Podstawy poznawcze procesu kształcenia - 05 Rozdz. 5, cz. 1. Metodologia badań empirycznych wykorzystania modelu poznania procesu kształcenia w praktyce szkół gimnazjalnych: Ogólne założenia problematyki badawczej
W pracy przedstawiono podstawy poznawcze procesu kształcenia w aspekcie teoretycznym oraz praktycznym. Zaprezentowano stan wiedzy o procesie kształcenia w dydaktyce ogólnej. Poszukiwania badawcze skoncentrowano na podstawach poznawczych – niezbędnym, istniejącym w każdym procesie elemencie decydującym o przebiegu procesu kształcenia. W jego określeniu znaczenie ma związek ucznia będącego podmiotem z przedmiotem jego poznania. Odwołano się do uznawanych w dydaktyce aspektów poznania: aksjologicznego – decydującego o ukierunkowaniu procesu według wartości poznawczych, społecznego – wskazującego stosunek wiedzy do rzeczywistości, filozoficznego – opisującego właściwości świata i ich reprezentacje poznawcze, psychologicznego – określającego czynności indywidualnego poznawania. Przedstawiono teoretyczne i metodologiczne założenia badania podstaw poznawczych. Uzasadniono przeprowadzanie badań dwufazowo. W pierwszej, teoretycznej fazie zrekonstruowano rodzaje czynności ucznia oraz nauczycieli, cechy ich przedmiotu poznania oraz zamieszczono opis czynności poznawczych ujętych w psychologii i logice. W drugiej fazie badań – empirycznej – przedstawiono wyniki badań nad wykorzystaniem przekształcania wiedzy do opisu przebiegu procesu kształcenia w praktyce edukacyjnej w gimnazjum. Opisano dominujące typy przekształcania wiedzy w praktyce edukacyjnej oraz ich związek ze zróżnicowaniem indywidualnych doświadczeń poznawczych uczniów. Przedstawiono sposób konstruowania teoretycznego modelu poznania oraz jego wykorzystanie do waloryzacji procesu kształcenia w praktyce edukacyjnej. Ukazano perspektywę badań nad podstawami poznawczymi procesu kształcenia.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-537-7
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wprowadzenie / 7 1. Zagadnienie procesu kształcenia w dydaktyce ogólnej / 11 1.1. Ustalenia terminologiczne związane z procesem kształcenia / 11 1.2. Proces kształcenia w perspektywie historycznej / 17 1.3. Współczesne sposoby ujmowania procesu kształcenia / 24 1.4. Współczesne tendencje badań nad procesem kształcenia / 43 2. Miejsce i rola poznania w kształceniu / 55 2.1. Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania / 55 2.2. Wartości poznawcze i ich funkcjonowanie w kształceniu / 62 2.3. Społeczny wymiar wiedzy w kształceniu / 70 2.3.1. Charakterystyka form wiedzy w socjologii wiedzy / 72 2.3.2. Procesy zdobywania wiedzy w społeczeństwie / 74 2.4. Filozoficzne założenia poznania w kształceniu / 80 2.4.1. Wybrane aspekty wiedzy z epistemologii wykorzystywane w kształceniu / 81 2.4.2. Zakresy wiedzy w epistemologii / 89 2.4.3. Składniki wiedzy według koncepcji Michała Hempolińskiego / 95 2.5. Indywidualny wymiar poznawania w kształceniu / 98 2.5.1. Charakterystyka czynności poznawczych w kształceniu szkolnym / 100 2.5.2. Czynności poznawcze w nabywaniu wiedzy / 107 3. Teoretyczne i metodologiczne założenia badań podstaw poznawczych procesu kształcenia / 115 4. Założenia teoretyczne i metodologiczne modelu poznania / 125 4.1. Podział struktury procesu kształcenia / 128 4.2. Typy wiedzy w procesie kształcenia / 131 4.3. Przekazywanie wiedzy / 137 4.4. Przetwarzanie wiedzy / 147 4.5. Wykorzystanie wiedzy w praktyce / 153 5. Metodologia badań empirycznych wykorzystania modelu poznania procesu kształcenia w praktyce szkół gimnazjalnych / 161 5.1. Ogólne założenia problematyki badawczej / 161 5.1.1. Problemy badawcze / 166 5.1.2. Zmienne i ich wskaźniki / 167 5.1.3. Zastosowane metody badawcze / 167 5.1.4. Charakterystyka badanych osób / 171 5.1.5. Organizacja i przebieg badania empirycznego / 172 5.1.6. Charakterystyka zgromadzonego materiału / 173 5.2. Analiza procesu kształcenia według projektu modelu poznania w praktyce szkół gimnazjalnych w świetle badań własnych / 174 5.2.1. Zgodność stosunku poznawczego nauczycieli oraz uczniów w sytuacjach dydaktycznych / 175 5.2.2. Zróżnicowanie typów przekształceń wiedzy w praktyce szkół gimnazjalnych / 183 5.2.2.1. Przekazywanie wiedzy w procesie kształcenia / 185 5.2.2.2. Przetwarzanie wiedzy w procesie kształcenia / 194 5.2.2.3. Wykorzystywanie wiedzy / 199 5.2.2.4. Częstotliwość występowania typów przekształcania wiedzy w gimnazjum / 205 5.2.3. Doświadczenia poznawcze uczniów z lekcji / 207 5.2.3.1. Składniki poznania w doświadczeniach uczniów / 207 5.2.3.2. Zróżnicowanie doświadczeń poznawczych uczniów / 211 5.2.4. Typy przekształceń wiedzy a doświadczenia poznawcze uczniów / 217 5.2.5. Perspektywy badawcze: model przekształcania wiedzy w procesie kształcenia / 219 Podsumowanie / 221 Bibliografia / 227 Summary / 243 Zusammenfassung / 244