Polubowne rozwiązywanie konfliktów w pomocy społecznej. Komunikacja, psychologia konfliktów, negocjacje i mediacje socjalne - Konflikty i polubowne formy ich rozwiązywania
Monografia przedstawia nowatorskie, interdyscyplinarne i kompleksowe ujecie niezwykle istotnej dla pomocy społecznej problematyki polubownego rozwiązywania
konfliktów.
Książka jako pierwsza na polskim rynku wydawniczym stanowi bezpośrednie merytoryczne wsparcie pracowników socjalnych, zainteresowanych nowa specjalizacja– mediatora socjalnego.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej (ROPS) w Katowicach – patronat nad publikacja
Tematyka i treść publikacji podejmuje ważne i złożone zagadnienia, istotne dla praktyki oraz teorii prawa administracyjnego.Twórczy charakter pracy wyróżnia się w ujęciu zagadnienia rozwiązywania konfliktów w pomocy społecznej oraz refleksji teoretycznej ukazującej wagę i złożoność problematyki.Fakt ten należy zapisać na dobro Autorów.
Na pozytywną ocenę naukowo-merytoryczna zasługują przyjęte przez Autorów rozległe, ale wyraźnie określone pole analizy naukowej prowadzonej przy zastosowaniu dojrzałego warsztatu badawczego. Przyjęta przez Autorów treść i konstrukcja pracy świadczy o rozległej wiedzy i znajomości warstwy prawno-normatywnej, instytucjonalnej i funkcjonalnej.
(…) analizowana problematyka ma ważne i doniosłe znaczenie. Należy podkreślić,iż podejście do zagadnień analizowanych w pracy jest oryginalne i wnosi do dyskusji nowe myśli i propozycje.
Fragm. recenzji prof. dr hab. Lidii Zacharko
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-64788-05-5
- ISBN druku: 978-83-64788-05-5
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo wstępne – prof. dr hab. Stanisław Nitecki 7 Przedmowa (od Autorów) 11 ROZDZIAŁ I. Pomoc społeczna w Polsce – modele polityki społecznej, zasady i regulacje prawne oraz zadania pracownika socjalnego 15 1.1. Pojęcie i krótki rys historyczny pomocy społecznej w Polsce 15 1.2. Aktualna regulacja prawna pomocy społecznej w Polsce 18 1.3. Modele polityki i pomocy społecznej. Zasada subsydiarności 23 1.4. Role i zadania pracownika socjalnego 26 ROZDZIAŁ II. Konflikty i polubowne formy ich rozwiązywania 31 2.1. Pojęcie i podłoże konfliktu 31 2.2. Ogólna klasyfikacja konfliktów i rodzaje konfliktów w pomocy społecznej 41 2.3. ADR – alternatywne (polubowne) formy rozwiązywanie konfliktów i sporów 46 ROZDZIAŁ III. Komunikacyjne i psychologiczne aspekty konfliktu 55 3.1. Wprowadzenie do nauki o teorii komunikacji 55 3.2. Wieloaspektowość komunikacji 59 3.3. Efektywność komunikacji 66 3.4. Dyskurs integracyjny – specyfika komunikacji w negocjacjach kooperacyjnych i mediacji 72 3.5. Psychologiczna transformacja personalna w ramach dyskursu integracyjnego 76 ROZDZIAŁ IV. Negocjacje – zagadnienia ogólne 81 4.1. Istota negocjacji 81 4.2. Strategie i techniki negocjacyjne 87 4.3. Cele i kadrowanie w negocjacjach 94 4.4. Przygotowanie i etapy negocjacji 97 4.5. Impas w negocjacjach 101 ROZDZIAŁ V. Mediacja – zagadnienia uniwersalne 105 5.1. Pojęcie i cele mediacji 105 5.2. Uniwersalne zasady mediacji 110 5.3. Polskie „Standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora” 114 ROZDZIAŁ VI. Postępowanie mediacyjne – przebieg, rola mediatora, relacje stron 127 6.1. Rola, zadania i wybór mediatora 127 6.2. Przebieg postępowania mediacyjnego 133 6.3. Obawy stron przed rozwiązywaniem sporów na drodze mediacji 139 6.3.1. Obawy dotyczące postępowania mediacyjnego 141 6.3.2. Obawy dotyczące osoby mediatora 145 6.3.3. Obawy dotyczące samej strony (osobiste) lub strony przeciwnej 147 ROZDZIAŁ VII. Zastosowanie negocjacji w zawodzie pracownika socjalnego 151 7.1. Umowy w pomocy społecznej 151 7.2. Treść kontraktu socjalnego 154 7.3. Wzór kontraktu socjalnego 160 ROZDZIAŁ VIII. Zastosowanie mediacji w zawodzie pracownika socjalnego 173 8.1. Obszary mediacji w pomocy społecznej 173 8.2. Przebieg mediacji socjalnej 175 8.3. Plan wychowawczy 180 8.4. Korzyści płynące z mediacji w pracy socjalnej 183 8.5. Przeciwwskazania do mediacji 186 8.6. Mediacje socjalne a etyka pracy socjalnej 189 ROZDZIAŁ IX. Prawne regulacje negocjacji i mediacji w Polsce 197 9.1. Zastosowanie negocjacji i mediacji w rozwiązywaniu sporów prawnych 197 9.2. Negocjacje i mediacje w sprawach cywilnych 202 9.3. Mediacje w sprawach karnych i nieletnich 207 9.4. Mediacje w zbiorowych sporach z zakresu prawa pracy 216 LITERATURA 221 NOTY O AUTORACH 231