Polityka publiczna. Teoria i jakość
Prezentowane opracowanie stanowi próbę interdyscyplinarnego ujęcia elementów teorii i mechanizmów funkcjonowania współczesnego państwa oraz jego organów w kontekście nowo powstałej dyscypliny naukowej, jaką są nauki o polityce publicznej. Próbuje się ją określać jako dziedzinę systemowych i uporządkowanych działań instytucji publicznych ukierunkowanych na realizację podstawowych funkcji państwa oraz rozwiązywanie kluczowych problemów zbiorowych. Narastające w ostatnich dziesięcioleciach kryzysy gospodarcze połączone z pogarszającą się sytuacją w sferze finansów publicznych, kryzysy zaufania do instytucji finansowych połączone w wielu państwach z kryzysami zaufania do państwa, skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań w sferze współrządzenia instytucjami publicznymi oraz ich relacjami z otoczeniem krajowym i międzynarodowym. W okresie dominacji doktryny neoliberalnej w ekonomii i części nauk społecznych w odniesieniu do sposobu organizacji i funkcjonowania administracji publicznej dominowała koncepcja nowego zarządzania publicznego (New Public Management - NPM). Współcześnie jednak w wielu państwach koncepcję tę traktuje się jedynie jako historyczny etap w tworzeniu teoretycznych i praktycznych reguł oraz mechanizmów funkcjonowania administracji. Historycznie ta niejednorodna wiązka koncepcji określonych mianem NPM zastąpiła podejście klasycznego zarządzania publicznego, a jednocześnie posłużyła do jego odbudowy. W ramach bowiem nowego zarządzania publicznego przejściowo powrócono do koncepcji public Management, w której próbuje się kryteria, cele i narzędzia stosowane w sektorze prywatnym, a przede wszystkim w przedsiębiorstwach, adaptować, a niekiedy wręcz przenosić do sektora publicznego.
- Kategorie:
- Redakcja: Izabela Zawiślińska, Joachim Osiński
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8030-105-4
- Liczba stron: 351
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wprowadzenie - Joachim Osiński, Izabela Zawiślińska Anatomia sfery publicznej i przestrzeni publicznej a kształtowanie polityki publicznej w państwie - Joachim Osiński 1. Wstęp 2. Sfera publiczna i jej wyznaczniki teoretyczne 3. Sfera publiczna - próby współczesnych opisów i definicji 4. Współczesny kształt sfery publicznej i jej zagrożenia 5. Współczesna przestrzeń publiczna (szczególnie miast) i jej zagrożenia 6. Zakończenie Analiza polityki publicznej z wykorzystaniem modelu cyklu działań publicznych jako narzędzia podnoszenia jakości działań we współczesnym państwie - Marcin Sakowicz 1. Wstęp 2. Polityka publiczna w ujęciu procesowym 3. Cykl działań publicznych 3.1. Diagnoza problemu - ustalenie agendy 3.2. Propozycje rozwiązań - formułowanie polityki 3.3. Wybór rozwiązania - podejmowanie decyzji 3.4. Wdrażanie rozwiązania - implementacja polityki 3.5. Monitorowanie rezultatów - ewaluacja polityki 3.6. Krytyka procesowego ujęcia działań publicznych podzielonego na etapy 4. Studium przypadku - Zwalczanie dopalaczy w Polsce w latach 2011-2013 4.1. Ustalenie agendy - walka z dopalaczami 4.2. Formułowanie polityki 4.3. Wybór rozwiązania - podejmowanie decyzji 4.4. Implementacja polityki 4.5. Ewaluacja polityki 5. Zakończenie Polityka prawodawcza w obszarze gospodarki w kontekście zasad społecznej gospodarki rynkowej i wolności gospodarczej. Uwagi z zakresu polityki prawa - Anna Kociołek-Pęksa 1. Wstęp 2. Koncepcja społecznej gospodarki rynkowej - analiza krytyczna 3. Liberalizm gospodarczy jako limitator ekspansywnej polityki prawodawczej państwa w gospodarce 4. Model kontraktowy G . Breueggemeiera 5. Ekonomizacja i jurydyzacja wolności gospodarczej w polityce prawodawczo-gospodarczej 6. Więcej wolności ograniczeń prawnych w gospodarce? Przewaga czy dominacja prawa? 7. Zakończenie Państwo wobec rynków niszowych - Andrzej Zybała 1. Wstęp 2. Problemy z urynkowieniem 3. Metody urynkowienia usług publicznych 4. Rodzaje ryzyka związanego z urynkowieniem 5. "Miękkie" bodźce rynkowe 6. Siła samoregulacji 7. Ryzyko systemowe 8. Zakończenie Istota i znaczenie budżetu partycypacyjnego we współczesnej Europie - Bogusław Pytlik 1. Wstęp 2. Pojęcie budżetu partycypacyjnego 3. Geneza instytucji budżetu partycypacyjnego 4. Budżet partycypacyjny w Porto Alegre a próby jego wdrażania w wybranych miastach europejskich 4.1. Porto Alegre, Brazylia 4.2. Kordoba, Hiszpania 4.3. Sopot, Polska 5. Główne modele budżetu partycypacyjnego praktykowane w Europie 6. Zakończenie Dobry model tworzenia prawa jako wsparcie jakości polityki publicznej - Jerzy Oniszczuk 1. Wstęp 2. Forma tworzenia prawa 3. Ustawa, kodyfikacja, konsolidacja i inkorporacja prawa 4. Polityka i proces stanowienia prawa - model racjonalny 4.1. Polityka stanowienia prawa 4.2. Decyzyjny proces stanowienia prawa 4.3. Racjonalny model tworzenia prawa 4.4. Pojęcie racjonalnego prawodawcy. Wymagania dotyczące tekstu prawotwórczego 4.5. Proceduralne ujęcie decyzyjnego instrumentalnego tworzenia prawa 4.6. Swoboda ustawodawcy. Nakaz przestrzegania konstytucyjnych standardów demokratycznego państwa prawnego. Zasada lojalności państwa 4.7. Zasada poprawnej legislacji 5. Problem kryteriów tworzenia prawa (kryteria formalne i materialne tworzenia prawa) - katalog 6. Akt prawotwórczy - wyrażanie woli prawodawcy. Sens uzasadnienia 6.1. Akt prawotwórczy - znaczenie sposobu wyrażania woli prawodawcy 6.2. Sens uzasadnienia aktu prawotwórczego 7. Technika budowy tekstu prawnego. Rodzaje przepisów prawnych 7.1. Rodzaje przepisów prawnych i inne elementy tekstu 7.2. Definicje legalne 7.3. Dyrektywy budowania tekstu prawnego 7.4. Konstruowanie aktu prawnego i redakcja jego przepisów 7.5. Jednostki redakcyjne aktu normatywnego 7.6. Warunki ustawowe tworzenia regulacji wykonawczych i innych aktów normatywnych 7.7. Zmiana (nowelizacja) aktu ogólnego 7.8. Ujednolicanie tekstu aktu ogólnego. Sprostowanie błędu. Obwieszczenie 7.9. Uelastycznianie tekstu aktu normatywnego. Swoboda rozstrzygania. Niedookreśloność. Klauzule generalne. Odesłania Realizacja norm Europejskiego Kodeksu Dobrej Administracji jako wyznacznik jakości i efektywności procesu stosowania prawa. Dobre praktyki w administracji publicznej - Anna Kociołek-Pęksa 1. Wstęp 2. Sposób badania realizacji prawa do dobrej administracji - co determinuje jakość praktyk w administracji publicznej 3. Realizacja norm EKDA 4. Przykładowe akty stosowania prawa odwołujące się do prawa do dobrej administracji 5. Dobre i złe praktyki w polityce legislacyjnej - wybrane przykłady 6. Dobre praktyki w administracji publicznej w obszarze dialogu społecznego, będące zaprzeczeniem istoty dobrych praktyk 7. Zakończenie Jakość administracji publicznej jako jeden z priorytetów Narodowego Programu Jakości Republiki Słowackiej na lata 2013-2016 - Bogusław Pytlik 1. Wstęp 2. Zasadnicze cele Narodowego Programu Jakości Republiki Słowackiej na lata 2013-2016 3. Planowane przedsięwzięcia na rzecz poprawy jakości działania administracji publicznej 4. Zakończenie Dobre praktyki w polityce imigracyjnej i integracyjnej Francji na wybranych przykładach - Marta Pachocka 1. Wstęp 2. Pojęcie dobrych praktyk 3. Europejska Sieć Migracyjna jako przykład rozwijania dobrych praktyk na szczeblu Unii Europejskiej 4. Dobre praktyki w polityce imigracyjnej Francji w świetle badania ESM 5. Dobre praktyki w polityce integracyjnej Francji w świetle badania ESM 6. Zakończenie Brytyjska polityka imigracyjna jako przykład polityki publicznej - Jan Misiuna 1. Wstęp 2. Źródła powojennej polityki imigracyjnej 3. Współczesna polityka imigracyjna 4. Zakończenie Inicjatywa Partnerstwa Otwartego Rządu - analiza wybranych przypadków - Izabela Zawiślińska 1. Wstęp 2. Geneza i istota koncepcji otwartego rządu 3. Cele, zasady i kryteria członkostwa w OGP 4. Struktura organizacyjna i instrumenty 5. Rezultaty i strategiczne wyzwania 6. Partnerstwo Otwartego Rządu - wybrane przypadki 6.1. Kanada w Partnerstwie Otwartego Rządu 6.2 . Szwecja w inicjatywie OGP 7. Zakończenie Bibliografia