Pomiędzy wiarą i zwątpieniem
Dlaczego jeden wierzy, inny zaś wątpi w istnienie Boga, a jeszcze inny jest obojętny wobec kwestii religijnych? Co czyni osobę religijną? Czy jest ona ze swej natury „istotą religijną”, czy też staje się nią w procesach rozwoju, wychowania i/lub socjalizacji? Czy mamy do czynienia tylko z jednym źródłem religijności jednostki, czy też możemy mówić o wielopostaciowych korzeniach religii i religijności? Jaka jest rola religii i religijności w psychicznym funkcjonowaniu jednostki? Jak przebiega rozwój religijności jednostki i czym jest on uwarunkowany? Czy człowiek dorosły, tracąc ufne spojrzenie dziecka i bezkompromisową postawę młodzieńca, wraz z dojrzałością zyskuje równowagę i uspokojenie światopoglądowe? A nade wszystko czy ma niepowtarzalną szansę pogłębienia życia religijnego, czy też następuje polaryzacja religijności? Czym współcześnie jest religia oraz jakie jest jej miejsce w świecie sekularyzacji? Dlaczego ludzie wierzą? Jakie motywy skłaniają ich już nie do wiary w ogóle, lecz do wiary w Boga? Jak układać się z własnym losem i z jego nieuchronnością, a może ironią, gdy na usta cisną się pytania: Jeżeli Bóg istnieje, to dlaczego pozwala na nasze cierpienie? Dlaczego zabierasz nasze miłości, Boże?
Na te i wiele innych, wcale nieprostych pytań próbuję odpowiadać w tym wprowadzeniu do psychologii religii, otwierając przed Czytelnikiem rozległą przestrzeń „pomiędzy wiarą a zwątpieniem”, która jest w nas obecna. W tym miejscu nieodparcie nasuwają się słowa poetki Anny Kamieńskiej (1920–1986): „na dnie mojej i twojej wiary leży ciężka łza zwątpienia”, zawieszeni jesteśmy zatem między integracją a rozpaczą, między wiarą a zwątpieniem…
W istocie niniejsza publikacja stanowi monograficzne ujęcie psychologii religii, prezentujące podstawowe nurty i kierunki, jak również osiągnięcia psychologii religii zeszłego stulecia wraz z omówieniem rozwoju religijności człowieka, związku między osobowością a religijnością oraz próbą ukazania metodologicznych podejść do tych niezmiernie osobistych i złożonych kwestii.
Książkę adresuję do osób zarówno głęboko wierzących, jak i do wątpiących, obojętnych i niezdecydowanych w kwestiach swojego poglądu na świat, a swoją intencję wyrażę słowami znamienitego poety ks. Jana Twardowskiego (1915–2006): „Nie przyszedłem pana nawracać”.
dr hab. Adam A. Zych, profesor Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7850-084-1
- ISBN druku: 978-83-7587-286-6
- Liczba stron: 312
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo od autora Rozdział 1. Wprowadzenie do psychologii religii 1.1. Miejsce psychologii religii wśród dyscyplin religioznawczych i psychologicznych 1.2. Przedmiot i zadania współczesnej psychologii religii 1.2.1. Religia jako zjawisko społeczne 1.2.2. Struktura religii i wewnętrzna budowa religijności człowieka 1.2.3. Religijność człowieka jako zjawisko psychologiczne 1.2.4. Psychospołeczne źródła religii i religijności człowieka 1.2.5. Główne funkcje psychospołeczne religii i religijności 1.2.6. Najważniejsze zadania współczesnej psychologii religii 1.3. Podstawowe problemy badawcze i główne kategorie pojęciowe psychologii religii 1.4. Wielowarstwowość religii/religijności i doświadczenia religijnego Rozdział 2. Z dziejów psychologii religii 2.1. Rozwój psychologii religii na świecie 2.2. Rozwój polskiej psychologii religii 2.3. Kierunki współczesnej psychologii religii 2.3.1. Stanowisko naturalistyczne 2.3.1.1. Instynktywizm a religijność człowieka 2.3.1.2. Doświadczenia religijne Williama Jamesa punktem wyjścia psychologii religii 2.3.1.3. Behawiorystyczne ujęcie religijności człowieka 2.3.1.4. Religia i religijność w ujęciu psychoanalizy Zygmunta Freuda 2.3.1.5. Psychologia analityczna Carla Gustava Junga a religia i religijność człowieka 2.3.1.6. Neopsychoanaliza, psychologia humanistyczna i orientacja egzystencjalna a religia i religijność – poglądy Gordona W. Allporta, Ericha Fromma i Viktora E. Frankla 2.3.2. Stanowisko socjologizujące 2.3.2.2. Funkcjonalizm Bronisława K. Malinowskiego 2.3.3. Stanowisko fenomenologiczne 2.3.3.1. Religia i religijność człowieka w ujęciu Mircei Eliadego Rozdział 3. Religijność człowieka w ujęciu rozwojowym 3.1. Dzieciństwo 3.1.1. Ogólna charakterystyka religijności dziecka 3.1.2. Dziecięce koncepcje Boga 3.1.3. Myślenie magiczne dziecka a jego religijność 3.2. Młodość 3.2.1. Młodzieńczy idealizm i problematyka filozoficzna 3.2.2. Faza kryzysu i przełomu 3.2.3. Czy uspokojenie i stabilizacja? 3.2.4. Destruktywne kulty, fałszywi prorocy 3.3. Wiek dojrzały 3.3.1. Ogólna charakterystyka religijności człowieka dorosłego 3.4. Starość 3.4.1. Wiara u schyłku życia ludzkiego – poglądy Erika H. Eriksona, Jamesa W. Fowlera i Kazimierza Dąbrowskiego 3.4.2. Renesans religijności ludzi w podeszłym wieku czy sztywność osobowości? 3.5. Śmierć w cyklu życiowym człowieka Rozdział 4. Osobowość a religijność człowieka 4.1. Procesy poznawcze oraz emocje i uczucia 4.2. Emocje i uczucia 4.3. Motywacja, potrzeby psychiczne i postawy 4.4. Mechanizmy obronne 4.5. Religijność zewnętrzna i wewnętrzna Rozdział 5. Metodologiczne problemy współczesnej psychologii religii 5.1. Obserwacja zachowania 5.2. Rozmowa i wywiad psychologiczny 5.3. Analiza dokumentów 5.4. Skale postaw 5.5. Testy psychologiczne i metody projekcyjne 5.6. Narracyjne i biograficzne podejścia do zjawiska religijności człowieka 5.7. Możliwości zastosowania eksperymentu w psychologii religii Zamiast zakończenia Bibliografia