Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU

Pojazdy autonomiczne i systemy transportu autonomicznego(eBook)

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: 1, 2020

  • Autor: Andrzej Czerepicki, Iwona Grabarek, Maciej Kozłowski, Włodzimierz Choromański, Katarzyna Marczuk

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    Mobi
    Epub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena detaliczna: 69,00 zł
48,30
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 20,70 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Pojazdy autonomiczne i systemy transportu autonomicznego

Pierwsza na polskim rynku książka o technologii rodem z XXI w. – dotycząca pojazdów autonomicznych i systemów transportu autonomicznego. Autorzy – cenieni znawcy tematu, międzynarodowi konsultanci tej nowej technologii, a zarazem wykładowcy Politechniki Warszawskiej, przedstawiają tę nowoczesną tematykę w sposób arcyciekawy, poparty ilustracjami i przykładami. W publikacji znajdują się charakterystyki pojazdów autonomicznych o różnym poziomie autonomizacji – L3-L5, prezentacja systemów PRT, APM czy systemów hybrydowych. Przedstawione są również technologie informatyczne ( software i hardware) stosowane w tego typu pojazdach i systemach transportu, sztuczna inteligencja i głębokie maszynowe uczenie, wykorzystywane przy tej okazji, układy sensoryczne czy układy HMI (ang. Human Machine Interface). Znajdą się również niezwykle ważne informacje dotyczące problemów bezpieczeństwa systemów autonomicznych. Książka znajdzie swoich Czytelników wśród słuchaczy studiów I, II i III stopnia oraz studiów podyplomowych na kierunkach związanych z TRANSPORTEM, MECHATRONIKĄ, czy na właśnie powstających na uczelniach technicznych specjalnościach dedykowanych POJAZDOM AUTONOMICZNYM I SYSTEMOM TRANSPORTU AUTONOMICZNEGO. Zainteresuje również inżynierów projektantów aut i systemów autonomicznych, przyszłych użytkowników tych systemów, samorządy i każdego, kogo ciekawią najnowocześniejsze systemy transportu.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa  9
Wstęp  11
Literatura 16
1.  Wybrane systemy transportu autonomicznego. Systemy PRT. Systemy torowe i ich ewolucja  17 
	1.1. Klasyczne systemy PRT 18 
	1.2. Problemy symulacji i algorytmy sterowania systemu PRT 22  
		1.2.1. Realizacja modelu 27  
		1.2.2. Optymalizacja sieci PRT. Efektywność transportowa 32  
		1.2.3. Przykładowe wyniki symulacji 33 
	1.3. Rozwiązanie układu sterowania  38 
	1.4. Ewolucja systemów PRT   39  
		1.4.1. Polska propozycja systemu 40 
Literatura  43
2. Technologie informatyczne – software dla pojazdów autonomicznych 47 
	2.1. Problem SLAM  48  
		2.1.1. Zadania SLAM  48  
		2.1.2. Własności SLAM w nawigacji  51  
		2.1.3. Sformułowanie problemu SLAM  52  
		2.1.4. Filtracja  56 
		2.1.5. Estymacja i metoda maksimum wiarygodności 59  
		2.1.6. Lokalizacja  61  
		2.1.7. Mapowanie 64
		2.1.8. Równoczesna lokalizacja i mapowanie  65  
		2.1.9. Skojarzenie danych i korekta wsteczna  67 
	2.2. Metoda punktów orientacyjnych i jej narzędzia  72  
		2.2.1 Filtr Kalmana 72  
		2.2.2. Nieliniowy model kinematyki pojazdu   75  
		2.2.3. Rozszerzony filtr Kalmana dla obiektów nieliniowych 77  
		2.2.4. Filtry cząsteczkowe (Partilce Filters – PF SLAM)  81  
		2.2.5. KF & EKF SLAM (Extendet Kalman Filter) 85  
		2.2.6. FastSLAM z filtrem cząsteczkowym opartym na twierdzeniu Rao-Blackwella 88  
		2.2.7. Podstawowy algorytm SLAM z grupy landmark map 96 
	2.3. DP-SLAM   99  
		2.3.1. Motywacja   99  
		2.3.2. Algorytm  103 
	2.4. Mapy w technologii Tomtom RoadDNA Roadside    108  
		2.4.1. Mapy 3D  108  
		2.4.2. TomTom DNA Roadmapping 109  
		2.4.3. Mapa RoadDNA Roadside  110  
		2.4.4. Zastosowanie  112 
	2.5. Zastosowanie głębokich konwolucyjnych sieci neuronowych CNN do wykrywania i klasyfikacji obiektów środowiska drogi 114 
Literatura 116
3. Sensoryka dla pojazdów autonomicznych 121 
	3.1. Kamery wideo 123 
	3.2. Radary  128 
	3.3. Lidary  133  
		3.3.1. Lidary obserwujące  136  
		3.3.2. Lidary skanujące   137 
	3.4. Czujniki podczerwieni  147 
Literatura  148
4. Czynnik ludzki w pojazdach i systemach zautomatyzowanych i autonomicznych 151 
	4.1. Postrzeganie technologii automatycznych (autonomicznych) pojazdów wśród użytkowników 158 
	4.2. Poziomy automatyzacji a rola kierowcy 167
	4.3.  Wpływ wybranych czynników psychospołecznych na funkcjonowanie kierowcy w pojazdach zautomatyzowanych 171  
		4.3.1. Uwaga, nieuwaga i rozproszenie uwagi 172  
		4.3.2. Świadomość sytuacyjna  174  
		4.3.3. Obciążenie psychiczne 178  
		4.3.4. Zaufanie 180  
		4.3.5. Samozadowolenie 181  
		4.3.6. Umiejętności 182 
	4.4. Badania dotyczące transferu kontroli między kierowcą a pojazdem 184 
	4.5. Interfejs kierowcy w zautomatyzowanych i autonomicznych pojazdach  192 
	4.6. Skutki wdrażania technologii zautomatyzowanego i autonomicznego transportu w aspekcie czynnika ludzkiego 200 
	4.7. Podsumowanie 204 
Literatura 205
5. Automotive Internetworking jako element pojazdów autonomicznych i połączonych 215 
	5.1. Definicja 215 
	5.2. Uczestnicy systemu 218 
	5.3. Rodzaje architektury Automotive Internetworking 219  
		5.3.1. Architektura vehicle to vehicle 220  
		5.3.2. Architektura vehicle to infrastructure 225  
		5.3.3. Architektura vehicle to network 229  
		5.3.4. Architektury vehicle to pedestrian, vehicle to mobile 232 
	5.4. Przetwarzanie danych w systemach Automotive Internetworking  235 
	5.5. Przegląd bezprzewodowych technologii komunikacji  236  
		5.5.1. NFC 236  
		5.5.2. Bluetooth 237  
		5.5.3. Wi-Fi 238  
		5.5.4. Sieci komórkowe GSM generacji 1G –  4G 241  
		5.5.5. Sieci komórkowe GSM generacji 5G  243  
		5.5.6. Technologia ITS-G5 248  
		5.5.7. RDS 250  
		5.5.8. Porównanie technologii komunikacji urządzeń 251 
	5.6. Przegląd technologii pozycjonowania pojazdu 253 
	5.7. Aplikacje systemu Automotive Internetworking 258 
		5.7.1. Aplikacje wspomagające nawigację pojazdu 259
		5.7.2. Aplikacje wspomagające prowadzenie pojazdu 261  
		5.7.3. Aplikacje wspomagające wykonanie manewrów 263 
	5.8. Przegląd protokołów komunikacji 267 
Wykaz pojęć i skrótów 271 
Literatura 273
6. Problemy bezpieczeństwa, testowania i legislacji pojazdów autonomicznych 277 
	6.1. Legislacja dotycząca testów pojazdów autonomicznych. Elementy infrastruktury dla pojazdów autonomicznych 280 
	6.2. Problemy testowania pojazdów autonomicznych   305 
Literatura 308
7. Metody wdrożeń oraz zarządzanie flotą pojazdów autonomicznych 309 
	7.1. Trendy rozwoju transportu osobowego  309 
	7.2. Systemy transportowe w Singapurze  310  
		7.2.1. Usprawnienia transportu zbiorowego jako alternatywa dla samochodu prywatnego  311  
		7.2.2. Pojazdy autonomiczne jako część planu Singapur bez samochodu   312  
		7.2.3. Testy oraz wdrożenia pojazdów autonomicznych w Singapurze 312 
	7.3. Aktualne wyzwania związane z pojazdami autonomicznymi 316 
	7.4. Mobilność na żądanie z udziałem pojazdów autonomicznych 318  
		7.4.1. Wyzwania systemów transportowych  318  
		7.4.2. Mobilność na żądanie jako metoda wdrożenia pojazdów autonomicznych i rozwiązania problemów transportowych 319 
	7.5. Zarządzanie flotą pojazdów w systemach transportu na żądanie  322  
		7.5.1. Modelowanie systemów mobilności na żądanie  323  
		7.5.2. Moduł kontroli ruchu pojazdów autonomicznych  329  
		7.5.3. Lokalizacje punktów obsługi pojazdów i pasażerów 331  
		7.5.4. Przydzielanie do zleceń oraz nawigowanie pojazdów 333  
		7.5.5. Bilansowanie floty   336 
Literatura   342
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Maciej Kozłowski

Politechnika Warszawska, Wydział Transportu, Kierownik Zespołu Elektrotechniki

Dr hab. inż. Maciej Kozłowski, prof. PW, specjalność Eksploatacja pojazdów elektrycznych, zatrudniony na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej w Zakładzie Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie (Warsaw University of Technology, Transport Faculty, Department of Information Technology and Mechatronics in Transport).

Autor specjalizuje się w technikach analizy sygnałów pomiarowych i symulacji procesów ruchu. Wykonane prace badawcze dotyczą m.in. opracowania metody rozpoznania zjawiska zerwania przyczepności tramwaju na podstawie analiz falkowych elektromagnetycznych zmiennych stanu napędu (Detection methods of adhesion loss phenomenon of a tram vehicle on the basis of wavelet analyses of electromechanical variables of drive condition and vehicle acceleration).

Pracował w projekcie ECO-Mobilność. Prowadził prace związane z opracowaniem modeli do analiz własności ruchu samochodu elektrycznego i pojazdu ATN – PRT.

Włodzimierz Choromański

Politechnika Warszawska, Wydział Transportu, Kierownik Zakładu Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie;

W dwóch poprzednich kadencjach Członek Komitetu Transportu Polskiej Akademii Nauk (KT PAN): Przewodniczący zespołu ds. Innowacji KT PAN; Prezes Stowarzyszenia „EKO-Mobilność”. Profesor tytularny. Dwukrotny laureat nagród Premiera (2008, 2016) za osiągnięcia w obszarze elektromobilności i biomechaniki klinicznej

Od kilkunastu lat prof. W. Choromański intensywnie zajmuje się tematyką: ATS@APM and ATN (Automated Transit Systems, Automated People Movers), autonomicznym samochodem, mobilnością osób o ograniczonej sprawności (egzoszkielety, innowacyjne wózki inwalidzkie, stabilizatory ortopedyczne do czynnościowego leczenia złamań).

Obszar jego zainteresowań naukowych obejmuje: teorię sterowania, dynamikę pojazdów, sztuczną inteligencję, biomechanikę, nowe systemy transportu miejskiego. Jest autorem i współautorem 7 monografii oraz ponad 200 artykułów naukowych. Prowadził również ponad 30 projektów naukowych i projektów dla przemysłu. Był kierownikiem projektów dotyczących opracowania strategii rozwoju transportu dla miast. W latach 2009-2015 był kierownikiem projektu „Ekomobilność” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Inni Klienci oglądali również

4,00 zł

Odcienie bezpieczeństwa. Obszary badań, kierunki rozwoju - Miejsce i rola Policji Państwowej w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego Drugiej Rzeczypospolitej (1919-1928)

Ogromna dynamika przemian, jako cecha charakterystyczna rozwoju współczesnych społeczeństw, obejmuje wszystkie sfery życia człowieka. Świat współczesny, w którym żyjemy, ulega tak dynamicznym przemianom, iż nie jesteśmy wstanie za ...
33,00 zł

Wieloagentowe systemy decyzyjne

Niniejsze opracowanie powstało z myślą o odbiorcy zainteresowanym pogłębieniem wiedzy dotyczącej problematyki, projektowania i implementacji systemów podejmowania decyzji, realizowanych jako systemy wieloagentowe. Podręcznik jest skierowany do s...
36,90 zł

Źródła ryzyka systemowego i metody jego ograniczania na przykładzie kredytów walutowych w systemach bankowych krajów Europy Środkowo-Wschodniej

Książka podejmuje ważny i wysoce aktualny z punktu widzenia praktyki gospodarczej temat. Jej przedmiotem jest problematyka ryzyka systemowego oraz metod i narzędzi jego ograniczania. Inspiracją do napisania książki jest dyskusja jaka toczy się w litera...
33,00 zł

Projektowanie ergonomiczne środków transportu miejskiego

Monografia ma na celu przybliżenie zagadnienia ergonomicznego projektowania środków transportu miejskiego, który powinien zapewnić komfort podróżowania i mieć cechy transportu „przyjaznego” użytkownikowi. Powinno to pom...
69,30 zł

Raportowanie w System Center Configuration Manager Bez tajemnic

Baza danych SQL Server programu Microsoft System Center Configuration Manager (ConfigMgr) zawiera wiele cennych informacji na temat Twoich użytkowników, komputerów, sprzętu, systemów operacyjnych, aplikacji czy stanu zgodności. Aby...
6,00 zł

w kierunku nowej polityki energetycznej - ZASTOSOWANIE BIOMETRYCZNYCH SYSTEMÓW IDENTYFIKACJI CZŁOWIEKA W SYSTEMIE BEZPIECZEŃSTWA INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ KRAJU. UJĘCIE PRAWNO-KRYMINALISTYCZNE

Zależność naszej cywilizacji od zaopatrzenia w energię jest całkowita. Żaden z jej elementów nie może bez niej istnieć. Doszliśmy do momentu, w którym szeroko pojęty standard tych dostaw determinuje jakość życia mieszkańców naszej ...
1,00 zł

Systemy gospodarcze i ich ewolucja w kierunku jednolitego europejskiego obszaru walutowego

Niniejsza książka jest kolejną publikacją z cyklu „Systemy gospodarcze i ich ewolucja” przygotowaną przez Zakład Systemów Gospodarczych Katedry Ekonomii Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach. We wcześniejszych op...
69,00 zł

Logistyczne aspekty transportu w Unii Europejskiej

Zgodnie z definicją logistyka to „proces planowania, realizowania |i kontrolowania sprawnego i efektywnego ekonomicznie przepływu surowców, materiałów, wyrobów gotowych oraz odpowiedniej informacji z punktu pochodzenia do pun...
2,00 zł

Między ewolucją a rewolucją - w poszukiwaniu strategii energetycznej Tom 1 - Aleksandra Rak WYBRANE ASPEKTY TECHNICZNE POPRAWY EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ MIEJSKIEGO SYSTEMU CIEPŁOWNICZEGO

Przyszłość energetyki ma kluczowe znaczenie dla wszystkich. Dalszy jej rozwój, a precyzyjniej kierunki, w których będzie on postępował, ma przemożny wpływ na to, co będzie działo się w świecie przez kolejne dekady. Dotyczy to każdej sfery...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!