MENU

Polityka przestrzenna kształtowania koncentracji osadnictwa Anglii i Niemiec

(eBook)

Cele i instrumentarium planistyczne

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2017

  • Autor: Tomasz Zaborowski

  • Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Polityka przestrzenna kształtowania koncentracji osadnictwa Anglii i Niemiec

Przedmiotem monografii jest regionalna polityka przestrzenna omówiona na przykładach południowo-zachodniej Anglii, Dolnej Saksonii oraz regionów miejskich Bristolu i Hanoweru.

Studia przypadków zawierają opis systemu planistycznego, szczegółowych celów, koncepcji planistycznych oraz instrumentów wykorzystywanych w polityce przestrzennej kształtowania koncentracji osadnictwa, ze szczególnym uwzględnieniem stanu na rok 2015. W wyniku analizy zgromadzonego materiału autor formułuje wnioski w postaci zaleceń modyfikacji polskiego systemu planistycznego i rodzimej polityki przestrzennej. Cennym uzupełnieniem tej publikacji są słowniki pojęć planistycznych: angielsko-polski oraz niemiecko-polski.

Publikacja adresowana jest do praktyków i teoretyków planowania przestrzennego i urbanistyki, osób odpowiedzialnych za tworzenie polityki przestrzennej oraz planów zagospodarowania przestrzennego, a także badaczy, wykładowców i studentów kierunku gospodarka przestrzenna.

The subject of the monograph is regional spatial policy discussed on the examples of south-west England, Lower Saxony and the urban regions of Bristol and Hanover.

The case studies contain a description of the planning system, detailed goals, planning concepts and instruments used in the spatial policy of shaping the concentration of settlement, with particular emphasis on the situation for 2015. As a result of the analysis of the collected material, the author formulates conclusions in the form of recommendations for modification of the Polish planning system and the native spatial policy. A valuable supplement to this publication are dictionaries of planning terms: English-Polish and German-Polish.

The publication is addressed to practitioners and theoreticians of spatial planning and town planning, people responsible for creating spatial policy and spatial development plans, as well as researchers, lecturers and students of spatial management.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Podziękowania 16
Wstęp 18
1. Tematyka pracy i założenia wstępne 24
1.1. Polityka przestrzenna 24
1.2. Koncentracja osadnictwa 27
1.3. Zagadnienie koncentracji osadnictwa w polityce przestrzennej 28
1.4. Założenia systematyzacyjne i translatorskie 32
1.5. Struktura i zakres opracowania 33
1.6. Założenia redakcyjne 35
1.7. Spis skrótów 36
2. Angielski system planowania przestrzennego 40
2.1. Ustrój polityczno-prawny Wielkiej Brytanii oraz Anglii 40
2.2. Historia i struktura prawna planowania przestrzennego w Anglii 41
2.2.1. Do roku 1947: liberalny okres przedwojenny. Słabe planowanie regulacyjne 42
2.2.2. Lata 1947–1968: powojenna odbudowa kraju. Narodziny silnego planowania 43
2.2.3. Lata 1968–2004: rozwój systemu. Planowanie strategiczne 44
2.2.4. Lata 2004–2010: spatial planning vs. land-use planning. Regionalizacja 45
2.2.5. Po 2010 roku: uproszczenie systemu i wzmocnienie planowania lokalnego 46
2.3. Założenia i specyfika systemu planowania przestrzennego 46
2.3.1. Uznaniowość [discretion] 48
2.3.2. Prymat dobra publicznego nad prywatnym 49
2.4. Podział administracyjny Wielkiej Brytanii i Anglii 49
2.5. Planowanie przestrzenne Wielkiej Brytanii 54
2.6. Planowanie przestrzenne na szczeblu NUTS 0: planowanie krajowe [national planning] 55
2.7. Planowanie przestrzenne na szczeblu NUTS 1. Lata 1990–2010: planowanie makroregionalne [regional planning] 57
2.7.1. Lata 1990–2004: regionalne wytyczne planistyczne [Regional Planning Guidance (RPG)] 58
2.7.2. Lata 2004–2010: regionalna strategia przestrzenna [Regional Spatial Strategy (RSS)] 59
2.7.3. Instytucje planowania makroregionalnego w latach 2004–2010 61
2.8. Planowanie przestrzenne na szczeblu NUTS 2 61
2.9. Planowanie przestrzenne na szczeblu NUTS 3. Lata 1968–2004: planowanie struktury przestrzennej [structure planning] 61
2.10. Planowanie przestrzenne na szczeblu LAU 1: planowanie lokalne [local planning] 62
2.10.1. Lata 1968–2004: plan lokalny [local plan] jako plan niższego rzędu 64
2.10.2. Od roku 2004: osnowa lokalnego zagospodarowania przestrzennego [Local Development Framework] 65
2.11. Planowanie przestrzenne na szczeblu LAU 2 67
2.12. Planowanie przestrzenne na szczeblu dzielnicowym. Planowanie sąsiedzkie [neighbourhood planning]. Lata 1968–1991: planowanie lokalne [local planning] 67
2.12.1. Lata 1968–1991: plany lokalne [local plans] jako plany szczebla dzielnicowego 68
2.12.2. Sąsiedzki plan zagospodarowania przestrzennego [Neighbourhood Development Plan] 69
2.13. Planowanie przestrzenne na szczeblu miejscowym: miejscowy plan działania [Area Action Plan] 69
2.14. Zasady dopuszczalności zamierzeń inwestycyjnych 70
2.14.1. Kontrola zagospodarowania [development control] 71
2.14.2. Ministerialne uprawnienia rozpatrywania wniosków i odwołań planistycznych 74
2.14.3. Prawa dopuszczalnej zabudowy [permitted development rights] 76
2.15. Renta planistyczna i opłaty adiacenckie 76
2.15.1. Lata 1947–1985: opłata planistyczna [betterment charge] i jej pochodne formy 77
2.15.2. Lata 1990–2010: zobowiązania planistyczne [planning obligations] 78
2.15.3. Od 2010 roku: gromadzka opłata infrastrukturalna [community infrastructure levy] i zobowiązania planistyczne [planning obligations] 80
2.16. Pomocnicze instrumenty planistyczne 82
2.17. Specjalne instrumenty planistyczne 83
2.17.1. Strefy przedsiębiorczości [Enterprise Zones], strefy uproszczonego planowania [Simplified Planning Zones] 84
2.17.2. Obszary usprawnienia biznesu [Business Improvement Districts] 85
2.17.3. Korporacje rozwoju urbanistycznego [Urban Development Corporations] 86
3. Niemiecki system planowania przestrzennego 102
3.1. Ustrój polityczno-prawny Republiki Federalnej Niemiec 102
3.2. Podział administracyjny Republiki Federalnej Niemiec 102
3.3. Historia systemu planowania przestrzennego Republiki Federelnej Niemiec 104
3.3.1. Lata 1794–1902: pierwsze prawa planowania urbanistycznego [Bauplanungsrecht] i zagospodarowania budowlanego [Bauordnungsrecht] 105
3.3.2. Lata 1902–1933: ewolucja. Początki planowania krajobrazowego [Landschaftsplanung] i ponadlokalnego (Raumordnung/Landesplanung) 106
3.3.3. Lata 1933–1945: III Rzesza. Rozwój teorii i próby stworzenia systemu 108
3.3.4. Lata 1945–1965: okres powojenny. Budowa nowoczesnego systemu planistycznego. Federalna ustawa budowlana [Bundesbaugesetz] i ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym [Raumordnungsgesetz] 109
3.3.5. Lata 1965–1975: złote czasy planowania przestrzennego. Federalne zagospodarowanie przestrzenne [Raumordnung], planowanie krajowe [Landesplanung], wspieranie urbanizacji [Städtebauförderung] 111
3.3.6. Lata 1975–1990: kryzys gospodarczy i kryzys systemu planowania 112
3.3.7. Lata 1990–2006: zjednoczenie Niemiec i Europy. Odrodzenie federalnego zagospodarowania przestrzennego [Raumordnung] i paradygmat rozwoju zrównoważonego [nachhaltige Entwicklung] 113
3.3.8. Po roku 2006: kryzys światowy i kryzys planowania. Poszukiwanie kompromisów z wymaganiami rynku
114
3.4. Specyfika systemu planowania przestrzennego. System ustaleń polityki przestrzennej Republiki Federalnej Niemiec 114
3.4.1. Przejrzystość i jednoznaczność polityki przestrzennej 116
3.4.2. Sprawiedliwe wyważanie interesów publicznych i prywatnych 121
3.4.3. Hierarchiczność i współuczestnictwo 122
3.4.4. Stałość systemu 123
3.5. Struktura prawna planowania przestrzennego Republiki Federalnej Niemiec 123
3.6. Szczeble planowania przestrzennego Republiki Federalnej Niemiec 127
3.7. Planowanie przestrzenne na szczeblu NUTS 0: federalne zagospodarowanie przestrzenne [Bundesraumordnung] 127
3.8. Planowanie przestrzenne na szczeblu NUTS 1: krajowe zagospodarowanie przestrzenne [Landesraumordnung] 129
3.9. Planowanie przestrzenne na szczeblu NUTS 2 133
3.10. Planowanie przestrzenne na szczeblu NUTS 3: planowanie subregionalne [Regionalplanung] 133
3.10.1. Typy ustrojowe jednostek planowania subregionalnego 137
3.10.2. Ewolucja samorządu funkcjonalnego regionu miejskiego Hanoweru 138
3.10.3. Wzorcowy model administracji funkcjonalnego regionu miejskiego: Region Hanowerski [Region Hannover]
140
3.10.4. Subregionalny plan zagospodarowania przestrzennego [Regionaler Raumordnungsplan] 142
3.10.5. Obszary pierwszeństwa i zabezpieczenia [Vorrang- und Vorsorgegebiete] 143
3.10.6. Subregionalny plan użytkowania terenów [Regionaler Flächennutzungsplan (Reg-F-Plan)] 145
3.10.7. Instrumenty realizacyjne i uzupełniające: umowy
przestrzennoporządkowe [Raumordnerische Verträge] i subregionalne koncepcje rozwojowe [Regionale Entwicklungskonzepte (REK)] 146
3.11. Planowanie przestrzenne na szczeblu LAU 1: współpraca międzygminna [interkommunale Zusammenarbeit]
146
3.12. Planowanie przestrzenne na szczeblu LAU 2: przygotowawcze planowanie urbanistyczne [vorbereitende Bauleitplanung] 148
3.13. Planowanie przestrzenne na szczeblu dzielnicowym 154
3.14. Planowanie przestrzenne na szczeblu miejscowym 154
3.14.1. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego [Bebauungsplan] 155
3.14.2. Inwestycyjny plan miejscowy [vorhabenbezogener Bebauungsplan] 158
3.14.3. Plan miejscowy rozwoju wewnętrznego [Bebauungsplan der Innenentwicklung] 159
3.14.4. Instrumenty zastępujące planowanie urbanistyczne
[bauleitplanungsersetzende Instrumente] 160
3.14.5. Pozostałe uchwały budowlanoprawne na mocy kodeksu urbanistycznego [sonstige baurechtliche Satzungen nach BauGB]: uchwały o obszarach wewnętrznych [Innenbereichsatzungen], uchwała o obszarze
zewnętrznym [Außenbereichsatzung] 161
3.14.6. Uchwały budowlanoprawne na mocy krajowego prawa
zagospodarowania budowlanego [baurechtliche Satzungen nach Landesbauordnung]: uchwała o kształtowaniu formy obiektów [Gestaltungssatzung] 163
3.14.7. Nieformalne planowanie miejscowe 164
3.15. Zasady dopuszczalności zamierzeń inwestycyjnych 164
3.15.1. Dopuszczalność zamierzeń budowlanych na obszarach obowiązywania planów miejscowych [im Geltungsbereich eienes Bebauungsplans] 166
3.15.2. Dopuszczalność zamierzeń budowlanych na obszarach spójnie zabudowanych [innerhalb der im Zusammenhang bebauten Ortsteile] 167
3.15.3. Dopuszczalność zamierzeń budowlanych poza obszarami spójnej zabudowy, na tzw. obszarach zewnętrznych [Außenbereich] 169
3.16. Zasady uzbrajania technicznego i urbanistycznego działek [Erschließung] 172
3.17. Pomocnicze instrumenty planowania urbanistycznego (Sicherung der Bauleitplanung) 174
3.17.1. Blokada planistyczna [Veränderungssperre] 175
3.17.2. Prawo pierwokupu [Vorkaufsrecht] 176
3.17.3. Reparcelacja [Umlegung] 177
3.17.4. Wywłaszczenie [Enteignung] 178
3.17.5. Umowa urbanistyczna [städtebaulicher Vertrag] 180
3.18. Specjalne instrumenty planistyczne: szczególne prawo urbanistyczne [Besonderes Städtebaurecht] 180
3.18.1. Działania rewaloryzacji urbanistycznej [Städtebauliche Sanierungsmaßnahmen] 182
3.18.2. Działania rozwoju urbanistycznego [Städtebauliche Entwicklungsmaßnahmen] 185
3.18.3. Działania przebudowy miasta [Stadtumbaumaßnahmen] 187
3.18.4. Urbanistyczne działania odnowy socjalnej miasta [Städtebauliche Maßnahmen der Sozialen Stadt] 188
3.18.5. Uchwała zachowawcza [Erhaltungssatzung] 189
3.18.6. Nakazy urbanistyczne [städtebauliche Gebote] 190
3.18.7. Nakaz zabudowy [Baugebot] 191
3.18.8. Nakaz remontu bądź modernizacji [Modernisierungs- oder Instandsetzungsgebot] 192
3.18.9. Nakaz rozbiórki lub renaturyzacji gruntu [Rückbau- oder Entsiegelungsgebot] 193
3.19. Planowanie specjalistyczne [Fachplanung]: planowanie krajobrazowe [Landschaftsplanung] 193
4. Angielska polityka przestrzenna kształtowania koncentracji osadnictwa 217
4.1. Polityka skupiania osadnictwa [Containment Policy] 217
4.2. Podejście sekwencyjne do desygnacji działek budowlanych [sequential approach in sites designation] 219
4.3. Hierarchiczna sieć centrów [network and hierarchy of centres] 220
4.4. Zwarte miasto [Compact City] 222
4.5. Polityka gęstościowa [Density Policy] 223
4.6. Polityka odzysku odłogów budowlanych [PDL-Policy] 225
4.7. Polityka mieszkaniowa [Housing Policy] 228
4.8. Zrównoważone wspólnoty lokalne [Sustainable Communities] 230
4.9. Rewitalizacja miast [urban regeneration] 231
4.10. Odrodzenie urbanistyczne [Urban Renaissance] 233
4.11. Polityka rozwoju śródmieść (Town–Centres Policy) 237
4.12. Zmniejszenie zapotrzebowania transportowego [reducing the need to travel] 239
4.13. Redukcja użytkowania samochodu [reducing car use] 240
4.14. Przemieszanie funkcjonalne [mix of uses] 243
4.15. Samowystarczalność jednostek osadniczych [self-containment] 244
4.16. Polityka wiejska [Countryside Policy] 244
4.17. Ochrona i wzbogacanie krajobrazu [landscape conservation and enhancement] 247
4.18. Koncepcja pasów zieleni [Green Belt Policy] 249
4.19. Ochrona przyrody [nature conservation] 253
4.19.1. Parki narodowe [national parks] 254
4.19.2. Obszary wyjątkowego piękna naturalnego [areas of outstanding natural beauty] 255
4.19.3. Wybrzeża-spuścizny [heritage coasts] 256
5. Niemiecka polityka przestrzenna kształtowania koncentracji osadnictwa 273
5.1. Polityka zarządzania zasobami terenowymi [Flächenhaushaltspolitik] 273
5.2. System ośrodków centralnych [Zentrale-Orte-System] 275
5.3. Rozwój własny osad wiejskich [Eigenentwicklung der ländlich strukturierten Siedlungen] 280
5.4. Zwarte i przemieszane miasto [Kompakte und durchmischte Stadt] 282
5.5. Rozwój wewnętrzny [Innenentwicklung] 286
5.5.1. Obszary wewnętrzne [Innenbereich] i zewnętrzne [Außenbereich] 287
5.6. Zarządzanie zasobami terenowymi [Flächenmanagement] 290
5.7. Przemieszanie funkcjonalne [Nutzungsmischung] 292
5.8. Koncepcja handlu detalicznego [Einzelhandelkonzept] 294
5.9. Jedność osadnictwa i transportu [Einheit von Siedlung und Verkehr] 298
5.10. Miasto krótkich dróg [Stadt der kürzen Wege] 302
5.11. Przeniesienie transportu na gałęzie proekologiczne [Verkehrsverlagerung auf umweltfreundlichere Verkehrsträger] 304
5.12. Podnoszenie atrakcyjności miast [Attraktivitätssteigerung der Städte] 305
5.13. Rewaloryzacja i rozwój urbanistyczny [Städtebauliche Sanierung und Entwicklung] 308
5.14. Zapewnienie terenów otwartych [Freiraumsicherung] 309
5.15. System terenów otwartych [Freiraumverbundsystem] 315
5.16. Ograniczenie utwardzania gruntów [Begrenzung der Bodenversiegelung] 318
5.17. Ochrona przyrody i kształtowanie krajobrazu [Naturschutz und Landschaftspflege] 319
6. Wnioski 339
6.1. Zalecenia modyfikacji polskiego systemu planistycznego 339
6.1.1. Sformułowanie jednoznacznej, zwięzłej, ogólnokrajowej polityki przestrzennej, wiążącej niższe szczeble planistyczne 341
6.1.2. Organizacja planowania subregionalnego, wiążącego niższe szczeble planistyczne 342
6.1.3. Odejście od samodzielności planistycznej gmin 343
6.1.4. Oficjalny podział całego terytorium kraju na obszary rozwoju osadnictwa i obszary wykluczone z rozwoju osadnictwa 344
6.1.5. Hierarchiczny system wyznaczania obszarów rozwoju osadniczego i ochrony terenów otwartych: planowanie subregionalne – gminne – miejscowe 345
6.1.6. Ograniczenie możliwości wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu do obszarów spójnej zabudowy 346
6.1.7. Przyjęcie zasady desygnacji nowych terenów budowlanych tylko poprzez miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego 347
6.1.8. Wzmocnienie pozycji interesu publicznego w gospodarce przestrzennej poprzez ograniczenie prawa własności – odejście od domniemania prawa do zabudowy
348
6.1.9. Przyjęcie zasady jedności osadnictwa i infrastruktury – niedopuszczanie do wznoszenia budynków bez jednoczesnego wybudowania infrastruktury technicznej i urbanistycznej 349
6.1.10. Przyjęcie zasady internalizacji kosztów infrastruktury technicznej i urbanistycznej – modyfikacja systemu opłat planistycznych i adiacenckich 350
6.2. Zalecenia modyfikacji polskiej polityki przestrzennej w zakresie kształtowania koncentracji osadnictwa 351
6.2.1. Oficjalne uznanie koncentracji osadnictwa w skali lokalnej za kluczowe współczesne wyzwanie polskiej gospodarki przestrzennej 353
6.2.2. Kompleksowa konceptualizacja i operacjonalizacja problematyki koncentracji osadnictwa 355
6.2.3. Wprowadzenie koncepcji zwartego miasta i odrodzenia urbanistycznego 356
6.2.4. Wdrożenie programu konsolidacji urbanistycznej zagospodarowania obszarów miejskich 357
6.2.5. Ustanowienie oficjalnej hierarchizacji miejscowości jako podstawy desygnacji terenów budowlanych 358
6.2.6. Opracowanie specjalnych instrumentów urbanizacji i rewitalizacji miast 359
6.2.7. Opracowanie instrumentów aktywizacji odłogów budowlanych w miastach 361
6.2.8. Wprowadzenie standardów wyposażenia usługowego jednostek osadniczych 362
6.2.9. Wdrożenie oficjalnej preferencji zrównoważonych gałęzi transportu 363
6.2.10. Wdrożenie programu konsolidacji ruralistycznej zagospodarowania obszarów wiejskich 364
6.2.11. Opracowanie koncepcji ochrony podmiejskich terenów otwartych przed ekspansją osadniczą 365
6.2.12. Ustanowienie mierzalnych celów zahamowania ekspansji osadniczej 366
6.2.13. Opracowanie instrumentów całościowej ochrony i kształtowania krajobrazu otwartego 367
Angielsko-polski słownik pojęć planistycznych 368
Niemiecko-polski słownik pojęć planistycznych 375
Spis schematów i tabel 387
Spis rycin 388
Bibliografia 389
A. Piśmiennictwo 389
B. Ustawy 400
C. Pozostałe dokumenty 402
Abstract 406
Kurzfassung 407
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Streszczenie
Brak informacji

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Streszczenie
Brak informacji
(pdf)
Wstęp
Brak informacji
(pdf)
Brak informacji
(pdf)
Podziękowania
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

30,69 zł
36,54 zł

Polityka i antropologia

Autor uchronił się od naiwności kryjącej się za postawami, prowadzącymi do niewrażliwości na kwestie zaangażowania badacza w badaną rzeczywistość. Bardzo starannie ujawnił zawiłości relacji i sytuacji badawczej, charakteryzującej w szczególnym s...
14,70 zł
21,00 zł

Bezpieczeństwo zdrowotne w nauce i polityce społecznej. Wprowadzenie do dyskusji

W publikacji podjęto problematykę bezpieczeństwa zdrowotnego analizowanego w nauce o polityce społecznej. Pierwsza część pracy zawiera rozważania natury terminologicznej. Autor dokonuje w niej próby zdefiniowania kategorii bezpieczeństwa między...
39,48 zł
47,00 zł

Świat arabski Kultura i polityka

VIII Ogólnopolska Konferencja Arabistyczna, która odbyła się w Warszawie w dniach 8-9 maja 2009 roku dowiodła, że w Polsce nie brakuje ważnych i interesujących badań nad problematyką świata arabskiego oraz islamu. Badania te niosą ogromny...
62,40 zł
104,00 zł

Polityka społeczna

Nowe, rozszerzone i uaktualnione wydanie klasycznego podręcznika akademickiego z zakresu polityki społecznej.Książka, którą przedstawiamy czytelnikom, jest zaktualizowaną wersją pracy zbiorowej pracowników Instytutu Polityki Społecz...
31,08 zł
37,00 zł

Polityka kulturalna Stanów Zjednoczonych

Frédéric Martel przedstawia politykę kulturalną Stanów Zjednoczonych i próbuje odpowiedzieć na pytanie, dlaczego amerykański rząd nie odgrywa w niej bezpośredniej roli. Opisuje również, w jaki sposób szeroka ko...
20,70 zł
23,00 zł

Udział aktorów społecznych w kreowaniu polityki mieszkaniowej w Warszawie w latach 2000-2016

Monografia o charakterze interdyscyplinarnym stanowi przybliżenie rozważań dotyczących roli aktorów społecznych w tworzeniu polityki mieszkaniowej w odniesieniu do pojęcia demokracji deliberacyjnej i partycypacyjnej. Zawiera niemały potencjał in...
27,00 zł
30,00 zł

Kobiety w polityce Studia i rozprawy

Publikacja traktuje o bezdyskusyjnym problemie związanym z aktywnością polityczną kobiet . Autorki w drobiazgowy sposób weryfikują szereg hipotez, np.: co decyduje, że w szeroko rozumianej polityce zwiększa się udział kobiet; czy dyskryminacja ...
29,40 zł
49,00 zł

Operacja „Eagle” - Niemcy 1945

Książka powstała na podstawie niedawno odtajnionych dokumentów z archiwów amerykańskich i polskich.Ukazuje ona tragiczne losy 32 „polskich James’ów Bond’ów”, zrzuconych na terytorium Trzeciej Rz...
37,80 zł
42,00 zł

Total Rewards w praktyce. Nowoczesne podejście do polityki wynagrodzeń

Total Rewards to system wynagradzania pracowników i wspierania ich dobrostanu w taki sposób, aby zapewnić ich jak największe zaangażowanie i efektywność. W jego skład wchodzą zarówno pensje czy premie, jak i świadczenia ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!