Nowe pogranicze religii i nauki
CZY ŚWIADOMOŚĆ TO TYLKO AKTYWNOŚĆ MÓZGU?
CO DZIEJE SIĘ W NASZYM MÓZGU PODCZAS MISTYCZNEJ EKSTAZY?
CZVM JEST PLURALIZM RELIGIJNY? JAK GO POGODZIĆ Z WŁASNĄ PRAKTYKĄ WIARY?
John Hick podejmuje wyzwanie rzucone przez naturalistyczne koncepcje umysłu, według których
doświadczenie religijne można wytłumaczyć naukowo jako wytwór procesów zachodzących w naszym mózgu. Hick w fascynujący sposób opisuje przeżycia związane z doświadczeniami religijnymi oraz metody ich obrazowania. Przekonuje jednak, że nie są one złudzeniami i posiadają pewną wartość – zależną nie od wyznania osoby, która ich doświadcza, lecz od skutków, jakie przynoszą: od tego, jak wpływają na życie ludzi i funkcjonowanie społeczeństw.
„Biorąc pod uwagę, że wszystkie religie wydają się mieć taką samą wartość, jeśli mierzyć ją owocami, jakie wydają w życiu ludzi, nie ma sensu trwać w zwyczajowym przekonaniu, że tylko jedna religia (mianowicie nasza własna) jest jedną jedyną Prawdą. Dlatego przedstawiam pluralistyczną interpretację wszystkich światowych religii. W największym skrócie: religie są różnymi, warunkowanymi przez kulturę ludzkimi odpowiedziami na ostatecznie niewysłowione transcendentne Rzeczywiste. Owo Rzeczywiste czy też Transcendentne, którego natura leży poza zakresem ludzkich pojęć, jest tym, co musi istnieć, jeśli ludzkie doświadczenie religijne na całym świecie ma nie być urojeniem”.
Fragment książki
Nowe pogranicze religii i nauki
Seria W POSZUKIWANIU IDEI XXI WIEKU prezentuje najnowsze publikacje z dziedziny filozofii, nauk społecznych, etyki i neurobiologii, które nie są znane polskiemu czytelnikowi. Stanowią one odbicie najaktualniejszych tendencji intelektualnych we współczesnej humanistyce, naukach przyrodniczych oraz studiach interdyscyplinarnych.
W ramach serii dotychczas ukazały się:
Michael Ruse, Ateizm. Co każdy powinien wiedzieć?
Martin L. Kringelbach, Ośrodek przyjemności. Zaufaj swoim instynktom
Chad Meister, Wprowadzenie do filozofii religii
Henry Jenkins, Sam Ford, Joshua Green, Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze
Victor J. Stenger, Bóg. Błędna hipoteza. Jak nauka wykazuje. że Bóg nie istnieje
Thomas Metzinger, Tunel Ego. Naukowe badanie umysłu a mit świadomego „ja”
Wkrótce ukażą się:
J.L. Schellenberg, Religia ewolucyjna
- Kategorie:
- Redakcja: Tomasz Sieczkowski
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8142-474-5
- ISBN druku: 978-83-8142-473-8
- Liczba stron: 352
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa 13 CZĘŚĆ I 17 1. RELIGIE JAKO INSTYTUCJE STWORZONE PRZEZ CZŁOWIEKA 19 Religie przedosiowe 19 Epoka osi 21 Nowe idee epoki osi 24 Religia jako instytucja i religia jako duchowość/mistycyzm 25 Bilans instytucji religijnych 27 „Naukowe” badania religii 32 2. DUCHOWOŚĆ I MISTYCYZM 35 „Duchowość” i duchowość 35 Duchowość/mistycyzm 42 Mistycyzm jedności 46 3. CZYM JEST DOŚWIADCZENIE RELIGIJNE? 55 Co rozumiemy przez doświadczenie religijne? 55 Rodzaje doświadczenia religijnego 56 Odmieniony świat 58 Doświadczenie obecności 61 Wizje i głosy 64 Niektóre rzadziej spotykane formy doświadczenia religijnego 67 Relacja między wewnętrznymi a zewnętrznymi aspektami religii 68 4. „POZNACIE ICH PO ICH OWOCACH” 73 Od wzniosłości do niedorzeczności 73 W obrębie monoteizmów 77 W obrębie buddyzmu 80 Owoce indywidualne i społeczne 82 CZĘŚĆ II 93 5. WYZWANIE NEURONAUK DLA DOŚWIADCZENIA RELIGIJNEGO 95 Współczesny światopogląd naturalistyczny 95 Materializm religijny? 99 Związek przyczynowy między mózgiem a świadomością 100 Bóg i układ limbiczny 105 Medytacja i mózg 107 6. ZASTRZEŻENIA I PYTANIA 113 Doświadczenie religijne jako umysłowa aberracja 113 Doświadczenie religijne i padaczka 118 Medytacja i mózg 125 Narkotyki i doświadczenie religijne 127 Czysta świadomość 131 7. TOŻSAMOŚĆ UMYSŁU I MÓZGU? 137 Wyjaśnienie pytań 138 Błąd zrównania korelacji z tożsamością 139 Błędne koło 140 Teoria tożsamości 142 Tajemnica świadomości 149 8. WSPÓŁCZESNE TEORIE NATURALISTYCZNE 155 Epifenomenalizm 155 Eksperymenty Libeta 155 Świadomość jako produkt społeczny 158 Świadomość i ewolucja 162 Świadomość jako własność emergentna 166 Naturalizm biologiczny 171 9. ALTERNATYWNA MOŻLIWOŚĆ 177 Plastyczność mózgu 178 Plastyczność mózgu obserwowana w medytacji buddyjskiej 180 10. WOLNA WOLA? 187 Wolność kompatybilistyczna i niekompatybilistyczna 187 Dowody eksperymentalne 192 Indeterminizm kwantowy 197 Problem samoodniesienia 198 CZĘŚĆ III 205 11. PROBLEM EPISTEMOLOGICZNY 207 Nasza sytuacja poznawcza 207 Zasada krytycznego zaufania 211 Krytyczne zaufanie i doświadczenie religijne 213 Różnice i sprzeczności 216 12. ROZWIĄZANIE EPISTEMOLOGICZNE 223 Doświadczanie jako interpretowanie 223 Poziomy znaczenia 227 Wolność poznawcza 230 13. KTÓRAŚ KONKRETNA RELIGIA? 237 Która religia? 237 Zbawienie 243 Odpowiedzi na różnorodność religijną 244 Ekskluzywizm 244 Inkluzywizm 246 Pluralizm 247 14. ODPOWIEDZI NA RÓŻNORODNOŚĆ RELIGII 249 Pluralizm wieloaspektowy 249 Pluralizm policentryczny 252 15. FILOZOFIA PLURALIZMU RELIGIJNEGO 261 Transcendentne 261 Przesłanki 262 Podstawowe rozróżnienie 262 Transcendentne jako leżące poza ludzkim opisem 264 Problem 268 Rozwiązanie 268 16. PLURALIZM I RELIGIE 277 Problem 277 Czy da się pogodzić pluralizm z istniejącą praktyką religijną? 282 Istniejące religie 284 17. DUCHOWOŚĆ NA DZISIAJ 291 Kosmiczny optymizm 292 Święci jako inspiracja 293 Modlitwa 296 Medytacja 299 18. PO ŚMIERCI? 305 Początki wiary w życie po śmierci 305 Niebo i piekło w tradycji chrześcijańskiej 307 Reinkarnacja 310 Gdzie? 314 Wiele wcieleń w wielu światach 315 Podsumowanie 321 Religie jako instytucje i jako duchowość 321 Prymat doświadczenia religijnego 323 Religia i neuronauki 326 Epistemologia i doświadczenie religijne 327 Bibliografia 331 Indeks 345