Pedagogizacja medialna rodziny
W monografii opisano działania nazywane pedagogizacją rodziny, które mogą być podjęte z rodzicami i prawnymi opiekunami w celu szerzenia wiedzy i kultury pedagogicznej w zakresie korzystania z mediów przez ich podopiecznych, m.in. przy okazji spotkań z wychowawcą klasy. Działania owe mogą obejmować: wychowanie i kształcenie za pośrednictwem mediów, wychowanie do mediów oraz edukację medialną rodziców i prawnych opiekunów. W pracy przedstawiono wyniki badań dotyczące tej pedagogizacji. Potencjalnymi czytelnikami pracy mogą być czynni zawodowo i przyszli nauczyciele różnych etapów edukacyjnych oraz rodzice i opiekunowie dzieci i nastolatków.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-219-2
- Liczba stron: 408
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp / 11 Rozdział 1. Koncepcja metodologiczna badań własnych / 15 1.1. Charakterystyka planowanych badań / 20 1.2. Problematyka badań / 20 1.3. Hipotezy badawcze / 22 1.4. Zmienne i ich wskaźniki / 23 1.5. Wykorzystane metody, techniki i narzędzia badawcze / 28 1.6. Teren badań i badana próba / 32 Rozdział 2. Proces pedagogizacji rodziny / 39 2.1. Wiedza pedagogiczna przydatna rodzicom i prawnym opiekunom / 41 2.2. Pojęcie pedagogizacji rodziny / 44 2.3. Cele i zadania pedagogizacji rodziny / 45 2.4. Pedagogizacja medialna rodziny / 50 2.5. Cele pedagogizacji medialnej rodziny / 53 2.6. Zakres pedagogizacji medialnej rodziny / 55 2.7. Miejsce pedagogizacji medialnej rodziny / 56 2.8. Planowanie, przygotowanie i przebieg działań pedagogizujących medialnie rodzinę / 62 Rozdział 3. Działania rodziców i opiekunów związane z wychowaniem i kształceniem przez media / 65 3.1. Informacja w życiu jednostki i społeczeństwa / 68 3.2. Media jako nośniki kultury / 70 3.3. Media jako nośniki norm i wartości / 76 3.4. Możliwości wykorzystywania mediów w procesie rozwoju dziecka oraz nastolatka / 78 3.5. Możliwości wykorzystywania materiałów drukowanych w rozwoju i wychowaniu dziecka oraz nastolatka / 84 3.6. Możliwości wykorzystywania mediów audialnych w rozwoju i wychowaniu dziecka oraz nastolatka / 90 3.7. Możliwości wykorzystywania programów telewizyjnych w rozwoju i wychowaniu dziecka oraz nastolatka / 96 3.8. Możliwości wykorzystywania programów komputerowych w rozwoju i wychowaniu dziecka oraz nastolatka / 106 3.9. Możliwości wykorzystywania Internetu w rozwoju i wychowaniu dziecka oraz nastolatka / 110 3.10. Możliwości wykorzystywania fotografii i filmów w rozwoju i wychowaniu dziecka oraz nastolatka / 117 3.11. Media w systemie nagród i kar / 124 Rozdział 4. Działania rodziców i opiekunów związane z wychowaniem do mediów / 127 4.1. Czas wolny dzieci i młodzieży / 131 4.2. Cyberprzemoc / 135 4.3. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do komunikacji interpersonalnej pośredniej / 138 4.4. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z materiałów drukowanych / 141 4.5. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z mediów audialnych / 142 4.6. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z programów telewizyjnych / 156 4.7. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do nauki i pracy z komputerem / 188 4.8. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z gier komputerowych / 199 4.9. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z usług internetowych / 207 4.9.1. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do komunikowania się z wykorzystaniem usług internetowych / 213 4.9.2. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z gier sieciowych / 231 4.9.3. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z serwisu WWW / 238 4.9.4. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do zamieszczania informacji w Internecie / 253 4.9.5. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z portali społecznościowych / 263 4.9.6. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z alterrzeczywistości typu second life / 270 4.10. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z usług telefonii komórkowej / 277 4.11. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z aparatu cyfrowego oraz z kamery cyfrowej / 287 4.12. Uzależnienie od mediów / 291 4.13. Manipulacja w mediach / 301 Rozdział 5. Edukacja medialna rodziny / 309 5.1. Przygotowanie rodziców i opiekunów w zakresie systemów operacyjnych i oprogramowania użytkowego / 312 5.2. Techniczne zabezpieczenia mające chronić dzieci przed zagrożeniami medialnymi / 321 5.3. Programowe zabezpieczenia mające chronić dzieci przed zagrożeniami medialnymi / 323 Rozdział 6. Metodyczne aspekty pedagogizacji medialnej rodziny / 337 6.1. Ustalenie potrzeb i/lub zainteresowań medialnych rodziców i prawnych opiekunów / 339 6.2. Przygotowanie i prowadzenie zajęć pedagogizujących medialnie rodzinę — wyniki badań / 348 Podsumowanie / 355 Aneksy / 365 Bibliografia / 387 Indeks nazwisk / 399 Summary / 403 Zusammenfassung / 404