Pomiędzy płótnem a ekranem - 07 Czas zakrzepły w portretach. O filmowych galeriach postaci
Książka ukazuje inspiracje twórczością Goi y Lucientes w kinie hiszpańskim na przykładzie 81 filmów z lat 1926–2011 (w polskiej dystrybucji ukazało się tylko 14 omawianych pozycji). Dominują wśród nich filmy fabularne, ale pojawiają się też dokumenty, seriale telewizyjne i animacja. Celem pracy jest ukazanie na gruncie refleksji filmoznawczej, jak zmieniało się postrzeganie Goi w jego ojczyźnie na kolejnych etapach historii i jak, również za sprawą kina, przekształcał się on w ikonę hiszpańskości.
Na tle wcześniejszych badań książka jest pierwszą próbą tak szerokiego ujęcia tematu. Zastosowane metody badawcze są typowe dla komparatystyki kulturowej i wpisują się w nurt badań nad intertekstualnością przekazu filmowego. Analiza porównawcza, rozpięta pomiędzy obszarami kina i malarstwa, koncentruje się zarówno wokół sfery znaczeń dzieła, uwikłanej w różnorakie konteksty społeczno-kulturowe, jak i wokół aspektów strukturalnych, związanych z warstwą estetyczną.
Książkę poleca PortalFilmowy.pl
Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 82, s. 236–239
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-508-7
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp / 9 Część pierwsza Goya w kulturze hiszpańskiej R o z d z i a ł I Od sielanki gobelinów do mroku czarnego malarstwa. Wprowadzenie do Goi / 25 Błękity i czernie / 25 Źródła przemian / 31 Niedyskretny urok legendy / 36 Obnażanie mitów / 40 Znaki zapytania / 44 Poza ramami epoki / 48 R o z d z i a ł II Goya w meandrach hiszpańskości. Pomiędzy tożsamością a stereotypem / 51 Ikony narodowe / 51 Świadectwo wspólnej historii / 55 Goya w refrenach współczesności / 60 Pytania o hiszpańskość / 63 Las Espańas / 66 R o z d z i a ł III Powracając do Goi. Inspiracje, aktualizacje, nawiązania / 71 Malarskie powroty / 71 Twarze mistrza / 80 Pokusa biografii / 84 Literackie obrazy / 86 Na deskach teatru / 88 Goya oczami poetów / 94 Muzyczne impresje / 97 Część druga W kręgu filmowych reminiscencji tematycznych R o z d z i a ł IV Aún aprendo. W labiryntach biografii i legendy / 105 Niemy świadek epoki. El dos de mayo, Pepe-Hillo, Goya que vuelve / 105 Kochanek ze złamanym sercem. Duquesa de Alba y Goya / 107 Przyjaciel majas i toreadorów. La maja del capote, María Antonia La Caramba i La Tirana / 109 Karykaturzysta w obozie wroga. El abanderado / 111 Malarz z apokryfów. Francisco de Goya / 112 Samotny geniusz. Goya, historia de una soledad / 114 Głos z dna obrazu. Goya, Goya. Una vida apasionada, Goya. Perro infinito, Goya, El color de una pasión, El Capricho y la Invención. Goya, La mujer en Goya, Aguafuertes de la guerra, El milagro de los frescos: Goya, Los Caprichos de Goya, San Antonio de la Florida, Pintura espańola, Oración de piedra: la catedral de Toledo, Guerra de la independencia. El dos de mayo, Espańa 1800, Goya, el secreto de la sombra / 118 Niecierpliwy malarz w lustrach historii. Goya o la impaciencia, Paisaje con figuras, Curro Jímenez, Máscara negra / 123 Myśliciel ze zmarszczonym czołem. Los desastres de la guerra / 125 Buntownik nie bez powodu. Goya / 127 Obserwator w oknie powozu. Volavérunt / 128 Młodzieniec w peruce i starzec o dwóch laskach. Goya en Burdeos / 129 Artysta w objęciach nocy. Un perro llamado Dolor / 134 R o z d z i a ł V No se puede mirar. Oblicza wojny i zakręty historii / 137 Od krwi do smugi światła. Los desastres de la guerra, Goya, Vacas, Goya en Burdeos, Tango / 137 Spojrzenie wujka Paco. La hora de los valientes, Las cajas espańolas / 147 Rozstrzelania w błędnym kole zdarzeń. Widmo wolności, Dziewczyna marzeń, Kuzynka Angelica, ¡Ay Carmela!, Un perro llamado Dolor, Goya, historia de una soledad, El dos de mayo, El tres de mayo, Sangre de mayo / 152 Lament dla bandyty i rytuały przemocy / 155 Ideologia na barykadach. Agustina de Aragón / 157 Echa teraźniejszości. Pascual Duarte i Los desastres de la guerra / 160 Saturn w meandrach historii. Anna i wilki, Labirynt Fauna / 162 R o z d z i a ł VI El espejo indiscreto. Konteksty społeczne / 169 Waleczni toreadorzy i spojrzenia znad wachlarza. El Conde de Maravillas, El dos de mayo, Pepe-Hillo i La condesa María / 169 Madryt z palety mistrza. Esencia de verbena, Aquel Madrid de Goya, La Espańa de Goya, Goya. Tiempo y recuerdo de una época / 174 Piknik na brzegu rzeki. Goyescas, La maja del capote, María Antonia La Caramba, La Tirana, Agustina de Aragón, Torero a caballo, Toros tres, Tauromaquia, Corrida goyesca / 177 Gorycz krzywego zwierciadła. Divinas palabras / 191 Demony porywają mamę. Anna i wilki, Mama ma sto lat i Kuzynka Angelica / 195 Pomiędzy turpizmem a rozbrajaniem mitów. Caniche i Jamón, jamón / 197 W sieci dworskich intryg. Volavérunt / 200 Cień miłości, cień śmierci. Goya en Burdeos, Un perro llamado Dolor / 205 Kaprysy nowych czasów. La oficina i Concursante / 211 Dyskurs o sztuce i niepokoju. Castillos del cartón / 213 Elegia, czyli maja raz jeszcze / 214 Część trzecia Obrazy malowane kamerą R o z d z i a ł VII Czas zakrzepły w portretach. O filmowych galeriach postaci / 219 Autoportrety / 219 Umrzeć na zieleń Veronesego. Cayetana / 229 Kobiety w półcieniu. Josefa i Leocadia / 238 Oblicza władzy. Rodzina królewska i Manuel Godoy / 242 Blask pereł i biel mankietów. Arystokracja / 246 Odcienie ludowości. Majas i majos, aktorki i toreadorzy / 249 R o z d z i a ł VIII Cisza martwych natur. O scenografii i rekwizytach / 252 Przestrzenie naznaczone czasem / 252 Pocztówki z podróży / 255 Pomiędzy fantazją a rekonstrukcją / 256 Sekrety pracowni / 259 Margines pejzażu / 264 Pustka nieba / 265 Rekwizytorium minionej epoki / 266 Przedmioty w odsłonach znaczeń / 269 R o z d z i a ł IX Paleta barw, paleta światła. O kolorze, światłocieniu i tajnikach kompozycji / 273 Wyniosły bezruch żywych obrazów / 273 Intertekstualne punctum / 278 Quasi-cytaty / 280 Kinomalarstwo / 281 Światło utkane z farb / 285 Problem koloru / 287 Sekrety kompozycji / 292 Ramy kadru, ramy obrazu / 293 Zakończenie / 297 Filmografia / 309 Bibliografia / 321 Chronologiczny indeks przywołanych prac Goi / 339 Resumen / 349 Summary / 351