MENU

Od edukacji sportowej do olimpijskiej

(eBook)

Studium antropologiczne

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Kraków, 2012

  • Autor: Piotr Błajet

  • Wydawca: Impuls

  • Formaty:
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 32,00 zł
24,96
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Od edukacji sportowej do olimpijskiej

Niniejsze opracowanie traktuje o człowieku zmagającym się z wyzwaniami w aktywności cielesnej, jaką jest sport. Przy tym sport – w przeciwieństwie do pracy fizycznej, mającej zazwyczaj charakter rutyny – przez zawartą w nim niepewność i nieustanną konieczność podejmowania wyzwań jak żadna inna forma aktywności cielesnej otwiera człowieka na jego ciało, uczy go ciała. Sport jest więc formą wychowania do ciała, ale też wychowania człowieka cielesnego. Nie chodzi tu oczywiście o redukcję bytu ludzkiego do poziomu cielesnego, ale o pełny rozwój potencjału cielesnego człowieka i kształtowanie zdolności wykorzystywania go.
Celem prezentowanej monografii nie jest opis rozwiązań wszystkich problemów, które pedagogika i pedagogika sportu mogłyby stawiać przed edukacją sportową i olimpijską. Stanowi ona jedynie próbę antropologicznego uzasadnienia sensu edukacji sportowej i olimpijskiej, próbę integralnego ujęcia problematyki przez pokazanie jedności doświadczenia (którego podział zarysowany w książce ma charakter czysto teoretyczny, porządkujący) i wyeksponowanie znaczenia aktywności sportowej dla integralnego rozwoju człowieka. Nawet jeśli sportowiec doznaje różnych stanów podczas aktywności sportowej: cielesnych, psychicznych, duchowych, to każde to skoncentrowane doświadczenie promieniuje na pozostałe sfery przeżywania. Sportowiec, wykonując jakąś trudną próbę, doznaje cielesnej radości z pokonania kolejnego progu technicznego, czuje również psychiczną satysfakcję z dobrze wykonanego zadania, a także jakąś formę duchowego spełnienia w związku z przekroczeniem samego siebie, bo dokonał tego, co wydawało się niewykonalne.
Założeniem zastosowanej metody jest nie systematyczny ogląd sportu, ale raczej próba refleksji w głąb fenomenów sportu. Intencję, która mi przyświecała, trafnie wyjaśnia cytat z pracy Michała Hellera Wszechświat jest tylko drogą. Kosmiczne rekolekcje:

Nie chcę przez to twierdzić, że moje myśli są rzeczywiście głębokie. „W głąb” jest kierunkiem moich intencji, a niekoniecznie wykonania. I z podobnymi intencjami Czytelnik powinien nachylać się nad tymi stronicami. Bo jedno jest pewne – błądząc po powierzchni, niczego nie da się usprawiedliwić.

Taki wysiłek spojrzenia w głąb w celu lepszego i głębszego rozumienia sportu, czyli jego „usprawiedliwienia”, powinien być udziałem każdego, kto zajmuje się sportem: nauczycieli, trenerów, zawodników, menedżerów, psychologów, dziennikarzy, kibiców i wreszcie badaczy, którzy chcieliby wyjść poza empiryzm i wąski pragmatyzm. I to przede wszystkim do nich adresowana jest ta monografia.
Autor

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści
 Od autora 9
 
Część I
 Wprowadzenie teoretyczno-metodologiczne
 Rozdział 1
 Konteksty edukacyjne sportu 13
 Czy sport wychowuje? 13
 Humanizm sportu – rewalidacja doświadczenia 18
 Sport, czyli co? 20
 
Rozdział 2
 Edukacja sportowa a edukacja olimpijska 27
 Pedagogika sportu 27
 Idea olimpijska w edukacji 30
 
Rozdział 3
 Charakterystyka zastosowanej perspektywy poznawczej 35
 Znaczenie wiedzy antropologicznej dla pedagogiki 35
 Pedagogika antropologiczna 39
 Poznanie humanistyczne i hermeneutyczne 42
 Doświadczenie wewnętrzne jako przedmiot badania 
pedagogiki antropologicznej (hermeneutycznej) 48
 Typy doświadczenia wewnętrznego – stany fenomenalne 49
 Doświadczenie a rozwój 54
 
Część II
 Ciało
 Rozdział 4
 Ruch 61
 Ruch a konstruowanie relacji w czasoprzestrzeni 61
 Ruch a ucieleśnienie w świecie ?64
 
Rozdział 5
 Ćwiczenie 71
 Doświadczanie wolności 71
 Apologia trudności 73
 
Rozdział 6
 Zabawa 77
 Zabawa i gra 77
 Karnawalizacja trudności ?78
 Zabawa jako proces darwinowski 81
 
Część III
 Umysł
 Rozdział 7
 Niepewność 87
 Niepewność jako cecha nowoczesności 87
 Sport jako kultura wysokiej tolerancji niepewności 90
 
Rozdział 8
 Zaufanie 93
 Zaufanie i fair play 93
 Edukacja w kulturze zaufania (w duchu fair play) przez sport 102
 
Rozdział 9
 Cierpienie 109
 Doświadczanie cierpienia jako konstytutywna cecha sportu 109
 Cierpienie i radość 112
 Sport jako wychowanie do cierpienia 115
 

Część IV
 Duch
 Rozdział 10
 Doświadczenie graniczne 121
 Podzielona rzeczywistość 121
 Przez doświadczenie graniczne w sporcie ku integracji 123
 Wyznaczniki sportu jako doświadczenia granicznego 127
 
Rozdział 11
 Doświadczenie inicjacyjne 131
 Sport jako obszar ryzyka zinstytucjonalizowanego 131
 Łowiecka geneza sportu 132
 Zawody sportowe jako rytuał przejścia 134
 Markery somatyczne – strojenie przez aktywność sportową 138
 Widowisko sportowe jako rytuał przejścia 141
 
Rozdział 12
 Uniesienie – przepływ 145
 Tłumienie impulsów i rutynizacja 145
 Sport jako rewitalizacja emocjonalna 150
 Doświadczenie przepływu 154
 
Część V
 Refleksyjność
 Autokreacja w sporcie
 Rozdział 13
 Ciało jako fundament kreatywności człowieka 163
 Przyrodniczy fundament kreatywności 164
 Ciało jako kontekst dla umysłu 167
 
Rozdział 14
 Znaczenie refleksji w sporcie 173
 Refleksja. Personalizacja. Indywidualizacja 173
 Dwa aspekty świadomości 176
 Refleksja i transgresja 178
 Podejście metapsychologiczne 181
 
Rozdział 15
 Refleksyjność a efektywność aktywności sportowej 185
 Uwarunkowania refleksyjności 185
 Podmiotowość a regulacja emocji 189
 
Rozdział 16
 Refleksyjność jako warunek autokreacji 195
 Rozwój refleksji 197
 Dynamika spiralna – koncepcja rozwoju refleksji człowieka 199
 
Rozdział 17
 Czynniki warunkujące mistrzostwo sportowe – konteksty rozwojowe 207
 Wspomaganie rozwoju refleksji (kodów) 
w procesie treningu sportowego 207
 Metapsychologiczna dekonstrukcja czynników 
warunkujących mistrzostwo sportowe 210
 Odkrywanie i rozumienie sensów sportu 214
 
Rozdział 18
 Lider jako animator rozwoju 217
 Zarys modelu AQAL 218
 Lider z perspektywy kwadrantów 221
 Lider w perspektywie wszystkich poziomów 223
 Lider w perspektywie kwadrantów i poziomów a zmiany w organizacji 229
 
Zakończenie 235
 
Bibliografia 239
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

48,00 zł
64,00 zł

Edukacja zdrowotna

Im ciekawszy i atrakcyjniejszy sposób prowadzenia zajęć dydaktycznych, tym łatwiej i chętniej podopieczni biorą w nich udział. Niniejsza pozycja może być źródłem teoretycznej i praktycznej wiedzy dla pielęgniarek/położnych, edukator&oacut...
37,80 zł
42,00 zł

Krótkie wykłady z socjologii edukacji

Publikacja stanowi zbiór wykładów akademickich czołowych polskich przedstawicieli socjologii edukacji. Autorzy dokonują oglądu i analizy najistotniejszych problemów dotyczących edukacji takich jak:proces nabywan...
29,64 zł
38,00 zł

Stopniowanie trudności zadań w edukacji przedszkolnej i szkolnej

Czas szkolnej edukacji może być spożytkowany na to, by uczeń poznawał i zrozumiał otaczający go świat oraz potrafił w nim żyć (umiejąc samodzielnie – także w przyszłości – się uczyć). Z tego założenia dla obu stron procesu edukacyjnego wyni...
15,60 zł
20,00 zł

Metodyka edukacji polonistycznej

Książka ta zrodziła się z przekonania, że będzie potrzebna studentom pedagogiki wczesnoszkolnej oraz studiującym edukację wczesnoszkolną lub dokształcającym się w tym zakresie nauczycielom. Autorka zawarła w niej swoje kilkunastoletnie doświadczenia z ...
16,20 zł
18,00 zł

EDUKACJA ELIT XXI WIEKU Kompetencyjne pojęcie elit społecznych

Współczesny świat ogarnięty jest ideą elitarności, która wpływa na strukturę stosunków międzynarodowych oraz wyznaczanie kierunków rozwoju cywilizacyjnego. Członkostwo w zacnym gronie elitarnym, niezależnie gdzie i kiedy, i ...
23,40 zł
30,00 zł

Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji polskiej i brytyjskiej

Ilekroć zdarza się nam rozmawiać z nauczycielami, którzy pracują z uczniami z różnego rodzaju dysfunkcjami, zawsze zastanawiamy się nad filozofią podejścia do takich osób, nad naszym do nich stosunkiem, nad sposobem ich traktowania...
27,00 zł
30,00 zł

Religia, rodzina i edukacja w świetle zagrożeń współczesnego świat

Współczesny świat jest zróżnicowany pod wieloma względami, a ludzkość coraz bardziej zdaje sobie sprawę z tego, że stoi w obliczu wielu zagrożeń i problemów do niedawna niedostrzegalnych lub nieistniejących. Wielowymiarowa rzeczyw...
2,34 zł
3,00 zł

Kartkówki. Edukacja polonistyczna i matematyczna. Klasa 3

Książka zawiera zbiór różnorodnych ćwiczeń z języka polskiego i matematyki dla trzecioklasistów. Jest podzielona na części: Wiem, kiedy napisać „ó”, a kiedy „u”, Wiem, kiedy napisać „rz”, ...
12,48 zł
16,00 zł

Promocja edukacji akademickiej w Polsce po roku 2000

Autor nie ogranicza swoich rozważań tylko do perspektywy uczelni, ale podejmuje też kwestię promocji nauki, jako takiej, słusznie widząc istotny związek między obrazem nauki w świadomości społecznej a potrzebami edukacyjnymi, statusem ludzi wykształcon...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!