MENU

Podstawy poznawcze procesu kształcenia - 05 Rozdz. 5, cz. 1. Metodologia badań empirycznych wykorzystania modelu poznania procesu kształcenia w praktyce szkół gimnazjalnych: Ogólne założenia problematyki badawczej

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Katowice, 2012

  • Seria / cykl: Prace Naukowe UŚ; Pedagogika

  • Autor: Ewa Szadzińska

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Podstawy poznawcze procesu kształcenia - 05 Rozdz. 5, cz. 1. Metodologia badań empirycznych wykorzystania modelu poznania procesu kształcenia w praktyce szkół gimnazjalnych: Ogólne założenia problematyki badawczej

W pracy przedstawiono podstawy poznawcze procesu kształcenia w aspekcie teoretycznym oraz praktycznym. Zaprezentowano stan wiedzy o procesie kształcenia w dydaktyce ogólnej. Poszukiwania badawcze skoncentrowano na podstawach poznawczych – niezbędnym, istniejącym w każdym procesie elemencie decydującym o przebiegu procesu kształcenia. W jego określeniu znaczenie ma związek ucznia będącego podmiotem z przedmiotem jego poznania. Odwołano się do uznawanych w dydaktyce aspektów poznania: aksjologicznego – decydującego o ukierunkowaniu procesu według wartości poznawczych, społecznego – wskazującego stosunek wiedzy do rzeczywistości, filozoficznego – opisującego właściwości świata i ich reprezentacje poznawcze, psychologicznego – określającego czynności indywidualnego poznawania. Przedstawiono teoretyczne i metodologiczne założenia badania podstaw poznawczych. Uzasadniono przeprowadzanie badań dwufazowo. W pierwszej, teoretycznej fazie zrekonstruowano rodzaje czynności ucznia oraz nauczycieli, cechy ich przedmiotu poznania oraz zamieszczono opis czynności poznawczych ujętych w psychologii i logice. W drugiej fazie badań – empirycznej – przedstawiono wyniki badań nad wykorzystaniem przekształcania wiedzy do opisu przebiegu procesu kształcenia w praktyce edukacyjnej w gimnazjum. Opisano dominujące typy przekształcania wiedzy w praktyce edukacyjnej oraz ich związek ze zróżnicowaniem indywidualnych doświadczeń poznawczych uczniów. Przedstawiono sposób konstruowania teoretycznego modelu poznania oraz jego wykorzystanie do waloryzacji procesu kształcenia w praktyce edukacyjnej. Ukazano perspektywę badań nad podstawami poznawczymi procesu kształcenia.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści

Wprowadzenie / 7

1. Zagadnienie procesu kształcenia w dydaktyce ogólnej / 11
1.1. Ustalenia terminologiczne związane z procesem kształcenia / 11
1.2. Proces kształcenia w perspektywie historycznej / 17
1.3. Współczesne sposoby ujmowania procesu kształcenia / 24
1.4. Współczesne tendencje badań nad procesem kształcenia / 43

2. Miejsce i rola poznania w kształceniu / 55
2.1. Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania / 55
2.2. Wartości poznawcze i ich funkcjonowanie w kształceniu / 62
2.3. Społeczny wymiar wiedzy w kształceniu / 70
2.3.1. Charakterystyka form wiedzy w socjologii wiedzy / 72
2.3.2. Procesy zdobywania wiedzy w społeczeństwie / 74
2.4. Filozoficzne założenia poznania w kształceniu / 80
2.4.1. Wybrane aspekty wiedzy z epistemologii wykorzystywane w kształceniu / 81
2.4.2. Zakresy wiedzy w epistemologii / 89
2.4.3. Składniki wiedzy według koncepcji Michała Hempolińskiego / 95
2.5. Indywidualny wymiar poznawania w kształceniu / 98
2.5.1. Charakterystyka czynności poznawczych w kształceniu szkolnym / 100
2.5.2. Czynności poznawcze w nabywaniu wiedzy / 107

3. Teoretyczne i metodologiczne założenia badań podstaw poznawczych procesu kształcenia / 115

4. Założenia teoretyczne i metodologiczne modelu poznania / 125
4.1. Podział struktury procesu kształcenia / 128
4.2. Typy wiedzy w procesie kształcenia / 131
4.3. Przekazywanie wiedzy / 137
4.4. Przetwarzanie wiedzy / 147
4.5. Wykorzystanie wiedzy w praktyce / 153

5. Metodologia badań empirycznych wykorzystania modelu poznania procesu kształcenia w praktyce szkół gimnazjalnych / 161
5.1. Ogólne założenia problematyki badawczej / 161
5.1.1. Problemy badawcze / 166
5.1.2. Zmienne i ich wskaźniki / 167
5.1.3. Zastosowane metody badawcze / 167
5.1.4. Charakterystyka badanych osób / 171
5.1.5. Organizacja i przebieg badania empirycznego / 172
5.1.6. Charakterystyka zgromadzonego materiału / 173
5.2. Analiza procesu kształcenia według projektu modelu poznania w praktyce szkół gimnazjalnych w świetle badań własnych / 174
5.2.1. Zgodność stosunku poznawczego nauczycieli oraz uczniów w sytuacjach dydaktycznych / 175
5.2.2. Zróżnicowanie typów przekształceń wiedzy w praktyce szkół gimnazjalnych / 183
5.2.2.1. Przekazywanie wiedzy w procesie kształcenia / 185
5.2.2.2. Przetwarzanie wiedzy w procesie kształcenia / 194
5.2.2.3. Wykorzystywanie wiedzy / 199
5.2.2.4. Częstotliwość występowania typów przekształcania wiedzy w gimnazjum / 205
5.2.3. Doświadczenia poznawcze uczniów z lekcji / 207
5.2.3.1. Składniki poznania w doświadczeniach uczniów / 207
5.2.3.2. Zróżnicowanie doświadczeń poznawczych uczniów / 211
5.2.4. Typy przekształceń wiedzy a doświadczenia poznawcze uczniów / 217
5.2.5. Perspektywy badawcze: model przekształcania wiedzy w procesie kształcenia / 219

Podsumowanie / 221

Bibliografia / 227

Summary / 243
Zusammenfassung / 244
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

14,70 zł
21,00 zł

Obszary badawcze współczesnej kryminalistyki

Na niniejszy tom złożyły się prace zaprezentowane na Zjeździe Katedr Kryminalistyki, który odbył się w dn. 8–10 czerwca 2005 r. w Wiśle, podejmujące między innymi następujące zagadnienia: krytyczne studia dotychczasowej wiedzy o ichnogrami...
18,90 zł
21,00 zł

Zarządzanie kryzysowe. Teoria, praktyka, konteksty, badania

W rozdziale pierwszym zaprezentowano teoretyczne aspekty zarządzania kryzysowego, uwzględniając w szczególności problemy bezpieczeństwa i zagrożeń, zarządzania strategicznego bezpieczeństwem.Rozdział drugi został poświęcony zagadnieniom utylitarnym dot...
36,75 zł
52,50 zł

Szkolenie wstępne Instruktaż stanowiskowy Kierowca wózków widłowych (sztaplarek) i platformowych

Instruktaż stanowiskowy jest częścią szkolenia wstępnego (poprzedza go instruktaż ogólny), a zatem pracownik, uczeń lub praktykant muszą go odbyć przed dopuszczeniem do pracy na danym stanowisku. Cel, zakres i ilość godzin szkolenia zostały okre...
23,49 zł
27,00 zł

Poznanie chorego

Jedna z pierwszych większych prac Antoniego Kępińskiego, będąca pokłosiem jego praktyki lekarskiej, wprowadza w problematykę szczególnej roli lekarza-psychiatry i pokazuje odrębność metody badania psychiatrycznego. Podobnie jednak jak inne książ...
15,52 zł
19,90 zł

Rozrachunki z kontrahentami – stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w praktyce

"Stosowanie Krajowych Standardów Rachunkowości oraz Stanowisk nie jest obligatoryjne. Jednostki sektora finansów publicznych mogą je stosować, ale nie mają takiego obowiązku. Od 2019 r. po aktualizacji KSR 7 jednostki nie muszą już p...
49,50 zł
55,00 zł

Wykorzystanie e-learningu w procesie szkolenia pracowników małych i średnich przedsiębiorstw

E-learning korporacyjny jest nowoczesnym i efektywnym instrumentem doskonalenia organizacji i szkolenia pracowników; przynosi rozliczne korzyści również w przestrzeni społecznej oraz w życiu pozazawodowym pracowników. Mimo wielu za...
14,04 zł
18,00 zł

Racjonalność procesu kształcenia

Polecamy I tom serii pt. "Racjonalność procesu kształcenia. Studium z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej" autorstwa Renaty Nowakowskiej-Siuta i Bogusława Śliwerskiego.Analizy polityki oświatowej dokonane w tej książce ...
6,09 zł
8,70 zł

Nanotechnologia w praktyce. Rozdział 3

ROZDZIAŁ 3 Z PUBLIKACJI PT. "NANOTECHNOLOGIA W PRAKTYCE", REDAKCJA KAMILA ŻELECHOWSKA. Jest to pierwsza tego typu pozycja na rynku polskim. Dostarcza praktycznej wiedzy dotyczącej przeprowadzania doświadczeń laboratoryjnych z obszaru nanotech...
48,30 zł
69,00 zł

Podstawy zapisu konstrukcji

Niniejsza publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla studentów wydziałów mechanicznych uczelni technicznych.Stanowi pomoc dydaktyczną do zajęć projektowych z takich przedmiotów jak: Podstawy Zapisu Konstrukcji, Rysunek...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!