Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Mądry prezent na święta »
MENU

Opiekun medyczny w praktyce(eBook)

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Warszawa, 2013

  • Autor: Elżbieta Szwałkiewicz

  • Wydawca: PZWL

  • Formaty:
    Mobi
    Epub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka
Słowa kluczowe: niepełnosprawność

Opiekun medyczny w praktyce

Doskonały przewodnik po nowoczesnych metodach pielęgnowania osób chorych i niepełnosprawnych. W publikacji zwrócono uwagę na właściwe podejście do udzielania pomocy podopiecznym - pełne troski pielęgnowanie i usprawnianie oraz kompensowanie utraconej sprawności za pomocą sprzętu wspomagającego i technologii medycznych. Omówiono: zagadnienia etyczne organizację warunków pracy planowanie i dokumentowanie opieki wybrane techniki pielęgnacyjne, w tym bezpieczne podnoszenie i przemieszczanie pacjenta zapobieganie zakażeniom oraz skutkom długotrwałego unieruchomienia. Publikacja jest adresowana do opiekunów medycznych, pielęgniarek oraz tych wszystkich, którzy na co dzień zajmują się osobami niepełnosprawnymi i przewlekle chorymi.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
1.	Wprowadzenie — Elżbieta Szwałkiewicz		13
1.1.	Co zawiera przewodnik zawodowy? 		13
1.2.	Opiekun medyczny — charakterystyka zawodu 		15
1.3.	Zakres kompetencji zawodowych opiekuna medycznego		16

1.3.1.	Kompetencje w zakresie bezpieczeństwa przy wykonywaniu zadań zawodowych		17
1.3.2.	Kompetencje etyczne przy wykonywaniu zadań zawodowych		17
1.3.3.	Kompetencje w zakresie pielęgnacji i opieki		18

2.	Etyczne i systemowe uwarunkowania koncepcji pielęgnowania w praktyce opiekuna medycznego — Elżbieta Szwałkiewicz		21
2.1.	Etyka zawodu opiekuna medycznego — Agnieszka Smrokowska-Reichmann		22
2.1.1.	Czym jest etyka? 		22
2.1.2.	Etyka zawodu a działania opiekuna medycznego 		23
2.1.3.	Zasady etyczne opiekuna medycznego		24
2.1.4.	Dylematy etyczne		25
2.1.5.	Etos zawodu i znaczenie refleksji etycznej		26
2.1.6.	Antystandardy etyczne 		27
2.1.7.	Postać opiekuna spolegliwego a etyka zawodu opiekuna medycznego ....	28
2.1.8.	Chwila na etykę		30

2.2.	System ochrony zdrowia — Elżbieta Szwałkiewicz		31
2.3.	Zdrowie Publiczne — Elżbieta Szwałkiewicz 		33
2.4.	Zdrowie i jego promocja — wyjaśnienie pojęć — Elżbieta Szwałkiewicz		36
2.5.	Koncepcja pielęgnowania — Elżbieta Szwałkiewicz		39

2.5.1.	Potrzeby pacjenta		39
2.5.2.	Pielęgnacja kompensacyjna 		41

3.	Organizacja warunków pracy opiekuna medycznego — Elżbieta Szwałkiewicz		47
3.1.	Przestrzeń 		47
3.1.1.	Przestrzeń jako warunek korzystania ze sprzętu mobilnego 		48
3.1.2.	Przestrzeń w toalecie 		51
3.2.	Sprzęt pielęgnacyjny i pomocniczy 		57
 
3.2.1.	Łóżko pielęgnacyjne		57
3.2.2.	Wózki inwalidzkie		71
3.2.3.	Podnośniki — sprzęt do podnoszenia i przemieszczania 		79
3.2.4.	Sprzęt do ślizgowego przemieszczania pacjentów 		88

4.	Planowanie opieki — Elżbieta Szwałkiewicz		91
4.1.	Standard podstawowej pielęgnacji 		91
4.2.	Standard w praktyce opiekuna medycznego — co to jest i do czego służy 		92
4.3.	Opis czynności pielęgnacyjnych wykonywanych przez opiekuna medycznego w ramach jego kompetencji zawodowych 		94
4.3.1.	Pielęgnacja ciała 		94
4.3.2.	Pomoc przy wydalaniu 		95
4.3.3.	Odżywianie 		95
4.3.4.	Poruszanie się 		96

4.4.	Wykaz czynności zawodowych i średni czas ich trwania 		97
4.4.1.   Obliczanie czasu opieki 		97
4.5.	Ocena poziomu samodzielności na podstawie skali Barthel 		101

5.	Zasady bezpiecznego podnoszenia i przemieszczania pacjenta — Elżbieta Szwałkiewicz	106
5.1.	Prawne uwarunkowania bezpieczeństwa pracy 		106
5.2.	Ryzyko zawodowe i jego ocena z uwzględnieniem poziomu samodzielności pacjentów 		110
5.3.	Podstawowe zasady podnoszenia i przemieszczania pacjentów 		113

6.	Rozumienie i komunikowanie się, kontakty interpersonalne — Agnieszka Smrokowska- -Reichmann 		115
6.1.	Komunikacja międzyludzka 		115
6.2.	Komunikacja z pacjentem niesamodzielnym — chory po udarze mózgu 		117

6.2.1.	Afazja		117
6.2.2.	Zespół zaniedbywania połowiczego 		118
6.2.3.	Utrudniona komunikacja z pacjentem		119
6.2.4.	Przykładowe sytuacje problemowe 		119
6.2.5.	Zasady skutecznego komunikowania się z pacjentem po udarze mózgu ..	120
6.3.	Komunikacja z pacjentem niesamodzielnym — pacjent demencyjny 		122
6.3.1.	Problemy opieki nad seniorem z demencją		122
6.3.2.	Wrażliwość na specyficzną sytuację pacjenta z demencją 		123
6.3.3.	Zachowania komunikacyjne seniora i opiekuna 		125
6.3.4.	Zasady ułatwiające komunikację z seniorem demencyjnym 		127
6.4.	Komunikacja z pacjentem agresywnym 		128
6.4.1.	Problematyczne grupy podopiecznych 		128
6.4.2.	Zachowania agresywne seniora 		129
6.4.3.	Przyczyny agresji seniora 		129
 
6.4.4.	Wskazówki praktyczne w postępowaniu z agresywnym seniorem 		131
6.4.5.	Pacjenci z zaburzeniami zdrowia psychicznego 		133
6.4.6.	Anatomia agresji u pacjenta z zaburzeniami zdrowia psychicznego 		134
6.4.7.	Komunikacja jako deeskalacja 		134
6.4.8.	Nie być ofiarą		135
6.5.	Komunikacja z pacjentem niesamodzielnym — pacjent z chorobą Parkinsona 		137
6.5.1.	Problemy w komunikowaniu się z pacjentem z chorobą Parkinsona 		137
6.5.2.	Cierpliwość opiekuna 		139
6.5.3.	Rozmowa z pacjentem — konsekwencja i prostota 		139
6.5.4.	Komunikacja z milczącym pacjentem 		141
6.6.	Komunikacja z pacjentem niesamodzielnym — pacjent w stanie wegetatywnym i w śpiączce 		142
6.6.1.	Kompetencje przedwerbalne i pozawerbalne 		143
6.6.2.	Stymulacja podstawowa 		144
6.6.3.	Dotknięcie inicjujące w stymulacji podstawowej 		144
6.6.4.	Możliwości dialogu poprzez bodźce		145
6.7.	Prawne uwarunkowania stosowania przymusu bezpośredniego — Elżbieta Szwałkiewicz 		149

7.  Wybrane techniki pielęgnowania pacjenta z deficytami podstawowych funkcji życiowych — Elżbieta Szwałkiewicz		151
7.1.	Mobilność pacjenta niepełnosprawnego — zmiany pozycji ciała, podnoszenie, przemieszczanie — Miłosz Asmann, Elżbieta Szwałkiewicz 		151
7.1.1.	Układanie pacjenta w łóżku i techniki zmiany pozycji ciała 		152
7.1.2.	Sadzanie pacjenta na łóżku 		159
7.1.3.	Przemieszczanie pacjenta poza łóżko 		163
7.1.4.	Przemieszczanie pacjentów z użyciem łatwoślizgu 		180
7.1.5.	Podnoszenie pacjenta z podłogi 		184
7.1.6.	Pacjent częściowo samodzielny — chodzenie wspomagane fizycznie przez opiekuna i z użyciem sprzętu 		189
7.2.	Pielęgnacja i samoopieka — Elżbieta Szwałkiewicz, Małgorzata Chrostowska, RenataPromis 		193
7.2.1.	Higiena ciała — praktyczne informacje dla zdających egzamin zawodowy	194
7.2.2.	Wykonanie toalety całego ciała u pacjenta leżącego w łóżku 		200
7.2.3.	Toaleta jamy ustnej u pacjenta leżącego w łóżku 		215
7.2.4.	Mycie głowy u pacjenta leżącego w łóżku 		219
7.2.5.	Ścielenie łóżka z leżącym pacjentem		225
7.2.6.	Zmiana bielizny pościelowej przy leżącym pacjencie 		230
7.2.7.	Zmiana bielizny osobistej u leżącego pacjenta 		246
7.2.8.	Mycie w łazience — sprzęt pomocniczy do higieny osobistej 		252
7.2.9.	Stosowanie środków kosmetycznych w pielęgnacji skóry osób chorych ...	268
 
7.3.	Odżywianie — Elżbieta Szwałkiewicz 		271
7.3.1.	Zapotrzebowanie na pokarm i płyny u pacjentów z upośledzoną funkcją ruchu z uwzględnieniem wieku i powikłań odleżynowych 		272
7.3.2.	Skutki odwodnienia i niedożywienia 		277
7.3.3.	Postępowanie opiekuna w przypadku zaburzeń ze strony układu pokarmowego 		282
7.3.4.	Udzielanie pomocy w odżywianiu 		285
7.3.5.	Udział opiekuna w karmieniu przez zgłębnik i przetoki odżywcze 		287
7.4.	Kontrolowane i niekontrolowane wydalanie — Elżbieta Szwałkiewicz 		291
7.4.1.	Zabezpieczenie produktowe pacjenta z zaburzeniami w wydalaniu moczu i stolca 		292
7.4.2.	Korzystanie z toalety i higiena intymna 		310
7.4.3.	Pielęgnowanie pacjenta z wyłonioną stomią — ileostomią, kolostomią, urostomią 		315

8.	Zapobieganie skutkom długotrwałego unieruchomienia — Elżbieta Szwałkiewicz		323
8.1.	Fizyczne, psychiczne i społeczne następstwa długotrwałego unieruchomienia ....	324
8.1.1.	Zapobieganie skutkom długotrwałego unieruchomienia w obrębie układu kostno-stawowego i mięśniowego 		325
8.1.2.	Zapobieganie zapaleniom płuc 		326
8.1.3.	Zapobieganie zakrzepowemu zapaleniu żył 		326
8.2.	Odleżyny — zapobieganie i pielęgnowanie 		327
8.2.1.	Zapobieganie odleżynom 		328
8.2.2.	Jak dochodzi do powstania odleżyny 		332
8.2.3.	Rodzaje odleżyn 		334
8.2.4.	Udział opiekuna medycznego w leczeniu odleżyn 		336

9.	Zapobieganie zakażeniom — Elżbieta Szwałkiewicz		337
9.1.	Co każdy opiekun medyczny powinien wiedzieć o gronkowcu i MRSA 		338
9.2.	Aseptyka i antyseptyka 		339
9.3.	Higieniczna dezynfekcja i mycie rąk 		341

9.3.1.	Prawidłowa higieniczna dezynfekcja rąk 		345
9.3.2.	Ochrona skóry rąk 		347
9.4.	Postępowanie z odpadami i zużytym sprzętem medycznym 		349
9.4.1.	Podział odpadów medycznych 		349
9.4.2.	Brudownik jako narzędzie pracy i techniki postępowania ze zbiornikami na wydaliny pacjenta 		352

10.	Dokumentowanie procesu pielęgnowania — Elżbieta Szwałkiewicz 		359
10.1. Niepełnosprawność i funkcjonowanie człowieka w definicjach 		360
10.1.1.	Niepełnosprawność 		360
10.1.2.	Funkcjonowanie 		362
 
10.1.3. Aktywność i uczestniczenie 		383
10.2. Wzory i instrukcja wypełniania dokumentacji 		400
10.2.1.	Wywiad opiekuna medycznego 		400
10.2.2.	Diagnoza potrzeb 		403
10.2.3.	Plan pielęgnowania i opieki 		404
10.2.4.	Karta obserwacyjna i prawidłowe parametry życiowe 	 409
10.2.5.	Karta zmiany pozycji ciała 		412

11. Skorowidz 	 417
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Inni Klienci oglądali również

22,50 zł

Marketing w praktyce

Seria: Praktyka (i teoria) biznesu Niniejszy podręcznik, a zarazem przewodnik i kompendium wiedzy, jest skierowany przede wszystkim do osób zajmujących się praktyką marketingową. Mogą z niego korzystać także studenci, którzy chcieliby pog...

Prawo medyczne w pigułce

Rozdział I –Pojęcie prawa medycznego i jego miejsce w systemie prawa Rozdział II- Prawo do ochrony zdrowia Rozdział III Rodzaje podmiotów leczniczych Rozdział IV- Wykonywanie zawodów medycznych Rozdział V – Lekarski obowiązek ...

Informatyzacja postępowania cywilnego. Teoria i praktyka

Publikacja dotyczy szeroko pojętego procesu informatyzacji postępowania cywilnego. Obejmuje przyjęte przez ustawodawcę sposoby regulacji formy elektronicznej czynności organów, a także projektowane zmiany w zakresie czynności pomocniczych i wład...

Egzamin na tłumacza przysięgłego w praktyce. Język angielski - analiza językowa. Wydanie 2

W dniu 27 stycznia 2005 roku weszła w życie ustawa o zawodzie tłumacza przysięgłego, która reguluje warunki i tryb nabywania uprawnień do wykonywania zawodu, jak również obowiązki i uprawnienia tłumaczy. Osoby zainteresowane uzyskaniem pr...

Podżeganie w polskim prawie karnym. Studium z zakresu teorii i praktyki prawa karnego

Publikacja dotyczy dogmatycznych i praktycznych zagadnień związanych z odpowiedzialnością karną za przestępne podżeganie. Autor analizuje szereg aspektów konstrukcyjnych i szczegółowych, przedstawiając kompleksowe rozważania o podżeganiu ...

Pacjent jako beneficjent ograniczeń jawności elektronicznej dokumentacji medycznej

W kontekście problemów demograficznych stojących przed Europą, związanych ze starzeniem się społeczeństw i systematycznie wzrastającymi wydatkami na opiekę zdrowotną, technologie informacyjno-komunikacyjne mogą pomóc w zwiększeniu efektyw...

Samo Sedno - NLP w praktyce

Książka w przystępny sposób wyjaśnia, czym jest NLP i dlaczego jest dziś jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju osobistego i zawodowego. Uczy najpopularniejszych technik i strategii, które pozwalają efektywnie zarządzać swoim umysł...

Zasada jawności obrad organów stanowiących w praktyce jednostek samorządu terytorialnego

Książka syntetycznie omawia realizację konstytucyjnej zasady jawności obrad organów stanowiących w samorządzie. Dokonano kompleksowej analizy 619 jednostek samorządu terytorialnego – wszystkie rady powiatu (315), 304 gminy miejskie w trzec...
69,90 zł

Zrozumieć ACT. Terapia akceptacji i zaangażowania w praktyce

Każdy z nas doświadcza frustracji, rozczarowania, odrzucenia, straty i porażki. Na nowo przeżywa nieprzyjemne wspomnienia, zamartwia się, cierpi z powodu niepokoju, poczucia winy, smutku, bezradności czy zazdrości. Jak wyzwolić się spod negatywnego wpł...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!