Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych. O metapercepcji i poczuciu transparentności
Autorka przedstawia w monografii swoje badania dotyczące samowiedzy jednostki. Koncentruje się na dwóch procesach: metapercepcji – co myślą o niej inni oraz poczuciu transparentności własnej osoby – co inni o niej wiedzą. Badania eksplorują sytuacyjne, osobowościowe oraz związane z płcią uwarunkowania aktualnej i pożądanej percepcji Ja w relacjach interpersonalnych, jak również konsekwencje obu procesów dla autoprezentacji jednostki i jej zadowolenia z relacji.
Badania opisywane w książce w większości mają charakter eksperymentalny. O znakomitym warsztacie metodologicznym świadczą dobrze uzasadnione hipotezy, pomysłowe manipulacje eksperymentalne. Monografia posiada również walory dydaktyczne, ze względu na wręcz modelowe prezentowanie wyników badań. Może być ważną pozycją w kształceniu studentów psychologii.
fragment recenzji profesor dr hab. Anny Kwiatkowskiej
Przedstawiony dorobek empiryczny stanowi istotny wkład w rozumienie zjawisk związanych z wpływem percepcji Ja, transparentności i sposobów konstruowania Ja na przetwarzanie informacji społecznych, których źródłem jest partner. Autorka zbudowała zwarty program badawczy, w którym dominują dobrze zaplanowane badania eksperymentalne realizowane w schemacie badań indywidualnych. Książka adresowana jest do grona czytelników zainteresowanych problematyką Ja. Stanowi zarówno wartościową pozycję naukową, jak i użyteczne źródła materiałów do wykorzystania w dydaktyce uniwersyteckiej.
fragment recenzji profesor dr hab. Anny Szuster-Kowalewicz
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7383-960-1
- ISBN druku: 978-83-7383-960-1
- Liczba stron: 166
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Rozdział I Do czego są potrzebne metapercepcja oraz poczucie transparentności własnej osoby? 9 Trafność metapercepcji 9 Funkcje metapercepcji 11 Pożądana metapercepcja 13 Iluzja transparentności 13 Konsekwencje zainteresowania społecznym odbiorem własnej osoby 17 Opis celów badawczych 18 Rozdział 2 Wpływ akceptacji i odrzucenia na metapercepcję cech wspólnotowych oraz sprawczych. Rola płci i samooceny jednostki 21 Metoda 23 Osoby badane 23 Procedura badania 23 Zastosowane narzędzia 24 Wyniki 24 Kobiety 25 Porównanie pozytywności metapercepcji kobiet o różnej samoocenie 26 Mężczyźni 27 Porównanie pozytywności metapercepcji mężczyzn o różnej samoocenie 29 Porównanie pozytywności metapercepcji kobiet i mężczyzn 29 Dyskusja 30 Perspektywa dalszych badań 32 Rozdział 3 Wpływ akceptacji i odrzucenia oraz ocen cech jednostki na samoocenę i przeżywane emocje 34 Metoda 36 Osoby badane 36 Procedura badania 36 Zastosowane narzędzia 37 Wyniki 37 Stabilność samooceny osób o różnej samoocenie 41 Stabilność emocji negatywnych u osób o różnej samoocenie 42 Stabilność emocji pozytywnych u osób o różnej samoocenie 43 Dyskusja 44 Rozdział 4 Poczucie transparentności zalet i wad u kobiet i mężczyzn w sytuacjach akceptacji oraz odrzucenia 47 Metoda 49 Osoby badane 49 Procedura badania 49 Zastosowane narzędzia 50 Wyniki 50 Poczucie transparentności zalet wspólnotowych 51 Wady wspólnotowe 52 Zalety sprawcze 53 Wady sprawcze 54 Różnice płciowe 56 Porównanie wielkości poczucia transparentności cech różnego rodzaju 57 Dyskusja 58 Rozdział 5 Wpływ informacji o transparentności własnych cech sprawczych i wspólnotowych na zadowolenie z relacji oraz percepcję partnera. Rola sposobu konstruowania Ja 61 Metoda 63 Osoby badane 63 Procedura badania 63 Zastosowane narzędzia 65 Wyniki 65 Zadowolenie z kontaktu 65 Oceny cech partnera 66 Porównanie ocen cech wspólnotowych z oceną cech sprawczych partnera 68 Znaczenie sposobu konstruowania Ja dla zadowolenia z relacji 69 Znaczenie sposobu konstruowania Ja dla ocen cech partnera 71 Dyskusja 73 Rozdział 6 Wpływ informacji o poziomie transparentności własnej osoby na chełpliwość autoprezentacji kobiet i mężczyzn o różnej samoocenie 76 Metoda 78 Osoby badane 78 Procedura badania 78 Wyniki 79 Porównanie autoprezentacji kobiet z autoprezentacją mężczyzn 82 Dyskusja 83 Rozdział 7 Rola metapercepcji w efektywności autoprezentacji osób o różnej samoocenie w warunkach aprobaty i dezaprobaty ze strony partnera 86 Metoda 88 Osoby badane 88 Procedura badania 88 Zastosowane narzędzia 88 Wyniki 90 Efektywność autoprezentacji 91 Pozytywność metapercepcji 91 Ocena spostrzeganej negatywności postawy partnera 92 Trafność ocen postaw partnera 92 Znaczenie metapercepcji dla efektywności autoprezentacji 93 Dyskusja 94 Rozdział 8 Pożądana metapercepcja i transparentność w małżeństwie oraz związkach koleżeńskich kobiet i mężczyzn o różnych orientacjach społecznych Ja 97 Problematyka badań 99 Badanie I. Związki małżeńskie 101 Osoby badane 101 Procedura badania 101 Zastosowane narzędzia 102 Wyniki 103 Korelaty i wyznaczniki pożądanej transparentności w zakresie cech wspólnotowych 105 Znaczenie samooceny cech wspólnotowych oraz orientacji HC… dla różnic płciowych w poziomie pożądanej transparentności tych cech 107 Korelaty pożądanej transparentności w sferze sprawczej 108 Korelaty i wyznaczniki pożądanej obiektywnej metapercepcji w sferze wspólnotowej 108 Znaczenie samooceny cech wspólnotowych dla różnic płciowych w poziomie pożądanej obiektywnej metapercepcji tych cech 108 Korelaty pożądanej obiektywnej metapercepcji w sferze sprawczej 108 Znaczenie orientacji społecznych Ja dla różnic płciowych w poziomie pożądanej obiektywnej metapercepcji cech wspólnotowych w związkach małżeńskich 109 Korelaty i wyznaczniki zadowolenia z małżeństwa 109 Podsumowanie 110 Badanie II. Związki koleżeńskie 111 Osoby badane 111 Procedura badania 111 Metoda do pomiaru zadowolenia z relacji koleżeńskiej 112 Wyniki 112 Korelaty i wyznaczniki pożądanej transparentności w sferze wspólnotowej 114 Znaczenie samooceny cech wspólnotowych dla różnic płciowych… w poziomie pożądanej transparentności tych cech 117 Korelaty i wyznaczniki pożądanej transparentności w sferze sprawczej 117 Korelaty i wyznaczniki pożądanej obiektywnej metapercepcji w sferze cech wspólnotowych 118 Znaczenie samooceny cech wspólnotowych dla różnic płciowych w poziomie pożądanej obiektywnej metapercepcji tych cech 118 Korelaty i wyznaczniki pożądanej obiektywnej metapercepcji w sferze cech sprawczych 119 Znaczenie orientacji społecznych Ja dla różnic płciowych w poziomie pożądanej obiektywnej metapercepcji cech 119 Korelaty i wyznaczniki zadowolenia z relacji koleżeńskiej 120 Podsumowanie 120 Dyskusja 121 Rozdział 9 Wpływ aktywizacji Ja niezależnego i Ja współzależnego oraz informacji zwrotnych na pożądaną metapercepcję oraz transparentność cech wspólnotowych i sprawczych w relacjach intymnych kobiet 124 Metoda 129 Osoby badane 129 Procedura badania i zastosowana manipulacja 129 Zastosowane narzędzia 130 Wyniki 131 Efektywność aktywizacji Ja 131 Wpływ aktywizacji Ja oraz informacji zwrotnych na obraz własnej osoby 132 Pożądana metapercepcja 134 Pożądana transparentność 135 Porównanie pożądanej obiektywnej metapercepcji z pożądaną transparentnością 136 Rola obrazu Ja dla pożądanej metapercepcji 138 Rola obrazu Ja dla pożądanej transparentności 139 Dyskusja 139 Ograniczenia wniosków z badań 142 Porównanie pożądanej transparentności i metapercepcji… w związkach intymnych kobiet na początku znajomości oraz w relacjach długotrwałych 143 Rozdział 10 Zakończenie 145 Bibliografia 152 Aneksy 159 Indeks nazwisk 163