

Mowa przytaczana w narracjach Marguerite Duras

W powieściowych fabułach mówiące postaci tworzą wydarzenia słowne. Opowiadanie tych wydarzeń, opowiadanie o mówieniu wymaga użycia specyficznych środków językowych. Są to różne odmiany mowy przytaczanej. Autorka książki prze...
38,70 zł
45,00 zł

Teorie i metody w studiach europejskich

Przedmiotowa publikacja obejmuje refleksje o pracy naukowej prof. dr. hab. Tomasza G. Grosse oraz 15 pakietów warsztatowych składających się ze wstępnej propozycji rozwiązania problemu badawczego (doktoratu/habilitacji), uwagi profesorskich (dw&...
36,75 zł
52,50 zł

(Przed)szkolne spotkania z lekturą

Publikacja jest pokłosiem kolejnego spotkania badaczy literatury dla dzieci i młodzieży z ośrodków uniwersyteckich z całej Polski, jak również z zagranicy, którzy dyskutowali nad problemem atrakcyjności pierwszych spotkań dziecka z...
14,82 zł
19,00 zł

Na polu chwały

"Na polu chwały: Powieść historyczna z czasów króla Jana Sobieskiego – powieść typu romans historyczny autorstwa Henryka Sienkiewicza z 1906 roku. Akcja toczy się w czasach króla Jana III Sobieskiego, parę miesięcy przed...
24,94 zł
29,69 zł

Kształtowanie poczucia sukcesu nauczycieli

W związku z rosnącym zainteresowaniem w obrębie nauk pedagogicznych zarówno kategorią sukcesu nauczyciela, rolą nauczyciela i jej osobliwościami, i jednocześnie niewielką ilością dociekań badawczych w tym zakresie, podejmowana przez Izabelę Labu...
35,91 zł
39,90 zł

Trzy kolory. Narracje o zbawieniu

Tytułowe trzy kolory to próba objaśnienia wydarzeń Triduum Sacrum w sposób zostawiający miejsce na osobistą refleksję i przemyślenia, które podobnie jak barwy mogą przybierać różne odcienie. Bo choć barwa jest zjawiskiem f...
18,90 zł
21,00 zł

Astertywność, opanowanie, autorytet. Przepis na dobrego nauczyciela

Nauczyciele i wychowawcy muszą sprostać wielu trudnym zadaniom, nie tylko związanym z nauczaniem i wychowywaniem dzieci, lecz także ze współpracą z rodzicami. Bezcenna jest więc umiejętność zachowania spokoju w stresujących sytuacjach czy aserty...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!