MENU

Pedagogiczne implikacje teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego

(eBook)
5.00  [ 3 oceny ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Łódź, 2021

  • Autor: Dominik Chojnowski

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 22,45 zł
19,31
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Pedagogiczne implikacje teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego

W książce autor analizuje teorię dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego ze szczególnym uwzględnieniem jej pedagogicznych implikacji dla współczesnych nauk społecznych. Koncepcja ta znalazła uznanie w świecie naukowym, ale pomimo tego jej recepcja podejmowana jest głównie poza granicami naszego kraju. Zajmuje się ona procesem ontogenetycznego rozwoju człowieka. Na tle innych tego typu teorii wyróżnia się tym, że w pozytywny sposób pojmuje dużą część zaburzeń psychicznych, zwłaszcza nerwice i psychonerwice. W inny sposób definiuje też zdrowie psychiczne i chorobę psychiczną. Zgodnie z nią część zaburzeń psychicznych dezintegrujących psychikę człowieka ma kluczowe znaczenie dla jego przyspieszonego rozwoju. Ten tok rozumowania teoria ta przenosi również na obszar zagadnień związanych z edukacją, zwłaszcza na problematykę uczniów zdolnych i związanych z nimi oddziaływań wychowawczych. Daje to rozległe pedagogiczne implikacje.
Głównym celem publikacji jest przedstawienie oryginalnej koncepcji wybitnego polskiego badacza w kontekście edukacyjnym. Autor poszukuje odpowiedzi na pytanie, czy jej aplikacja w pedagogice i edukacji jest korzystna, czy też jest to koncepcja przestarzała, nieznajdująca już zastosowania.
Zastosowaną metodą badawczą, jest hermeneutyczna analiza rozpraw Dąbrowskiego, która polega na interpretacji i rozumieniu zobiektywizowanych źródeł kulturowych, jakimi są jego teksty. Analizowane są zatem prace autora teorii dezintegracji pozytywnej i wydobywane z nich te treści, które dają możliwość wglądu w to, w jaki sposób rozumiał on kwestie edukacyjne i społeczne oraz jak wpisują się one dzisiaj w nauki społeczne i praktykę oświatową.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści
Wstęp 9
Rozdział 1
Życie i dzieło Kazimierza Dąbrowskiego 15

Rozdział 2
Hermeneutyka pedagogiczna jako metoda badań teorii w naukach humanistycznych i społecznych 25

Rozdział 3
Główne terminy w teorii dezintegracji pozytywnej 35
3.1. Dezintegracja 35
3.2. Rozwój 37
3.3. Potencjał rozwojowy 38
3.4. Konflikt	 39
3.5. Emocje 42
3.6. Przekroczenie cyklu biologicznego człowieka 45
3.7. Wielopoziomowość 46
3.8. Psychiczne środowisko wewnętrzne 47
3.9. Esencja indywidualna i społeczna 	48
3.10. Zdrowie psychiczne 48
3.11. Choroba psychiczna 49

Rozdział 4
Poziomy rozwoju według teorii dezintegracji pozytywnej 51
4.1. Poziom I – integracja prymitywna/pierwotna 51
4.2. Poziom II – dezintegracja jednopoziomowa 52
4.3. Poziom III – dezintegracja wielopoziomowa spontaniczna 53
4.4. Poziom IV – dezintegracja wielopoziomowa zorganizowana/usystematyzowana 54
4.5. Poziom V – integracja wtórna/globalna (osobowość) 55

Rozdział 5
Dynamizmy – instynkty 57
5.1. Koncepcja dynamizmów 57
5.2. Wybrane dynamizmy – instynkty psychicznego środowiska wewnętrznego  64
5.2.1. Ambiwalencje 64
5.2.2. Ambitendencje 64
5.2.3. Poczucie winy 64
5.2.4. Poczucie niższości w stosunku do samego siebie 65
5.2.5. Dynamizm przeróbki wewnątrzpsychicznej 65
5.2.6. Dynamizm przedmiot–podmiot 66
5.2.7. Dynamizm samowychowania i autopsychoterapii 67
5.2.8. Nieprzystosowanie pozytywne 68
5.2.9. Ośrodek dyspozycyjno-kierowniczy 68
5.2.10. Czynnik trzeci 69
5.2.11. Czynnik trzeci a wola mocy Fryderyka Nietzschego 71
5.2.12. Instynkt rozwojowy 73
5.2.13. Instynkt śmierci cząstkowej 74

Rozdział 6
Przykłady analiz rozwoju jednostek wybitnych na podstawie teorii dezintegracji pozytywnej 77
6.1. Przykład wielkich osobowości 77
6.2. Przykład wybitnej osobowości – Miguel de Unamuno 82
6.3. Przykład dezintegracji negatywnej Ottona Weiningera 86
6.4. Porównawcza analiza przypadku Michała Anioła w świetle teorii dezintegracji pozytywnej 88

Rozdział 7
Spór o spuściznę po Dąbrowskim. Kontrowersje i dylematy 93
7.1. Poziom integracji prymitywnej (pierwotnej). Spór z Piechowskim 93
7.2. Kwestia dezintegracji jednopoziomowej. Spór z Piechowskim 115
7.3. Zarys własnej propozycji rozwoju teorii dezintegracji pozytywnej 118
7.4. Wprowadzenie kategorii libido w rozumieniu Jungowskim do teorii dezintegracji pozytywnej 123

Rozdział 8
Zastosowanie teorii dezintegracji pozytywnej w edukacji szkolnej 129
8.1. Wzmożona pobudliwość psychiczna/nadpobudliwość – nerwowość 129
8.2. Uczniowie wybitnie zdolni 131
8.3. Edukacja wczesnoszkolna w perspektywie teorii dezintegracji pozytywnej 140
8.4. Szkoła 147
8.5. Edukacja 152

Rozdział 9
Zastosowanie teorii dezintegracji pozytywnej w wychowaniu 161
9.1. Rola doradcy – psychoterapeuty – nauczyciela w procesie dezintegracji pozytywnej 161
9.2. Oddziaływania wychowawcze 172
9.2.1. Budzenie niepokoju 173
9.2.2. Metoda integracji i dezintegracji psychiki ucznia 173
9.2.3. Metoda regresji pozytywnej 175
9.2.4. Metoda pochwały i nagany 178

Rozdział 10
Zastosowanie teorii dezintegracji pozytywnej w obszarze społecznym 181
10.1. Wymiar personalistyczno-społeczny teorii dezintegracji pozytywnej 181
10.2. Stosunki społeczne w świetle teorii dezintegracji pozytywnej 195
10.3. Konflikt w wymiarze społeczno-kulturowym 216
10.4. Wartości – wymiar społeczny i indywidualny 	219
Zakończenie 225
Bibliografia 229
O autorze 237
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

27,93 zł
39,90 zł

Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka

Proponowana publikacja stanowi drugą, uzupełniającą część monografii, dotyczącej diagnozy pozytywnej w resocjalizacji (Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, UŚ, Katowice 2015). Autorka przedstawia w niej model diagnoz...
28,35 zł
31,50 zł

Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Publikacja, będąca próba połączenia refleksji teoretycznej i doświadczenia praktycznego autorek, stanowi kompendium wiedzy, które ukazuje warsztat pracy pedagoga w szerokim aspekcie podejmowanych przez niego zadań. Koncentrują się one wok...
21,84 zł
28,00 zł

Teoria wychowania w zarysie

Prezentowany podręcznik przedstawia wybrane zagadnienia współczesnej teorii wychowania. Należą do nich problemy dotyczące: teorii wychowania jako dyscypliny pedagogicznej; różnego rozumienia pojęcia "wychowanie"; wychowania w świetle kilku koncepcji ps...
83,30 zł
119,00 zł

Antropomotoryka. Teoria motoryczności człowieka w zarysie

„Antropomotoryka” to kompendium wiedzy na temat motoryczności człowieka. Publikacja omawia przede wszystkim procesy i mechanizmy leżące u podstaw motorycznego zachowania człowieka, dokonuje analizy czynności motorycznej jako celowego zachow...
50,74 zł
59,00 zł

Społeczeństwo i polityka. Podstawy nauk politycznych. Tom I, część I. Teoria, instytucje, procesy. Zagadnienia ogólne

Niniejsza edycja Społeczeństwa i polityki ma charakter wyjątkowy. Ukazuje się w 50. rocznicę powstania Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego – najstarszej i największej jednostki politologicznej w naszym kraju. Inna jest też stru...
32,68 zł
38,00 zł

Teoria maszyn i podstawy automatyki

Przedstawiony zakres tematyki przedmiotu wynikający z programów kierunków studiów i wymaganych efektów kształcenia ma na celu przekazanie studentom teoretycznej wiedzy oraz nabycia kompetencji i umiejętności potrzebnych do r...
40,41 zł
44,90 zł

Zaburzenia odżywiania u dzieci i młodzieży. Pozytywny poradnik dla rodziców i bliskich

Anoreksja. Bulimia. Kompulsywne objadanie się.Zaburzenia odżywiania coraz częściej stają się problemem dzieci i nastolatków. Przyczyny mogą być różne, ale podstawą ich leczenia, oprócz psychoterapii, jest przede wszystk...
22,50 zł
25,00 zł

Edukacja religijna dziecka w wieku przedszkolnym w kontekście wybranych koncepcji pedagogicznych

Edukacja religijna dziecka w wieku przedszkolnym – po powrocie lekcji religii do szkół i przedszkoli publicznych (1 września 1990 roku) – zgodnie z zaleceniem Dyrektorium katechetycznego Kościoła katolickiego w Polsce wpisuje się, w ...
12,48 zł
16,00 zł

Kulturowa teoria literatury 2

HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI. Tom 94Kulturowa teoria literatury 2: poetyki, problematyki, interpretacje, pod red. Teresy Walas i Ryszarda Nycza – to druga część szerzej zakrojonego projektu, będącego rezultatem zespołowej pracy, a zmierzającego ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!