Niezwykła moc zadawania pytań w zarządzaniu ludźmi
Liderzy, którzy zadają pytania, wspierają swoich ludzi, zachęcają ich do partycypacji w zarządzaniu, do pracy zespołowej, do dzielenia się pomystami i zgłaszania innowacji. Za pomocą pytań budują relacje i rozwiązują problemy. Pytania zachęcają do myślenia. Za ich sprawą rodzą się nowe pomysły i powstają nowe sposoby podejścia do dobrze znanych zadań. Dzięki nim jesteśmy pewniejszymi siebie nadawcami komunikatów. Niestety, wielu liderów jest nieświadomych niezwykłej mocy zadawania pytań w zarządzaniu ludźmi. Nie interesują się tym, co dzieje się z ich podwładnymi, dlatego umyka im wiele informacji, które mogłyby pomóc w zarządzaniu zespołami i osiąganiu celów. Ciekawość bowiem pomaga w zarządzaniu. Ćwiczyć ją można właśnie poprzez zadawanie pytań. Dobre pytania otwierają zamknięte dotychczas drzwi, stymulują do oryginalnego myślenia, prowokują zmianę. Dzięki nim ludzie sprawdzają swoje aspiracje, motywacje, wybory, założenia, priorytety i zachowania.Autorka książki głosi tezę, że zadaniem współczesnego menedżera jest zadawanie większej liczby właściwych pytań, a umiejętność komunikacji stanowi esencję sukcesu. Nie uważa jednak, że menedżerowie zadają za mało pytań. Często zadają nieodpowiednie pytania. Jedni nie pytają w sposób, który prowadzi do szczerych, głębokich odpowiedzi, inni nie wiedzą, jak słuchać odpowiedzi i jak zbudować klimat, w którym zadawanie pytań będzie pożądanym standardem. Dlatego powstała ta książka. Dzięki jej lekturze staniesz się silniejszym liderem, nauczysz się, jak zadawać właściwe pytania, jak efektywnie słuchać i jak kreować atmosferę, w której zadawanie pytań jest czymś naturalnym.Adresaci:
Publikacja jest adresowana do menedżerów różnych szczebli, zarówno tych, którzy dopiero zaczynają karierę i nabywają umiejętności kierowania zespołami, jak i prezesów firm oraz dyrektorów zarządzających.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-0852-6
- ISBN druku: 978-83-264-1087-1
- EAN: 9788326408526
- Liczba stron: 264
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
O autorce str. 11 Przedmowa str. 13 Wstęp str. 15 Część I. O co chodzi z tymi pytaniami? str. 19 Rozdział 1. Z jakiego powodu napisałam książkę o pytaniach? str. 21 Powód 1. Zmiana na lepsze str. 21 Powód 2. Nowy kierunek str. 22 Powód 3. Progres komunikacyjny str. 23 Rozdział 2. Dlaczego warto zadawać pytania? str. 25 Powód 1. Odpowiedzi str. 26 Powód 2. Myślenie str. 27 Powód 3. Informacje str. 29 Powód 4. Kontrola str. 32 Powód 5. Otwieranie się str. 33 Powód 6. Jakościowo dobre słuchanie str. 34 Powód 7. Przekonanie siebie str. 35 Rozdział 3. Nowe narzędzie zarządzania? str. 37 Co się dzieje, kiedy liderzy nie zadają pytań? str. 38 Twarzą w twarz z rzeczywistością str. 39 Pytania - najważniejsze narzędzie przywódcy str. 39 Dobre pytania i wielcy liderzy str. 40 Rozdział 4. Kultura organizacyjna oparta na zadawaniu pytań str. 42 Czym jest kultura organizacyjna oparta na pytaniach? str. 43 Korzyści organizacyjne płynące z kultury organizacyjnej opartej na zadawaniu pytań str. 43 Korzyści indywidualne płynące z kultury organizacyjnej opartej na zadawaniu pytań str. 47 Rozdział 5. Trudności z zadawaniem pytań str. 51 Pragnienie chronienia siebie str. 51 Pośpiech str. 53 Brak umiejętności str. 53 Brak przyzwolenia w firmie na zadawanie pytań str. 54 Dyskomfort str. 55 Rozdział 6. Czym są właściwe pytania? str. 57 Pytania, które odbierają energię i które jej dodają str. 58 Korzyści z wielkich pytań str. 59 Rozdział 7. Rodzaje pytań str. 62 Pytania zamknięte i otwarte str. 63 Inne rodzaje pytań str. 67 Tworzenie mądrych pytań str. 71 Pytania o negatywnych konotacjach str. 73 Dodatkowe przykłady dobrych pytań str. 75 Rozdział 8. Sztuka zadawania pytań str. 77 Uczenie się i osądzanie str. 77 Jak formułować pytania? str. 80 Etapy procesu zadawania pytań str. 81 Rozdział 9. Właściwy sposób zadawania pytań str. 88 System zadawania pytań str. 88 Złote zasady sztuki zadawania pytań str. 91 Rozdział 10. Słuchanie i obserwacja str. 96 Aktywne słuchanie str. 98 Cztery organy słuchania str. 99 Kilka wskazówek związanych z aktywnym słuchaniem str. 99 Słuchanie typu A str. 101 Słuchanie typu B str. 104 Co robić, żeby dobrze słuchać? str. 105 Obserwacja str. 109 Rozdział 11. SFA - koncentracja na rozwiązaniach str. 113 Solution Focused Approach - podejście skupione na rozwiązaniu str. 114 Problem i rozwiązanie str. 115 Zasady podejścia skupionego na rozwiązaniu str. 116 Solution Focused Coaching - coaching skupiony na rozwiązaniu str. 117 Trzy etapy poszukiwania rozwiązania str. 117 Rozmowy oparte na SFC str. 118 Narzędzia umożliwiające kreowanie rozwiązań str. 119 Pytania budujące rozwiązanie str. 119 Rozdział 12. Kreowanie kultury organizacyjnej związanej z zadawaniem pytań str. 124 Rola lidera w kształtowaniu kultury organizacyjnej opartej na zadawaniu pytań str. 124 Przełamywanie oporu str. 129 Część II. Pytania w służbie zarządzania str. 133 Rozdział 13. Budowanie wzmacniających relacji str. 135 Wzmacnianie refleksji i uczenia się str. 137 Zachęcanie do działania i innowacji str. 137 Pytania i zespół str. 138 Rozwiązywanie konfliktów str. 142 Dzielenie się odpowiedzialnością str. 143 Budowanie przywództwa str. 144 Rozdział 14. Pytania i rekrutacja str. 145 Profil idealnego pracownika str. 145 Wywiady str. 150 Cztery obszary profilu pracy - przykłady i pytania str. 152 Aktywne słuchanie kandydatów str. 155 Końcowa faza rozmowy str. 156 Referencje str. 157 Pytania przydatne w trakcie rozmowy z kandydatem str. 157 Pytania do nowych pracowników str. 158 Rozdział 15. Szkolenie i coachowanie str. 160 Rozdział 16. Pytania i ustalanie celów str. 164 Rozdział 17. Motywowanie str. 168 Atmosfera motywacji str. 168 Rozdział 18. Delegowanie str. 175 Rozdział 19. Rozwiązywanie problemów str. 181 Etapy rozwiązywania problemów str. 183 Problemy osobiste str. 185 Praca wstecz str. 190 Kreatywność str. 190 Rozdział 20. Ocena okresowa str. 195 Pytania w czasie rozmowy oceniającej str. 199 Rozdział 21. Podejmowanie decyzji i działania str. 203 Krok 1. Podejmowanie decyzji str. 203 Krok 2. Podejmowanie działania str. 205 Indywidualne podejmowanie decyzji str. 206 Rozdział 22. Kreowanie strategii i umożliwianie zmian str. 210 Odświeżanie perspektywy str. 210 Interesariusze str. 211 Rozwijanie wizji i wartości strategicznych str. 213 Przewodzenie zmianom organizacyjnym str. 215 Rozdział 23. Konkluzje i zakończenie str. 218 Zadawanie pytań zmienia nas str. 218 Pytania do samego siebie str. 219 Lider zadaje pytania str. 220 Dodatek 1. Przykłady pytań str. 223 Dodatek 2. Struktury prowadzenia rozmów str. 244 Przypowieść na koniec str. 256 Bibliografia (polecana literatura dodatkowa) str. 257 Indeks str. 261