Od Mieczysława Jastruna do Jerzego Broszkiewicza czyli pisarz i jego dzieło wobec uwarunkowań nowoczesności
Zasadą kompozycyjną tomu jest idea jedności w różnorodności. Opracowanie to bowiem jest zarówno pracowitym i warsztatowo nienagannym problemowym, aspektowym i niekiedy panoramicznym przedstawieniem polskiej literatury dwudziestowiecznej, jak i efektem starannej pracy analitycznej, skoncentrowanej na wybranych i zazwyczaj słabo rozpoznanych utworach, takich wybitnych poetów i pisarzy, jak: Mieczysław Jastrun, Bogdan Czaykowski i Leo Lipski. W orbicie zainteresowań autora znalazł się dorobek twórców mniej znany, zapomniany lub po prostu w nikłym stopniu poddany refleksji literaturoznawczej. Mimo że mamy tu do czynienia z tak odmiennymi osobowościami twórczymi, poszczególne studia koncentrują się wokół kategorii, zagadnień, gatunków, które niezmiennie zajmują Mielhorskiego. Widzi on i interpretuje wydobyte i opisywane zjawiska oraz procesy literackie w perspektywie dwudziestowiecznej ciągłości.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8018-238-7
- Liczba stron: 316
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 9 Pisarz, dzieło, nowoczesność… Wokół głównych założeń 9 Jeszcze o nowoczesności… 20 ROZDZIAŁ I 21 Poznanie – etyczność – wartości (o trzech dyskursach historycznoliterackich nowoczesności) 21 Dyskurs poznawczy 25 Dyskurs etyczny 35 Dyskurs aksjologiczny 44 Dyskurs terminologiczny 50 ROZDZIAŁ II 54 „Literatura przeklęta” – a projekt nowoczesności Czy kres zjawiska w obliczu „nowego”? 54 W kierunku paradygmatu 54 Miejsce w literaturze nowoczesnej 57 „Literatura przeklęta” jako odpowiedź 58 Wobec cezury 61 „Literatura przeklęta” jako reprodukcja 63 Rekapitulacja 65 Perspektywy i okolice cyklu lirycznego 68 ROZDZIAŁ I 69 „zachodzącej epoki kres okrutny”. O zapomnianym cyklu lirycznym Intermezzo Mieczysława Jastruna 69 Pomiędzy duchowością a „rzeczywistymi sprawami” 69 W poszukiwaniu harmonii istnienia, czyli otwarcie cyklu i jego część pierwsza 75 Idealizm subiektywny, układ rozkwitania i końcowe fragmenty części pierwszej 78 Nad morzem, czyli przełamanie problematyki i kompozycji 81 Część druga cyklu: ideowość i realizm? 83 Świat Breughla czy Breughel w świecie Jastruna? (o wierszu-syntezie) 88 Intermezzo: muzyka na usługach kompozycji cyklu 90 „Chociaż pisałem tylko, jak śnieg pisze” – sześć lat później… 93 ROZDZIAŁ II 97 „I wracam między dawno zapomnianych ludzi”. O konstrukcji cyklu Dla Heraklita (1984-1985) Czesława Miłosza 97 Ustalenia wstępne 97 Rzeczywistość trzecia 99 Role podmiotu 101 Poeta nowoczesny 108 Tendencje modulacyjne cyklu 110 Wykłady wierszem 113 Rekapitulacja uwag o wykładach 118 Konkluzja 119 ROZDZIAŁ III 120 Cykl Egotyki Leo Lipskiego – niedokończony dyskurs 120 Perspektywa wygnańca: wybrane konteksty 120 Pytanie o formułę cyklu: projekt konceptualizacji 125 Ukształtowanie kompozycyjne 127 Szyfr tekstualny 130 Wyznaczniki światoobrazu 132 Alienacja, samotność 135 Egotyk: temat i gatunek 140 Zapowiedź: identyfikacja generacyjna 141 ROZDZIAŁ IV 144 Stanisław Czerniak pośród dyskursów literackich nowoczesności O cyklu Egzystencja 144 Dyskurs nieoczywistości 144 Gatunek 149 Wstyd jako doświadczenie progowe 150 Samowiedza jako synteza 151 Dyskurs jako rzeczywistość dzieła 151 Rzeczywistość podmiotowa a dyskurs nowoczesny 155 Obszary snu 156 „Ja” a rzeczywistość przed-literacka 158 Dyskurs krytyczny a mowa wiersza 159 Warianty intertekstualności 161 Dyskurs codzienności w rzeczywistości wiersza 162 Dyskurs metapoetycki 163 ROZDZIAŁ V 166 Od cielesności do duchowości i metafizyki. O projekcie Thea Bogdana Czaykowskiego 166 Thea, czyli źródło 169 Thea, czyli spotkanie z Innym i motyw orficki 172 Thea, czyli wizja miłości i kochanków 176 Thea, (czy)li projekt metafizyczny? Zamilknięcie Ghazala 181 Podsumowanie: Thea, Ghazal i Orfeusz 185 Między pisarzem i dziełem 188 ROZDZIAŁ I 189 Dzieło Kazimierza Świegockiego w świetle kategorii „osobowości twórczej” – na przykładzie poematu Morze utracone 189 „Osobowość twórcza”: ustalenia wstępne – w stronę nowoczesności literackiej 190 Podstawowe kierunki i wyznaczniki rozumiejącej lektury poematu 192 Wobec kategorii „osobowości twórczej” 204 „Osobowość twórcza” Kazimierza Świegockiego: wobec wiecznych spraw sztuki 217 ROZDZIAŁ II 219 Poezje zebrane jako koncepcja interpretacyjna O sposobie prezentacji spuścizny lirycznej Krzysztofa Mętraka 219 Legenda, tradycja i pokolenie 219 Lata 60. – od formulizmu do refleksji kulturowej 223 Pomiędzy realizmem a lingwizmem: siódma dekada 228 Lata 80. i wiersze spoza ustalonej chronologii 231 Poezja kieszonkowa: poezje zebrane jako koncepcja interpretacyjna 236 ROZDZIAŁ III 239 Gry z polskim Faustem. O powieści Doktor Twardowski Jerzego Broszkiewicza 239 Dyskurs autobiograficzny? 241 Wstępna wykładnia 243 Dialog z tradycją i współczesnością: Faust Broszkiewicza 245 Twardowski: „jarmarczne ubóstwo”, dar magiczny i „instynkt tragizmu” 247 Dyskurs obłędu i psychozy 248 Gra z metaforą: szaleństwo jako parabola 251 „Istność realna” i „byt aluzyjny” 252 Pytanie o istotę i źródła szaleństwa 253 Rzeczywistość szpitalna 254 Ból istnienia 255 Stereotyp kobiety 257 Dyskurs światopoglądowy: Mefisto-egzystencjalista 257 Świat jako gra 260 Gra z formą: w kierunku muzyki i muzyczności 260 Dyskurs historii 262 W stronę odniesień filozoficznych i podstawowych kategorii poznawczych 264 „Etyczna giętkość” i „techniki wariacyjne” 267 Gra z koncepcją dzieła powieściowego 268 „Zmiana jakościowa” 275 Psychomachia 276 Dyskurs biograficzny: konteksty 277 Podsumowanie 287 ZAMIAST ZAKOŃCZENIA 289 Bibliografia 295 Nota bibliograficzna 305 Summary 307 Indeks nazwisk i postaci 309