O sztuce opowiadania
Opowiadanie czyni z życia jedną całość, porządkuje je wciąż na nowo i pozwala nam – tak zupełnie mimochodem – przeżywać samych siebie. Na przykład doświadczać tego, że każdy z nas rzeczywiście potrafi opowiadać i że czyni to w niepowtarzalny, autentyczny, pełen wyrazu sposób. Kto początkowo nie ma po temu dość odwagi, może dzięki podanym przez Autorkę ćwiczeniom nauczyć się docierać do źródeł własnej kreatywności i wykorzystywać zdobyte możliwości dla ożywienia komunikacji. Nie mniej ważne jest poza tym nawiązywanie dialogu z własną fantazją oraz intuicją. Książka wprowadza w tajniki sztuki opowiadania biograficznego, opowiadania baśni oraz teatru narracyjnego. Ukazuje możliwości wykorzystania sztuki opowiadania w pedagogice oraz w terapii. Nie pomija także problemu narracyjnych natręctw i nadużyć. Na zakończenie zaś proponuje Czytelnikowi opowieści jako prezenty. Jest to cenna publikacja dla tych wszystkich, którzy wobec zalewu anonimowego słowa płynącego z mediów starają się na nowo odkryć zapomnianą sztukę opowiadania.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7850-107-7
- ISBN druku: 978-83-7850-029-2
- Liczba stron: 336
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Prolog: Dominium komunikacji: opowiadanie 11 Część pierwsza: Opowieść o samym sobie… „Nie potrafię opowiadać…” 28 Negatywne doświadczenia z przeszłości, lęki i zahamowania narracyjne 29 Pięć filarów nauki opowiadania 34 „Umiem opowiadać!” 37 „Chodzenie” 41 Obrazy praźródeł i początków, raju i dzieci, krajobrazów, ukochanych miejsc, ulubionych motywów i przedmiotów miłych sercu 45 Dziecko opowiada 48 Dzieci opowiadają 49 Żywioły i „żywiołowe” opowiadanie 52 Baśń jako dostęp 62 Zabawa 69 Role i modele narracyjne 75 Niech zabawa w opowiadanie cię wyzwoli 79 Część druga: Swobodne opowiadanie Zabawy i ćwiczenia czyniące opowiadającego bardziej mobilnym, a tym samym przydające dynamiki jego opowieści 82 Zabawy zapoznawcze w kręgu 83 Zabawy percepcyjne 86 Ćwiczenia aktywujące naszą percepcję zmysłową 87 Zabawy narracyjne z elementami ruchu 95 Dźwięk i przejrzystość 97 Rytmy i rymy 99 Perspektywy – napięcie – stopniowanie 107 Tok opowiadania 111 Asocjacje i dysocjacje 112 Swobodne opowiadanie dla dzieci 115 Opowieści mojej babci 115 Receptywność 122 Opowiadanie dzisiaj 126 Wymyślanie historii – sposoby podejścia i skojarzenia 127 Drogocenna szkatuła 130 Fantazja 130 Fantastyka 132 Różne opowiadania dla ludzi w różnym wieku? 133 Swobodne opowiadanie dla dorosłych słuchaczy 136 Stosunek do słuchacza 138 Podróże imaginacyjne 140 Pośrednie włączanie słuchacza 142 Epicki styl opowiadania 142 Dramatyczny styl opowiadania 148 Stosunek do narratora 151 Brak uprzedzeń 153 Postawa aktywnego słuchania 155 Świadoma akceptacja opowiadającego 156 Stosunek do samego siebie 157 Baśnie biograficzne 169 Przykładowa baśń 172 Część trzecia: Opowiadanie aranżowane Opowiadanie baśni 177 Na tropach baśni: wprowadzenie do języka obrazów i symboli 177 Baśń jako ścieżka praktyki dla narratora 184 Uczenie się baśni na pamięć 186 Teatr narracyjny 195 Środki inscenizacyjne jako pomoce w teatrze narracyjnym 197 Teatrzyk na stole albo inscenizacja ze stojącymi lalkami 206 Gra światła i cienia 213 Malowanie, rysowanie i materiał ilustracyjny 217 Muzyka 221 Wcielanie się w role i mowa niezależna 225 Teatrzyk współnarracyjny dla dzieci 229 Tytułem podsumowania tematu „teatrzyk narracyjny” 235 Część czwarta: Opowiadanie – Ars longa… Narracyjne natręctwa i nadużycia 238 Pewna para małżeńska opowiada dowcip 240 Pedagogiczne aspekty opowiadania 243 Opowieść pedagogiczna 243 Tworzenie sprzyjających okazji narracyjnych 248 Analiza narracyjna, która wiedzie dość daleko poza aspekty pedagogiczne 255 Pytania kluczowe 258 Skrypty 260 Gdybym był drzewem... – ciąg dalszy opowiadań 264 Terapeutyczne aspekty opowiadania 267 O uzdrawiającej mocy słowa 267 Opresja jako źródło opowiadania 269 Słuchacz odpowiada, opowiadając historię 276 Opowieści jako prezenty 280 Opowieści dla ciebie i dla mnie 280 Pierwsza historia 283 Druga historia 285 Podziękowanie 287 Narrare necesse est. Posłowie do polskiego wydania (Michał Głażewski) 289 Zakres zastosowań ćwiczeń 313 Bibliografia 317 Bibliografia uzupełniająca (Barbara Kowalewska) 323