Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej
Książka prof. Iwony Chrzanowskiej zwyciężyła w konkursie Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego na wybitną monografię 2020 r.
O ile wiek XX zapoczątkował ruch Nowego Wychowania koncentrujący uwagę pedagogów i społeczeństwa na konieczności odejścia od tradycyjnej szkoły, o tyle wiek XXI uwrażliwia społeczeństwa na problemy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. To kolejny etap humanizacji procesu kształcenia (...). Bezpośredni wpływ postaw środowiska społecznego wobec osób niepełnosprawnych polega na tym, że mogą one być albo zachętą i ułatwieniem w procesie ich kształcenia czy po jego zakończeniu – zatrudnienia, albo przeszkodą uniemożliwiającą realizację przez nich osobistych aspiracji czy potencjałów rozwojowych. Nie ulega wątpliwości, że o jakości kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej decydują ich nauczyciele, niezależnie od tego, w jakich warunkach muszą realizować swoje zadania. Monografia Iwony Chrzanowskiej jest pierwszą tego typu diagnozą środowiska nauczycielskiego (…), w wyniku której poznajemy w najważniejszym zakresie ich opinie, które dotyczą tak barier, przeszkód, niepowodzeń, jak i sukcesów, osiągnięć czy szans na ich zaistnienie. Nie było do tej pory tak szerokiej diagnozy, która uwzględniałaby wszystkie aspekty edukacji inkluzywnej w ustroju szkolnym.
Z recenzji prof. dra hab. Bogusława Śliwerskiego dra h.c. multi
Iwona Chrzanowska
Prof. dr hab. Iwona Chrzanowska, pedagog specjalny, pedagog wczesnoszkolny. Kierownik Zakładu Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka licznych publikacji z zakresu pedagogiki specjalnej, edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, m.in.:
Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności (2015, 2018), Problem edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Regionalna specyfika czy ogólnopolska tendencja? (2010), Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia (2009)