Nauki społeczne wobec zmiany - alternatywa scalania
W pierwszej części monografii autorzy przedstawili swoiste vademecum wiedzy z zakresu nauk społecznych dedykowane przede wszystkim pedagogom. W drugiej zawarli studia nad różnymi obliczami i konsekwencjami zmian społecznych, wpisujące się w dyskurs traumy zmiany, dołączając analizę zagadnień podmiotowości jednostki, kapitału społecznego, sprawiedliwości społecznej, ekologii.
Zmiana społeczna nie może być całościowo badana na gruncie jednej dyscypliny naukowej. Jako przedmiot badań jest ze swej natury interdyscyplinarna. Powstało wiele teorii zmiany, sam termin używany jest bardzo często w różnorodnych znaczeniach, jednak analizy zmian są przeważnie zawężane do określonej dyscypliny.
Książka przeznaczona dla wszystkich eksplorujących fenomen zmiany społecznej. To lektura obowiązkowa dla badaczy, którzy prowadząc studia interdyscyplinarne, starają się przekraczać granice swojej dziedziny.
*********
Social Sciences in the Face of Change – Prospect of Integration. Inspirations for Contemporary Pedagogy
The monograph is a kind of compendium of knowledge in the field of social sciences primarily dedicated to all educators. In addition, the book contains the studies on various aspects and consequences of social changes corresponding with the discourse on trauma of change and includes analysis of the issues regarding subjectivity of the individual, social capital, social justice, and ecology.
*********
Prof. dr hab. Krystyna Marzec-Holka – pracuje na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania naukowe obejmują pedagogikę społeczną, patologię społeczną, resocjalizację, kryminologię. Laureatka nagrody Ministra Edukacji Narodowej i Sportu za monografię "Dzieciobójstwo. Przestępstwo uprzywilejowane czy zbrodnia" (Wydawnictwo Akademii Bydoskiej im. Kazimierza Wielkiego, 2004). Najważniejsze publikacje: "Praca socjalna i polityka społeczna. Obszary współdziałania wobec wykluczenia społecznego" (współred. K. Marzec, A. Rutkowska, M. Joachimowska, 2008), "
Kapitał społeczny a nierówności kumulacja i redystrybucja" (red., 2009), "Przemoc seksualna wobec dziecka – studium pedagogiczne-kryminologiczne" (2011), "Powroty dzieci z rodzin zastępczych do placówek opiekuńczo-wychowawczych" (2012), "Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do funkcjonalności" (współred. K. Marzec-Holka, T. Głowik, E. Bilska, 2012), "Współczesne uwarunkowania i wzory procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji społecznej" (współred. K. Marzec-Holka, K. Mirosław-Nawrocka, J. Moleda, 2014), "Kapitał społeczny a wspólnoty wiejskie w obronie "małych szkół". Przykład województwa kujawsko-pomorskiego" (2015), "Szkoła Naukowa Pedagogiki Społecznej Edmunda Trempały inspiracją zmiany społecznej,dzieł i życiorysów" (2015).
Prof. Andrzej Radziewicz-Winnicki – socjolog, pedagog, emerytowany profesor Uniwersytetu Śląskiego i Uniwersytetu Zielonogórskiego, obecnie zatrudniony w Społecznej Akademii Nauk w Łodzi. Visiting professor w wielu zagranicznych ośrodkach naukowych, m.in. w Wielkiej Brytanii, USA, Niemczech, Austrii, Danii, Grecji i Wietnamie. Członek Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Promotor wielu prac doktorskich. Jego zainteresowania naukowe obejmują socjologię edukacji, pedagogikę społeczną, socjologię i pedagogikę transformacji. Najważniejsze publikacje: "Żywiołowość otaczającej współczesności a szansa na homeostazę społeczną" (2014), "Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności" (2008), "Społeczeństwo w trakcie zmiany" (2004), "Podręczny słownik terminów nauk o wychowaniu, angielsko-niemiecko-polski" (z R. Seebauer i E. Górnikowską-Zwolak, 2004), "Tradition and Reality in Educational Ethnography of Post-Communist Poland" (1998).
Prof. dr hab. Anna Wiłkomirska – dziekan Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendystka George Washington University, ekspert Instytutu Spraw Publicznych ds.. Edukacji, członkini Rady Naukowej Instytutu Badań Edukacyjnych, biegła sądowa ds. Edukacji. Jest promotorem prac doktorskich z zakresu polityki edukacji, pracy szkół, socjalizacji młodzieży. Uczestniczy w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Jej zainteresowania naukowe obejmują socjologię edukacji, politykę edukacji, socjalizację młodzieży. Najważniejsze publikacje: "Młodzi obywatele. Wyniki międzynarodowych badań młodzieży" (z R. Dolatą, K. Kosełą, A. Zielińską, 2004), "Ocena kształcenia nauczycieli w Polsce" (2005), "Ocena systemu awansu zawodowego nauczycieli w Polsce" (z A. Zielińską, 2013), "Wiedzieć i rozumieć, aby być obywatelem" (2013), "Jaki patriotyzm" (z A. Fijałkowskim, 2016).
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-235-3500-3
- ISBN druku: 978-83-235-3492-1
- EAN: 9788323535003
- Liczba stron: 276
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 CZĘŚĆ I SEKULARYZACJA TRADYCYJNEJ MYŚLI SPOŁECZNEJ DOTYCZĄCEJ POJĘCIA ZMIANY (z teorii nauk bliskich pedagogice) 17 Rozdział pierwszy Ewolucjonizm i neoewolucjonizm (Anna Wiłkomirska) 23 1.1. Ewolucjonizm 23 1.2. Neoewolucjonizm 27 1.2.1. Socjobiologia 28 1.2.2. Psychologia ewolucyjna 31 1.2.3. Neoewolucyjna antropologia 32 1.2.4. Ewolucja społeczna w ujęciu Niklasa Luhmanna 38 Rozdział drugi Zmiana w głównych perspektywach teoretycznych (Anna Wiłkomirska) 41 2.1. William Thomas i Florian Znaniecki – zmiana w procesie dezorganizacji-reorganizacji 41 2.2. Talcott Parsons – zmiana funkcjonalna 43 2.3. Materializm historyczny 45 2.4. Teorie konfliktu i władzy 47 2.5. Lewis Coser – (neo)funkcjonalna teoria konfliktu 49 2.6. Steven Lukes i Michel Foucault – władza w warunkach konfliktu, radykalne ujęcie władzy 50 Rozdział trzeci Teorie modernizacji (Anna Wiłkomirska) 53 3.1. Od teorii konwergencji do teorii zależności 58 3.2. Teorie rozwoju endogennego 61 3.3. Cykliczne wizje dziejów i wybrane teorie cywilizacji 62 3.3.1. Koncepcje rozwoju cyklicznego 62 3.3.2. Nowoczesność jako światowa cywilizacja 66 3.4. Zmiany kulturowe przełomu tysiącleci – przykład ujęcia antropologicznego 71 3.5. Odwroty i powroty – trwałość i krytyka, sinusoida teorii modernizacji 74 Rozdział czwarty Postmodernizm-ponowoczesność – w walce z modernizacją (Anna Wiłkomirska) 81 4.1. Globalizacja – źródło i proces zmian 86 4.2. Teorie globalizacji 92 Rozdział piąty Rewolucje, ruchy społeczne i transformacje (Anna Wiłkomirska) 98 5.1. Rewolucje 98 5.2. Ruchy społeczne 103 5.3. Transformacja – przykład Polski 109 5.4. Zakończenie 116 CZĘŚĆ II ZINDYWIDUALIZOWANE PERCEPCJE NIEKTÓRYCH OBLICZ WSPÓŁCZESNOŚCI Z PERSPEKTYWY PEDAGOGIKI 119 Rozdział szósty Względnie trwałe czynniki sprawcze towarzyszące dobie transformacji w obszarze upośledzenia społecznego. Symptomy anomii, chaosu i dezorientacji a rehabilitacja publiczna (Krystyna Marzec-Holka, Andrzej Radziewicz-Winnicki) 121 6.1. Geneza i ewolucja przemian 121 6.2. Asynchronizacja rozwoju społeczno-gospodarczego, nierówności społeczne i zjawisko pauperyzacji 124 6.3. Ujęcie poznawcze ubóstwa społecznego 128 6.4. Traumatogenne przemiany w życiu jednostek i grup a upośledzenie społeczne 135 6.5. Anomia, anarchia i pojawiające się zręby fundamentalizmu w sferze organizacji publicznej a rehabilitacja społeczna 141 6.6. Zakończenie 147 Rozdział siódmy Kapitał społeczny i jego funkcje. Kontrowersje wokół kapitału społecznego zbiorowego i indywidualnego (Krystyna Marzec-Holka) 149 7.1. Kapitał społeczny, prekursorzy, koncepcje teoretyczne 149 7.2. Kapitał społeczny a partycypacja publiczna na poziomie edukacji 156 7.3. Relacje społeczne w środowiskach lokalnych. Między zaangażowaniem a neutralnością 166 Rozdział ósmy Kapitał społeczny w perspektywie indywidualnej i rodzinnej oraz możliwości stymulacji kapitału zbiorowego (Krystyna Marzec-Holka) 172 8.1. Przykłady empiryczne 172 8.2. Młodzi dorośli a syndrom rozwiedzionych rodziców. Kolejne egzemplifikacje 176 8.3. Bariery w tworzeniu zbiorowego kapitału społecznego 183 8.4. Teoria pola integrująca wizje życia społecznego 197 8.5. Mieszkańcy lokalnego środowiska wiejskiego w obronie szkoły 205 8.6. Rodzice i nauczyciele w obronie edukacji 209 Rozdział dziewiąty Komunitaryzm na tle teorii sprawiedliwości społecznej Johna Rawlsa. Utopijna próba obniżenia poczucia względnej deprywacji we współczesnej polskiej rodzinie (Andrzej Radziewicz-Winnicki) 221 9.1. Uwagi wprowadzające 221 9.2. John Rawls i teoretyczne ramy komunitaryzmu 224 9.3. Zasady sprawiedliwości a realia publiczne 227 9.4. Podsumowanie 233 Rozdział dziesiąty Magia rewitalizacji w dobie niepokojącej współczesności (Andrzej Radziewicz-Winnicki) 235 10.1. Magia jako swoista wizja percepcji świata 237 10.2. Fenomen rewitalizacji 241 10.3. Racjonalność przekonań magicznych i wiara w rewitalizację 244 10.4. Refleksje końcowe 246 Rozdział jedenasty Ekologia społeczna. Podmiotowość człowieka a inwestowanie w naturę w refleksjach ekspertów (Andrzej Radziewicz-Winnicki) 248 11.1. Pojmowanie ekologii społecznej 248 11.2. Postępowanie ekologiczne jako równoważnik podmiotowości jednostki 250 11.3. Refleksje końcowe 254 Zakończenie 257 Bibliografia 259