Nowa szkoła
Nowa szkoła
Jedna z liderek zmian w polskiej szkole — Anna Szulc,
nauczycielka matematyki z liceum w Zduńskiej Woli napisała książkę, która pokazuje, jak krok po kroku zmienić swój warsztat pracy nauczyciela. W jaki sposób z nauczyciela pruskiego stać się nauczycielem empatycznym.
Autorka, zainspirowana Porozumieniem bez Przemocy, przez lata udoskonalała narzędzia oraz metody nauczania. W książce dzieli się z czytelnikami spostrzeżeniami na temat (nie)skuteczności tradycyjnego systemu oceniania, prac domowych, sprawdzianów i egzaminów, a także efektów stosowania metod aktywizujących, informacji zwrotnej, budowania dobrych relacji z uczniami i rodzicami oraz dbania o pozytywną atmosferę podczas lekcji.
Dla kogo?
Poradnik jest bardzo praktyczny i odnosi się wprost do „doświadczenia szkolnego” — dlatego największe korzyści z przeczytania go wyniosą nauczyciele. Jednak książka adresowana jest również do rodziców, zwłaszcza tych, którzy aktywnie troszczą się o szkołę swoich dzieci.
Z książki dowiesz się:
dlaczego warto, by ocena nie była powodem do krytyki, ale informacją zwrotną o postępach ucznia;
dlaczego warto zamienić czerwony długopis, który zaznacza błąd, na zielony, który podkreśla poprawne rozwiązania;
na czym polega system prac klasowych „co umiemy?”, do czego służy lapbook i w jaki
sposób wspierają one uczniów w procesie nauki;
jak zorganizować pracę w grupach, by była maksymalnie efektywna;
dlaczego warto dostosować przebieg lekcji do możliwości biologicznych ucznia;
jak organizować spotkania trójstronne (uczeń–rodzic–nauczyciel) w duchu Porozumienia bez Przemocy;
jak reagować i mediować w sytuacjach konfliktów lub przemocy;
jak budować empatyczne relacje i przyjazną atmosferę.
„Nowa Szkoła” pokazuje, jak wiele w systemie edukacji zależy od nauczycieli i rodziców. Ta książka może stać się inspiracją do zmian, na które czekają nasze dzieci!
Autorka:
Anna Szulc — nauczycielka matematyki, wychowawczyni w Liceum w Zduńskiej Woli. Mediatorka społeczna, tutorka. Laureatka konkursu Nauczyciel Mediator w 2016 r. Pomysłodawczyni i organizatorka Konferencji EMPATYCZNA
EDUKACJA => EMPATYCZNA POLSKA. W swojej pracy wykorzystuje metodę Porozumienia bez Przemocy (NVC) oraz badania z dziedziny neurobiologii. Uczestniczka ruchu oddolnych działań „Szkoły w Drodze” mających na celu ulepszenie polskiej edukacji. Prywatnie żona, matka trójki.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-66057-12-8
- EAN: 9788366057043
- Liczba stron: 184
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści:
Wstęp (7)
1.Moja droga transformacji (11)
Co dla mnie oznacza bycie nauczycielem? (12)
Jak powielałam wyuczone metody pracy nauczyciela? (12)
Jakie były powody poszukiwań, które doprowadziły do zmian mojego warsztatu pracy? (15)
Porozumienie bez Przemocy – nowy etap transformacji (20)
Neurobiologia w praktyce nauczyciela (25)
Jak dziś wygląda mój warsztat pracy? (27)
2. Edukacja – naturalna potrzeba człowieka (33)
Czym jest edukacja naturalna? (33)
Krótka historia edukacji naturalnej (34)
Skąd się wzięła instytucja szkoły? (39)
Rola szkoły i nauczycieli we współczesnym świecie (41)
Czy współczesna szkoła ma szansę wrócić na tory edukacji naturalnej? (45)
3. Zmiana w edukacji (47)
Dlaczego szkoła potrzebuje zmiany? (47)
Dlaczego tak trudno zmienić polską szkołę? (55)
Czy zmiana w polskiej szkole jest możliwa? (63)
4. Oceny w szkole (65)
Dlaczego ocenianie nie działa? (66)
Społeczne długoterminowe skutki ocen (72)
Jak przeformułować znaczenie oceny w szkole? (73)
Jak to wygląda w praktyce? (79)
Czy to działa? (86)
5. Uczenie się na lekcji i zadania domowe (91)
Lekcja miejscem nieefektywnej nauki (91)
Efektywne metody pracy na lekcji (96)
Zadania domowe (103)
6. Relacje uczeń–nauczyciel–rodzic (113)
Kontakt rodziców i nauczycieli (113)
Dobre relacje w sytuacji uczeń–nauczyciel–rodzic (118)
7. Trudne sytuacje w szkolnej codzienności (127)
Trudne sytuacje w grupie rówieśniczej (128)
Trudne sytuacje w relacji uczeń–nauczyciel (132)
Trudne sytuacje w relacji uczeń–nauczyciel–rodzic (134)
Trudności w obszarze łamania szkolnych zasad (135)
Dlaczego uczniowie są „niegrzeczni”? (136)
Dlaczego wiele metod radzenia sobie z trudnymi zachowaniami nie działa? (139)
Jak empatia i neurobiologia pomagają wspierać uczniów w trudnych momentach? (143)
8. Atmosfera w szkole (149)
Atmosfera w szkole zależy od nauczyciela (150)
Jak budować warunki sprzyjające uczeniu się i dobrym relacjom w szkole? (152)
Korzyści społeczne realizowania procesu nauki w dobrej atmosferze (163)
9. Zakończenie: nauczyciel przy tablicy (165)
Bibliografia (168)