Pieniądze i kampanie wyborcze w Stanach Zjednoczonych
Finansowanie działań politycznych, elementów funkcjonalnych i strukturalnych współczesnej demokracji, w tym kampanii wyborczych, jest jednym z podstawowych problemów życia publicznego. Dla polityków ma ono przede wszystkim wymiar praktyczny. Nie da się bowiem prowadzić kampanii wyborczych czy prowadzić działalności publicznej w ramach instytucji demokratycznych bez wydawania, a co za tym idzie - gromadzenia pieniędzy. Jako przedmiot badań naukowych, finansowanie działań wyborczych i publicznych jest problemem znacznie szerszym, ale o równie fundamentalnym znaczeniu, ponieważ obejmuje niemal wszystkie aspekty życia społecznego, gospodarczego i politycznego. Zagadnienia związane z finansowaniem kampanii wyborczych w Stanach Zjednoczonych Ameryki są ważnym problemem badawczym. Zręby ustroju Stanów Zjednoczonych zostały ustanowione ponad 220 lat temu, w epoce o zupełnie innym charakterze, i utrzymują się od tej pory w formie stosunkowo mało zmienionej. Dzięki temu badacz ma sposobność obserwowania ewolucji pewnych zjawisk w wyjątkowo długiej perspektywie. Analiza zmian ustroju daje możliwość prześledzenia trwałości pewnych rozwiązań od strony instytucjonalnej oraz niezmienności pewnych zachowań, zwyczajów i ich zakorzenienia się w kulturze politycznej. Ponadto amerykański model finansowania kampanii wyborczych, znacząco różniący się od rozwiązań dominujących w Europie, często bywa stawiany jako wzór do naśladowania. W tym punkcie zbiega się wartość poznawcza tematu z jego funkcją aplikacyjną. Oczywiście, bezpośrednie przeniesienie amerykańskich rozwiązań do polskiego porządku prawnego nie jest możliwe, ale inspiracja nimi - już jak najbardziej. Innym powodem, dla którego temat ten może być istotny jest wpływ, jaki Stany Zjednoczone wywierają na światową gospodarkę i stosunki międzynarodowe. Nadaje to znaczenie studiom nad elementami składowymi procesu kreowania władz oraz kształtowania się polityki wewnętrznej i zewnętrznej USA. Podstawowym celem tego opracowania jest analiza mechanizmów finansowania federalnych kampanii wyborczych, w kontekście ustrojowym, społecznym i gospodarczym, w okresie intensywnych zmian. Wiąże się z tym konieczność określenia wpływu tych zmian na dalsze przekształcenia ustroju politycznego oraz na politykę, w tym gospodarczą, prowadzoną przez Stany Zjednoczone. Należy przy tym pamiętać, że działania te, czy to prowadzone przez rząd USA, czy wynikające z decyzji Kongresu, będą w znaczący sposób wpływały na kształt światowego ładu gospodarczego, politycznego i w efekcie społecznego (cywilizacyjnego), czy to bezpośrednio, czy też pośrednio, m.in. jako wzorzec dla rozwiązań przyjmowanych w innych państwach. Współczesny system finansowania wyborów federalnych zwiększa wpływ elit finansowych (majątkowych), rozumianych jako zarówno osoby prywatne, jak i struktury gospodarcze (korporacje, banki), na kampanie wyborcze, a co za tym idzie - na amerykańską demokrację i procesy podejmowania decyzji politycznych. Wzrost znaczenia elit finansowych dla prowadzenia działań wyborczych jest szczególnie wyraźny, gdy nowe rozwiązania i praktykę dzisiejszego życia politycznego porówna się z rozwiązaniami obowiązującymi do tej pory, które wywodziły się z reform progresywistycznych, mających źródła w ruchach odnowy społecznej z przełomu XIX i XX w. Tym samym należy przyjąć, że konstytutywne rozwiązania kształtujące współczesny system finansowania wyborów federalnych, przez zerwanie z progresywizmem, stanowią zwrot w stronę znacznie starszych rozwiązań, sięgających czasów twórców amerykańskiej Konstytucji (tzw. Framers) i później wykształconej praktyki, ze wszystkimi ich wadami. Aktualny charakter opracowania uniemożliwił przyjrzenie się ekonomicznym konsekwencjom zmian systemu finansowania kampanii wyborczych w skali całego państwa w dłuższym okresie, a także w szerszym zakresie. Otwiera to jednocześnie nowe, bardzo istotne pole badawcze, które dopiero wymaga zagospodarowania. Opracowanie to odnosi się również w pewnym stopniu do zagadnień związanych z lobbingiem oraz funkcjonowaniem i oddziaływaniem grup interesu na gospodarkę i państwo, nie jest jednak im poświęcone. Lobbing i rola grup interesów specjalnych są tematami zbyt rozległymi i skomplikowanymi, by w pracy tej można było je poddać szczegółowej analizie. Podobne zastrzeżenie należy uczynić dla kwestii związanych z nielegalnym finansowaniem działań wyborczych oraz korupcji sensu stricto.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8030-116-0
- Liczba stron: 232
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.