Ostrołęckie obserwatorium oświatowe – badania edukacyjne wspierające politykę lokalną
Autorzy przedstawiają wybrane efekty wieloletniego projektu badań stosowanych „Ostrołęckie obserwatorium oświatowe” realizowanego na potrzeby lokalnej polityki oświatowej. Projekt ten jest elementem współpracy zainicjowanej w 2019 roku przez Prezydenta Ostrołęki i Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. W omawianych badaniach uwzględniono stan wiedzy naukowej w zakresie analizowanych zjawisk i wykorzystano metody badań naukowych, jednak ich celem nie jest rozwój teorii, lecz ewaluacja ex-ante i rozwiązywanie konkretnych problemów. Projekt stanowi przykład badań stosowanych zgodnych z podejściem
evidence-based policy, tzn. wykorzystania wyników badań oświatowych w tworzeniu skutecznej lokalnej polityki edukacyjnej.
*********
An Education Observatory in Ostrołęka – Education Research Supporting Local Policy
The authors present the results of “An Education Observatory in Ostrołęka”, a long-standing applied research project aimed at local education needs. The discussed material refers to the current state of scientific knowledge about the analysed phenomena and uses scientific research methods, which do not aim at developing theory, but evaluate ex-ante and solve particular problems. The project is an example of the evidence-based policy research, i.e. the use of education research results in creating effective
local education policy.
*********
Dr hab. Roman Dolata (ORCID 0000-0002-7967-9022) – pedagog, kierownik Katedry Polityki Oświaty i Społecznych Badań nad Edukacją na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w pomiarze edukacyjnym, ewaluacji instytucji edukacyjnych i problemach nierówności społecznych w edukacji. Kierował pracami zespołów badawczych, które rozwijały metodologię edukacyjnej wartości dodanej na potrzeby polskiego systemu oświaty. Były członek zespołów badawczych realizujących w Polsce międzynarodowe badania edukacyjne PISA, PIRLS, TIMSS. Opublikował ponad 40 recenzowanych artykułów, monografii i rozdziałów w publikacjach naukowych z zakresu pedagogiki i socjologii edukacji.
Dr Aleksandra Jasińska-Maciążek (ORCID 0000-0001-9975-4141) – pedagog, adiunkt w Katedrze Polityki Oświaty i Społecznych Badań nad Edukacją na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Kieruje projektem „Ostrołęckie obserwatorium oświatowe”. Realizowała międzynarodowe i krajowe projekty badawcze, m.in. RESL.eu, TEDS-M, EWD, SUEK. Główne obszary jej zainteresowań naukowych to: uwarunkowania efektów kształcenia, ewaluacja instytucji edukacyjnych, pomiar edukacyjny. Autorka i współautorka kilkunastu artykułów i monografii naukowych.
Dr Marek Smulczyk (ORCID 0000-0003-2850-4027) – psycholog i pedagog, adiunkt w Katedrze Polityki Oświaty i Społecznych Badań nad Edukacją na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się nierównościami edukacyjnymi i zjawiskiem academic resilience. Realizuje krajowe i międzynarodowe badania dotyczące jakości edukacji, pomiaru kompetencji oraz monitorowania osiągnięć szkolnych. Wykładowca akademicki i trener z obszaru psychologii społecznej i pedagogiki. Autor kilkunastu artykułów naukowych i rozdziałów w monografiach naukowych.
Mgr Joanna Stelmach (ORCID 0000-0002-0273-9429) – biofizyczka molekularna, absolwentka Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, magistrantka kierunku
polityka oświatowa na Wydziale Pedagogicznym UW, początkująca nauczycielka matematyki i debiutująca badaczka. Należy do zespołu realizującego projekt „Ostrołęckie obserwatorium oświatowe”. Naukowo interesuje się zagadnieniami z obszaru pomiaru edukacyjnego, nierówności edukacyjnych i systemu egzaminacyjnego.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-5362-5
- ISBN druku: 978-83-235-5354-0
- EAN: 9788323553625
- Liczba stron: 338
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 ROZDZIAŁ 1. Badania naukowe a lokalna polityka edukacyjna 15 1.1. Jak (i czy) wprowadzać zmiany w edukacji? 16 1.2. Polityka publiczna w obszarze edukacyjnym 19 1.3. Polityka publiczna a przywództwo edukacyjne 21 1.4. Poziomy kształtowania i realizacji polityk publicznych 23 1.5. Polityka oparta na dowodach – evidence-based policy 28 1.6. Polityka oparta na dowodach w edukacji 32 1.7. EBP na przykładzie zjawiska nierówności edukacyjnych 35 1.8. Rozwój badań ewaluacyjnych 40 1.9. Nauki o zarządzaniu a polityki edukacyjne 46 1.10. W poszukiwaniu wskaźników oświatowych 50 1.11. Poszukiwanie efektywnych metod kształcenia 53 1.12. W poszukiwaniu mocnych dowodów 55 1.13. Dlaczego na poziomie lokalnym potrzebne są badania stosowane? 59 ROZDZIAŁ 2. Ostrołęcka edukacja w świetle dostępnych danych i dokumentów 64 2.1. Wprowadzenie 64 2.2. Egzaminacyjna charakterystyka szkół w Ostrołęce 65 2.3. Edukacja w Ostrołęce na podstawie dokumentów źródłowych 89 2.4. Podsumowanie 99 ROZDZIAŁ 3. Koncepcja projektu „Ostrołęckie obserwatorium oświatowe” i metodologia badania 100 3.1. Kontekst i cel badania 100 3.2. Osoby badane 103 3.3. Realizacja badania 103 3.4. Narzędzia badawcze 108 3.5. Podsumowanie najważniejszych założeń metodologicznych badania 117 ROZDZIAŁ 4. Szkoła publiczna wobec problemu spójności społecznej 119 4.1. Jak minimalizować wpływ pochodzenia społecznego ucznia na osiągnięcia szkolne? 120 4.2. Jakie konsekwencje mają segregacje międzyszkolne i międzyoddziałowe? 131 4.2.1. Pojęcia związane z segregacjami szkolnymi 134 4.2.2. Debata wokół różnych form segregacji szkolnych 141 4.3. Zastosowane miary statusu ekonomiczno- społecznego rodzin i osiągnięć szkolnych uczniów 144 4.4. Status ekonomiczno-społeczny rodziny a osiągnięcia szkolne uczniów i aspiracje edukacyjne rodziców wobec swoich dzieci 155 4.5. Zróżnicowanie ze względu na SES rodziny ucznia składu społecznego szkółbi oddziałów klasy VIII w Ostrołęce 164 4.5.1. Zróżnicowanie składu społecznego szkół 165 4.5.2. Zróżnicowanie składu społecznego oddziałów klasowych w poszczególnych szkołach 167 4.6. Segregacje szkolne a efektywność nauczania w Ostrołęce 172 4.7. Podsumowanie 183 ROZDZIAŁ 5. Odroczone efekty edukacji przedszkolnej 185 5.1. Dostęp do edukacji przedszkolnej w Polsce i na świecie 185 5.2. Stan wiedzy na temat efektu przedszkola 186 5.3. Badanie efektu przedszkola w ramach „Ostrołęckiego obserwatorium oświatowego” 191 5.4. Powszechność i dostęp do edukacji przedszkolnej w Ostrołęce 192 5.5. Efektywność edukacji przedszkolnej w Ostrołęce 196 5.6. Podsumowanie 200 ROZDZIAŁ 6. Korepetycje i płatne zajęcia z języków obcych – powszechność, uwarunkowania i konsekwencje 203 6.1. Powszechność korzystania z dodatkowej, płatnej pomocy w nauce w Ostrołęce 207 6.2. Powody korzystania z korepetycji przez ostrołęckich siódmoklasistów 210 6.3. Uwarunkowania korzystania z dodatkowej, płatnej pomocy w nauce 215 6.4. Efektywność dodatkowej, płatnej pomocy w nauce 222 6.5. Podsumowanie 232 ROZDZIAŁ 7. Edukacja zdalna w czasie pandemii 236 7.1. Zdalne nauczanie w Ostrołęce 244 7.2. Różnice między szkołami prowadzącymi nauczanie zdalne 255 7.3. Wpływ uwarunkowań socjoekonomicznych rodziny dziecka na naukę zdalną 261 7.4. Podsumowanie 277 ROZDZIAŁ 8. Efekty i efektywność nauczania w ostrołęckich szkołach podstawowych 279 8.1. Wykorzystane wskaźniki 284 8.2. Zróżnicowanie efektów i efektywności nauczania ostrołęckich szkół podstawowych 287 8.3. Przykład szkolnej ekspertyzy 294 8.4. Podsumowanie 310 Spis tabel 312 Spis rysunków 315 Bibliografia 321