Nauka programowania dla początkujących: podejście graficzne - 05 Tablice
„Niniejsza książka jest łagodnym wprowadzeniem w świat programowania. Okazuje się, że nie musimy być geniuszami komputerowymi, aby nauczyć się programować. Większość ludzi ma ograniczone pojęcie o budowie i działaniu samochodu czy motocykla, ale nie powstrzymuje ich to przed tym, aby zasiąść za kółkiem i jechać. Nie musimy znać od podstaw budowy i zasad działania komputerów, aby móc ich używać. Podobnie jest z programowaniem. W dzisiejszych czasach mamy do dyspozycji wiele różnych języków programowania. Naukę możemy zacząć od każdego z nich, ale w przypadku jednych języków będzie to proces prostszy, a w przypadku innych – trudniejszy. Jak mówi chińskie przysłowie: „Jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów” – dlatego do nauki programowania wykorzystamy język, który nastawiony jest na tworzenie obrazów. Tym językiem jest Processing. Jest on dialektem języka Java, najpopularniejszego języka programowania (październik 2016) według rankingu TIOBE1. Został zaprojektowany z myślą o artystach, dzięki czemu jest bardzo prosty do nauki. Najlepszym sposobem nauki programowania jest pisanie, pisanie i jeszcze raz pisanie programów. Samo przeczytanie książki nie sprawi, drogi Czytelniku, że posiądziesz umiejętność programowania. Dlatego w trakcie lektury powinieneś przepisywać przykładowe programy, modyfikować je oraz używać ich jako zachęty do pisania własnych programów. Jeśli postąpisz według tych rad, to po przeczytaniu tej książki z pewnością będziesz wiedzieć wiele o procesie programowania. Co prawda po ukończeniu lektury nie będziesz guru programowania, ale nauczysz się podstaw programowania komputerów i posiądziesz wiedzę, która umożliwi Ci pójście różnymi ścieżkami. Może nawet w przyszłości zostaniesz zawodowym programistą, czego Ci życzymy. Książka została przewidziana dla osób, które nigdy wcześniej nie miały styczności z programowaniem. Z tego powodu wiele pojęć jest omawianych w bardzo szczegółowy sposób. Osobom, które już mają doświadczenie w programowaniu, może się to wydać nudne, ale i dla nich znajdzie się coś w tej książce: będą miały okazję zaznajomić się z podstawami języka Processing. Od Czytelnika nie wymagamy znajomości żadnych zaawansowanych narzędzi. Jedynymi wymaganiami są znajomość elementów szkolnej matematyki i chęć nauczenia się programowania. Pomimo że nauka programowania w książce odbywa się w języku Processing, to nabyta wiedza pozwoli na łatwe przejście do nauki programowania w innych językach, takich jak C, C++, C# czy Java”. (– ze Wstępu)
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-226-3130-0
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp / 9 Organizacja książki / 10 Konwencje użyte w książce / 11 Podziękowania / 11 1. Informacje o Processingu / 13 1.1. Czym jest Processing? / 13 1.2. Instalacja i uruchomienie środowiska Processing / 15 1.3. Obsługa środowiska / 15 1.4. Pierwszy program / 19 1.5. Komentarze / 21 2. Grafika 2D / 23 2.1. Prymitywy graficzne 2D / 23 2.2. Kolory i własności linii / 34 2.3. Zadania / 39 3. Typy danych i zmienne / 41 3.1. Motywacja / 41 3.2. Podstawowe typy danych / 43 3.3. Deklarowanie i inicjowanie zmiennych / 46 3.4. Operatory / 50 3.5. Konwersje i rzutowania / 66 3.6. Zadania / 68 4. Instrukcja warunkowa / 71 4.1. Motywacja / 71 4.2. Instrukcja if / 72 4.3. Instrukcja if-else / 73 4.4. Operatory porównania i logiczne / 77 4.5. Operator trójargumentowy / 84 4.6. Instrukcja switch / 85 4.7. Zasięg zmiennych / 89 4.8. Zadania / 92 5. Pętle / 97 5.1. Motywacja / 97 5.2. Pętla for / 99 5.3. Pętla while / 106 5.4. Pętla do-while / 110 5.5. Zadania / 113 6. Tablice 117 6.1. Motywacja / 117 6.2. Tablice jednowymiarowe / 120 6.3. Tablice dwuwymiarowe / 127 6.4. Tablice postrzępione / 134 6.5. Tablice wielowymiarowe / 138 6.6. Zadania / 140 7. Funkcje / 143 7.1. Motywacja / 143 7.2. Definiowanie funkcji / 146 7.3. Zasięg zmiennych / 150 7.4. Przekazywanie argumentów do funkcji / 155 7.5. Przeciążanie nazwy funkcji / 161 7.6. Stos wywołań funkcji / 163 7.7. Funkcje rekurencyjne / 166 7.8. Zadania / 170 8. Zakończenie / 173 A. Debugger / 175 B. Lista słów kluczowych Processingu / 181 C. Priorytety operatorów / 183 D. Rozwiązania zadań / 185 D.1. Grafika 2D / 185 D.2. Typy danych i zmienne /187 D.3. Instrukcja warunkowa / 189 D.4. Pętle / 191 D.5. Tablice / 193 D.6. Funkcje / 196 Bibliografia / 201 Spis rysunków / 203 Spis tabel / 207 Spis listingów / 209