Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi
"Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie przyjazne mózgowi" to książka, w której zostały zebrane wnioski płynące z neuronauk. Dzięki postępowi tych nauk możemy dziś zweryfikować stosowane w domach, w przedszkolach i szkołach metody nauczania. Neurobiolodzy obalają wiele wygodnych dla rodziców i nauczycieli mitów i pokazują, jak wiele zależy od nas dorosłych. To my, tworząc określone środowisko, decydujemy o tym, czym będą zajmować się dzieci. Ich aktywność znajduje odzwierciedlenie w strukturze sieci neuronalnej, można nawet powiedzieć, że rzeźbi ich mózgi. Dlatego z wnioskami płynącymi z neuronauk powinni zapoznać się zarówno rodzice, nauczyciele, jak i studenci kierunków pedagogicznych, a także wszyscy, którzy chcą się dowiedzieć, jak lepiej wykorzystać potencjał dzieci. Jeśli szkoła ma być źródłem prawdy o świecie, sama nie może ignorować wiedzy o tym, jak przebiegają procesy uczenia się.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-3092-5
- ISBN druku: 978-83-231-3092-5
- Liczba stron: 315
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp / 9 I. Neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się / 13 1. Dlaczego neurodydaktyka? / 13 2. Jak działa mózg – fakty i liczby / 26 3. O głębokości przetwarzania informacji, czyli o tym, dlaczego ściągi są lepsze od zeszytów ćwiczeń / 38 4. Egoistyczny mózg, czyli o tym, dlaczego znaczenie ma tak duże znaczenie / 50 5. Czy nauka może być przyjemna? / 58 6. Neuroplastyczność / 70 7. Nauka wymaga aktywności, czyli o tym, dlaczego nikomu nie można przekazać wiedzy / 85 8. Reguły w szkole i w życiu / 92 9. Uczenie się jawne i utajone / 99 10. Rola neuroprzekaźników w procesie uczenia się / 105 II. Fascynujące neurony lustrzane / 118 1. Co mogą neurony lustrzane? / 118 2. Mózg jako organ społeczny / 124 3. Odzwierciedlanie, współbrzmienie i dostrajanie / 132 4. Dlaczego tak trudno ukształtować dziecko na własną modłę lub zmusić je do nauki / 139 5. Wpływ relacji międzyludzkich na efektywność nauczania, czyli o skutkach braku empatii / 143 6. Neurony lustrzane a zabawa / 149 7. Rozwijanie neuronów lustrzanych na przykładzie wiersza Juliana Tuwima Spóźniony słowik / 160 III. Cyfrowi tubylcy i cyfrowi imigranci / 166 1. Czy Marc Prensky miał rację? / 166 2. Cyfrowi tubylcy, czyli o tym, co jest dla nas łatwe, a co trudne / 169 3. Telewizja, komputery i internet a struktura mózgu / 174 4. Nowe technologie a ADHD / 182 5. Multitasking / 185 6. Cyfrowi tubylcy, imigranci i abnegaci a kompetencja medialna / 191 7. Nowe technologie a kształcenie nauczycieli / 196 8. Szkoła w erze Wikipedii / 203 9. Mózg wobec nowych technologii: rachunek zysków i strat / 213 10. Jak uczą się mózgi cyfrowych tubylców i jakie płyną z tego wnioski / 220 IV. Szkoła przyjazna mózgowi, czyli poszukiwanie alternatywy dla edukacji transmisyjnej / 227 1. Fundamenty obecnego systemu edukacyjnego / 227 2. Dlaczego uczniowie nudzą się w szkole / 238 3. Ciekawość poznawcza umiera w szkole / 243 4. Dydaktyka konstruktywistyczna / 253 5. Czy przedszkola i szkoły wyrównują różnice między uczniami? / 259 6. System testocentryczny, czyli jak urosnąć od mierzenia / 265 7. Mózg zawsze pyta, dlaczego ma się czegoś uczyć / 274 8. Cele edukacji / 277 Podsumowanie / 282 Bibliografia / 294 Słownik terminów / 304