Obrazy młodzieży polskiej w dyskursie prasowym. Młodzież o sobie i rzeczywistości społecznej
Celem niniejszej pracy jest rekonstrukcja dyskursywnego budowania obrazów młodzieży polskiej pojawiających się w przekazach medialnych „Gazety Wyborczej”, „Dziennika. Polska – Europa – Świat”, „Tygodnika Powszechnego” oraz „Przeglądu Politycznego”, a zatem gazet i czasopism o zasięgu ogólnopolskim, które stanowiły przestrzeń dla dyskursu młodzieżowego w latach 1989–2011. Zasadniczo całość pracy podzielona została na trzy części: teoretyczną, metodologiczną i analityczną. Podstawowym obszarem, w tak zakrojonej pracy, jest szeroko rozumiana kategoria młodzieży i wszelkie powiązane z nią w sposób bliskoznaczny, choć nie zawsze tożsame, terminy. Podstawą dla analiz stało się osiem debat z udziałem młodzieży. Rekonstrukcja znaczeń nadawanych przez poszczególnych uczestników dyskursu, sposobów ich porządkowania i klasyfikowania, pozwoliła na odtworzenie poglądów młodzieży dotyczących otaczającego świata, własnego w nim miejsca, oraz tego, co stanowi przedmiot ich obaw, lęków, niepokojów, marzeń, celów życiowych, wartości itp., a w konsekwencji wiedzy o tym, jaka jest treść reprezentacji kolektywnych młodzieży, oraz tego, w jakich warunkach dyskursywnych one powstawały.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7525-781-6
- Liczba stron: 305
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WPROWADZENIE 7 ROZDZIAŁ I. MŁODZIEŻ W PERSPEKTYWIE HISTORYCZNO-SPOŁECZNEJ OD KATEGORII SPOŁECZNEJ DO GRUPY SPOŁECZNEJ PRZEGLĄD STANOWISK 13 1. Charakterystyka historyczno-społecznego kontekstu egzystencji młodzieży. Wyłonienie się młodzieży jako kategorii społecznej 14 2. Młodzież w kontekście wybranych koncepcji socjologicznych. Społeczna charakterystyka młodzieży jako grupy społecznej 29 3. Młodzież – próba definicji 38 4. Młodzież w świetle dotychczasowych badań 45 ROZDZIAŁ II. SPOŁECZNA ROLA JĘZYKA. ZWROT KU DYSKURSOWI W HUMANISTYCE I NAUKACH SPOŁECZNYCH 49 1. Filozofia – język – społeczeństwo. Znaczenie zwrotu lingwistycznego 49 2. W stronę języka i interakcji 59 3. Społeczne ukierunkowanie badań nad dyskursem i procesami komunikacji na gruncie filozofii – między Michelem Foucault a Jürgenem Habermasem 71 3.1 Archeologia i genealogia dyskursu Michela Foucault 74 3.2 Jürgen Habermas – dyskurs jako przestrzeń wolności i emancypacji a systemowa reprodukcja integracji społecznej 78 ROZDZIAŁ III. ANALIZA DYSKURSU JAKO PROJEKT TEORETYCZNO-BADAWCZY 85 1. Analiza dyskursu jako projekt interdyscyplinarny 87 2. Socjologiczna analiza dyskursu 95 3. Analiza dyskursu a współczesne teorie socjologiczne 97 4. Analiza dyskursu młodzieży – między teorią a metodą 104 ROZDZIAŁ IV. METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ 111 1. Cel badań i podstawowe problemy badawcze 112 2. Uzasadnienie wybranych metod i technik badawczych 117 3. Metodologia badań – schemat badawczy 118 4. Ogólna charakterystyka badanej prasy 125 ROZDZIAŁ V. DYSKURS MŁODZIEŻY I O MŁODZIEŻY – ANALIZA DEBAT PRASOWYCH 127 1. Debata Dozwolone do lat trzydziestu: „Gazeta Wyborcza” 1996 – analiza wybranych artykułów 130 2. Debata Młodzi końca wieku: „Gazeta Wyborcza” 1999 – analiza wybranych artykułów 151 3. Debata Generacja nic: „Gazeta Wyborcza” 2002 – analiza wybranych artykułów 169 4. Debata Pokolenie '89: „Tygodnik Powszechny” 2002 – analiza wybranych artykułów 189 5. Debata Kraj sportów ekstremalnych: „Gazeta Wyborcza” 2004 – analiza wybranych artykułów 201 6. Debata Wojna pokoleń: „Przegląd Polityczny” 2004-2006 – analiza wybranych artykułów 213 7. Debata Pokolenie '89: „Dziennik” 2009 – analiza wybranych artykułów 224 8. Debata Stracone pokolenie: „Gazeta Wyborcza” 2011 – analiza wybranych artykułów 237 ROZDZIAŁ VI. REKONSTRUKCJA DYSKURSYWNYCH OBRAZÓW MŁODZIEŻY 255 1. „Pokolenie '68” 258 1.1 Dyskurs młodzieży jako narzędzie wpływu społecznego/zmiany społecznej 258 1.2 Wzory komunikacji 259 1.3 Formy wspólnotowości i zakres zindywidualizowania 259 1.4 Świat przedmiotów i nadawanych mu znaczeń 260 2. „Pokolenie '89” 261 2.1 Dyskurs młodzieży jako narzędzie wpływu społecznego/zmiany społecznej 261 2.2 Wzory komunikacji 262 2.3 Formy wspólnotowości i zakres zindywidualizowania 264 2.4 Świat przedmiotów i nadawanych mu znaczeń 265 3. „Pokolenie 2000” 266 3.1 Dyskurs młodzieży jako narzędzie wpływu społecznego/zmiany społecznej 266 3.2 Wzory komunikacji 268 3.3 Formy wspólnotowości i zakres zindywidualizowania 269 3.4 Świat przedmiotów i nadawanych mu znaczeń 271 4. „Pokolenie 2010” 271 4.1 Dyskurs młodzieży jako narzędzie wpływu społecznego/zmiany społecznej 271 4.2 Wzory komunikacji 272 4.3 Formy wspólnotowości i zakres zindywidualizowania 274 4.4 Świat przedmiotów i nadawanych mu znaczeń 275 5. Podsumowanie 276 ZAKOŃCZENIE 283 Bibliografia 289 Spis rysunków i tabel 305