Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Podręczniki akademickie »
MENU
Kurier 0 zł »

Pomiędzy płótnem a ekranem - 01 Od sielanki gobelinów do mroku czarnego malarstwa. Wprowadzenie do Goi(eBook)

Inspiracje twórczością Goi w kinie hiszpańskim

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Katowice, 1, 2012

  • Seria / cykl: Prace Naukowe UŚ; Studia o Kulturze

  • Autor: Joanna Aleksandrowicz

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena detaliczna: 4,50 zł
4,05
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 0,45 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Pomiędzy płótnem a ekranem - 01 Od sielanki gobelinów do mroku czarnego malarstwa. Wprowadzenie do Goi

Książka ukazuje inspiracje twórczością Goi y Lucientes w kinie hiszpańskim na przykładzie 81 filmów z lat 1926–2011 (w polskiej dystrybucji ukazało się tylko 14 omawianych pozycji). Dominują wśród nich filmy fabularne, ale pojawiają się też dokumenty, seriale telewizyjne i animacja. Celem pracy jest ukazanie na gruncie refleksji filmoznawczej, jak zmieniało się postrzeganie Goi w jego ojczyźnie na kolejnych etapach historii i jak, również za sprawą kina, przekształcał się on w ikonę hiszpańskości. Na tle wcześniejszych badań książka jest pierwszą próbą tak szerokiego ujęcia tematu. Zastosowane metody badawcze są typowe dla komparatystyki kulturowej i wpisują się w nurt badań nad intertekstualnością przekazu filmowego. Analiza porównawcza, rozpięta pomiędzy obszarami kina i malarstwa, koncentruje się zarówno wokół sfery znaczeń dzieła, uwikłanej w różnorakie konteksty społeczno-kulturowe, jak i wokół aspektów strukturalnych, związanych z warstwą estetyczną. Książkę poleca PortalFilmowy.pl Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 82, s. 236–239

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści

Wstęp / 9

Część pierwsza
Goya w kulturze hiszpańskiej

R o z d z i a ł  I
Od sielanki gobelinów do mroku czarnego malarstwa. Wprowadzenie do Goi / 25
Błękity i czernie / 25
Źródła przemian / 31
Niedyskretny urok legendy / 36
Obnażanie mitów / 40
Znaki zapytania / 44
Poza ramami epoki / 48

R o z d z i a ł  II
Goya w meandrach hiszpańskości. Pomiędzy tożsamością a stereotypem / 51
Ikony narodowe / 51
Świadectwo wspólnej historii / 55
Goya w refrenach współczesności / 60
Pytania o hiszpańskość / 63
Las Espańas / 66

R o z d z i a ł  III
Powracając do Goi. Inspiracje, aktualizacje, nawiązania / 71
Malarskie powroty / 71
Twarze mistrza / 80
Pokusa biografii / 84
Literackie obrazy / 86
Na deskach teatru / 88
Goya oczami poetów / 94
Muzyczne impresje / 97

Część druga
W kręgu filmowych reminiscencji tematycznych

R o z d z i a ł  IV
Aún aprendo. W labiryntach biografii i legendy / 105
Niemy świadek epoki. El dos de mayo, Pepe-Hillo, Goya que vuelve / 105
Kochanek ze złamanym sercem. Duquesa de Alba y Goya / 107
Przyjaciel majas i toreadorów. La maja del capote, María Antonia La Caramba i La Tirana / 109
Karykaturzysta w obozie wroga. El abanderado / 111
Malarz z apokryfów. Francisco de Goya / 112
Samotny geniusz. Goya, historia de una soledad / 114
Głos z dna obrazu. Goya, Goya. Una vida apasionada, Goya. Perro infinito, Goya, El color de una pasión, El Capricho y la Invención. Goya, La mujer en Goya, Aguafuertes de la guerra, El milagro de los frescos: Goya, Los Caprichos de Goya, San Antonio de la Florida, Pintura espańola, Oración de piedra: la catedral de Toledo, Guerra de la independencia. El dos de mayo, Espańa 1800, Goya, el secreto de la sombra / 118
Niecierpliwy malarz w lustrach historii. Goya o la impaciencia, Paisaje con figuras, Curro Jímenez, Máscara negra / 123
Myśliciel ze zmarszczonym czołem. Los desastres de la guerra / 125
Buntownik nie bez powodu. Goya / 127
Obserwator w oknie powozu. Volavérunt / 128
Młodzieniec w peruce i starzec o dwóch laskach. Goya en Burdeos / 129
Artysta w objęciach nocy. Un perro llamado Dolor / 134

R o z d z i a ł  V
No se puede mirar. Oblicza wojny i zakręty historii / 137
Od krwi do smugi światła. Los desastres de la guerra, Goya, Vacas, Goya en Burdeos, Tango / 137
Spojrzenie wujka Paco. La hora de los valientes, Las cajas espańolas / 147
Rozstrzelania w błędnym kole zdarzeń. Widmo wolności, Dziewczyna marzeń, Kuzynka Angelica, ¡Ay Carmela!, Un perro llamado Dolor, Goya, historia de una soledad, El dos de mayo, El tres de mayo, Sangre de mayo / 152
Lament dla bandyty i rytuały przemocy / 155
Ideologia na barykadach. Agustina de Aragón / 157
Echa teraźniejszości. Pascual Duarte i Los desastres de la guerra / 160
Saturn w meandrach historii. Anna i wilki, Labirynt Fauna / 162

R o z d z i a ł  VI
El espejo indiscreto. Konteksty społeczne / 169
Waleczni toreadorzy i spojrzenia znad wachlarza. El Conde de Maravillas, El dos de mayo, Pepe-Hillo i La condesa María / 169
Madryt z palety mistrza. Esencia de verbena, Aquel Madrid de Goya, La Espańa de Goya, Goya. Tiempo y recuerdo de una época / 174
Piknik na brzegu rzeki. Goyescas, La maja del capote, María Antonia La Caramba, La Tirana, Agustina de Aragón, Torero a caballo, Toros tres, Tauromaquia, Corrida goyesca / 177
Gorycz krzywego zwierciadła. Divinas palabras / 191
Demony porywają mamę. Anna i wilki, Mama ma sto lat i Kuzynka Angelica / 195
Pomiędzy turpizmem a rozbrajaniem mitów. Caniche i Jamón, jamón / 197
W sieci dworskich intryg. Volavérunt / 200
Cień miłości, cień śmierci. Goya en Burdeos, Un perro llamado Dolor / 205
Kaprysy nowych czasów. La oficina i Concursante / 211
Dyskurs o sztuce i niepokoju. Castillos del cartón / 213
Elegia, czyli maja raz jeszcze / 214

Część trzecia
Obrazy malowane kamerą

R o z d z i a ł  VII
Czas zakrzepły w portretach. O filmowych galeriach postaci / 219
Autoportrety / 219
Umrzeć na zieleń Veronesego. Cayetana / 229
Kobiety w półcieniu. Josefa i Leocadia / 238
Oblicza władzy. Rodzina królewska i Manuel Godoy / 242
Blask pereł i biel mankietów. Arystokracja / 246
Odcienie ludowości. Majas i majos, aktorki i toreadorzy / 249

R o z d z i a ł  VIII
Cisza martwych natur. O scenografii i rekwizytach / 252
Przestrzenie naznaczone czasem / 252
Pocztówki z podróży / 255
Pomiędzy fantazją a rekonstrukcją / 256
Sekrety pracowni / 259
Margines pejzażu / 264
Pustka nieba / 265
Rekwizytorium minionej epoki / 266
Przedmioty w odsłonach znaczeń / 269

R o z d z i a ł  IX
Paleta barw, paleta światła. O kolorze, światłocieniu i tajnikach kompozycji / 273
Wyniosły bezruch żywych obrazów / 273
Intertekstualne punctum / 278
Quasi-cytaty / 280
Kinomalarstwo / 281
Światło utkane z farb / 285
Problem koloru / 287
Sekrety kompozycji / 292
Ramy kadru, ramy obrazu / 293

Zakończenie / 297

Filmografia / 309
Bibliografia / 321
Chronologiczny indeks przywołanych prac Goi / 339

Resumen / 349
Summary / 351
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Inni Klienci oglądali również

25,60 zł

Mgnienie ekranu

Wszystkie światy Terry’ego Pratchetta – ponad trzydzieści opowiadań mistrza humorystycznej fantastyki, od debiutu, po historie z kultowego Świata Dysku. W ciągu czterech dekad, jakie upłynęły od druku jego pierwszej książki, Terry Pratchett...

Dialog techniczny – jak stosować nową instytucja i w jakim celu została wprowadzona do ustawy Prawo zamówień publicznych

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych, która weszła w życie 20 lutego 2013 r. wprowadziła do prawodawstwa instytucję dialogu technicznego. Polega ona na doradztwie, jakiego przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówie...
4,00 zł

Psychosynteza - Psychosynteza. Rozdział 2. Wprowadzenie. Nowe potrzeby edukacyjne

Psychosynteza jest stale nieznaną dziedziną "psychologii całego człowieka", wyrosłą ponad 100 lat temu z psychoanalizy, którą jej twórca, dr Roberto Assagioli miał wprowadzić do Włoch. Wkrótce zauważył, że ta ostatnia roz...
24,99 zł

Czarny piątek

Wybuch, przerażenie, panika. Samobójczy zamachowcy uderzają w sercu Ameryki. Giną niewinne osoby. Atak terrorystyczny, do którego nikt się nie przyznaje. Agentka Maggie O’Dell staje przed najtrudniejszą i najbardziej krwawą sprawą w...
3,00 zł

Poetyka migracji - 14 "Postanowiłem wrócić na dwór cesarza". Zbigniew Herbert pomiędzy "tam" i "tu"

Tom „Poetyka migracji” poświęcony jest zjawisku końca emigracji i skupia się na ostatniej polskiej fali emigranckiej – lat 80. XX wieku. Kolejne rozdziały dokumentują teoretyczne dyskusje nad pojęciami emigracji, postemigracji, migrac...
2,50 zł

Urzeczenie - 05 "Oko wyskakujące na powierzchnię czarnego szkła wody… " (Antoni Lange: "Wenecja", Joseph Brodsky: "Watermark/Znak wodny")

Książka Urzeczenie. Locje literatury i wyobraźni, jawi się jako przedsięwzięcie pionierskie i badawczo nowatorskie. Gromadzi obszerne studia nad językowym, literackim i kulturowym wyobrażeniem „rzeki”. Tom składa się z dwudziestu artykuł&oa...
15,00 zł

Zatoka Czarnej Perły

Cztery nieznajome sobie kobiety, z różnych części Stanów Zjednoczonych i Kanady spotykają się w ekskluzywnym resorcie na bajecznej Bora- Bora, jednej z wysp Polinezji Francuskiej na Oceanie Spokojnym. Przyjechały tam nie tylko na wypoczyn...
35,99 zł

Rzym i jego czarna arystokracja

Wojciech Ponikiewski nie ma wykształcenia historycznego, nie jest też historykiem sztuki. Po Rzymie zaczął chodzić jak każdy inny turysta, instynktownie. Przyjął jednak prywatny, bardzo ciekawy punkt widzenia – zainteresował się dziejami czarnej ...

Światło w mroku

Jeden wieczór. Tyle wystarczy, by Eli przekonała się, jak niewiele potrzeba, by wszystko, obróciło się w pył. Jeden wybór, który może przynieść śmierć milionom istnień. Ona, która nie zdaje sobie sprawy, że należy do ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!