Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU

Ostrołęckie obserwatorium oświatowe – badania edukacyjne wspierające politykę lokalną

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2021

  • Seria / cykl: Badanie edukacji

  • Autor: Aleksandra Jasińska-Maciążek, Joanna Stelmach, Marek Smulczyk, Roman Dolata

  • Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena detaliczna: 28,70 zł
21,53
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 7,17 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Ostrołęckie obserwatorium oświatowe – badania edukacyjne wspierające politykę lokalną

Autorzy przedstawiają wybrane efekty wieloletniego projektu badań stosowanych „Ostrołęckie obserwatorium oświatowe” realizowanego na potrzeby lokalnej polityki oświatowej. Projekt ten jest elementem współpracy zainicjowanej w 2019 roku przez Prezydenta Ostrołęki i Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. W omawianych badaniach uwzględniono stan wiedzy naukowej w zakresie analizowanych zjawisk i wykorzystano metody badań naukowych, jednak ich celem nie jest rozwój teorii, lecz ewaluacja ex-ante i rozwiązywanie konkretnych problemów. Projekt stanowi przykład badań stosowanych zgodnych z podejściem evidence-based policy, tzn. wykorzystania wyników badań oświatowych w tworzeniu skutecznej lokalnej polityki edukacyjnej.

*********

An Education Observatory in Ostrołęka – Education Research Supporting Local Policy

The authors present the results of “An Education Observatory in Ostrołęka”, a long-standing applied research project aimed at local education needs. The discussed material refers to the current state of scientific knowledge about the analysed phenomena and uses scientific research methods, which do not aim at developing theory, but evaluate ex-ante and solve particular problems. The project is an example of the evidence-based policy research, i.e. the use of education research results in creating effective local education policy.

*********

Dr hab. Roman Dolata (ORCID 0000-0002-7967-9022) – pedagog, kierownik Katedry Polityki Oświaty i Społecznych Badań nad Edukacją na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w pomiarze edukacyjnym, ewaluacji instytucji edukacyjnych i problemach nierówności społecznych w edukacji. Kierował pracami zespołów badawczych, które rozwijały metodologię edukacyjnej wartości dodanej na potrzeby polskiego systemu oświaty. Były członek zespołów badawczych realizujących w Polsce międzynarodowe badania edukacyjne PISA, PIRLS, TIMSS. Opublikował ponad 40 recenzowanych artykułów, monografii i rozdziałów w publikacjach naukowych z zakresu pedagogiki i socjologii edukacji.

Dr Aleksandra Jasińska-Maciążek (ORCID 0000-0001-9975-4141) – pedagog, adiunkt w Katedrze Polityki Oświaty i Społecznych Badań nad Edukacją na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Kieruje projektem „Ostrołęckie obserwatorium oświatowe”. Realizowała międzynarodowe i krajowe projekty badawcze, m.in. RESL.eu, TEDS-M, EWD, SUEK. Główne obszary jej zainteresowań naukowych to: uwarunkowania efektów kształcenia, ewaluacja instytucji edukacyjnych, pomiar edukacyjny. Autorka i współautorka kilkunastu artykułów i monografii naukowych.

Dr Marek Smulczyk (ORCID 0000-0003-2850-4027) – psycholog i pedagog, adiunkt w Katedrze Polityki Oświaty i Społecznych Badań nad Edukacją na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się nierównościami edukacyjnymi i zjawiskiem academic resilience. Realizuje krajowe i międzynarodowe badania dotyczące jakości edukacji, pomiaru kompetencji oraz monitorowania osiągnięć szkolnych. Wykładowca akademicki i trener z obszaru psychologii społecznej i pedagogiki. Autor kilkunastu artykułów naukowych i rozdziałów w monografiach naukowych.

Mgr Joanna Stelmach (ORCID 0000-0002-0273-9429) – biofizyczka molekularna, absolwentka Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, magistrantka kierunku polityka oświatowa na Wydziale Pedagogicznym UW, początkująca nauczycielka matematyki i debiutująca badaczka. Należy do zespołu realizującego projekt „Ostrołęckie obserwatorium oświatowe”. Naukowo interesuje się zagadnieniami z obszaru pomiaru edukacyjnego, nierówności edukacyjnych i systemu egzaminacyjnego.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9

ROZDZIAŁ 1. Badania naukowe a lokalna polityka edukacyjna 15
   1.1. Jak (i czy) wprowadzać zmiany w edukacji? 16
   1.2. Polityka publiczna w obszarze edukacyjnym 19
   1.3. Polityka publiczna a przywództwo edukacyjne 21
   1.4. Poziomy kształtowania i realizacji polityk 
   publicznych 23
   1.5. Polityka oparta na dowodach – evidence-based 
   policy 28
   1.6. Polityka oparta na dowodach w edukacji 32
   1.7. EBP na przykładzie zjawiska nierówności 
   edukacyjnych 35
   1.8. Rozwój badań ewaluacyjnych 40
   1.9. Nauki o zarządzaniu a polityki edukacyjne 46
   1.10. W poszukiwaniu wskaźników oświatowych 50
   1.11. Poszukiwanie efektywnych metod kształcenia 53
   1.12. W poszukiwaniu mocnych dowodów 55
   1.13. Dlaczego na poziomie lokalnym potrzebne są 
   badania stosowane? 59

ROZDZIAŁ 2. Ostrołęcka edukacja w świetle dostępnych danych i dokumentów 64
   2.1. Wprowadzenie 64
   2.2. Egzaminacyjna charakterystyka szkół w Ostrołęce 
   65
   2.3. Edukacja w Ostrołęce na podstawie dokumentów 
   źródłowych 89
   2.4. Podsumowanie 99

ROZDZIAŁ 3. Koncepcja projektu „Ostrołęckie obserwatorium oświatowe” i metodologia badania 100
   3.1. Kontekst i cel badania 100
   3.2. Osoby badane 103
   3.3. Realizacja badania 103
   3.4. Narzędzia badawcze 108
   3.5. Podsumowanie najważniejszych założeń 
   metodologicznych badania 117

ROZDZIAŁ 4. Szkoła publiczna wobec problemu spójności
społecznej 119
   4.1. Jak minimalizować wpływ pochodzenia społecznego 
   ucznia na osiągnięcia szkolne? 120
   4.2. Jakie konsekwencje mają segregacje międzyszkolne
   i międzyoddziałowe? 131
      4.2.1. Pojęcia związane z segregacjami szkolnymi 
      134
      4.2.2. Debata wokół różnych form segregacji 
      szkolnych 141
   4.3. Zastosowane miary statusu ekonomiczno- 
   społecznego rodzin i osiągnięć szkolnych uczniów 144
   4.4. Status ekonomiczno-społeczny rodziny a 
   osiągnięcia szkolne uczniów i aspiracje edukacyjne 
   rodziców wobec swoich dzieci 155
   4.5. Zróżnicowanie ze względu na SES rodziny ucznia 
   składu społecznego szkółbi oddziałów klasy VIII w 
   Ostrołęce 164
      4.5.1. Zróżnicowanie składu społecznego szkół 165
      4.5.2. Zróżnicowanie składu społecznego oddziałów 
      klasowych w poszczególnych szkołach 167
   4.6. Segregacje szkolne a efektywność nauczania w 
   Ostrołęce 172
   4.7. Podsumowanie 183

ROZDZIAŁ 5. Odroczone efekty edukacji przedszkolnej 185
   5.1. Dostęp do edukacji przedszkolnej w Polsce i na 
   świecie 185
   5.2. Stan wiedzy na temat efektu przedszkola 186
   5.3. Badanie efektu przedszkola w ramach 
   „Ostrołęckiego obserwatorium oświatowego” 191
   5.4. Powszechność i dostęp do edukacji przedszkolnej 
   w Ostrołęce 192
   5.5. Efektywność edukacji przedszkolnej w Ostrołęce 
   196
   5.6. Podsumowanie 200

ROZDZIAŁ 6. Korepetycje i płatne zajęcia z języków obcych – powszechność, uwarunkowania i konsekwencje 203
   6.1. Powszechność korzystania z dodatkowej, płatnej 
   pomocy w nauce w Ostrołęce 207
   6.2. Powody korzystania z korepetycji przez 
   ostrołęckich siódmoklasistów 210
   6.3. Uwarunkowania korzystania z dodatkowej, płatnej 
   pomocy w nauce 215
   6.4. Efektywność dodatkowej, płatnej pomocy w nauce 
   222
   6.5. Podsumowanie 232

ROZDZIAŁ 7. Edukacja zdalna w czasie pandemii 236
   7.1. Zdalne nauczanie w Ostrołęce 244
   7.2. Różnice między szkołami prowadzącymi nauczanie 
   zdalne 255
   7.3. Wpływ uwarunkowań socjoekonomicznych rodziny 
   dziecka na naukę zdalną 261
   7.4. Podsumowanie 277

ROZDZIAŁ 8. Efekty i efektywność nauczania w ostrołęckich szkołach podstawowych 279
   8.1. Wykorzystane wskaźniki 284
   8.2. Zróżnicowanie efektów i efektywności nauczania 
   ostrołęckich szkół podstawowych 287
   8.3. Przykład szkolnej ekspertyzy 294
   8.4. Podsumowanie 310

Spis tabel 312
Spis rysunków 315
Bibliografia 321
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Brak informacji
(pdf)
Wprowadzenie
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

Badania przepływu cieczy w aparatach przemysłowych metodami wizualizacyjnymi i metodami symulacji numerycznej. Zeszyt "Mechanika" nr 266

W pracy zostały przedstawione wybrane badania przepływu cieczy w aparatach przemysłowychmetodami wizualizacyjnymi i metodami symulacji numerycznej.Praca zawiera część teoretyczną i praktyczną oraz przegląd literatury w zakresie badania prze...
4,00 zł

Procesy edukacyjne w dobie globalizacji, społeczeństwa informacyjnego i zmian na rynku pracy - Praca mózgu w procesie uczenia się

Wielu dyskusjom o współczesnej i przyszłej edukacji towarzyszą liczne sprzeczności. Jest to dowodem, że na drodze poszukiwań i działań sprawczych człowieka ujawniają się nowe sytuacje i możliwości, ale również utrudnienia natury moralnej ...
11,55 zł

Strategie rozwoju regionalnego i lokalnego. Główne składowe i proces tworzenia

Niniejsza publikacja w sposób syntetyczny przedstawia podstawowe narzędzia stosowane w analizie strategicznej uwarunkowań rozwoju lokalnego i regionalnego – strategii. Podzielono ją na sześć rozdziałów, których autorzy są wyk...

Edukacyjna wartość dziecięcych pytań

Inicjatywa cyklicznego publikowania prac w ramach serii „Twórczość i Edukacja” wyrosła z potrzeby stworzenia miejsca spotkania badaczy i praktyków zainteresowanych rozwijaniem oraz wspieraniem zdolności twórczych dzieci...

Sto lat władzy lokalnej na polskiej wsi

Problematyka władzy lokalnej jest z natury rzeczy bardzo szeroka i podejmowana przez przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych. Każda z nich koncentruje się na nieco innym aspekcie funkcjonowania władzy lokalnej. W niniejszej monografii, mając...

Seniorzy w środowisku lokalnym - 10 Z doświadczeń uniwersytetów trzeciego wieku w Cieszynie i w okolicy

W publikacji zostały przedstawione rodzime oraz zagraniczne działania pomocowe skierowane do seniorów w środowisku lokalnym. Poruszono kwestie konieczności budowania społeczeństwa obywatelskiego, ponieważ tylko takie jest w stanie zapewnić osobo...

Wybrane obszary edukacyjnej, zawodowej i społecznej aktywności człowieka - 15. Danuta Szeligiewicz-Urban, Dominika Mzyk: Aktywność społeczna w cyberprzestrzeni a spełnianie marzeń

W modyfikującej się kulturowo i cywilizacyjnie Europie przekształca się nie tylko styl życia zamieszkujących ją pojedynczych ludzi, ale także całych społeczeństw.Dostrzegalne jest to w podejmowanych inicjatywach i działaniach indywidualnych oraz ...

Narkotyki i narkomania. Zjawiska globalne, problemy lokalne

Opiniowana praca wpisuje się w nurt opracowań z przesłaniem edukacyjnym – zgodnie z artykułowanym przez Autorów przedmiotem jako (…) „analizy dotyczącej rozwoju problemu narkotykowego i jego etiologii, przestępczości narkotyko...

Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa nową formą dialogu polskiej Policji ze społecznością lokalną na rzecz bezpieczeństwa wewnętrznego. Aspekt społeczno-pedagogiczny - Zakończenie: Prognozowanie zwielokrotnienia efektu synergicznego współdziałania międzyi

Przed dwoma laty przed Policją postawiono zadanie stworzenia nowego narzędzia, służącegomiędzy innymi do aktywizacji społeczności lokalnych. Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa jest platformą wymiany informacji między obywatelami a Policją. Mapa...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!