Poeci Szkoły Nowojorskiej
Publikacja poświęcona twórczości Franka O’Hary, Johna Ashbery`ego, Kennetha Kocha, Jamesa Schuylera, Barbary Guest, odnajdujących się na fascynującym przecięciu wielu płaszczyzn artystycznych i instytucjonalnych, które na przełomie lat 50. i 60. doprowadziły w Nowym Jorku do wybuchu awangardowego renesansu.
Nowojorska Szkoła Poetycka to nieformalna nazwa, mająca pierwotnie sygnalizować zjawiska estetyczne pojawiające się w twórczości tych zaprzyjaźnionych ze sobą poetów. W sposób brawurowy, początkowo całkowicie niezauważony przez krytykę, ożywili oni amerykańską poezję XX wieku, od tego momentu wymykającą się podziałom na centrum i peryferia oraz stawiającą zupełnie nowe zadania przed akademicką myślą o poezji. Wielość estetycznych źródeł, nieustająca inwencja formalno-językowa znosząca podziały między językiem, myślą, ciałem, światem materialnym, inwencja, dzięki której wiersz przenika niestabilne obszary zawieszone między sztuką a życiem – wszystko to sprawia, że twórczość O’Hary, Ashbery`ego, Kocha, Schuylera i Guest stanowi jedno z najsilniej oddziałujących dziś zjawisk poetyckich nie tylko w Stanach Zjednoczonych.
O poetach w Szkole Nowojorskiej napisali w tej książce: Paulina Ambroży, Kacper Bartczak, Jacek Gutorow, Jerzy Kamionowski, Paweł Marcinkiewicz, Joanna Orska, Przemysław Owczarek, Marjorie Perloff, Alicja Piechucka, Tadeusz Pióro, Krzysztof Siwczyk, Magdalena Szuster, Anna Warso, Marek Wilczyński, Mikołaj Wiśniewski.
******
The Poets of the New York School
This publication contains essays devoted to the poetry of
John Ashbery,
Frank O’Hara,
James Schuyler, Kenneth Koch, and
Barbara Guest – poets whose talents flourished in the rich environment of the 1950’s and 1960’s New York, when a complex intersection of artistic and institutional influences led to the outburst of an avant-garde renaissance.
- Kategorie:
- Redakcja: Kacper Bartczak
- ISBN: 978-83-235-3481-5
- ISBN druku: 978-83-235-3473-0
- Liczba stron: 366
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Kacper Bartczak Wstęp Czym była i czym jest Nowojorska Szkoła Poetycka? 7 Część 1. Plastyczność, ekfraza, intermedialność Marek Wilczyński Poeta jako krytyk sztuki. „Malarstwo amerykańskie” w eseistyce poetów modernistycznych 33 Paulina Ambroży Sztuka nierozpoznania, czyli o autoportrecie w poezji Johna Ashbery’ego 44 Mikołaj Wiśniewski James Schuyler Trzy poematy 72 Alicja Piechucka Tam, gdzie rosną jeżyny, czyli ocean Barbary Guest 102 Część 2. Konstrukcje podmiotowości Marjorie Perloff (przeł. Dominika Bernacka) „Ta ekstaza ciągłego eksplodowania”: nowe czytanie Franka O’Hary 125 Jacek Gutorow Nowy duch i żywa forma (John Ashbery) 140 Kacper Bartczak Autokreacja wielościowa w poetyce Johna Ashberyʼego 170 Tadeusz Pióro (przeł. Jakub Statnik) Modernizm i awangarda 198 Część 3. Technika i spójność formy Paweł Marcinkiewicz „Bryzo, wiej!”: poetyka późnych wierszy Johna Ashbery’ego 217 Anna Warso John Ashbery i gościnność zaimków. Okolice The Tennis Court Oath 240 Magdalena Szuster Na imprezie u Kocha: twórczość dramaturgiczna Kennetha Kocha na podstawie sztuk zebranych w cyklu One Thousand Avant-Garde Plays 256 Część 4. Wpływ Jerzy Kamionowski Ze sztucznych rajów „gdzie indziej” do tu i teraz, gdzie „dupa twoja”? LeRoi Jones i ukąszenie przez Szkołę Nowojorską 271 Joanna Orska Podróż poematu (tłumaczenie jako „tranzyt”) 304 Krzysztof Siwczyk Poniewczasie – uwagi o recepcji poezji Franka O’Hary w Polsce 329 Przemysław Owczarek Lunch na ulicy albo skrzętna swoboda − o krok od O’Hary, ale w innym mieście 336