Odruchy, uczenie się i zachowanie
Rodzice są zazwyczaj pierwszymi osobami, które dostrzegają, że ich dziecko doświadcza trudności rozwojowych. Często nie wiedzą dokładnie, na czym polega problem, ale czują, że ich dziecko czymś się różni od pozostałych. Jeśli objawy nie są poważne, trudności te są często ignorowane, a rodzice informowani, że „dziecko z tego wyrośnie”. Choć jest oczywiście prawdą, że wiele dzieci wyrasta ze swych wczesnych problemów, warto wiedzieć, że rozwój ruchowy dziecka na początkowych etapach życia ma wpływ na zachowanie i osiągnięcia szkolne w późniejszym dzieciństwie. Jeżeli
niedojrzałość neuromotoryczna będzie się utrzymywać, istnieje ryzyko, że dziecko będzie doświadczać specyficznych trudności w nauce i zaburzeń zachowania na różnych etapach swojego życia.
Sally Goddard Blythe w przystępny sposób wyjaśnia prawidłowy przebieg rozwoju dziecka oraz pokazuje metody, za pomocą których można rozpoznawać nieprawidłowości rozwoju i minimalizować ich skutki. Celem tej książki jest nie tylko udzielenie wyjaśnień, DLACZEGO niektóre dzieci są zagrożone niedojrzałością neuromotoryczną, ale również zasugerowanie, JAK ją rozpoznać i pomóc im pokonać przeszkody hamujące osiąganie sukcesów w szkole i w życiu.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-21116-5
- ISBN druku: 978-83-01-20107-4
- Liczba stron: 192
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa redaktora naukowego do wydania polskiego 9 Podziękowania 12 Przedmowa 15 Wstęp 19 Rozdział I ODRUCHY – ICH WPŁYW NA OSIĄGANIE SUKCESÓW W UCZENIU SIĘ 23 1. Odruch Moro 26 2. Odruch dłoniowy 31 3. Asymetryczny toniczny odruch szyjny 33 4. Odruch szukania 36 5. Odruch Galanta 39 6. Toniczny odruch błędnikowy 42 7. Symetryczny toniczny odruch szyjny 46 Rozdział II OD ODRUCHÓW PIERWOTNYCH DO KONTROLI POSTAWY 53 1. Odruchy posturalne 54 2. Schemat reakcji zaskoczenia 55 3. Kontrola postawy 58 4. Reakcje prostowania 59 5. Odruch Landaua 61 6. Odruch amfibii 62 7. Odruchy stopniowego obrotu tułowia 63 8. Reakcje równoważne 64 9. Dojrzewanie odruchów – proces, który trwa 66 Rozdział III ROZWÓJ MÓZGU 69 1. Ustalenie hierarchii 70 2. Specjalizacja półkul mózgowych 80 Rozdział IV ZMYSŁY 87 1. Równowaga i układ przedsionkowy 89 2. Dotyk 94 3. Słuch 99 4. Wzrok 106 5. Propriocepcja 113 6. Smak i węch 114 7. Podsumowanie 116 Rozdział V TESTY SPRAWDZAJĄCE ODRUCHY 117 1. Test standardowy odruchu Moro 118 2. Test odruchu Moro w pozycji stojącej (Clarke, Bennett i Rowston) 119 3. Test odruchu dłoniowego 120 4. Test standardowy asymetrycznego tonicznego odruchu szyjnego 121 5. Test Schildera asymetrycznego tonicznego odruchu szyjnego 122 6. Test odruchu szukania 123 7. Test odruchu ssania 124 8. Test odruchu Galanta 125 9. Test tonicznego odruchu błędnikowego w pozycji stojącej 126 10. Test symetrycznego tonicznego odruchu szyjnego 127 11. Test odruchu Landaua 128 12. Test odruchu amfibii w pozycji na brzuchu i na plecach 129 13. Test odruchu stopniowego obrotu tułowia w biodrach i w barkach 130 14. Test optycznego odruchu prostowania głowy 132 15. Test błędnikowego odruchu prostowania głowy 133 Rozdział VI GDZIE SZUKAĆ POMOCY? 135 1. Określenie poziomu wymaganej terapii 135 2. Jak rodzice mogą pomóc swoim dzieciom 136 3. Poziom 1. Gdy dziecko wymaga profesjonalnej pomocy 139 4. Poziom 2. Trening może być prowadzony w szkole lub w domu pod nadzorem specjalisty 140 5. Poziom 3. Dziecko może odnieść korzyść z programu grupowych ćwiczeń rozwojowych 141 6. Nauczanie dzieci z uwzględnieniem prawidłowego schematu ich rozwoju 141 Rozdział VII EWOLUCJA POGLĄDÓW – ROZWAŻANIA NAD ODRUCHAMI 161 1. Historia 161 2. Przegląd badań klinicznych 167 3. Przegląd badań nad efektami programu stymulacji i hamowania odruchów 170 4. Podsumowanie 173 Studia przypadków 177 Wybrane artykuły autorstwa Sally Goddard Blythe 183 Słownik terminów 211 Przydatne adresy 214 Literatura 215 Indeks rzeczowy 222 Indeks nazwisk 228