Orientalisme, colonialisme, interculturalité
Książka poświęcona twórczości
Aline Réveillaud de Lens (1881-1925), francuskiej pisarki i malarki, która od 1911 r. żyła i tworzyła w Tunezji i Maroku. W swoich dziełach poruszała kwestie związane z życiem Maghrebu i tamtejszych kobiet. Trzy kategorie badawcze, przyjęte przez autorkę opracowania –
orientalizm,
kolonializm i
międzykulturowość – pozwalają pokazać dynamikę oraz wyjątkowość jej twórczości.
Le livre fait sortir de l’oubli l’œvre d’Aline Réveillaud de Lens (1881-1925), écrivaine et peintre française qui, depuis 1911, a vécu et créé en Tunisie et puis au Maroc, consacrant ses textes et ses tableaux au Maghreb, et plus précisément aux femmes maghrébines. Les trois catégories – l’
orientalisme, le
colonialisme et l’
interculturalité – ont été employées pour montrer la dynamique et le caractere exceptionnel de son ouvre.
The book rediscovers the works of Aline Réveillaud de Lens (1881-1925), a French writer and painter who, since 1911, lived and worked in Tunisia and Morocco. In her works she portraited Maghreb and North African women. Three categories –
orientalism,
colonialism and
interculturality – have been used to show the dynamics and uniqueness of her texts and paintings.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-235-4213-1
- ISBN druku: 978-83-235-4205-6
- EAN: 9788323542131
- Liczba stron: 378
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
AVANT-PROPOS 5 INTRODUCTION: Histoire d’une vie, histoire d’une oeuvre 9 PREMIÈRE PARTIE: La pluralité des orientalismes INTRODUCTION À LA PREMIÈRE PARTIE 35 CHAPITRE I: Entre stéréotypie des représentations et authenticité de l’expérience 47 Le voile de la femme, le voile de l’Orient 49 Les belles séduisantes, sensuelles, languissantes… 52 L’homme oriental: entre débauché blasé et maître absolu 64 La cupide, la jalouse et la cruelle 73 L’orientalisme et l’enfant : absences, présences et perversions 77 CHAPITRE II: Entre la tentation de l’espace et sa création 85 La rencontre 86 L’espace qui porte des souvenirs 88 Au pays de l’islam 91 Les espaces féminins 96 Au jardin 100 CHAPITRE III: Vers la (ré)orientalisation 115 Un autre visage de l’Orient 116 Entre «visions du coeur» et fantasmes européens 120 Une voix entièrement orientale 125 «La Juive», un autre orientalisme? 130 La «vraie» sensualité orientale 135 CONCLUSION DE LA PREMIÈRE PARTIE 143 DEUXIÈME PARTIE: Les multiples visages du colonialisme INTRODUCTION À LA DEUXIÈME PARTIE 147 CHAPITRE I: Le regard autochtone selon Aline Réveillaud de Lens et l’explication de «l’âme marocaine» 161 Le Maroc, pays de tradition 162 Les «Nazaréens» mystérieux et terrifiants 167 La rencontre avec le couple «nazaréen» et le changement 176 CHAPITRE II: Prôner l’oeuvre du colon ou les Français au Maroc selon Aline Réveillaud de Lens 183 Les Français, conquérants invisibles 185 Le juriste français ou André Réveillaud en littérature 188 La «Nazaréenne», est-ce la mère des Marocains? 192 CHAPITRE III: Le colonialisme et l’ethnographie 199 L’ethnographie «dissimulée» 201 Les écrits purement ethnographiques 207 Les articles de presse à valeur ethnographique 215 CONCLUSION DE LA DEUXIÈME PARTIE 221 TROISIÈME PARTIE: Vers l’interculturalité INTRODUCTION À LA TROISIÈME PARTIE 227 CHAPITRE I: Parler de celles qui n’ont pas de voix 237 Les «invisibles amies» 239 Les malheurs des musulmanes 244 Les tableaux parlent 250 CHAPITRE II: Dialogues, influences et silences 257 Dialogue interculturel 258 Influences et transferts 267 Contacts interculturels en échec 274 CHAPITRE III: Portrait de l’écrivaine en Maghrébine 283 Costumes et déguisements 284 L’immersion dans le monde du Maghreb 291 Ni Européenne, ni Maghrébine 298 CONCLUSION DE LA TROISIÈME PARTIE 305 CONCLUSION: De l’orientalisme à l’interculturalité 309 TABLE DES MATIÈRES 375 ILLUSTRATIONS: Tableaux d’Aline Reveillaud de Lens 315 ANNEXE: Liste des tableaux d’Aline Réveillaud de Lens 337 BIBLIOGRAPHIE 341 LISTE DES ILLUSTRATIONS 363 INDEX DES NOMS 365 RÉSUMÉ EN ANGLAIS 369