Podstawy konstrukcji maszyn Tom 3. Przekładnie mechaniczne
Publikacja Wydawnictwa WNT, dodruk Wydawnictwo Naukowe PWN.
Poprawność działania systemów mechanicznych jest jednym z zasadniczych zagadnień w wielu dziedzinach techniki. W dużej mierze zależy ona od stanu wiedzy technicznej konstruktorów, wytwórców oraz użytkowników tych systemów. Wiedzę z tego zakresu zwykle zdobywa się na studiach technicznych, między innymi w ramach przedmiotu Podstawy konstrukcji maszyn, który stanowi interdyscyplinarną dziedzinę naukowo-dydaktyczną w obszarze inżynierii mechanicznej, a zwłaszcza w zakresie budowy maszyn.
Podręcznik Podstawy konstrukcji maszyn (tom 3) jest dopełnieniem treści zawartych w tomach 1. i 2. wydanych nakładem WNT w latach 2006 i 2008 [104], [105]. Każdy z trzech tomów stanowi odrębną całość. Starano się w nich w możliwie przystępny sposób przedstawić ogólne podstawy, kierunki i praktyczne zastosowania metod wytrzymałościowej analizy elementów i układów konstrukcyjnych stosowanych w budowie maszyn. Zaakcentowano znaczenie badań doświadczalnych, które powinny stanowić podstawę dociekań teoretycznych i umożliwiać ich weryfikację w praktyce. Opanowanie przedstawionych w tych pracach zależności teoretycznych umożliwi konstruktorowi maszyny ocenę wpływu poszczególnych parametrów na uzyskane wyniki, a tym samym właściwy ich dobór, bądź też ewentualne świadome zmodyfikowanie danych wejściowych.
Książka Podstawy konstrukcji maszyn (tom 1, 2 i 3) zawiera szeroko pojętą tematykę związaną z konstruowaniem maszyn, nie stanowi więc podręcznika akademickiego w ścisłym tego słowa znaczeniu. Jest dostosowana przede wszystkim do przedmiotu podstawy konstrukcji maszyn, jednak znacznie wykracza poza jego zakres. Może być pomocna w studiowaniu innych przedmiotów związanych z budową maszyn, takich jak teoria konstrukcji, niezawodność, maszynoznawstwo itp. Poszczególne rozdziały są tak napisane, aby mogli z niej korzystać Czytelnicy o różnym poziomie posiadanej wiedzy ogólnej i zawodowej. Sposób ujęcia omawianych problemów, w tym interpretacja fizyczna zjawisk im towarzyszących, sprawia, że książka może być użyteczna w praktyce inżynierskiej – zarówno w procesie konstruowania, jak i odnawiania urządzeń technicznych bądź ich podzespołów, uzupełniania i uogólniania wiedzy przez konstruktorów, wytwórców i użytkowników maszyn.
Tom trzeci jest poświęcony problemom konstruowania, wytwarzania i eksploatacji przekładni mechanicznych powszechnie stosowanych w budowie maszyn. Omawiane w poszczególnych rozdziałach zagadnienia są połączone od początku do końca nieprzerwanym wątkiem, który wiąże podstawowe pojęcia, rozbudowuje je w systemy bardziej złożone i prowadzi do coraz bardziej wyszukanych metod ich analizy.
Opracowując poszczególne rozdziały, starano się zwrócić uwagę Czytelnika na wzajemne uwarunkowania elementów składowych przekładni. Przy doborze materiału uwzględniano zalecenia zawarte w Polskich Normach (PN), a także w normach międzynarodowych (ISO) oraz europejskich (EN). Treść tomu 3. została tak rozplanowana, aby Czytelnik mógł poznać istotne pojęcia związane geometrią elementów składowych przekładni różniących się postacią konstrukcyjną, a także aktualnie stosowane metody (ISO) obliczeń projektowych tych przekładni oraz możliwości doboru i zastosowania określonego układu napędowego (rodzaju przekładni) w nowoczesnych systemach mechanicznych. W książce są zaakcentowane te pojęcia techniczne, które ułatwiają zrozumienie fizycznej strony zjawisk towarzyszących pracy przekładni. W szczególności dotyczy to reakcji współpracujących elementów na działanie stałego i zmiennego obciążenia oraz analizy i syntezy wynikającego stąd ruchu kół i związanych z nim zjawisk dynamicznych pojawiających się w czasie pracy przekładni.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-19695-0
- ISBN druku: 978-83-01-19695-0
- Liczba stron: 742
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
PRZEDMOWA 15 1. Wprowadzenie do problematyki przekładni mechanicznych 19 1.1. Funkcje użytkowe przekładni w napędach maszyn 19 1.2. Klasyfikacja ogólna przekładni mechanicznych 21 1.3. Ogólne zasady wyboru przekładni mechanicznych 24 2. Ogólna charakterystyka przekładni zębatych 27 2.1. Wymagania stawiane przekładniom zębatym 27 2.2. Klasyfikacja kół zębatych, podstawowe pojęcia i określenia 29 2.3. Klasyfikacja przekładni zębatych 33 2.4. Podstawy teorii zazębienia, prawo zazębienia 35 2.5. Zarysy boczne zębów 40 2.5.1. Zarys ewolwentowy 41 2.5.1.1. Współpraca zębów o zarysie ewolwentowym 43 2.5.1.2. Podstawowe własności geometryczne uzębienia ewolwentowego 44 2.5.1.3. Zalety i wady zazębienia ewolwentowego 48 2.5.2. Zarys cykliczny i kołowy 49 3. Przekładnie zębate ewolwentowe walcowe o stałych osiach, geometria i kinematyka 53 3.1. Koła walcowe o uzębieniu zewnętrznym i wewnętrznym prostym zerowym 53 3.1.1. Podstawowe własności uzębienia 53 3.1.2. Znormalizowany standardowy zarys odniesienia 60 3.1.3. Przegląd podstawowych metod obróbczych kół walcowych 62 3.1.4. Graniczna liczba zębów 68 3.1.4.1. Graniczna liczba zębów w kole o uzębieniu zewnętrznym 68 3.1.4.2. Graniczna liczba zębów w kole o uzębieniu wewnętrznym 71 3.1.4.3. Graniczna liczba zębów w kole o uzębieniu zewnętrznym współpracującym z kołem o uzębieniu wewnętrznym 72 3.1.5. Interferencja zazębienia 73 3.1.6. Odległość między osiami obrotu kół 78 3.1.7. Wskaźnik zazębienia 79 3.2. Koła walcowe o uzębieniu zewnętrznym i wewnętrznym prostym z przesuniętym zarysem 83 3.2.1. Uwagi ogólne 83 3.2.2. Korekcja uzębienia 84 3.2.2.1. Dolna granica przesunięcia zarysu zęba 87 3.2.2.2. Górna granica przesunięcia zarysu zęba 88 3.2.3. Korekcja zazębienia zewnętrznego 90 3.2.3.1. Korekcja V-O 91 3.2.3.2. Korekcja V 92 3.2.4. Korekcja zazębienia wewnętrznego 98 3.2.5. Dobór współczynników korekcji 101 3.3. Koła walcowe o uzębieniu zewnętrznym i wewnętrznym skośnym zerowym 107 3.3.1. Podstawowe własności uzębienia skośnego 107 3.3.2. Wymiary geometryczne kół i relacje między nimi 112 3.3.3. Zastępcza liczba zębów 116 3.3.4. Graniczna liczba zębów 118 3.3.5. Odległość między osiami obrotu kół 119 3.3.6. Wskaźnik zazębienia 119 3.4. Koła o uzębieniu zewnętrznym i wewnętrznym skośnym z przesuniętym zarysem 123 3.4.1. Uwagi ogólne 123 3.4.2. Korekcja V-O 125 3.4.3. Korekcja V 125 3.5. Koła walcowe o uzębieniu daszkowym (strzałkowym) 126 3.6. Luz międzyzębny, przesunięcie obróbcze 127 3.6.1. Uwagi ogólne 127 3.6.2. Luz wierzchołkowy 128 3.6.3. Luz boczny normalny i obwodowy 129 3.6.4. Obróbcze przesunięcie zarysu w aspekcie luzu międzyzębnego 130 3.6.4.1. Wzory obliczeniowe dla niektórych wielkości geometrycznych kół z uwzględnieniem korekcji obróbczej 133 3.7. Modyfikacja powierzchni bocznej zęba 134 3.7.1. Modyfikacja zarysu 134 3.7.2. Modyfikacja linii zęba 138 3.8. Kinematyka zazębienia ewolwentowego, poślizg międzyzębny 142 3.8.1. Ruch względny współpracujących zarysów 142 3.8.2. Poślizg międzyzębny 144 3.9. Straty mocy w zazębieniu, sprawność przekładni 147 3.10. Przykłady obliczeń 149 4. Przekładnie walcowe o kołowo-łukowym zarysie zębów 159 4.1. Uwagi ogólne 159 4.2. Podstawy geometrii zazębienia o kołowo-łukowym zarysie zębów 161 4.3. Wymiary geometryczne uzębienia o kołowo-łukowym zarysie zębów 164 4.4. Zalety i wady przekładni o kołowo-łukowym zarysie zębów 167 5. Przekładnie stożkowe, geometria i kinematyka 169 5.1. Ogólna charakterystyka przekładni stożkowych 169 5.2. Podstawowe własności zazębienia kół stożkowych 174 5.3. Geometria przekładni stożkowych 177 5.3.1. Stożki dopełniające 177 5.3.2. Zarys odniesienia 179 5.3.3. Koła stożkowe o zębach prostych oraz odpowiadające im zastępcze koła walcowe wytrzymałościowo równoważne 182 5.3.4. Koła stożkowe o zębach skośnych i krzywoliniowych oraz odpowiadające im zastępcze koła walcowe wytrzymałościowo równoważne 187 5.3.5. Wymiary wysokościowe zębów 194 5.3.6. Zasady doboru liczby zębów dla zębnika i koła 197 5.3.7. Graniczna liczba zębów 198 5.3.8. Przesunięcie zarysu 199 5.4. Wskaźnik zazębienia 202 5.5. Luzy międzyzębne 206 5.5.1. Luz wierzchołkowy 206 5.5.2. Luz boczny 208 5.6. Kinematyka przekładni, kąty stożków podziałowych 208 5.7. Straty mocy w zazębieniu, sprawność przekładni 210 5.8. Przykłady obliczeń 211 6. Obciążenie przekładni zębatych walcowych i stożkowych o stałych osiach 219 6.1. Wprowadzenie 219 6.2. Siły nominalne w przekładni walcowej 220 6.2.1. Siły międzyzębne w kołach o uzębieniu prostym 220 6.2.2. Siły międzyzębne w kołach o uzębieniu skośnym 222 6.3. Siły nominalne w przekładni stożkowej 224 6.3.1. Siły międzyzębne w kołach o uzębieniu prostym 224 6.3.2. Siły międzyzębne w kołach o uzębieniu skośnym i krzywoliniowym 226 6.4. Obciążenie obliczeniowe, sztywność zazębienia 228 6.4.1. Uwagi ogólne 228 6.4.2. Współczynnik zastosowania KA 231 6.4.3. Współczynnik sił dynamicznych Kv 233 6.4.3.1. Uwagi ogólne 233 6.4.3.2. Wyznaczanie współczynnika sił dynamicznych Kv 234 6.4.4. Współczynnik nierównomiernego rozkładu obciążenia wzdłuż linii styku zębów Kβ 246 6.4.4.1. Rozkład obciążenia wzdłuż linii styku w świetle ogólnym 246 6.4.4.2. Współczynnik rozkładu obciążenia wzdłuż linii styku zębów według metody B 251 6.4.5. Współczynnik rozdziału obciążenia na pary zębów w przyporze Kα 260 7. Wytrzymałość kół walcowych 263 7.1. Informacje wstępne 263 7.2. Ogólne uwagi o rodzajach uszkodzeń i trwałości eksploatacyjnej zębów 265 7.3. Wytrzymałość podstawy zęba na zginanie 270 7.3.1. Warunek wytrzymałości 270 7.3.2. Naprężenia u podstawy zęba 270 7.3.3. Naprężenie obliczeniowe u podstawy zęba 272 7.3.3.1. Współczynnik kształtu zęba YF 274 7.3.3.2. Współczynnik korekcji naprężeń YS 279 7.3.3.3. Współczynnik kąta pochylenia linii zęba Yα 281 7.3.4. Naprężenie dopuszczalne i graniczna wytrzymałość podstawy zęba na zginanie 282 7.3.4.1. Współczynnik trwałości YNT 284 7.3.4.2. Współczynnik korekcji naprężeń YST dla standardowego koła próbki 286 7.3.4.3. Względny współczynnik wrażliwości na działanie karbu Yδ rel T (Yδ rel TS) 287 7.3.4.4. Względny współczynnik stanu powierzchni YR rel T 289 7.3.4.5. Współczynnik wielkości zęba YX 291 7.3.4.6. Bazowa wytrzymałość zmęczeniowa podstawy zęba koła-próbki na zginanie σF lim 292 7.3.5. Sprawdzanie wytrzymałości podstawy zęba na zginanie 296 7.3.5.1. Współczynnik bezpieczeństwa SF dla naprężeń u podstawy zęba 296 7.4. Wytrzymałość stykowa boku zęba 298 7.4.1. Warunek wytrzymałości stykowej boku zęba 298 7.4.2. Naprężenia stykowe 299 7.4.3. Obliczeniowe naprężenie stykowe 302 7.4.3.1. Współczynniki miarodajnego naprężenia ZB i ZD 303 7.4.3.2. Współczynnik strefy nacisku ZH 305 7.4.3.3. Współczynnik przyporu Zε 305 7.4.3.4. Współczynnik kąta pochylenia linii zęba Zβ 307 7.4.4. Dopuszczalne naprężenie stykowe, graniczna wytrzymałość boku zęba na pitting 308 7.4.4.1. Współczynnik trwałości ZNT 310 7.4.4.2. Wpływ warstewki smaru na wytrzymałość stykową zęba, współczynniki ZL, ZV i ZR 311 7.4.4.3. Współczynnik umocnienia materiału ZW 317 7.4.4.4. Współczynnik wielkości zęba ZX 317 7.4.5. Umowna (bazowa) granica wytrzymałości boku zęba na zmęczenie stykowe σH lim 318 7.4.6. Sprawdzanie wytrzymałości stykowej boku zęba 321 7.4.6.1. Współczynnik bezpieczeństwa SH dla naprężeń stykowych 322 7.5. Sprawdzanie odporności zazębienia na zatarcie 323 7.5.1. Charakterystyka ogólna zjawiska zatarcia, zasady oceny odporności boku zęba na zatarcie 323 7.5.2. Ogólne czynniki i wielkości wpływające na temperaturę obliczeniową – maksymalną i średnią 325 7.5.2.1. Lepkość środka smarowego 325 7.5.2.2. Współrzędna punktu przyporu, zastępczy promień krzywizny 325 7.5.2.3. Prędkość przemieszczania się źródła ciepła 327 7.5.2.4. Współczynnik tarcia 328 7.5.2.5. Rozkład siły wzdłuż odcinka zazębienia 330 7.5.3. Chwilowy przyrost temperatury wzdłuż odcinka przyporu 331 7.5.4. Średnia wartość temperatury chwilowej 335 7.5.5. Temperatura powierzchni zębów przed wejściem w strefę obciążenia 338 7.5.6. Kryterium zatarcia z uwagi na maksymalną temperaturę powierzchni zębów w strefie kontaktu 339 7.5.7. Kryterium zatarcia z uwagi na średnią temperaturę powierzchni zębów w strefie kontaktu 340 7.5.8. Temperatura zatarcia 341 7.5.9. Współczynnik bezpieczeństwa ze względu na zatarcie 344 7.6. Sprawdzanie kół na zagrzanie 345 8. Wytrzymałość kół stożkowych 347 8.1. Uwagi ogólne o stosowanych metodach obliczeń wytrzymałościowych 347 8.2. Obciążenie obliczeniowe 348 8.2.1. Współczynnik zastosowania KA 348 8.2.2. Współczynnik sił dynamicznych KV 348 8.2.3. Współczynnik rozkładu obciążenia Kβ po szerokości wieńca zębatego 349 8.2.4. Współczynnik rozdziału obciążenia Kα na pary zębów w przyporze 351 8.3. Wytrzymałość podstawy zęba na zginanie 353 8.3.1. Uwagi ogólne 353 8.3.2. Warunek wytrzymałości zęba na zginanie 353 8.3.3. Naprężenia obliczeniowe u podstawy zęba 353 8.3.4. Naprężenie dopuszczalne i graniczna wytrzymałość podstawy zęba na zginanie 354 8.4. Wytrzymałość stykowa boku zęba 355 8.4.1. Uwagi ogólne 355 8.4.2. Naprężenie obliczeniowe 355 8.4.3. Naprężenie dopuszczalne i graniczna wytrzymałość stykowa boku zęba 356 8.5. Sprawdzanie zazębienia na zatarcie 357 8.6. Sprawdzanie kół na zagrzanie 357 9. Przekładnie obiegowe 359 9.1. Informacje ogólne 359 9.2. Podstawowe własności przekładni obiegowych 360 9.2.1. Ogólne pojęcia i terminy 360 9.2.2. Przełożenie 362 9.2.2.1. Wyznaczanie przełożenia metodą analityczną 364 9.2.2.2. Wyznaczanie przełożenia metodą graficzno-analityczną 366 9.2.3. Liczba stopni swobody 371 9.3. Podstawowe równania charakteryzujące przekładnie obiegowe 374 9.4. Sprawność i obciążenie przekładni 375 9.4.1. Uwagi wstępne 375 9.4.2. Sprawność bazowa 376 9.4.3. Momenty obrotowe i siły obwodowe 378 9.4.4. Sprawność przekładni 378 9.5. Przepływ mocy 382 9.6. Przykłady obliczeń 384 10. Przekładnie śrubowe o wichrowatych osiach obrotu kół 391 10.1. Właściwości i rodzaje przekładni 391 10.2. Przekładnie walcowe o wichrowatych osiach 393 10.2.1. Wielkości geometryczne, przełożenie oraz wskaźnik zazębienia 393 10.2.2. Poślizg międzyzębny 395 10.2.3. Obciążenie przekładni 397 10.2.4. Sprawność przekładni 398 10.2.5. Sprawdzanie odporności zazębienia na zatarcie, smarowanie przekładni 399 10.3. Przekładnie stożkowe o wichrowatych osiach 401 10.3.1. Uwagi ogólne 401 10.3.2. Prędkości poślizgu międzyzębnego 403 10.3.3. Właściwości przekładni hipoidalnych 405 11. Przekładnie ślimakowe 407 11.1. Ogólna charakterystyka przekładni ślimakowych 407 11.2. Wielkości geometryczne ślimaka walcowego 410 11.3. Wielkości geometryczne koła ślimakowego 416 11.3.1. Graniczna liczba zębów, przesunięcie zarysu 419 11.4. Współpraca ślimaka z kołem ślimakowym 419 11.5. Dokładność wykonania ślimaka i ślimacznicy 425 11.6. Siły międzyzębne, sprawność przekładni 426 11.7. Sztywność ślimaka 431 11.8. Wytrzymałość przekładni ślimakowej 434 11.8.1. Uwagi ogólne 434 11.8.2. Wytrzymałość stykowa zębów ślimacznicy 435 11.8.3. Wytrzymałość zębów ślimacznicy na zginanie 438 11.8.4. Sprawdzanie stanu termicznego przekładni 441 12. Dokładność wykonania przekładni, wiadomości podstawowe 445 12.1. Znaczenie systemu tolerancji i pasowań w wytwarzaniu kół zębatych 445 12.2. Dobór dokładności wykonania 448 13. Materiały stosowane na koła zębate 453 13.1. Wymagania stawiane materiałom na koła zębate 453 13.2. Stale i staliwa stosowane na koła zębate 455 13.2.1. Stale i staliwa zwykłej jakości 456 13.2.2. Stale w stanie normalizowanym 457 13.2.3. Stale do ulepszania cieplnego 457 13.3. Żeliwa stosowane na koła zębate 459 13.4. Inne materiały stosowane na koła zębate 460 13.5. Obróbka cieplna i cieplno-chemiczna kół 461 13.5.1. Utwardzanie powierzchni zębów 461 13.5.1.1. Nawęglanie 461 13.5.1.2. Węgloazotowanie (cyjanowanie) 463 13.5.1.3. Azotowanie 464 13.5.1.4. Hartowanie indukcyjne i płomieniowe 465 13.5.1.5. Mechaniczne umacnianie warstwy wierzchniej zębów 466 14. Smarowanie przekładni zębatych 467 14.1. Zasadnicze cele smarowania przekładni 467 14.2. Klasyfikacja i właściwości środków smarowych 468 14.3. Dobór środka smarowego według teorii smarowania elastohydrodynamicznego 473 14.4. Sposoby smarowania przekładni zębatych 478 14.4.1. Smarowanie zanurzeniowe 478 14.4.2. Smarowanie obiegowe 480 15. Hałasowanie przekładni zębatych, przyczyny 485 15.1. Informacje wstępne 485 15.2. Przyczyny powstawania hałasu w przekładniach zębatych 486 15.2.1. Wpływ odchyłek wykonawczych uzębienia 487 15.2.2. Wpływ wskaźnika zazębienia 489 15.2.3. Wpływ liczby zębów 490 15.2.4. Wpływ szerokości koła (wieńca zębatego) 491 15.2.5. Wpływ modyfikacji zarysu i linii zęba 491 15.2.6. Wpływ stanu bocznych powierzchni zębów 493 15.2.7. Wpływ smarowania 493 15.2.8. Wpływ postaci konstrukcyjnej korpusu 494 15.3. Środki zaradcze podejmowane w celu redukcji hałasu emitowanego przez przekładnię zębatą 496 16. Projektowanie przekładni zębatych 499 16.1. Uwagi wstępne 499 16.2. Projektowanie przekładni walcowych o nieruchomych osiach obrotu kół 500 16.2.1. Wytyczne doboru podstawowych cech konstrukcyjnych 500 16.2.1.1. Ustalanie liczby stopni redukcji oraz przełożeń na danym stopniu 500 16.2.1.2. Wytyczne dobru względnej szerokości wieńca zębatego b/d1 503 16.2.1.3. Wytyczne doboru kąta pochylenia linii zęba β 505 16.2.1.4. Wytyczne doboru liczby zębów zębnika z1 506 16.2.1.5. Wyznaczanie liczby zębów koła z2 508 16.2.1.6. Wytyczne doboru korekcji zazębienia 509 16.2.1.7. Wytyczne doboru zarysu odniesienia 509 16.2.1.8. Wytyczne doboru środka smarowego 510 16.2.1.9. Wytyczne doboru klasy dokładności wykonania 512 16.2.2. Wielkości wyjściowe do wyznaczania podstawowych parametrów przekładni 512 16.2.2.1. Moment równoważny 513 16.2.2.2. Przełożenie całkowite, liczba stopni redukcji oraz przełożenie na poszczególnych stopniach 515 16.2.3. Wyznaczanie podstawowych wielkości geometrycznych kół 516 16.2.3.1. Średnica podziałowa zębnika 516 16.2.3.2. Moduł normalny zęba 518 16.2.3.3. Liczba zębów w kole 519 16.2.3.4. Szerokość czynna wieńca zębatego 520 16.2.3.5. Sprawdzanie podstawowych warunków geometrycznych 520 16.2.4. Obliczanie wielkości geometrycznych kół 521 16.2.4.1. Zakres zastosowania 521 16.2.4.2. Parametry geometryczne przekładni o uzębieniu nacinanym narzędziem-zębatką 521 16.2.4.3. Parametry geometryczne kół o uzębieniu nacinanym dłutakiem Fellowsa 527 16.2.4.4. Parametry geometryczne walcowych kół zastępczych w przekroju czołowym 528 16.2.5. Sprawdzanie warunków wytrzymałościowych 529 16.2.5.1. Uwagi wstępne 529 16.2.5.2. Sprawdzanie wytrzymałości zmęczeniowej i statycznej podstawy zęba na zginanie 530 16.2.5.3. Sprawdzanie wytrzymałości zmęczeniowej i statycznej boku zęba na pitting 532 16.2.5.4. Sprawdzanie odporności zazębienia na zatarcie 534 16.2.6. Zasady wyznaczania wielkości podstawowych przekładni walcowej oraz sprawdzania warunków wytrzymałościowych zazębienia 535 16.2.7. Algorytm komputerowego wspomagania projektowania walcowej przekładni zębatej 538 16.2.8. Przykład obliczeń 540 16.2.9. Uwagi ogólne o kształtowaniu kół zębatych oraz o postaciach konstrukcyjnych przekładni walcowych 552 16.3. Projektowanie przekładni stożkowych, sprawdzanie warunków wytrzymałościowych 559 16.3.1. Wyznaczanie podstawowych wielkości geometrycznych kół 559 16.3.1.1. Średnica podziałowa w przekroju środkowym zębnika 560 16.3.1.2. Moduł normalny zęba w przekroju środkowym koła 561 16.3.2. Obliczanie wielkości geometrycznych kół 562 16.3.2.1. Uwagi wstępne 562 16.3.2.2. Parametry geometryczne kół stożkowych 563 16.3.2.3. Parametry geometryczne zastępczych kół walcowych 570 16.3.3. Sprawdzanie warunków wytrzymałościowych 572 16.3.3.1. Uwagi wstępne 572 16.3.3.2. Sprawdzanie wytrzymałości zmęczeniowej i statycznej podstawy zęba na zginanie 573 16.3.3.3. Sprawdzanie wytrzymałości zmęczeniowej i statycznej boku zęba na pitting 576 16.3.3.4. Sprawdzanie odporności zazębienia na zatarcie 578 16.3.4. Zasady postępowania przy określaniu wielkości podstawowych oraz sprawdzaniu warunków wytrzymałościowych przekładni stożkowych 579 16.3.5. Algorytm komputerowego wspomagania projektowania przekładni zębatej 581 16.3.6. Przykład obliczeń 583 16.3.7. Uwagi ogólne o kształtowaniu kół zębatych oraz o postaciach konstrukcyjnych przekładni stożkowych 603 16.4. Projektowanie prostych przekładni obiegowych 607 16.4.1. Wprowadzenie 607 16.4.2. Warunek współosiowości i montażu kół 608 16.4.2.1. Wyznaczanie liczby zębów i przełożeń 610 16.4.3. Warunek sąsiedztwa kół obiegowych 612 16.4.4. Warunek równomiernego rozmieszczenia kół obiegowych 613 16.4.5. Siła obwodowa w kołach 613 16.4.6. Spostrzeżenia końcowe, przykłady rozwiązań konstrukcyjnych 614 16.5. Projektowanie przekładni ślimakowych 616 16.5.1. Uwagi wstępne 616 16.5.2. Wyznaczanie modułu zęba ślimaka i ślimacznicy oraz odległości między osiami obrotu kół 617 16.5.3. Zasady określania wielkości podstawowych oraz sprawdzania warunków wytrzymałościowych przekładni ślimakowych 618 16.5.4. Przykład obliczeń 620 16.5.5. Przykłady rozwiązań konstrukcyjnych przekładni ślimakowych 629 17. Przekładnie pasowe 635 17.1. Cechy użytkowe oraz podstawowe parametry i układy konstrukcyjne 635 17.1.1. Cięgna przekładni pasowych 639 17.1.2. Podstawowe parametry użytkowe przekładni pasowych 642 17.2. Zjawisko sprzężenia ciernego cięgna pasowego z kołem 644 17.2.1. Przenoszenie obciążenia w przekładni z pasami klinowymi 649 17.3. Przekładnie pasowe z cięgnem zębatym 650 17.4. Podstawy obliczeń konstrukcyjnych przekładni pasowych o sprzężeniu ciernym 651 17.4.1. Obliczenia wielkości geometrycznych 651 17.4.2. Określenie sił oddziałujących na główne elementy przekładni pasowej 653 17.4.3. Określenie parametrów kinematycznych przekładni pasowej wynikających z przenoszonego obciążenia roboczego 655 17.5. Zagadnienie napięcia wstępnego cięgna przekładni pasowej o sprzężeniu ciernym 657 17.6. Główne zasady projektowania przekładni pasowych 659 17.7. Przykład obliczeniowy 661 18. Przekładnie łańcuchowe 667 18.1. Budowa i zasada działania przekładni łańcuchowych 668 18.2. Rodzaje cięgien łańcuchowych 672 18.3. Koła przekładni łańcuchowych 675 18.4. Nierównomierność współpracy cięgna z kołem łańcuchowym 677 18.5. Podstawowe obliczenia przekładni łańcuchowych 680 18.5.1. Określanie podstawowych wielkości geometrycznych przekładni łańcuchowej 680 18.5.2. Siły występujące podczas pracy przekładni łańcuchowej 683 18.6. Projektowanie przekładni łańcuchowych 689 18.7. Smarowanie i zasady użytkowania przekładni łańcuchowych 692 18.8. Przykład obliczeniowy 694 19. Przekładnie cierne 699 19.1. Istota przenoszenia obciążenia przez przekładnie cierne 700 19.2. Zagadnienie współczynnika tarcia i materiałów stosowanych w konstruowaniu przekładni ciernych 702 19.3. Rodzaje przekładni ciernych 708 19.4. Podstawy konstruowania przekładni ciernych 710 19.4.1. Przekładnie o stałym przełożeniu 710 19.4.2. Przekładnie o regulowanym przełożeniu (przekładnie bezstopniowe) 713 19.4.3. Zagadnienie poślizgu w przekładniach ciernych 715 19.5. Obliczenia konstrukcyjne przekładni ciernych 717 19.5.1. Nośność przekładni ze względu na kryterium sprzężenia ciernego kół 717 19.5.2. Weryfikacja wytrzymałościowa przekładni ciernych ze względu na naprężenia stykowe 719 19.5.3. Weryfikacja trwałości kół ciernych ze względu na zużycie ścierne 721 19.5.4. Weryfikacja stanu cieplnego kół ciernych 722 19.6. Przykłady obliczeniowe 722 BIBLIOGRAFIA 729 SKOROWIDZ 737