Obraz szkoły i nauczyciela. Egzemplifikacje teoretyczne i empiryczne
Wielość podjętych w tej pracy wątków spaja wspólna intencja – próba (re)konstruowania rzeczywistego obrazu współczesnej szkoły i nauczyciela w świetle teorii i praktyki dydaktyczno-wychowawczej, uprawomocnienia głosu samych nauczycieli i poszukiwania dróg „rewitalizowania” nauczycielskiej profesji.
Mam nadzieję, że czytelnikami tej książki będą nie tylko nauczyciele akademiccy i studenci pedagogiki, lecz także sami nauczyciele, którym zależy na zrozumieniu procesów regulujących pracę szkoły i poszukiwaniu sposobów podnoszenia jej jakości oraz doskonaleniu własnego warsztatu pracy.
Ewa Murawska (fragment Wstępu)
Oddawana w ręce Czytelników książka jest pokłosiem spotkania polskich i ukraińskich pedagogów, wymiany poglądów i wspólnego wysiłku włączenia się w nurt toczących się dyskusji nad współczesną edukacją i perspektywami jej rozwoju. W obu wyodrębnionych jej częściach – tej dotyczącej polskiej szkoły i nauczyciela w świetle potrzeb, możliwości i rozwiązań i drugiej, dotykającej dylematów szkoły i nauczyciela w Europie Wschodniej – dominują opracowania egzemplifikujące społeczny kontekst zawodu nauczyciela, przemiany jego roli i wyzwania w zakresie kompetencji i etycznych dylematów środowiska nauczycielskiego , wiele miejsca poświęcono zagadnieniom edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście zmieniających się oczekiwań społecznych, a także znaczenia edukacji medialnej, e – learningu, w pracy szkoły na różnych poziomach kształcenia i w pracy nauczyciela. Ukazano również z różnych perspektyw praktyczne problemy szkolnej codzienności, w tym interesujące zagadnienie możliwości i specyfiki uczenia się języka obcego przez dzieci z ryzyka dysleksji. Wielu odbiorców powinny zainteresować teksty prezentujące sylwetki i dorobek wielkich pedagogów: A. S. Makarenki, W. A. Suchomlińskego, czy A. A. Zacharenki (J. Bida, L. Prokopenko, A. Kuzminski).
- Kategorie:
- Redakcja: Ewa Murawska
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7850-251-7
- ISBN druku: 978-83-7587-426-6
- Liczba stron: 282
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Introduction 11 Polska szkoła i nauczyciel w świetle potrzeb, możliwości i rozwiązań – wybrane konteksty 13 Lucyna Preuss-Kuchta Iluzoryczność – (nie)kwestionowaną cechą edukacji szkolnej 15 Roma Kwiecińska, Jolanta Rybska-Klapa Rola zawodowa nauczyciela – nowe zadania i kompetencje 25 Katarzyna Waszyńska, Agata Woźniak Społeczny kontekst zawodu nauczyciela. Analiza zasobów i trudności 35 Hanna Krauze-Sikorska Uczenie się języka obcego przez dzieci z ryzykiem dysleksji jako jedno ze współczesnych wyzwań edukacyjnych 45 Ewa Murawska Dylematy oceniania pracy nauczyciela – od szlachetnej utopii do edukacyjnej mistyfikacji 61 Krzysztof Juszczak Nauczyciel wobec wyzwań XXI wieku 71 Lucyna Maksymowicz Założenia edukacji wczesnoszkolnej w kontekście zmieniających się oczekiwań współczesnego społeczeństwa 79 Kinga Kuszak Kompetencja komunikacyjna dzieci – właściwości i potrzeba stymulowania 91 Iwona Konopnicka Obraz nauczyciela w marzeniach dzieci w młodszym wieku szkolnym (komunikat z badań) 105 Mirosława Żurawska, Agnieszka Łukasik ICT narzędziem pracy nauczyciela 115 Dorota Werbińska Dylematy etyczne początkujących nauczycieli języka angielskiego 123 Tatiana Kłosińska Wczesna edukacja medialna. Możliwości i ograniczenia 139 Ewa Kumik Kształcenie uczniów w polskich szkołach muzycznych 149 Renata Kaczmarek Refleksje edukacyjne 155 Joanna Król-Mazurkiewicz Życiowa stop-klatka. Drugoroczność 163 Bartosz Miodek Rola i miejsce technologii informacyjnej w warsztacie pracy nauczyciela 171 Mateusz Nitka E-wychowanie w e-learningu? 177 Szkoła i nauczyciel w Europie Wschodniej – dylematy teorii i praktyki 184 Jelena Bida, Ludmiła Prokopenko. ????????? ???? ?.?. ?????????, ?.?. ?????????????, ?.?. ????????? – ???? ???????, ?????????, ???????. Czołowe idee A.S. Makarenki, W.A. Suchomlińskiego, A.A. Zacharenki – nasza przeszłość, teraźniejszość, przyszłość 185 Anatolij Kuźmiński. ???????????? ?.?. ????????? – ??????? ?????????? ????????? ????? ? ????? ???????????? ???????? ?????????? ????????. Działalność A.A. Zacharenko – wzorzec zarządzania rozwojem szkoły w kontekście kształtowania duchowych wartości uczniów 193 Aleksiej Czebykin. ??????????? ???????????? ?????? ??????? ?? ????? ???? ??????????. Właściwości zawodowego image nauczyciela i warunki jego kształtowania 203 Swietłana Skworcowa. ???????????? ???????????????? ?????????????? ??????? ???????? ????????? ???????. Kształtowanie kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej 219 Irina Palszkowa. ???????????? ???????????????-?????????????? ???????? ??? ???????????? ???????????????? ?????????????? ??????? ???????? ????????? ?????. Kształtowanie kultury pedagogicznej jako element kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej 233 Galina Tarasenko, Bogdan Nesterowicz. ???????????? ??????????????? ?????????? ??????? ???????? ?? ?????? ????????????? ??????????? ????????? ? ?????????? ????????. Kształtowanie potencjału wychowawczego przyszłych nauczycieli na podstawie międzypokoleniowej transmisji wartości i wzorców kulturowych 243 Olga Komar. ?????????? ????????? ? ?????????? ????????????? ?????????? ? ????????? ?????. Gotowość studentów do zastosowania technologii interaktywnej w procesie edukacji wczesnoszkolnej 253 Nelli Łysenko. ?????????? ??????? ? ???????. ?????????????????? ????????? ? ??????????? ?????????? ????????????. Przedszkolne dzieciństwo w Ukrainie: etnopedagogiczny wymiar we współczesnej przestrzeni wielokulturowej 263 Kateryna Shestakova. Edukacja w szkole „etnicznej”: problemy i perspektywy (na przykładzie Czerniowiec, Ukraina). ??????????? ? ?????????? ?????: ???????? ? ?????????? (?? ??????? ????????, ???????). 271