Opera Paryska Palais Garnier
Książka poświęcona historii, programowi artystycznemu i oddziaływaniu kulturowemu gmachu Opery Paryskiej – jednego z najsłynniejszych przykładów francuskiej architektury eklektycznej drugiej połowy XIX wieku. Opera, dzieło architekta Charles’a Garniera, do dziś jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych zabytków Paryża i nadal inspiruje twórców różnych dziedzin sztuk plastycznych, fotografii, literatury, filmu, teatru. Najsłynniejszym przykładem jest powieść Gastona Leroux Upiór Opery, której autor czyni z Palais Garnier miejsce akcji gotycyzującej historii miłosno-kryminalnej.
Książkę pani Babilas można uznać za swoistą monografię Opery Paryskiej, jest ona na gruncie polskiej literatury naukowej dziełem pionierskim. Autorka ma wyjątkowy dar narracji. […] Pisze z pasją, komunikatywnym, barwnym językiem. […] To cenna publikacja zarówno dla czytelników akademickich, szukających erudycyjnych informacji na temat historii i wyglądu Opery Paryskiej, jak i dla czytelników spoza tego kręgu, czyli szerokich rzesz miłośników kultury francuskiej, architektury, opery i kina.(Z recenzji prof. dr hab. Grażyny Stachówny)
*********
Paris Opera Palais Garnier. History, Art and Myth
The history, artistic programme, and cultural significance of the Paris Opera house, one of the most recognisable examples of French eclecticism of the second half of the 19th century, which continues to inspire reinterpretations in various forms of art., as well as literature and film.
*********
Dr hab. Dorota Babilas (ORCID 0000-0001-5055-2741) - pracuje w Zakładzie Kultury Krajów Anglosaskich w Instytucie Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego, absolwentka filologii angielskiej (UW) i historii sztuki (UAM w Poznaniu).
Autorka pracy doktorskiej poświęconej "Upiorowi Opery" Gastona Leroux, habilitacji na temat kulturowych wizerunków królowej Wiktorii ("Wiktoria znaczy zwycięstwo", WUW 2012) oraz licznych artykułów naukowych z dziedziny studiów wiktoriańskich, gotyckich i filmowych.
Zainteresowania naukowe: kultura wiktoriańska, jej recepcja we współczesnej kulturze popularnej, powieść gotycka, opera i teatr muzyczny.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-3181-4
- ISBN druku: 978-83-235-3173-9
- EAN: 9788323531814
- Liczba stron: 232
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa 7 Wstęp 11 CZĘŚĆ I. HISTORIA 15 Opera Paryska i jej siedziby 17 Życie i twórczość Charles’a Garniera 27 Nowa Opera Paryska – założenia architekta 35 Budowa Palais Garnier – ambicje i problemy 40 Uroczysta inauguracja i późniejsza działalność Opery 45 Artyści Opery Paryskiej 52 CZĘŚĆ II. SZTUKA 59 Opera Paryska jako dzieło sztuki totalnej 61 Fasada i elewacje Opery – program dekoracyjny 63 Grand Escalier – „monument wewnątrz monumentu” 75 Dekoracje rzeźbiarskie w gmachu Opery 89 Widownia Opery 90 Foyer de la Danse 100 Foyer i dekoracje malarskie w gmachu Opery 105 Boczne galerie 132 CZĘŚĆ III. MIT 135 Palais Garnier jako źródło inspiracji – inne gmachy operowe 137 Opera Paryska jako motyw malarski 149 Opera Paryska w literaturze – Upiór Opery Gastona Leroux i inne 156 Opera Paryska w filmie 186 Zakończenie 210 Bibliografia 213 Filmografia 220 Indeks wybranych osób 222 Summary 227 Résumé 228 Spis ilustracji 229