Paradygmaty polskiej psychologii lat 80. XX wieku
Książka zawiera charakterystykę monografii naukowych i podręczników wydanych przez renomowane w latach 80. XX wieku wydawnictwa, dokonaną z perspektywy recenzenta. Będąc przeglądem głównych paradygmatów naukowych charakterystycznych dla powojennego okresu rozwoju polskiej psychologii, jest zarazem dokumentem historii nauki polskiej tamtych czasów. Autor nawiązuje w niej do bardzo dynamicznego okresu rozwoju psychologii i nauk pokrewnych, gdyż był to czas bardzo znamienny nie tylko dla polskiej psychologii naukowej (był początkiem dominowania nowego paradygmatu psychologii poznawczej oraz był związany ze zmianą pokoleniową wykładowców na polskich uniwersytetach).
Książka składa się z czterech rozdziałów – uwzględniających różne paradygmaty, jakie funkcjonowały wówczas w środowisku naukowym i dydaktycznym uczelni wyższych: I. Paradygmat „Mistrza” – przedstawiający sylwetki niektórych ówczesnych uczonych; II. Paradygmaty dydaktyczne – uwzględniają ce dorobek teoretyczny i wydawniczy podręczników akademickich i monografii naukowych; III. Paradygmaty nauk pokrewnych psychologii – obejmujące wydawnictwa naukowe z dziedziny filozofii, socjologii, pedagogiki, medycyny, które wchodziły w zakres kształcenia psychologów i współpracy w ramach psychologii stosowanej; IV. Paradygmaty interdyscyplinarne – przedstawiające monografie z dziedziny filozofii, pedagogiki, socjologii, medycyny, ergonomii itp., w których psychologowie są współautorami.
Adresatami publikacji są przede wszystkim psychologowie akademiccy i studenci tego kierunku, ale także innych dyscyplin naukowych, jak np.: pedagogika, socjologia, filozofia, medycyna.
Do kogo jest skierowana ta publikacja? Myślę, że przede wszystkim do psychologów, gdyż dla osób spoza środowiska psychologicznego będzie raczej ciekawostka z historii rodzimej psychologii. Dla starszych wiekiem psychologów może jednak stanowić ważny i wzruszający powrót do intelektualnych korzeni – przypomnienie sobie „starych dobrych czasów”. Dla psychologów młodszych wiekiem jej lektura może natomiast okazać się całkiem cenną lekcję, nieco studzącą narcystyczne nastawienie intelektualne czasów obecnych.
prof. dr hab. Bogdan Zawadzki ,
Psychologia lat 80. rozwijała się w Polsce bardzo dynamicznie, pomimo wielu istniejących ograniczeń typu dostępu do literatury, możliwości szerokiej i pełnej komunikacji z innymi ośrodkami zagranicznymi. (…) recenzje ukazujących się wówczas książek naukowych (…) stanowią niewątpliwe źródło historyczne – a przecież historia pozwala zachować tożsamość myśli i wysiłków intelektualnych osób kreujących naszą rodzimą kulturę psychologiczną.
dr hab. Henryk Gasiul,
prof. UKSW
Prawie półwieczna perspektywa, uwidoczniona poprzez niebanalne recenzje Autora, z jakiej spoglądamy na książki publikowane przez renomowane polskie wydawnictwa naukowe (…), czyni z prezentowanego zbioru atrakcyjne źródło wiedzy dla specjalistów zajmujących się historią psychologii.
prof. dr hab. Tadeusz Marek,