Nauczyciel w „polu” szkolnym – w świetle teorii Pierre'a Bourdieu i nauczycielskich narracji - 07 Przemoc symboliczna w polu szkolnym
Książka pt. „
Nauczyciel w polu szkolnym – w świetle teorii Pierre̕a Bourdieu i nauczycielskich narracji” stanowi próbę naświetlenia nauczycielskiej perspektywy spoglądania na otaczającą ich rzeczywistość zawodową. Autorka, zainteresowana tym, jak nauczyciele sami rozpoznają swoje umiejscowienie w polu szkolnym, postanowiła oddać im głos i dzięki prowadzonym wywiadom sięgnąć do ich codzienności związanej z wykonywaną profesją. Intencjonalne dotarcie do zawodowych doświadczeń nauczycieli zaowocowało ukazaniem tego, co spotyka ich w świecie szkoły. Pozwoliło także spojrzeć niejako „oczyma rozmówców” zarówno na napotkanych w nim ludzi i sytuacje, jak i na podejmowane przez nich samych działania, na normy, którymi się kierują, oraz rozpoznać znaczenia, które przypisują codziennym zdarzeniom, procesom i strukturom zawodowego życia.
Zastosowana przez autorkę perspektywa teoretyczna Pierre’a Bourdieu do interpretacji tego, co nauczyciele odsłonili w swoich opowieściach, okazała się niezwykle przydatna w dokonanym opisie i interpretacji naczelnych kategorii, wyłaniających się z przedstawianych analiz zgromadzonego materiału badawczego, wśród których znalazła się między innymi urzeczywistniająca się w szkolnym polu przemoc symboliczna (dokonywanej zarówno na uczniach, jak i na nauczycielach) oraz realizująca się w nim reprodukcja społecznej rzeczywistości.
Publikacja adresowane jest nie tylko do grona akademików, ale również do szerszej sfery publicznej, gdyż pokazuje między innymi, jakie mechanizmy zawiadują szkolnym polem i w jaki sposób są one odczytywane przez nauczycieli, jakie są źródła i formy stosowanej wobec nich przemocy symbolicznej oraz jakie strategie stosują, aby utrzymać się w zawodzie.
Książka, w nadziei autorki, może stanowić źródło pogłębienia „przestrzeni myślenia” o nauczycielach umiejscowionych w polu szkolnym.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 9788322631126
- ISBN druku: 9788322631119
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp / 9 Rozdział 1: Makrospołeczne konteksty umiejscowienia nauczyciela w polu szkolnym / 17 1.1. Nauczyciel w sytuacji zmian generowanych politycznie / 17 1.2. Nauczyciel uwikłany w neoliberalne konteksty edukacji / 27 Rozdział 2: Koncepcja strukturalizacji Pierre’a Bourdieu jako teoretyczny „szkielet” badań własnych / 41 2.1. Habitus jako źródło postrzegania i postępowania / 43 2.1.1. Ewolucyjny i wieloaspektowy charakter pojęcia habitusu / 48 2.1.2. Zmysł praktyczny jako podstawa ludzkiego działania / 54 2.2. Koncepcja pola / 57 2.2.1. Szkoła jako pole / 60 2.2.2. Przemoc symboliczna w polu szkolnym / 62 Rozdział 3: Wybrane polskie aplikacje empiryczne teorii Pierre’a Bourdieu w badaniach i interpretacji zjawisk związanych z edukacją / 67 3.1. Habitus i jego rola w lokowaniu się uczniów szkół średnich w strukturach społecznych /68 3.2. Inspiracje teoretyczne Pierre’a Bourdieu w badaniach doświadczeń szkolnych studentów / 72 3.3. Charakterystyka młodzieży akademickiej w kategoriach Bourdieu’owskiej dystynkcji / 75 3.4. Illusio – stan pochłonięcia grą / 79 3.5. Szkolny fenomen wytwarzania kapitału rodzajowego uczennic i uczniów z perspektywy teorii społecznej Pierre’a Bourdieu / 80 Rozdział 4: Perspektywa metodologiczna badań nad nauczycielem w polu szkolnym / 89 4.1. Przedmiot badań i obrana orientacja badawcza / 89 4.2. Wybór metodologii jakościowej / 99 4.3. Cel badań i problematyka badawcza / 106 4.4. Wywiad swobodny jako sposób gromadzenia danych / 110 4.5. Charakterystyka badanych nauczycieli / 114 4.6. Analiza gromadzonych danych / 117 Rozdział 5: Habitus nauczycieli jako mechanizm postrzegania i tworzenia codziennych praktyk / 123 5.1. Wybór zawodu nauczyciela / 124 5.1.1. Zewnętrzne inspiracje do zostania nauczycielem / 125 5.1.2. Wewnętrzne motywy wyboru zawodu / 132 5.2. Dzieciństwo i habitus nauczycieli / 135 5.2.1. Wchodzenie w rolę nauczyciela według wzorca – zabawa „w szkołę” / 138 5.2.2. Habitualny wzorzec nauczyciela / 141 5.2.3. Ukierunkowanie nauczycieli na przekaz wiedzy – nauczycielskie illusio / 146 5.2.4. Behawioralne wzorce nauczycielskich działań i ich konsekwencje dla reprodukowania się istniejących struktur / 162 5.3. „Inne czasy” / 172 5.3.1. „Inny uczeń” – rekonstrukcja obrazu ucznia w świadomości nauczycieli /181 5.3.2. Rola ucznia – spojrzenie przez pryzmat nauczycielskich oczekiwań / 197 Rozdział 6: Szkoła miejscem reprodukcji / 201 6.1. Szkoła w nauczycielskim oglądzie / 202 6.2. Wszystko zależy od rodziny – rodzina z perspektywy badanych nauczycieli / 209 6.3. Brak współpracy z rodzicami – źródło nierozwiązywalności problemów / 213 6.4. Nauczyciele i szkoła wobec problemów uczniów / 220 6.5. Szkoła jako teren walki – dobre klasy uczniów rodziców „walczących” / 224 6.6. Selekcja – zaznaczanie i pogłębianie się różnic w polu szkolnym / 230 6.7. Podtrzymywanie nierówności w szkole / 233 6.8. Bezradność nauczycieli jako „pożywka” dla reprodukcji / 242 Rozdział 7: Przemoc symboliczna w polu szkolnym / 251 7.1. Nadrzędne formy dominacji w polu szkolnym / 253 7.1.1. Sztywne ramy programowe jako przejaw przemocy / 265 7.1.2. Nauczyciel i biurokracja / 270 7.1.3. Ewaluacja, czyli malowanie trawy na zielono jako przejaw ulegania przemocy / 275 7.2. Przemoc osadzona w lokalności / 278 7.3. Dyrektor szkoły – bezpośrednie źródło przemocy / 290 Rozdział 8: Nauczycielskie strategie utrzymania się w polu szkolnym / 305 8.1. Strategia „uczenia przez testy i pod testy” / 307 8.2. Strategia „osiągnięć i wykazywania się” / 314 8.3. Strategia „rękami rodziców” / 323 8.4. Strategia „wyręczania ucznia” / 327 8.5. Strategia „robienia, co każą” / 332 8.6. Strategia „dbania o atrakcyjność szkoły” / 334 8.7. Strategia „zabiegania o ucznia” / 338 Zakończenie / 341 Bibliografia / 349 Wykaz zastosowanych znaków transkrypcyjnych / 367 Indeks nazwisk / 369 Summary / 375 Résumé / 377 Zhrnutie / 379