Performans na żywo. Jako medium i obiekt mediatyzacji
Książka poświęcona jest grom, widowiskom, spektaklom wydarzającym się na żywo i zmediatyzowanym: meczom piłki nożnej i ich transmisjom telewizyjnym,koncertom muzyki rockowej, spektaklom teatralnym Franka Castorfa, a także reality shows i estetyce telewizji. Wszystkie te performanse kultury współczesnej łączy to, że są mediami różnego stopnia i stają się nieraz w procesie remediacji treścią innych mediów. W książce sporo miejsca zajmują prezentacje kulturowych korzeni współczesnych performansów ludycznych jako mediów ludzkich. Mowa na przykład o piłce nożnej w kontekście gier w piłkę starożytnych Greków i Rzymian, Azteków i Chińczyków, włoskiego caccio storico i francuskiej la soule oraz brytyjskiego folk football, a także o narodzinach rock’-n’rolla z ducha wędrownego teatru minstrel show oraz telewizji w przestrzeni między kinem, teatrem atrakcji i sztukami projekcyjnymi w rodzaju latarni magicznej. Bohaterami książki są aktorzy i performerzy, artyści i celebryci, żywi ludzie i ekranowe fantomy, walczący od wieków o uwagę widzów, popularność i kulturowy prestiż.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2653-9
- Liczba stron: 400
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp /9 Rozdział pierwszy. Performans - zagadnienia teoretyczne Performans - cechy podstawowe /19 Performans ludyczny - widowisko - spektakl teatralny /31 Teatr jako technologia komunikacji i medium /41 Teatr, kino, telewizja - wspólny mit założycielski i relacje ontologiczne /46 Teatr i inne performanse na żywo jako media ludzkie /51 Teatr jako wehikuł, multimedialny terminal i wir zachowań /54 Definicja performansu /8 Rozdział drugi. Sphairomachia, harpastum, football, czyli o kulturowych korzeniach piłki nożnej Przedmiot gry - kamień, owoc, ludzka głowa czy bukłak? /67 Tsu-czu, kemari, tlatchli - gry w piłkę w Chinach, Japonii i Ameryce Środkowej /70 Folk football i narodziny piłki nożnej w Wielkiej Brytanii /75 La soule, jeu de paume, calcio fiorentino - gry w piłkę na kontynencie europejskim /88 Sphairomachiai i inne gry w piłkę starożytnych Greków i Rzymian /98 Rozdział trzeci. „Piękna gra". Mecz piłki nożnej jako performans ludyczny Performatywność piłki nożnej /121 Fabularność meczu piłki nożnej /127 Performatywna moc piłki nożnej /136 Rozdział czwarty. Od minstrel show do hip hopu. Kulturowe korzenie muzyki rockowej Wędrowny teatr minstrel show /151 Czarne i białe korzenie minstrel show /166 Ragtime, blues, jazz - narodziny muzyki z ducha teatru /175 Performanse rock'n'rolla i hip hopu /180 Rozdział piąty. Koncert rockowy jako performans ludyczny Wprowadzenie w estetykę muzyki rockowej /195 Główne kategorie estetyki hałasu - brzmienie, riff, rytm /198 Technologia nagrań i media muzyki rockowej /205 Słowa, słowa, słowa /210 Eklektyzm, hybrydyczność i wielokodowość rocka /216 Performatywność koncertu rockowego /219 Rozdział szósty. Kulturowe korzenie telewizji i reality show Najważniejsze cechy estetyki telewizji /244 Performatywne korzenie telewizji /256 Kino atrakcji jako pretelewizja /262 Kino w strefie wpływów teatru atrakcji /271 Aparatury do stwarzania sztucznych światów - od figury i automatu do fantomatycznego obrazu człowieka /278 Performatywne korzenie kina Georges'a Mélièsa /288 Performatywne korzenie reality show /291 Rozdział siódmy. Reality show jako zmediatyzowany performans ludyczny Ile opery mydlanej? Iluzyjny wymiar reality show /307 Ile „reality"? Performatywny wymiar reality show /311 Ile prawdy, a ile pieniędzy? Komercyjny wymiar reality show /318 Rozdział ósmy. Strefa wpływów estetyki performatywności - od performansu ludycznego do teatru Franka Castorfa Podstawy estetyki performatywności /328 Estetyka performatywności w teatrze Franka Castorfa /343 Wybrana bibliografia /377 Spis ilustracji /391 Live Performance as Medium and Mediatized Object. Summary /395