Olimp
We wszystkich czasach, miejscach i kulturach istniały jakieś wyobrażenia doskonałości – zarówno człowieka (
doskonałość estetyczna, etyczna), jak zbiorowości (idealna rodzina, idealne społeczeństwo, idealne państwo), a nawet metafizyki czy eschatologii. Przedstawiano idealne miejsca (Olimp, Eden), czasy (złoty wiek, Królestwo Boże), stany (olśnienie, natchnienie, nirwana), doskonałe postaci (bóstwa, anioły). Różnymi, często skrajnie odmiennymi sposobami dążono do osiągnięcia doskonałości, zrealizowania ideału. Inaczej doskonałość osiągnąć chcieli anachoreci, inaczej derwisze, jeszcze inaczej święci, filozofowie lub poeci. Bywały ideały szlachetne – i niebezpieczne; ideologie utopijne i zbrodnicze.
Ta rozmaitość wyobrażeń ideału, doskonałości przejawia się we wszystkich dziedzinach myśli i dziełach wyobraźni: w religii, filozofi i, poezji, sztuce, muzyce, a nawet w działalności praktycznej (idealna budowla, najwspanialszy ogród, najdoskonalszy przedmiot), w sposobie życia i postępowania.
- Kategorie:
- Redakcja: Iwona Puchalska, Maria Cieśla-Korytowska
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-9126-5
- ISBN druku: 978-83-233-3757-7
- Liczba stron: 556
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Kazimierz Korus (UJ) Tęsknota za wolnością w zmysłowych obrazach Arystofanejskiej komedii 11 Krzysztof Bielawski (UJ) Prostota, oczywistość, materia. Olimp w greckiej wyobraźni religijnej i literackiej 29 Miłowit Kuniński (UJ, WSB–NLU, Nowy Sącz) Trudy filozoficznej wędrówki na szczyt 41 Kwiryna Ziemba (UG) Lęk przed naśladowaniem a wyobrażenia doskonałości w Państwie Platona 63 Andrzej Borowski (UJ) Paideia – dole i niedole cnoty 75 Maria Cieśla-Korytowska (UJ) Mistrz i uczeń 85 Andrzej Waśko (UJ) Siedziba Olimpijczyka. Dom Goethego w Weimarze jako rezydencja idealna 109 Iwona Puchalska (UJ) Miasto idealne – miasto jako ideał 121 Agnieszka Budzińska-Bennett (Schola Cantorum Basiliensis) Wizje Jeruzalem w anonimowych łacińskich pieśniach z dwunastowiecznej Akwitanii oraz u Hildegardy z Bingen 137 Leszek Polony (AM Kraków) Romantyczne Edeny Muzyki. Z dziejów pojęcia doskonałości w estetyce muzycznej XVIII i XIX wieku 151 Małgorzata Sokalska (UJ) Ideał artysty romantycznego, ideał artysty polskiego, czyli Fryderyk Chopin idealnie wytłumaczony 163 Alina Borkowska-Rychlewska (UAM) „Un’immagine sacro”. Ideał i doskonałość w operach Giuseppe Verdiego 185 Katarzyna Mroczkowska-Brand (UJ) Aktor za sztukę swą na Olimp zaproszony – czyli o szukaniu perfekcji w aktorstwie i konsekwencjach nie zawsze szczęśliwych, na przykładzie Rzymskiego aktora Phillipa Massingera i Na niby – naprawdę Lopego de Vegi 201 Grażyna Urban-Godziek (UJ) Jana Kochanowskiego elizejski krąg poetów samobójców i jego źródła literackie, czyli od eschatologii epickiej do elegijnej 211 Roman Dąbrowski (UJ) „Złote wieki Astrei” i „Adamowe rajskie ogrody”. Poeci oświeceniowi o złotym wieku i raju 229 Elżbieta Koziołkiewicz (UJ) Ideał żony, ideał męża, ideał małżeństwa 249 Jakub Czernik (UJ) Amerykański renesans i nowy ideał człowieka 269 Michał Kuziak (UW) Romantyczna somatyczność. Ideał i inne wcielenia 285 Magdalena Siwiec (UJ) Czas doskonały? O romantycznych przedstawieniach wieczności 303 Edyta Żyrek (UJ) Dziennikarz na literackim Olimpie? Ideał romantycznego literata-publicysty wobec ówczesnego ideału poety 321 Marek Stanisz (URz) Ideał sztuki według Andrzeja Towiańskiego 335 Olga Płaszczewska (UJ) „Ideał w sztuce” w koncepcjach dziewiętnastowiecznych myślicieli (J. Ruskin, H. Taine) 353 Katarzyna Trzeciak (UJ) Marmurowy faun, czyli monument, pismo i (nie)doskonałość rozwoju 369 Ewa Skorupa (UJ) Lavaterowski ideał doskonałości. Piękno u Orzeszkowej – teoria Lavatera czy greckie kalos kagathos? 381 Arent van Nieukerken (Universiteit van Amsterdam) Olimp i Walhalla w poezji holenderskiego pokolenia „Tachtigers” („poetów lat osiemdziesiątych”) 399 Anita Całek (UJ) Ludzie jak bogowie: koncepcje „człowieka przyszłości” w utopiach i antyutopiach od Herberta George’a Wellsa do Margaret Atwood 413 Marta Skwara (USz) Różewicz, Jeff ers, Larkin – strąceni z Miłoszowego Olimpu poezji? 431 Maciej Urbanowski (UJ) Apetyt na arcydzieło w polskiej krytyce literackiej po 1945 roku (Kijowski – Burek – Wencel) 449 Monika Schmitz-Emans (Ruhr-Universität Bochum) Anioły i światy anielskie: odbicia i przekształcenia tradycyjnych wyobrażeń. Michel Serres La légende des anges (1993), Raoul Schrott /Arnold Maria Dall’O Das Geschlecht der Engel, der Himmel, der Heiligen. Ein Brevier (2001) 469 Franciszek Ziejka (UJ) Panteony Narodowe w Europie 483 Grażyna Stachówna (UJ) Śmiertelni bogowie z filmowego Olimpu 505 Andrzej Hejmej (UJ) „Literatura absolutna” – interpretacja – hermeneutyka 517 Elżbieta Tabakowska (UJ) Przekład kongenialny, czyli wspinaczka na Olimp 529