MENU

Ochrona zdrowia psychicznego. Komentarz

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Ochrona zdrowia psychicznego. Komentarz

Komentarz szczegółowo omawia rozwiązania prawne zawarte w ustawie z 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego, uwzględniając szeroką praktykę orzeczniczą sądów polskich i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, a także wypowiedzi doktryny. Wiele miejsca poświecono m.in.: ochronie osób chorych i ich praw, zasadzie przymusowego leczenia, przyjęciu do szpitala psychiatrycznego lub do domu pomocy społecznej, postępowaniu przed sądem opiekuńczym i tajemnicy informacji o stanie zdrowia pacjenta oraz o postępowaniu leczniczym.

Autorzy odpowiadają również na pytania wpływające od Policji i lekarzy do prawników izb lekarskich w sprawie stosowania środków przymusu.

Książka przeznaczona jest dla przedstawicieli zawodów prawniczych: sędziów i prokuratorów oraz adwokatów i radców prawnych biorących udział w postępowaniach z udziałem osób z zaburzeniami psychicznymi lub ich dotyczących, a także pracowników naukowych zajmujących się komentowaną materią. Zainteresuje również lekarzy, w szczególności psychiatrów, psychologów klinicznych, seksuologów, oraz kierowników podmiotów leczniczych z zakresu psychiatrii.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów  | str. 61
Wstęp  | str. 69
Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego  | str. 71
                       [Preambuła]  | str. 71

Uwagi wprowadzające  | str. 71

I.1.                Uwagi systemowe  | str. 71
I.2.                Historia jednostki  | str. 72
I.3.                Ratio legis  | str. 72

Treść normatywna przepisu  | str. 72

Rozdział 1
Przepisy ogólne  | str. 77
      Art. 1.      [Organy i instytucje zapewniające ochronę zdrowia psychicznego]  | str. 77

Uwagi wprowadzające  | str. 77

I.1.                Uwagi systemowe  | str. 77
I.2.                Historia jednostki  | str. 77

Treść normatywna przepisu  | str. 78

      Art. 2.      [Zakres przedmiotowy ochrony zdrowia]  | str. 80

Uwagi wprowadzające  | str. 81

I.1.                Uwagi systemowe  | str. 81
I.2.                Historia jednostki  | str. 81

Treść normatywna przepisu  | str. 82

II.1.               Zadania związane z ochroną zdrowia psychicznego  | str. 83
II.2.               Zdrowie psychiczne  | str. 83
II.3.               Promocja zdrowia – definicja  | str. 83
II.4.               Promocja zdrowia psychicznego – definicja  | str. 84
II.5.               Kształtowanie postaw społecznych  | str. 84
II.6.               Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego  | str. 85
II.6.1.            Istota  | str. 85
II.6.2.            Czas obowiązywania  | str. 86
II.6.3.            Adresaci  | str. 86
II.6.4.            Zakres  | str. 86
II.7.               Podmioty odpowiedzialne za realizację Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego  | str. 87
II.7.1.            Rola NFZ w NPOZP  | str. 87
II.7.2.            Rola ministra właściwego do spraw pracy, zabezpieczenia społecznego i rodziny w NPOZP  | str. 87
II.7.3.            Rola ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w NPOZP  | str. 88
II.7.4.            Zadania Ministra Sprawiedliwości w zakresie NPOZP  | str. 88
II.7.5.            Zadania ministra właściwego do spraw wewnętrznych w zakresie NPOZP  | str. 88
II.7.6.            Zadania Ministra Obrony Narodowej w zakresie NPOZP  | str. 88
II.7.7.            Rola samorządów w NPOZP  | str. 89
II.8.               Koordynator realizacji Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego  | str. 91
II.9.               Sposób przyjęcia Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego  | str. 91
      Art. 3.      [Definicje legalne pojęć użytych w ustawie]  | str. 91

Uwagi wprowadzające  | str. 93

I.1.                Uwagi systemowe  | str. 93
I.2.                Historia jednostki  | str. 93
I.3.                Ratio legis  | str. 93

Treść normatywna przepisu  | str. 94

II.1.               Pojęcie definicji legalnych  | str. 94
II.2.               Osoba z zaburzeniami psychicznymi  | str. 95
II.3.               Szpital psychiatryczny  | str. 98
II.4.               Dom Pomocy Społecznej  | str. 99
II.5.               Pojęcie zgody na gruncie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego  | str. 99
II.6.               Dyspozytor medyczny  | str. 100
II.7.               Przymus bezpośredni  | str. 103
II.8.               Przymus bezpośredni a środki przymusu bezpośredniego  | str. 105
II.9.               Poszczególne formy przymusu bezpośredniego uregulowane w ustawie o ochronie zdrowia psychicznego  | str. 106
II.10.             Przymus bezpośredni poza szpitalem psychiatrycznym  | str. 110
II.11.             Lekarz psychiatra  | str. 110
II.12.             Uwagi de lege ferenda  | str. 111
      Art. 4.      [Działania zapobiegawcze w zakresie ochrony zdrowia psychicznego]  | str. 112

Uwagi wprowadzające  | str. 113

I.1.                Uwagi systemowe  | str. 113
I.2.                Historia jednostki  | str. 113

Treść normatywna przepisu  | str. 113

II.1.               Grupy społeczne objęte szczególną ochroną przez ustawodawcę  | str. 113
II.2.               Katalog otwarty działań ochronnych  | str. 114
II.3.               Stosowanie działań ochronnych we wskazanych przez ustawodawcę instytucjach  | str. 114
II.4.               Utworzenie placówek realizujących działania zapobiegawcze  | str. 115
II.5.               Wspieranie grup samopomocy i innych 
 inicjatyw  | str. 115
II.6.               Rozwijanie działalności zapobiegawczej przez podmioty lecznicze  | str. 115
II.7.               Rozwijanie działalności zapobiegawczej w programach przygotowania zawodowego  | str. 116
II.8.               Działalność naukowa  | str. 116
II.9.               Ochrona zdrowia psychicznego w mediach  | str. 116
      Art. 4a.    [Rada]  | str. 116

Uwagi wprowadzające  | str. 118

I.1.                Uwagi systemowe  | str. 118
I.2.                Historia jednostki  | str. 118
I.3.                Ratio legis  | str. 118

Treść normatywna przepisu  | str. 119

II.1.               Istota Rady do spraw Zdrowia Psychicznego  | str. 119
II.2.               Zadania Rady do spraw Zdrowia Psychicznego  | str. 119
II.3.               Funkcja kreacyjna ministra właściwego do spraw zdrowia  | str. 119
II.4.               Przewodniczący i jego zadania  | str. 120
II.5.               Członkowie Rady do spraw Zdrowia Psychicznego  | str. 120
II.6.               Sposób pracy Rady  | str. 122
II.7.               Zwrot kosztów  | str. 123
II.8.               Statut Rady do spraw Zdrowia Psychicznego  | str. 124
      Art. 5.      [Formy opieki]  | str. 124

Uwagi wprowadzające  | str. 124

I.1.                Uwagi systemowe  | str. 124
I.2.                Historia jednostki  | str. 124
I.3.                Ratio legis  | str. 124

Treść normatywna przepisu  | str. 125

II.1.               Formy opieki nad osobami z zaburzeniami psychicznymi  | str. 125
II.2.               Zakres opieki nad osobami z zaburzeniami psychicznymi w ramach podstawowej opieki zdrowotnej  | str. 125
II.3.               Pomoc doraźna  | str. 126
II.4.               Ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne  | str. 126
II.5.               Opieka środowiskowa  | str. 126
II.6.               Opieka dzienna  | str. 126
      Art. 5a.    [Zapewnienie kompleksowej opieki]  | str. 127

Uwagi wprowadzające  | str. 127

I.1.                Uwagi systemowe  | str. 127
I.2.                Historia jednostki  | str. 127
I.3.                Ratio legis  | str. 127

Treść normatywna przepisu  | str. 128

II.1.               Centrum zdrowia psychicznego  | str. 128
II.2.               Struktura organizacyjna  | str. 128
II.3.               Czas realizacji projektu pilotażowego  | str. 128
II.4.               Zakres świadczeń opieki zdrowotnej  | str. 129
II.5.               System udzielania świadczeń opieki zdrowotnej  | str. 129
II.6.               Udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w warunkach stacjonarnych psychiatrycznych  | str. 129
II.7.               Udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w warunkach dziennych psychiatrycznych  | str. 130
II.8.               Udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w warunkach ambulatoryjnych  | str. 130
II.9.               Zakres udzielania pomocy przez centrum zdrowia psychicznego  | str. 130
II.10.             Koordynator opieki  | str. 131
II.11.             Rozliczanie centrum  | str. 132
      Art. 6.      [Zakłady prowadzone przez samorząd]  | str. 132

Uwagi wprowadzające  | str. 133

I.1.                Uwagi systemowe  | str. 133
I.2.                Historia jednostki  | str. 133
I.3.                Ratio legis  | str. 134

Treść normatywna przepisu  | str. 134

II.1.               Wojewódzkie podmioty lecznicze udzielające świadczeń zdrowotnych w zakresie psychiatrycznej opieki zdrowotnej  | str. 134
II.2.               Zadania zlecone  | str. 135
II.3.               Upoważnienie marszałka województwa  | str. 136
II.4.               Zakres informacji o upoważnionych lekarzach  | str. 137
      Art. 6a.    [Domy organizowane przez powiat]  | str. 137

Uwagi wprowadzające  | str. 138

I.1.                Uwagi systemowe  | str. 138
I.2.                Historia jednostki  | str. 138
I.3.                Ratio legis  | str. 138

Treść normatywna przepisu  | str. 138

II.1.               Domy pomocy społecznej  | str. 138
II.2.               Podstawy prawne działania domu pomocy społecznej  | str. 139
II.3.               Przesłanka do umieszczenia w domu pomocy społecznej osoby z zaburzeniami psychicznymi  | str. 139
II.4.               Postępowanie dotyczące przyznania świadczenia w postaci pobytu w domu pomocy społecznej  | str. 140
II.5.               Strona w sprawie skierowania do domu pomocy społecznej  | str. 140
II.6.               Tworzenie domów pomocy społecznej  | str. 141
      Art. 7.      [Zapewnienie nauki, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i rehabilitacji dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo]  | str. 142

Uwagi wprowadzające  | str. 143

I.1.                Uwagi systemowe  | str. 143
I.2.                Historia jednostki  | str. 143

Treść normatywna przepisu  | str. 143

II.1.               Organizacja nauki i zajęć rewalidacyjno-
 -wychowawczych dla dzieci i młodzieży  | str. 143
II.2.               Rehabilitacja i zajęcia rewalidacyjno-
 -wychowawcze  | str. 144
II.3.               Delegacja ustawowa  | str. 144
II.4.               Sposób organizacji nauki, rehabilitacji i zajęć rewalidacyjno-wychowawczych  | str. 145
      Art. 8.      [Oparcie społeczne dla osób z zaburzeniami psychicznymi]  | str. 145

Uwagi wprowadzające  | str. 146

I.1.                Uwagi systemowe  | str. 146
I.2.                Historia jednostki  | str. 146

Treść normatywna przepisu  | str. 146

II.1.               Oparcie społeczne dla osób z zaburzeniami psychicznymi  | str. 146
II.2.               Pracownik socjalny w szpitalu psychiatrycznym  | str. 147
II.3.               Organizacja oparcia społecznego  | str. 148
II.4.               Formy wsparcia społecznego, Środowiskowe Domy Samopomocy  | str. 149
II.5.               Orzecznictwo  | str. 151
      Art. 9.      [Dostosowanie usług opiekuńczych do szczególnych potrzeb osób z zaburzeniami psychicznymi]  | str. 153

Uwagi wprowadzające  | str. 153

I.1.                Uwagi systemowe  | str. 153
I.2.                Historia jednostki  | str. 153

Treść normatywna przepisu  | str. 154

II.1.               Dostosowanie usług opiekuńczych do potrzeb osób z zaburzeniami psychicznymi  | str. 154
II.2.               Środowiskowe domy samopomocy  | str. 154
II.3.               Obowiązek udzielenia pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi  | str. 155
II.4.               Zadanie zlecone gminie  | str. 155
      Art. 10.    [Bezpłatne świadczenia w zakresie psychiatrycznej opieki zdrowotnej]  | str. 155

Zasada bezpłatności świadczeń zdrowotnych dla osób z zaburzeniami psychicznymi  | str. 157
Istotna nowelizacja art. 10 u.o.z.p.  | str. 157

III.                 Zakres zastosowania art. 10 u.o.z.p.  | str. 158

Produkty lecznicze, wyroby medyczne i środki spożywcze  | str. 158
Pacjenci spoza UE  | str. 159
Relacja art. 10 u.o.z.p. i przepisów w zakresie świadczeń gwarantowanych  | str. 159

VII.                Leczenie psychiatryczne a choroby współistniejące  | str. 161
Rozdział 2
Badanie, leczenie, rehabilitacja oraz opieka i pomoc  | str. 163
      Art. 10a.  [Prawo do ochrony praw pacjenta]  | str. 163

Uwagi wprowadzające  | str. 164

I.1.                Historia jednostki  | str. 164
I.2.                Uwagi systemowe  | str. 164
I.3.                Ratio legis  | str. 164
I.4.                Treść przepisu  | str. 164

Treść normatywna przepisu  | str. 166

II.1.               Ochrona praw  | str. 166
II.2.               Miejsce działania rzeczników praw pacjenta szpitala psychiatrycznego  | str. 167
II.3.               Prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych przez szpital psychiatryczny  | str. 167
II.4.               Prawo pacjenta z zaburzeniami psychicznymi do informacji  | str. 168
II.5.               Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta z zaburzeniami psychicznymi  | str. 169
II.6.               Prawo pacjenta z zaburzeniami psychicznymi do tajemnicy informacji z nim związanych  | str. 170
II.7.               Prawo pacjenta z zaburzeniami psychicznymi do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych  | str. 170
II.8.               Prawo pacjenta do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego  | str. 171
II.9.               Prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej  | str. 172
II.10.             Informacja o zakresie działania i sposobie kontaktu z rzecznikiem praw pacjenta szpitala psychiatrycznego  | str. 172
      Art. 10b.  [Zadania rzecznika praw pacjenta szpitala 
 psychiatrycznego]  | str. 172

Uwagi wprowadzające  | str. 174

I.1.                Historia jednostki  | str. 174
I.2.                Ratio legis  | str. 176

Treść normatywna przepisu  | str. 179

II.1.               Zadania rzecznika praw pacjenta szpitala psychiatrycznego  | str. 179
II.2.               Uprawnienia rzecznika praw pacjenta szpitala psychiatrycznego  | str. 182
      Art. 10c.   [Wymagania na stanowisku rzecznika praw pacjenta szpitala psychiatrycznego]  | str. 189

Uwagi wprowadzające  | str. 190

I.1.                Historia jednostki  | str. 190
I.2.                Ratio legis  | str. 193

Treść normatywna przepisu  | str. 194

II.1.               RPPSP i szczególny charakter jego wykształcenia  | str. 194
      Art. 10d.  [Biuro Praw Pacjenta]  | str. 197

Uwagi wprowadzające  | str. 197

I.1.                Historia jednostki  | str. 197
I.2.                Uwagi systemowe  | str. 197
I.3.                Treść przepisu  | str. 198

Treść normatywna przepisu – pracodawca  | str. 198

      Art. 11.    [Osobiste badanie przed wydaniem orzeczenia]  | str. 198

Uwagi wprowadzające  | str. 199

I.1.                Treść przepisu  | str. 199
I.2.                Uwagi systemowe  | str. 199
I.3.                Historia jednostki  | str. 199
I.4.                Ratio legis  | str. 200

Treść normatywna art. 11 ust. 1  | str. 200

II.1.               Badanie psychiatryczne jako udzielenie świadczenia zdrowotnego  | str. 200
II.2.               Wymóg zbadania „osobistego”  | str. 201
II.3.               Poświadczenie stanu zdrowia psychicznego bez zbadania pacjenta  | str. 209
III.                 Treść normatywna art. 11 ust. 2  | str. 210
      Art. 12.    [Zasada humanitaryzmu, minimalizacji dolegliwości leczenia]  | str. 211

Uwagi wprowadzające  | str. 211

I.1.                Treść przepisu  | str. 211
I.2.                Uwagi systemowe  | str. 211
I.3.                Historia jednostki  | str. 211
I.4.                Ratio legis  | str. 211

Treść normatywna przepisu  | str. 212

III.                 Zasada humanitaryzmu  | str. 212
      Art. 13.    [Swoboda porozumiewania się z rodziną i innymi 
 osobami]  | str. 213

Uwagi wprowadzające  | str. 213

I.1.                Uwagi systemowe  | str. 213
I.2.                Historia jednostki  | str. 214

Treść normatywna przepisu  | str. 214

      Art. 14.    [Zgoda na czasowe przebywanie poza szpitalem psychiatrycznym]  | str. 215

Uwagi wprowadzające  | str. 216

I.1.                Uwagi systemowe  | str. 216
I.2.                Historia jednostki  | str. 216

Treść normatywna przepisu  | str. 216

      Art. 15.    [Zakaz podporządkowania zajęć rehabilitacyjnych w szpitalach psychiatrycznych i domach opieki społecznej celom gospodarczym]  | str. 218

Uwagi wprowadzające  | str. 218

I.1.                Uwagi systemowe  | str. 218
I.2.                Historia jednostki  | str. 218

Treść normatywna przepisu  | str. 219

      Art. 16.    [Zawiadomienie prokuratora o potrzebie ubezwłasnowolnienia osoby]  | str. 222

Uwagi wprowadzające  | str. 223

I.1.                Treść przepisu  | str. 223
I.2.                Uwagi systemowe  | str. 223
I.3.                Historia jednostki  | str. 223
I.4.                Ratio legis  | str. 223

Treść normatywna przepisu  | str. 224

III.                 Możliwość ustanowienia pełnomocnika do zawiadomienia prokuratora  | str. 229

Termin na zawiadomienie prokuratora  | str. 230

      Art. 17.    [Zawiadomienie sądu opiekuńczego o nienależytym wykonywaniu obowiązków przez przedstawiciela ustawowego osoby ubezwłasnowolnionej]  | str. 231

Uwagi wprowadzające  | str. 231

I.1.                Treść przepisu  | str. 231
I.2.                Uwagi systemowe  | str. 231
I.3.                Historia jednostki  | str. 232
I.4.                Ratio legis  | str. 232

Treść normatywna przepisu  | str. 232

      Art. 18.    [Stosowanie przymusu bezpośredniego wobec osób z zaburzeniami psychicznymi]  | str. 237

Uwagi wprowadzające  | str. 240

I.1.                Treść przepisu  | str. 240
I.2.                Historia jednostki  | str. 241
I.3.                Ratio legis  | str. 242

Treść normatywna przepisu  | str. 242

II.1.               Zagadnienia wstępne  | str. 242
II.1.1.            Wymóg ustawowej regulacji  | str. 242
II.1.2.            Kontrowersje dotyczące nowelizacji z 24.11.2017 r.  | str. 243
II.1.3.            Terapeutyczny wymiar przymusu 
 bezpośredniego  | str. 245
II.1.4.            Szczególny charakter przepisów o przymusie bezpośrednim  | str. 246
II.1.5.            Pojęcie przymusu bezpośredniego  | str. 249
II.1.6.            Upoważnienie do stosowania przymusu bezpośredniego  | str. 251
II.1.7.            Kontratyp działania w ramach przyznanych uprawnień  | str. 251
II.2.               Osoby, wobec których można stosować przymus bezpośredni  | str. 253
II.3.               Wyjątkowość i fakultatywność stosowania przymusu bezpośredniego  | str. 255
II.3.1.            Zasada wyjątkowości  | str. 255
II.3.2.            Zasada fakultatywności  | str. 255
II.4.               Uprzedzanie o możliwości zastosowania przymusu bezpośredniego  | str. 257
II.4.1.            Powstanie obowiązku  | str. 257
II.4.2.            Jednorazowy charakter obowiązku  | str. 259
II.4.3.            Zakaz prewencyjnego uprzedzania  | str. 259
II.4.4.            Zakres podmiotowy obowiązku  | str. 260
II.4.5.            Adresat uprzedzenia  | str. 260
II.4.6.            Forma uprzedzenia  | str. 261
II.4.7.            Treść uprzedzenia  | str. 261
II.4.8.            Dyscyplinujące oddziaływanie uprzedzenia  | str. 262
II.4.9.            Uprzedzenie a zastosowanie przymusu bezpośredniego  | str. 264
II.4.10.          Uprzedzenie a wezwanie do właściwego zachowania  | str. 264
II.4.11.          Odstąpienie od uprzedzenia  | str. 265
II.5.               Wybór przymusu bezpośredniego możliwie najmniej uciążliwego  | str. 270
II.5.1.            Zakres podmiotowy obowiązku  | str. 270
II.5.2.            Przymus bezpośredni możliwie najmniej uciążliwy  | str. 271
II.6.               Zachowanie szczególnej ostrożności i dbałości o dobro osoby, wobec której stosuje się przymus bezpośredni  | str. 273
II.6.1.            Zakres podmiotowy i temporalny obowiązku  | str. 273
II.6.2.            Szczególna ostrożność i dbałość  | str. 274
II.7.               Ogólna charakterystyka przesłanek materialnych (podstaw faktycznych) stosowania przymusu bezpośredniego  | str. 279
II.7.1.            Uwagi ogólne  | str. 279
II.7.2.            Przesłanka ogólna  | str. 280
II.7.3.            Zbieg przesłanek  | str. 282
II.7.4.            Prawo do wolności od przymusu bezpośredniego  | str. 282
II.8.               Okoliczności wymienione w art. 18 ust. 1 pkt 1–3 u.o.z.p.  | str. 283
II.8.1.            Uwagi ogólne  | str. 283
II.8.2.            Zamach na życie, zdrowie lub bezpieczeństwo powszechne  | str. 283
II.8.3.            Niszczenie lub uszkadzanie przedmiotów w sposób gwałtowny  | str. 286
II.8.4.            Poważne zakłócanie lub uniemożliwianie funkcjonowania zakładu lub jednostki  | str. 290
II.9.               Przepisy szczególne upoważniające do stosowania przymusu bezpośredniego przy wykonywaniu czynności przewidzianych w ustawie o ochronie zdrowia psychicznego  | str. 292
II.9.1.            Uwagi ogólne  | str. 292
II.9.2.            Konieczność poddania osoby badaniu psychiatrycznemu bez jej zgody  | str. 293
II.9.3.            Konieczność bezzwłocznego przewiezienia do szpitala osoby poddanej przymusowemu badaniu psychiatrycznemu  | str. 295
II.9.4.            Konieczność przeprowadzenia zarządzonego przez sąd badania osoby co do potrzeby leczenia jej w szpitalu psychiatrycznym  | str. 296
II.9.5.            Konieczność bezzwłocznego przewiezienia do szpitala osoby poddanej zarządzonemu przez sąd przymusowemu badaniu psychiatrycznemu  | str. 297
II.9.6.            Konieczność dokonania niezbędnych czynności leczniczych wobec osoby przyjętej do szpitala psychiatrycznego bez jej zgody  | str. 298
II.9.7.            Konieczność zapobieżenia samowolnemu oddaleniu się ze szpitala psychiatrycznego przez osobę przyjętą do niego bez jej zgody  | str. 300
II.9.8.            Konieczność zapobieżenia samowolnemu oddaleniu się z domu pomocy społecznej  | str. 302
II.9.9.            Konieczność wykonania postanowienia sądu o przyjęciu osoby do domu pomocy społecznej albo szpitala psychiatrycznego  | str. 303
II.9.10.          Konieczność zatrzymania i przymusowego doprowadzenia zarządzonego przez sąd  | str. 305
II.9.11.          Uwaga końcowa  | str. 308
II.10.             Ogólna charakterystyka podmiotów decydujących o zastosowaniu przymusu bezpośredniego  | str. 309
II.10.1.          Krąg podmiotów decydujących  | str. 309
II.10.2.          Podmiot decydujący a faktycznie wykonujący przymus bezpośredni  | str. 310
II.10.3.          Podział podmiotów decydujących  | str. 310
II.10.4.          Natychmiastowa wykonalność decyzji  | str. 312
II.11.             Lekarz jako podmiot decydujący o zastosowaniu przymusu bezpośredniego  | str. 312
II.11.1.          Charakterystyka kompetencji lekarza  | str. 312
II.11.2.          Inne kompetencje decyzyjne lekarza  | str. 313
II.12.             Pielęgniarka jako podmiot decydujący o zastosowaniu przymusu bezpośredniego  | str. 313
II.12.1.          Charakterystyka kompetencji pielęgniarki  | str. 313
II.12.2.          Inne kompetencje decyzyjne pielęgniarki  | str. 314
II.12.3.          Wątpliwości interpretacyjne  | str. 314
II.12.4.          Obowiązek informacyjny pielęgniarki  | str. 315
II.12.5.          Obowiązek informacyjny kierownika jednostki organizacyjnej pomocy społecznej  | str. 315
II.12.6.          Termin wykonania obowiązków 
 informacyjnych  | str. 316
II.12.7.          Forma wykonania obowiązków 
 informacyjnych  | str. 317
II.12.8.          Bezwzględny charakter obowiązków informacyjnych  | str. 318
II.12.9.          Zatwierdzanie decyzji pielęgniarki  | str. 318
II.13.             Kierujący akcją prowadzenia medycznych czynności ratunkowych jako podmiot decydujący o zastosowaniu przymusu bezpośredniego  | str. 322
II.13.1.          Pojęcie kierującego akcją prowadzenia medycznych czynności ratunkowych  | str. 322
II.13.2.          Ograniczony zakres kompetencji kierującego akcją prowadzenia medycznych czynności ratunkowych  | str. 327
II.13.3.          Warunkowy charakter kompetencji kierującego akcją prowadzenia medycznych czynności ratunkowych  | str. 328
II.13.4.          Obowiązek informacyjny kierującego akcją prowadzenia medycznych czynności ratunkowych  | str. 328
II.14.             Treść decyzji o zastosowaniu przymusu bezpośredniego  | str. 329
II.14.1.          Określenie rodzaju przymusu bezpośredniego  | str. 329
II.14.2.          Ograniczenia w wyborze rodzaju przymusu bezpośredniego  | str. 330
II.14.3.          Ograniczenia temporalne decyzji o stosowaniu przymusu bezpośredniego  | str. 334
II.15.             Nadzór nad wykonaniem przymusu bezpośredniego  | str. 337
II.15.1.          Podmiot nadzorujący i treść nadzoru  | str. 337
II.15.2.          Nadzór a osobiste wykonywanie zastosowanego przymusu bezpośredniego  | str. 338
II.16.             Odnotowywanie w dokumentacji medycznej zastosowania przymusu bezpośredniego, uprzedzenia o możliwości jego zastosowania oraz przyczyny odstąpienia od takiego uprzedzenia  | str. 338
II.16.1.          Zakres przedmiotowy obowiązku 
 odnotowania  | str. 338
II.16.2.          Powstanie i wygaśnięcie obowiązku odnotowania  | str. 339
II.16.3.          Sposób i czas wykonania obowiązku odnotowania  | str. 339
II.16.4.          Wniosek de lege ferenda  | str. 340
II.17.             Udzielanie pomocy lekarzowi, pielęgniarce oraz kierującemu akcją prowadzenia medycznych czynności ratunkowych przy stosowaniu przymusu bezpośredniego  | str. 341
II.17.1.          Zakres podmiotowy obowiązku udzielenia pomocy i jego aktualizacja  | str. 341
II.17.2.          Treść obowiązku udzielenia pomocy  | str. 341
II.17.3.          Podmiot uprawniony do żądania udzielenia pomocy  | str. 342
II.17.4.          Wnioskowy charakter udzielanej pomocy  | str. 345
II.18.             Ocena zasadności zastosowania przymusu bezpośredniego  | str. 345
II.18.1.          Przedmiot oceny  | str. 345
II.18.2.          Kryterium oceny  | str. 346
II.18.3.          Przypadki zastosowania przymusu bezpośredniego podlegające ocenie  | str. 348
II.18.4.          Podmioty dokonujące oceny  | str. 350
II.18.5.          Obowiązek dokonania oceny oraz jego powstanie i wygaśnięcie  | str. 352
II.18.6.          Treść oceny  | str. 353
II.18.7.          Charakter oceny  | str. 353
II.18.8.          Termin dokonania oceny  | str. 355
II.18.9.          Tryb postępowania przy dokonywaniu oceny  | str. 357
II.18.10.        Odpowiednie stosowanie przepisów do oceny zasadności poddania przymusowemu badaniu psychiatrycznemu  | str. 357
II.18.11.        Ocena dokonywana przez inne podmioty  | str. 357
      Art. 18a.  [Zasady stosowania przymusu bezpośredniego]  | str. 358

Uwagi wprowadzające  | str. 360

I.1.                Treść przepisu  | str. 360
I.2.                Historia jednostki  | str. 360
I.3.                Ratio legis  | str. 360

Treść normatywna przepisu  | str. 361

II.1.               Zasada dopuszczalności kumulacji rodzajów przymusu bezpośredniego  | str. 361
II.2.               Zasada niezbędności (konieczności) i tymczasowości stosowania przymusu bezpośredniego  | str. 362
II.3.               Odebranie przedmiotów niebezpiecznych osobie unieruchomionej albo izolowanej  | str. 364
II.3.1.            Obowiązek odebrania przedmiotów  | str. 364
II.3.2.            Podmioty zobowiązane do odebrania przedmiotów  | str. 365
II.3.3.            Przedmioty podlegające odebraniu  | str. 365
II.3.4.            Granice czasowe odebrania przedmiotów  | str. 367
II.4.               Kontrola pielęgniarska osoby unieruchomionej albo izolowanej  | str. 368
II.4.1.            Uwagi ogólne  | str. 368
II.4.2.            Przedmiot kontroli  | str. 368
II.4.3.            Powstanie i wygaśnięcie obowiązku przeprowadzenia kontroli  | str. 369
II.4.4.            Podmiot zobowiązany do przeprowadzenia kontroli  | str. 369
II.4.5.            Bezwzględny charakter obowiązku przeprowadzenia kontroli  | str. 371
II.4.6.            Częstotliwość przeprowadzania kontroli  | str. 373
II.4.7.            Czynności podejmowane w ramach przeprowadzania kontroli  | str. 374
II.5.               Zastosowanie unieruchomienia albo izolacji przez lekarza  | str. 375
II.5.1.            Uwagi ogólne  | str. 375
II.5.2.            Podstawowy czas stosowania unieruchomienia albo izolacji oraz sposób jego wyznaczania i obliczania  | str. 375
II.5.3.            Ogólne warunki podjęcia decyzji  | str. 378
II.6.               Zastosowanie unieruchomienia albo izolacji przez pielęgniarkę  | str. 378
II.6.1.            Ogólne warunki podjęcia decyzji  | str. 378
II.6.2.            Obowiązek zawiadomienia lekarza  | str. 380
II.6.3.            Granice czasowe stosowania unieruchomienia albo izolacji  | str. 382
II.7.               Obowiązki zawiadomionego lekarza  | str. 383
II.7.1.            Obowiązek przeprowadzenia badania  | str. 383
II.7.2.            Czas przeprowadzenia badania  | str. 386
II.7.3.            Obowiązek zdecydowania co do dalszego stosowania unieruchomienia albo izolacji  | str. 387
II.8.               Decyzja pielęgniarki o zaprzestaniu stosowania przymusu bezpośredniego  | str. 390
II.8.1.            Zakres przedmiotowy decyzji  | str. 390
II.8.2.            Przesłanki podjęcia decyzji  | str. 391
II.8.3.            Udokumentowanie decyzji  | str. 393
II.9.               Uwagi ogólne dotyczące przedłużenia czasu stosowania unieruchomienia albo izolacji  | str. 393
II.9.1.            Przypadki objęte przedłużeniem stosowania unieruchomienia albo izolacji  | str. 393
II.9.2.            Granice czasowe przedłużenia stosowania unieruchomienia albo izolacji  | str. 394
II.9.3.            Fakultatywność przedłużenia stosowania unieruchomienia albo izolacji  | str. 394
II.9.4.            Charakter decyzji o przedłużeniu stosowania unieruchomienia albo izolacji  | str. 395
II.9.5.            Udokumentowanie decyzji o przedłużeniu stosowania unieruchomienia albo izolacji  | str. 396
II.9.6.            Autonomiczność kompetencji do przedłużenia stosowania unieruchomienia albo izolacji  | str. 396
II.9.7.            Nadzór nad wykonywaniem przedłużonego stosowania unieruchomienia albo izolacji  | str. 396
II.10.             Przedłużenie stosowania unieruchomienia albo izolacji na dwa pierwsze okresy  | str. 397
II.10.1.          Podmioty uprawnione do podjęcia decyzji  | str. 397
II.10.2.          Zbieg uprawnień do podjęcia decyzji  | str. 398
II.10.3.          Obowiązek przeprowadzenia badania przed podjęciem decyzji  | str. 399
II.10.4.          Ograniczenia ilościowe i czasowe podjęcia decyzji  | str. 401
II.10.5.          Wymóg uzyskania opinii lekarza psychiatry przed podjęciem decyzji  | str. 402
II.11.             Przedłużenie stosowania unieruchomienia albo izolacji na trzeci i kolejne okresy  | str. 402
II.11.1.          Odmienność procedury  | str. 402
II.11.2.          Obowiązek przeprowadzenia badania przed podjęciem decyzji  | str. 405
II.11.3.          Ograniczenia czasowe podjęcia decyzji  | str. 406
II.11.4.          Wymóg uzyskania opinii lekarza psychiatry przed podjęciem decyzji  | str. 409
II.12.             Wymóg uzyskania opinii lekarsko-
 -psychiatrycznej  | str. 409
II.12.1.          Charakterystyka wymogu  | str. 409
II.12.2.          Zaostrzenie wymogu względem uprzednio obowiązujących przepisów  | str. 411
II.12.3.          Zastrzeżenia co do sposobu uregulowania wymogu  | str. 412
II.12.4.          Brak obowiązku udokumentowania spełnienia wymogu  | str. 413
II.13.             Powiadomienie o długotrwałym stosowaniu unieruchomienia albo izolacji  | str. 414
II.13.1.          Powstanie i wygaśnięcie obowiązku powiadomienia  | str. 414
II.13.2.          Przypadki objęte obowiązkiem powiadomienia  | str. 414
II.13.3.          Treść obowiązku powiadomienia  | str. 415
II.13.4.          Podmiot powiadamiany  | str. 415
II.13.5.          Termin wykonania obowiązku powiadomienia  | str. 418
II.13.6.          Forma wykonania obowiązku powiadomienia  | str. 418
II.13.7.          Podmiot zobowiązany do dokonania powiadomienia  | str. 419
II.13.9.          Jednorazowy charakter obowiązku powiadomienia  | str. 419
      Art. 18b.  [Stosowanie przymusu bezpośredniego w jednostce organizacyjnej pomocy społecznej; decyzja o przewiezieniu osoby do szpitala psychiatrycznego]  | str. 420

Uwagi wprowadzające  | str. 420

I.1.                Treść przepisu  | str. 420
I.2.                Historia jednostki  | str. 421
I.3.                Ratio legis  | str. 421

Treść normatywna przepisu  | str. 421

II.1.               Przesłanki przedłużenia stosowania unieruchomienia albo izolacji przez pielęgniarkę  | str. 421
II.2.               Granice czasowe stosowania unieruchomienia albo izolacji w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej  | str. 430
II.3.               Przedłużenie stosowania unieruchomienia albo izolacji na czas powyżej 8 godzin  | str. 431
II.3.1.            Wymóg warunków szpitalnych  | str. 431
II.3.2.            Tryb przedłużenia  | str. 432
II.4.               Obowiązek powiadomienia przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego  | str. 433
II.4.1.            Przypadki objęte obowiązkiem 
 powiadomienia  | str. 433
II.4.2.            Treść obowiązku powiadomienia  | str. 437
II.4.3.            Podmiot powiadamiany  | str. 438
II.4.4.            Powstanie i wygaśnięcie obowiązku powiadomienia  | str. 439
II.4.5.            Bezwzględny charakter obowiązku powiadomienia  | str. 439
II.4.6.            Podmiot zobowiązany do powiadomienia  | str. 439
II.4.7.            Termin wykonania obowiązku 
 powiadomienia  | str. 440
II.4.8.            Forma wykonania obowiązku 
 powiadomienia  | str. 440
      Art. 18c.   [Odnotowanie zastosowania przymusu bezpośredniego; przekazanie instrukcji o zakresie i sposobie zastosowania przymusu bezpośredniego]  | str. 441

Uwagi wprowadzające  | str. 442

I.1.                Treść przepisu  | str. 442
I.2.                Historia jednostki  | str. 443
I.3.                Ratio legis  | str. 443

Treść normatywna przepisu  | str. 443

II.1.               Odnotowanie zastosowania przymusu bezpośredniego w dokumentacji medycznej  | str. 443
II.1.1.            Uwagi ogólne  | str. 443
II.1.2.            Rodzaje dokumentacji medycznej, w której dokonuje się odnotowania  | str. 444
II.1.3.            Rodzaje odnotowywanych zdarzeń  | str. 444
II.2.               Zamieszczenie informacji o zastosowaniu przymusu bezpośredniego w rejestrze przypadków jego zastosowania  | str. 445
II.2.1.            Zdarzenia podlegające zarejestrowaniu  | str. 445
II.2.2.            Pro
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Słowa kluczowe: zdrowie psychiczne

Inni Klienci oglądali również

63,90 zł
71,00 zł

Ustawa o Biurze Ochrony Rządu. Komentarz

Komentarz omawia zasady funkcjonowania i organizacji BOR. Przedstawiono w nim następujące zagadnienia: katalog podmiotów objętych ochroną BOR, formy działania i zakres uprawnień BOR, obowiązki, praw i wymogów stawianych funkcjonariuszom B...
22,04 zł
29,00 zł

Pozwolenia i zezwolenia w ochronie środowiska

Pozwolenia, zgłoszenia, zgody i decyzje związane z szeroko pojętą ochroną środowiska, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, wydawane są, co do zasady, na wniosek prowadzącego instalację. Bardzo ważną kwestią jest t...
136,80 zł
152,00 zł

Społeczne formy rozwoju mieszkalnictwa. Komentarz

Publikacja jest jedyną na rynku pozycją opisującą kompleksowo problematykę mieszkalnictwa i polityki mieszkaniowej państwa. Komentarz zawiera omówienie przepisów ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa z 26.10.1995 r. or...
10,24 zł
13,65 zł

Dysfunkcje mowy i zaburzenia funkcjonowania społecznego w chorobach psychicznych

Dysfunkcje mowy występują w wielu chorobach układu nerwowego i aparatu mowy. Szczególnym problemem są zaburzenia mowy u pacjentów obciążonych zaburzeniami psychicznymi. Książka porusza temat chorób psychicznych, które dotyk...
60,30 zł
67,00 zł

Ochrona danych osobowych w szkołach i przedszkolach

W publikacji przedstawiono wybrane problemy prawne związane ze stosowaniem przepisów o ochronie danych osobowych w szkołach i przedszkolach:• w procesie przyjmowania kandydatów do publicznych przedszkoli i szkół;...
13,50 zł
15,00 zł

Nie tak, jak u zbójców - rozmowa z królem - KOMENTARZ BIBLIJNY

Wyjątkowa pomoc w duchowym wzrastaniu i głębszym zrozumieniu Bożych Prawd zawartych w książce "Nie Tak, jak u zbójców". Polecamy dla dorosłych i starszej młodzieży.Opis wydawcyRozmowa z królem to komenta...
125,16 zł
149,00 zł

Etyka radcowska - na egzamin. Komentarz wraz z orzecznictwem do Kodeksu etyki radców prawnych. Teksty przepisów

Wszystko czego potrzebujesz, aby zdać egzamin z etyki radcowskiej.Opracowanie uwzględnia zmiany wprowadzone do KERP w 2022 r., a obowiązujące od 1.1.2023 r.Książka zawiera:tekst ustawy o radcach prawnych,Regula...
44,91 zł
49,90 zł

Słowo Boże czytane u źródeł. Komentarz do czytań niedzielnych na rok B

Jak czytać słowo Boże? Sięgając do jego źródeł! Dlatego w Kościele czytamy je nie tylko w pojedynkę, lecz także – i przede wszystkim – w liturgii, która jest źródłem i szczytem chrześcijańskiego życia. Ale to nie...
53,10 zł
59,00 zł

Obowiązki pracodawcy związane z ochroną danych osobowych pracownika

W książce omówiono problematykę gromadzenia i przetwarzania danych osobowych pracowników, która niejednokrotnie stanowi wyzwanie dla działów kadr i płac. Czytelnicy znajdą tu wyjaśnienia dotyczące m.in.:...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!