„Pewny start. O dorosłości. Co mogę robić? Karty informacyjne o miejscach pracy
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną mogą podjąć zatrudnienie w wielu miejscach – tak, aby rozwijać własne zainteresowania i zyskać możliwość samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie. Gdzie mogą podjąć pracę zawodową? Z czym wiąże się zatrudnienie w typowych zakładach pracy? Pomoce naukowe zawarte w publikacji „Pewny start. O dorosłości. Co mogę robić? Karty informacyjne o miejscach pracy” pomogą nauczycielowi kształcenia specjalnego lub pedagogowi omówić te kwestie.
Publikacja zawiera aż 11 bogato ilustrowanych, przejrzystych kart pracy, które pozwalają omówić zatrudnienie w miejscach takich jak:
- biuro,
- zakład introligatorski,
- zakład fryzjerski,
- sklep,
- biblioteka,
- myjnia samochodowa,
- gospodarstwo rolne,
- dom pomocy społecznej.
Uczeń dowie się z nich:
- jakie predyspozycje są potrzebne do pracy w danym miejscu,
- jakie są obowiązki zawodowe,
- co ciekawego będzie mógł robić w każdym z takich miejsc.
Nauczyciel może wykorzystać karty informacyjne m.in. podczas zajęć prowadzonych w szkole przyspasabiającej do podjęcia pracy, jak również na zajęciach dodatkowych czy podczas terapii pedagogicznej. Materiały mogą posłużyć jako punkt wyjścia do dyskusji i rozwiania wątpliwości związanych z zatrudnieniem. Staną się również dla uczniów inspiracją, która ułatwi podjęcie decyzji o miejscu przyszłej pracy.
Poznaj również pozostałe materiały dydaktyczne z serii „Pewny start. O dorosłości”. Poruszają tematy związane z zatrudnieniem, funkcjonowaniem w społeczeństwie oraz codziennymi wyzwaniami dorosłego życia z perspektywy osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
Seria Pewny start. O dorosłości
Seria „Pewny start. O dorosłości” to kompleksowy, specjalistyczny zestaw różnorodnych materiałów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, szczególnie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, przygotowujący do jak najlepszego funkcjonowania po ukończeniu szkoły przysposabiającej do pracy.
W ramach serii „O dorosłości” ukazały się:
karty pracy
instrukcje zachowań
karty informacyjne o instytucjach
karty informacyjne o miejscach pracy
czytanki
historyjki
książka kucharska
filmy sytuacyjne
materiały interaktywne, które zapewniają ciekawą i różnorodną pracę z uczniem przez cały rok szkolny.
Zagadnienia omawiane w materiałach:
prawa i obowiązki
współpraca z innymi
savoir-vivre
poznawanie mocnych i słabych stron
przygotowanie do rozmowy o pracę
dokumenty wymagane przy ubieganiu się o pracę
trening mieszkaniowy.
Seria "O dorosłości" pozwoli osiągnąć cele zapisane w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, tj.:
- osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności na miarę indywidualnych możliwości uczniów
- kształtowanie prawidłowej postawy uczniów wobec pracy w aspekcie motywacji, kompetencji i wykonania
- przygotowanie do wykonywania indywidualnie i zespołowo różnych prac mających na celu zaspokojenie potrzeb własnych i otoczenia
- kształtowanie umiejętności związanych z poszukiwaniem pracy, w tym korzystania z różnych źródeł informacji
- przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, pełnienia ról społecznych oraz przygotowanie do załatwiania różnych spraw osobistych w urzędach i innych instytucjach
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory i podejmowane decyzje
- kształtowanie umiejętności samodzielnego organizowania wypoczynku i czasu wolnego
- rozwijanie kreatywności uczniów oraz ich uzdolnień i zainteresowań.
Materiały z serii „O dorosłości” przeznaczone są dla:
- uczniów szkół przysposabiających do pracy
- uczniów niższych poziomów edukacji, którzy mają gotowość i potrzebę poznawania treści nauczania związanych z dorosłością
-uczestników warsztatów terapii zajęciowej, środowiskowych domów samopomocy.